Monnisista kyselisin

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
valsu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Monnisista kyselisin

Viesti Kirjoittaja valsu »

Nii että millaset vesi arvot tarvii Täplämonninen käykö pohja materiaaliksi sora sitä nimittäin olis tossa 150 litran akvaarion pohjalla. Muita pohja kaloja olis kaksi piikkisilmää ja kaksi partamonnia (molemmat lajit vanhoja ja rauhallisia). ja sitten vielä että olen kovasti kiinnnostunut monnisten kudusta kuinka se tapahtuu ja onko tätä kyseistä lajia helppo kudettaa? Olen hankkimassa niitä 5 kpl onko riittävä määrä? Mä olen varannut niille viljely akvaarioksi 10-15 litran akvaarion onko ok? KIITOS vastauksista jo etukäteen :mrgreen: .
kaikki eläimet on kivoja T:valsu
150lx40lx10lrapulax20lrapulax10lpoikas akvax400l tulossa
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

96l+38l+20l
L-27
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Pehmeä vesi olisi hyvä noilla monnisilla. ja lämpötila siinä 25-28 astees.

Sora ei sinänsä ole este, mutta voi haitata monnisten viiksiä.

Kutu aloitetaan aamutuomaan, koiras kutittelee viiksisäikeillä naarasta vatsasta, joka laukaisee kutuhalut, pari siirtyy t-asentoon missä naaras imaisee koiraalta maidin. muutamassa sekunissa se kulkee naaraan ruuansulatuksen läpoi ja tulee ulos, naraalla on tällöin 1-4 munaa eviensä välissä mitkä hedelmöittyy. tämän jälkeen naaras lähtee etsimään munille laskupaikkaa, se puhdistaa alustan mihin laskee ripottaa siihen ja homma jatkuu koiras/koiraat seuraavan naarasta herkeämättä. tapahtumaa kestää 12h helposti.
itselläni ovat helmimonniset ja helomonniset kuteneet. ja helmien kutupuuhan olen saanut vhs:lle nauhallekkin. täplämonninen on suht helppo, mutta tuon kokoinen allas opn hiukka huono. minulla kalat ovat kuteneet aivan seura-altaassa, mistä olen sitten seurannut tapahtumia, ja keräillyt munia, koska kiekot olivat todella innolla mukana kätilöinä siinä hommassa. kutualtaana minusta hyvä olisi olla ainakin 100l allas, missä on todella hyvä virtaus, hieno hiekkainen pohja ja paljon kasveja. mihin sitte on vara valita munien laskupaikka.
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Jos ei nyt täplämonnista kuitenkaan noin lämpimään veteen kuin 26-28. 20-25 olis varmasti parempi.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
L-27
Junior Member
Junior Member

no jos hää meinaa kudettaa ni kannattaa. lämpösempi vesi, jonka jälkeen vaihetaan viileämpään veteen tulee keinotekoinen saderyöppy. ja laukaisee kudun. tuolla tekniikalla minulla kiekot ja lehtikalatkin ovat kuteneet joka kerta.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

^Tuskin niitä kaloja ollaan jatkuvasti kudettamassa. Riittänee, että lämpö on normaalisti 24-25 astetta ja lämpötilaa tiputetaan isolla vedenvaihdolla sitten kun halutaan kudettaa muutamalla asteella.
Kaloja voisit hyvinkin ottaa 6-8 kpl.
valsu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valsu »

Hmm, eli siis normaali lämpötila olis semmonen huoneen lämpöö ja kun haluaa saada täplät kutemaan niin nostaa lämpötilaa 2-3C.
kaikki eläimet on kivoja T:valsu
150lx40lx10lrapulax20lrapulax10lpoikas akvax400l tulossa
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Useimmilla monnisilla taitaa kudun laukaista juuri veden viileneminen?
L-27
Junior Member
Junior Member

veden viileneminen, raikkaan veden tuleminen melkein seisovan tilalle ja sitte sanovat että joillain laukaisee myös aamu aurinko.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”