Uusi monniatlas Mergukselta

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mika
Monnimies
Monnimies

Uusi monniatlas Mergukselta

Viesti Kirjoittaja Mika »

Welkellerin sivuilta löytyi asiasta vihdoinkin tieto.Toukokuussa Interzoo messuilla esitellään uunituore monniatlas.Kirjassa käsitellään tietojeni mukaan pelkästään imumonneja.Sitä on tullut odoteltua jo parisen vuotta tulevaksi.Katsokaapa samalla allaolevasta linkistä firman kalalistaa ja hintoja.Tekisi keväämmällä mieli tehdä tilaus kyseisestä firmasta tänne meille päin( vai voikohan welskelleristä tilata yksityiset.....?).Pertti kokeneena kettuna tietää varmasti miten nämä ulkomailta tulevat tilaukset hoidetaan käytännön tasolla.Voisit antaa käytännön vinkkejä täällä aqua-webissä miten homma pelaa ja muita hyviä tukkuja Saksanmaalta.Olisiko halukkaita monniharrastajia tilaamaan kimppakuljetuksen kaloja Saksasta jossakin vaiheessa.Saa sieltä muitakin kaloja tietysti.Osta Potamotrygon leopoldi-mustarausku maksaa ainoastaan 380 euroa ja voin taata että naapurisikin,joka ei ymmärrä kaloista mitään on ihastukseta ymmyrkäisenä.

http://www.welskeller.de/angebote/stockliste.html

Catfish blues
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Merguksen Atlaksesta:

Atlasten ensimmäinen osa käsittelee todellakin ilmeisesti vain imumonneja. Tekijöinä ovat Seidel & Evers. Kirja tulee olemaan pitkän aikaa ylittämätön raamattu monnifaneille. Saksalaisissa lehdissä on jo jonkin aikaa mainittu kirjan olevan tulossa, mutta tarkkaa aikaa ei ole ilmoitettu. Olen kuitenkin arvellut sen ilmestyvän Interzoossa. Samalla muuten ilmestynee perusatlasten 6. osa. Minä saattaisin tuoda muutaman kirjan messuilta. Suuria määriä en rupea kanniskelemaan.

Welskeller ei ole tukkuliike, vaan vähittäismyymälä. En usko, että he ryhtyisivät lähettämään kaloja Suomeen. Tosin en ole kysynyt. Asia selviää kysymällä. Kannattaa muistaa, että mainittuihin hintoihin tulee aika p-sti rahtia ym. kuluja. Yksittäistä kalaa ei juuri kannata lähteä tilaamaan.

Tukuista taas ei yksityishenkilö voi Saksastakaan ostaa. Minulla on kyllä varmaankin kaikkien Saksan suurimpien tukkujen osoitteet. En kuitenkaan ole yrittänyt tilata sieltä kaloja, sillä olen otaksunut, että heitä ei kiinnosta muutaman hassun kalan lähettäminen Suomeen. Tämäkin asia selviäisi kysymällä. Aikaa selvittelyyn ei kuitenkaan ole toistaiseksi ollut.
Mika
Monnimies
Monnimies

Siis on Mergus-Verlag tekemässä suurempaakin kirjasarjaa monneista??Jos olet menossa keväällä Interzoo-messuille niin teen tässä nyt varauksen sekä 6. osaan että monniatlakseen jos vain pystyt ne tuomaan.

Palatakseni tuohon kalojen tilaamiseen niin kirjoissasi kerrot tilanneesi kaloja Saksalaisista tukuista-tämä on tapahtunut Suomen akvaarioliikkeiden kautta?
Jos ajatellaan hetki hypoteettisesti,niin eikö olisi mahdollista perustaa toiminimellä oleva "kalatukkuliike" ja tuoda sen nimiin erikoisempia kaloja harrastajille, joita ei ehkä muut tukut tuo vaikka niitä tilaisikin?Saksalaiset akvaariotukut myyvät muille ulkomaisille firmoille niin miksi ei sitten tosi pienelle sellaiselle.
Kustannukset perustamisessa voisivat olla korkeat -en tiedä.Tietääkö joku viisaampi jotain tällaisista asioista enemmän?Mitkä ovat lait ja säädökset?En ole tässä syömässä Suomalaisten tukku- tai akvaarioliikeiden leipää vaan heitelen ajatuksia ilmaan ja sinne ne tulevat todennäköisemmin jäämäänkin.

Catfish blues
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

quote:
Siis on Mergus-Verlag tekemässä suurempaakin kirjasarjaa monneista??Jos olet menossa keväällä Interzoo-messuille niin teen tässä nyt varauksen sekä 6. osaan että monniatlakseen jos vain pystyt ne tuomaan.

Jep. Enköhän minä jaksa ne kantaa. Tulee siihen ilmoituksen mukaan ainakin toinen osa.
quote:
Palatakseni tuohon kalojen tilaamiseen niin kirjoissasi kerrot tilanneesi kaloja Saksalaisista tukuista-tämä on tapahtunut Suomen akvaarioliikkeiden kautta?

Se tapahtui nimenomaan akvaarioliikkeiden ja ennen muuta Hesan Stockmannin kautta. Tuolloin sinne tuli kaloja kahdesta saksalaisesta tukusta Heiko Bleherin Riosta ja West Aquariumista. Kiitos tuolloin Stockalla vaikuttaneen Dadin pääsin katsomaan aina mitä oli tarjolla ja valitsemaan joukosta itselleni sopivia ja kiinnostavia. Etenkin Bleherillä oli välillä todella hienoja kaloja. Valitettavasti Suomeen tuli usein aivan muuta kuin mitä listalla luki. West Aquariumilla valikoimat olivat huomattavasti pienemmät, mutta mm. panssarimonnien suhteen sain korvaamattoman arvokasta apua. West hommasi saksalaisista muista tukuista minulle kaloja puutelistani mukaan. Sain tuolloin tusinan verran Suomessa ennen näkemättömiä lajeja.
quote:
Jos ajatellaan hetki hypoteettisesti,niin eikö olisi mahdollista perustaa toiminimellä oleva "kalatukkuliike" ja tuoda sen nimiin erikoisempia kaloja harrastajille, joita ei ehkä muut tukut tuo vaikka niitä tilaisikin?Saksalaiset akvaariotukut myyvät muille ulkomaisille firmoille niin miksi ei sitten tosi pienelle sellaiselle.
Kustannukset perustamisessa voisivat olla korkeat -en tiedä.Tietääkö joku viisaampi jotain tällaisista asioista enemmän?Mitkä ovat lait ja säädökset?En ole tässä syömässä Suomalaisten tukku- tai akvaarioliikeiden leipää vaan heitelen ajatuksia ilmaan ja sinne ne tulevat todennäköisemmin jäämäänkin.

Ei tarvitse ajatella hypoteettisesti. Kuten tiedät minulla on osakeyhtiö ja sen toimenkuvaan kuuluu luonnollisesti myös vaikkapa kalojen maahantuonti, sillä aikoinaan oli yhtiötä perustaessa järkevää laittaa toimialaan kaikki mahdollinen, jotta myöhemmin ei tarvitse muutella tietoja kalliilla hinnalla. Ei siis tarvitse välttämättä perustaa mitään uutta.

Se, että en ole harrastanut vielä maahantuontia, johtuu monista tekijöistä. Suurin syy on ollut ajanpuute. Toinen syy on ollut edellisestä johtuva tiedon puute. Tiedän, että tukuilla on yleensä, etenkin maasta toiseen lähetettäessä, minimivaatimukset lähetettävälle määrälle. He eivät ehdi lähettelemään muutamaa kalaa vaikkapa Suomeen. Muutama kymmenen arvokasta monnia olisi jo toinen asia. Kolmas syy on pieniin lähetyksiin liittyvä suhteettoman suuri rahdin osuus. Kalat eivät enää Suomessa olekaan kovin edullisia. Neljäs syy on ollut halukkaiden hankkijoiden puuttuminen. Vaikka olen kotisivullani vuosikausia mainostanut yrittäväni tarvittaessa hankkia mitä tahansa erikoiskaloja vaikkapa ulkomailta, olen saanut todella harvoja kyselyjä. Suomen hiipuvassa monniharrastuksessa on näköjään riittänyt sentään varsin kohtuullinen kotimainen tarjonta.

Yksi minua aivan erityisesti kummeksuttava asia on ollut, että suomalaiset tukut eivät juuri ole käyttäneet ainakin vielä toistaiseksi ilmaista asiantuntemustani hyväksi. En ole koskaan kieltäytynyt kommentoimasta tukkulistoilla olevia outoja nimiä tai muita kummallisuuksia. Siitä huolimatta puoleeni on käännytty vuosien varrella (jos unohdetaan Stockka) enintään kahden käden sormilla laskettava määrä. Vielä turhauttavampaa on, että mitkään julkisesti lehdissä ym. esitetyt toiveet, esim. ripsekkäiden okamonnien, tuonnista eivät ole koskaan johtaneet mihinkään. No, jokainen saa tehdä omat virheensä itse.

Muokattu - Kaizu on 29/01/2002 15:40:55
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuohon saumaan olisikin hyvä lisätä ehdotus seepraplekon kimppatilauksesta :) On se niin hieno kala ja ainakin Oulun kalakauppojen listoilla jos onkin harvemmin saatavana niin hinta on sen mukainen. Tietääkös Pertti mistä niitä saisi muutaman kappaleen sopuhintaan? Siis itse olisin ottamassa 4 kpl ja muut siihen päälle
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

quote:
Tuohon saumaan olisikin hyvä lisätä ehdotus seepraplekon kimppatilauksesta :) On se niin hieno kala ja ainakin Oulun kalakauppojen listoilla jos onkin harvemmin saatavana niin hinta on sen mukainen. Tietääkös Pertti mistä niitä saisi muutaman kappaleen sopuhintaan? Siis itse olisin ottamassa 4 kpl ja muut siihen päälle

Seepraplekon hinta on noussut. Tukkuhintoja en ole päässyt viimeaikoina näkemään, mutta saksalaisten vähittäishintojen perusteella hinnat ovat noin kaksinkertaisia entiseen verrattuna. Halvimmat vähittäishinnat ovat Saksassa olleet juuri tässä threadissa esillä olleella Welskellerillä. Valitettavasti sen varastolista ei ole juuri nyt käytettävissä, mutta jokainenhan voi käydä sittä myöhemmin kurkistamassa. Jos joku vierailee Saksassa autolla lähikuukausina kannattaisi käydä ostamassa Welskeller tyhjäksi vaikkpa seeproista ja siinä sivussa myös muutamista muista plekoista.

Tietojeni mukaan Suomeen on tulossa laatikko seeproja lähikuukausina. Katsotaan minkälaiseksi niiden hinta muodostuu.
Mika
Monnimies
Monnimies

quote:Suurin syy on ollut ajanpuute. Toinen syy on ollut edellisestä johtuva tiedon puute. Tiedän, että tukuilla on yleensä, etenkin maasta toiseen lähetettäessä, minimivaatimukset lähetettävälle määrälle. He eivät ehdi lähettelemään muutamaa kalaa vaikkapa Suomeen. Muutama kymmenen arvokasta monnia olisi jo toinen asia. Kolmas syy on pieniin lähetyksiin liittyvä suhteettoman suuri rahdin osuus. Kalat eivät enää Suomessa olekaan kovin edullisia. Neljäs syy on ollut halukkaiden hankkijoiden puuttuminen.

Asia pitää laittaa todellakin perusteelliseen harkintaan.Itse olen harrastukseeni vakavasti suhtautuva ja tällaisen asian kehittely olisi hyvinkin kiinostavaa.Tietoahan on varmasti saatavissa.Ajan puute on ainainen riesa.Kuinka suuren osan rahtikustannukset sitten muuten vievät tilauksista?

Tämä kalojen edullisuus ihmetyttää yleensäkin.Olen henk.koht. ilmoittanut kaikille sukulaisilleni ja kavereilleni, jotka ihmettelevät jonkin kalan hintaa, vasatavetona miettiä esim.koiran hankkimisen kustannuksia ja ylläpitoa-silloinhan ei euroja paljonkaan lasketa.Akavaariokalat ovat edullisia rotukoiriin ja kissoihin verrattuna.Jos mielipiteeni aiheutta jossain koira-/kissaihmisessä näppylöitä niin aloittakaa uusi aihe vaikka "yleistä keskustelua" foorumissa.Kyllä Suomessa on harrastajia jotka ovat valmiita maksamaan hunajaa kaloista jotka he haluavat-eri asia on maksavatko sitten monneista tai ylipäätänsä osaavatko kovin monet arvostaa erikoisia monneja.Imumonnit ainakin löytävät ostajansa.Eikös se L273? joka oli ensituontina 1998 Eurooppaan(3 kpl)ja Siniriuttaan(1 kpl) mennyt jollain vähän päälle 2000 markalla.
Monniharrastus on ollut hiukan hiipumaan päin jos pidämme mittarina monniklubia.Onko se sitten mikään mittari tiedä häntä.Suomalaiset ovat hiljaisia harrastajia jotka eivät tee itsestään numeroa tai yleensäkään sitten kirjoittaisi artikkeleita kaloistaan.Varsin monelta kuitenkin löytyy niitä 40-70 euroa maksavia monneja(tosin vain ne imumonnit ovat arvostettuja)

quote:Tietojeni mukaan Suomeen on tulossa laatikko seeproja lähikuukausina. Katsotaan minkälaiseksi niiden hinta muodostuu.
Ostin Helsingin akvaariokeskuksen kautta perjantaina kolme Eremophilus mutisii-monnia ja Petri Viskari soitteli tänään kysyäkseen kuinka kalat kotiutuivat karanteenialtaaseen(olivat itselleni riskisijoitus todellisen tautivaaran takia-ei kyseisestä liikkeestä jouhtuva).Aivan uskomatonta palvelua.Ensin soitetaan ja ilmoitetaan kalojen saapuneen ja että tulisinko hakemaan ne ettei tarvitsisi tehdä turhaa siirtoa styrox-laatikosta heidän akvaarioonsa ja sitten kysellään perään kalojen vointia-11+ arvosana.Tämä pitkä pohjustus sille että voinen mainostaa heidän tilanneen seepraplekoja.Kalat saapuvat jos saapuvat 2-3 vko sisällä.Hintahaitari liikkui etukäteistietojen perusteella n. 60-70 euron paikkeilla.Kokoluokka oli n. 4 cm.Asia ei kuitenkaan ole 100% varmaa-soittakaa itse heille ja kyselkää.

Catfish blues
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jooo...seepran hinnat vaihtelevat aika lailla. Eikös se olekkin ns. sesonkikala eli osasta aikaa vuotta sen maastavienti on kielletty? Eli vaikeana aikana sitä ei saada tuotua eurooppaan ollenkaan. Toisaalta sitähän kyllä viljellään varmasti aikalailla joten ei periaatteessa pitäisi olla saatavuusongelmia/hirveää hintaa.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

quote:
Jooo...seepran hinnat vaihtelevat aika lailla. Eikös se olekkin ns. sesonkikala eli osasta aikaa vuotta sen maastavienti on kielletty? Eli vaikeana aikana sitä ei saada tuotua eurooppaan ollenkaan. Toisaalta sitähän kyllä viljellään varmasti aikalailla joten ei periaatteessa pitäisi olla saatavuusongelmia/hirveää hintaa.

Asia on paljon monimutkaisempi. Brasiliassa on itse asiassa nykyisin käytössä pääosaa akvaariokaloja koskevat positiivilistat eli vain tiettyjä kaloja saa viedä maasta oli vuoden aika mikä tahansa. Seepraplekokin on tuolla listalla. Kieltoa kierretään eikä kukaan taida sitä tosissaan valvoa.

Brasilian lista on maakohtainen. Mainittujen kalojen tuominen mihin muuhan maahan tahansa ei ole mitenkään kiellettyä.

Seeprapleko on toki sesonkikala. Ei sitä tulva-aikana kykene kukaan pyydystämään mielettömän vuolaista koskista. Hinta on noussut kuitenkin selvästi ja muista syistä. Eräitä syitä selostan seuraavassa Akvaariomaailmassa enkä viitsi toistaa niitä tässä. Osa syyllisenä on lisääntynyt menekki. Seepraplekoa ei käytännössä viljellä, vaikka se onkin useita kertoja kutenut. Viljelyn tiellä on kalan suhteellisen pieni poikasmäärä. Näyttää siltä, että seeprasta ei tule enää koskaan mitään "halpaa" kalaa. Suomessahan sen hinta oli alimmillaan parin sadan markan korvilla, Saksassa sadan Suomen markan seutuvilla. Hinnat täytynee kertoa miltei kahdella.

Suosittelen silti seepraplekon viljelyä. Suomen markkinoille olisi kyllä melko helppoa tuottaa riittävästi poikasia.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

quote:
Welkellerin sivuilta löytyi asiasta vihdoinkin tieto.Toukokuussa Interzoo messuilla esitellään uunituore monniatlas.

Hieno homma, mutta onkos tämä nyt sitten saksaksi? Siinä tapauksessa ainakin itse joudun odottelemaan toisella kotimaisella (englanti) mahdollisesti joskus vuonna Star Trek ilmestyvää painosta...
Ei oikein huvita ajatus kirjan lukemisesta sanakirja toisessa kädessä.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

quote:

Hieno homma, mutta onkos tämä nyt sitten saksaksi? Siinä tapauksessa ainakin itse joudun odottelemaan toisella kotimaisella (englanti) mahdollisesti joskus vuonna Star Trek ilmestyvää painosta...
Ei oikein huvita ajatus kirjan lukemisesta sanakirja toisessa kädessä.

Kyllä se tulee olemaan saksaksi. Käännösten odottelu voi kestää aika kauan. Esim. 4. ja 5. Atlas eivät ole vieläkään käännettyjä. Tosin tästä monniatlaksesta tulee niin kova sana, että sen kääntämistä varmaan kiirehditään. Silti minä suosittelen sen sanakirjan hankkimista. Perussanaston oppii helposti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”