Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Näitä kalasia on vuoden päivät ollut altaassani ja napsasin tänään muutaman kuvankin. Kyseessä on siis pienen pieni monni aasiasta, tarkemmin Sumatralta ja Borneosta. Lajia ei pitäisi pystyä sekoittamaan muihin lajeihin, niin erikoisen värinen se on. Tuntuvat viihtyvän parhaiten kasvien alla varjossa, mutta tulevat kyllä ruokailemaan rohkeasti, meillä kääpiönuoliaisten kanssa samaan aikaan.

PC antaa lämpötilahaarukaksi 22-27 ast. joten tämä on käypä monenlaiseen seuraan. Ruokana on tarjottu pakastesurviaista ja monenlaisia teollisia sapuskoja. Ensin mainittu yllättäen tuntuu maistuvan paremmin. Kuvista näkee mitä tänään on ollut tarjolla.

Kuva

Kuva

Kuva
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moro Thompson,

mulla on ilmeisimmin teiltä lähtöisin olevia lasikimalaismonneja, hankin niitä lisää tossa joku aika sitten leppävaariosta. Onko sulla tietoa noiden kutukäyttäytymisestä?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Eivät vielä ole kuteneet täällä joten ei sen tarkempaa tietoa. Kutuvalmis naaras pitäisi olla vihertävä, munat kun näkyvät kropasta läpi.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Elikkä onks se massu sellainen valkoinen, jossa häivähdys vihertävää? Näkyykö massussa selkeästi ne munat? Kun mulla on muutama noista tosi pullukoita, joilla vatsa on valkoinen ja väri taittuu aavistuksen vihreään. Mä oon ihmetelly, onks niissä jotain kasvaimia, mutta kun ovat olleet pirteitä ja syöneet hyvin ja muutenkin yöaikaan tohottaneet, en oo viittiny sitten laittaa niitä leikkuulaudalle.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Noissa kuvissa näkyvä punainen on siis surviaista jota nuo juuri söivät. Kuvittelisin mahdollisten munien muodostuvan taaemmaksi ruumista ja kyllä munat pitäis nähdä ihon läpi.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Tuosta vatsan pyöreydestä ja väristä kun oli puhetta, niin täällä on tossa ensimmäisessä kuvassa samanlainen maha kuin osalla mun lasikimalaisista. Ne loput taasen muistuttaa tota alempaa kuvaa. Omistani en tahdo saada kuvaa, ovat sen verran piilottelevia kavereita. Joten voisko toi ylempi olla naaras (munilla) ja alempi koiras?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Onkohan näitä kaloja enää kenelläkään täällä? Kauniita kaloja ovat!
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on näitä edelleen. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Substral »

nepis76 kirjoitti:Elikkä onks se massu sellainen valkoinen, jossa häivähdys vihertävää? Näkyykö massussa selkeästi ne munat?
Mikäli Planet Catfishiin on uskominen (ja miksei olisi), heillä on oikein tyylikäs mallikuva pitkälle 'raskaudessaan' edenneestä naaraasta: gravid female. Uskoisin, että sinun kalasi tarvitsevat vain lisää hyvää ruokaa, lajille sopivan kutupaikan ja ulkoisen ärsykkeen laukaisemaan kututapahtuman?

Lisäyksenä vielä tuo PC:n maininta "Normally found hiding under thick mats of floating grass in its natural habitat". Suomeksi vapaamuotoisesti kääntäen: "luonnollisessa ympäristössään laji piileskelee kelluvien, paksujen ruohomattojen alla". Voisin olettaa, että siellä ruohojen seassa ne kutupallerot pyöritetään maailmaan.. Litra ricciaa kellumaan jonnekin nurkkaukseen ja pari luolaa siihen alle?
Eiköhän tämä ollut tässä..
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Substral kirjoitti:Mikäli Planet Catfishiin on uskominen (ja miksei olisi), heillä on oikein tyylikäs mallikuva pitkälle 'raskaudessaan' edenneestä naaraasta: gravid female. Uskoisin, että sinun kalasi tarvitsevat vain lisää hyvää ruokaa, lajille sopivan kutupaikan ja ulkoisen ärsykkeen laukaisemaan kututapahtuman?
Eipä tuo ihmettely enää ajankohtainen ollut (postattu 6.6.2009) [;)] , ovat jo kuteneet vihertäviä melko kookkaita munia. Välillä löytyy tuollaisia munia, akvaariossa seurana pandamonnisia, neontetroja, kardinaalikaloja ja yksi partamonni. Nyttemin siellä asustaa jo perun vihreitä monnisiakin, mutta kutua löytyi jo ennen perunvihreiden tuloa. Tosin poikasia ei ole näkynyt, joten ne varmaan ovat päätyneet parempiin suihin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Substral »

Kutupohdinnat ovat aina ajankohtaisia (en jaksanut häiriintyä parivuotiaasta iästä), sillä itsekin mietin tuon lajin hankkimista. Netistä ei löytynyt kuturaportteja aiheesta (sekuntien vilkaisulla), joten viitsisitkö hieman tarinoida aiheesta, jos olet päässyt kavereiden kutuhommia todistamaan. Lähinnä juuri sijainti, ympäristö, vesiarvot/lämmöt.. Mahtuisikohan noita kudettamaan 60 litraiseen? Vielä kun jossain noita näkisi myytävän.. pitänee alkaa ihan etsimään.
Eiköhän tämä ollut tässä..
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä en ole niitä mitenkään kudettanut...

Olen vain vihertäviä munia löytänyt akvaariosta, kun olen huomannut, ettei massut enää viherrä. Mulla ei ole mitään käsitystä niiden kutukäytöksestä, kun tuppaavat olemaan lähinnä hämäräaktiivisia. Tosiaan seurana nuo edellä mainitut ja nämä vihertävät munat olen löytänyt intianmantelipuun lehdeltä alapinnalta. Siellä ne ovat olleet nättinä rykelmänä. Eikä noista muista akvaarion asukeista kukaan kude tuolla tavoin. Ne olivat selkeästi erilaisia kuin pandamonnisen munat, isompia ja vihertäviä. Vaihdan vettä kerran viikossa n. vajaa puolet, lämpötila pysyy 23 asteessa, GH ja KH 3 ja pH 6,5 hujakoilla.

Emmä tiiä mitä mä teen oikein, kun tuolla purkissa vähän kaikki kutevat. Poikasia ei vaan näy missään. Muutaman pandamonnispoikueen kasvatin isoksi, mutta kun noita poikasia tulis ihan riesaksi asti, niin emmä enää jaksa niitä sen ihmeemmin varjella. Kerran keräsin noita vihertäviä munia poikasboksiin, mutta kaikki poikaset menehtyivät alle viikon ikäisinä. Eli en saanut varmuutta mitä ne sitten olivatkaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Minäkin olen kiinnostunut näistä, mutta en ole koskaan livenä nähnyt näitä. Taitavat olla melko harvinaisia vieläkin Suomessa? Ovatko nämä kuinka herkkiä, alottelija ei varmaan uskalla ainakaan hommata näitä? =)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Eipä nuo ainakaan herkimmästä päästä ole. Yksikään noista ei kuollut kesähelteillä, vaikka samaisesta akvaariosta sain noukkia vähän väliä jonkun kuumuuteen kuolleen. Eivät ole moksiskaan, vaikka joskus vedenvaihtoväli olisikin pidempi.

Omassa akvaariossani ovat pääasiassa piilossa jossain kasvipusikossa, kun kaikki 4 putkea on päällä. Kun niistä pari sammuu, niin alkavat liikkua reippaammin. Toki silloinkin liikkuvat juurakoiden ja muiden sisustusten suojissa. Sitten hämärässä ja pimeän aikaan ovat aktiivisimmillaan.

Jos näitä hankkii, niin kannattaa hommata heti reilumman kokoinen parvi. Ovat silloin paljon rohkeampia.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Kiitos, nepis76 :) Ehkä näitä minulle jossain vaiheessa tulee.
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Mä olen kyllä nyt niin hurahtanut että taidan alkaa metsästämään näitä. Toivottavasti osaisin hoitaa niitä tarpeeksi hyvin sitten :)
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Onko kukaan nähnyt näitä viime aikoina myynnissä missään?
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Pari viikko sitten näin AkvarieLeasinginssä Tukholmassa. Hienoja kaloja mutta vaatii hieman altaalta tai lähinnä seuralaisiltaan. Arvostavat rauhallisia kumppaneita.
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Mulla olisi 85-litrainen allas ihan tyhjillään, ja olen ihan lajiakvaariota miettinyt, olisikohan nämä sopivat tyypit sinne :) Harmi ku ittellä ei ole suunnitelmissa tukholman reissua tässä lähiaikoina..
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja thank »

Piia85 kirjoitti:Mulla olisi 85-litrainen allas ihan tyhjillään, ja olen ihan lajiakvaariota miettinyt, olisikohan nämä sopivat tyypit sinne :) Harmi ku ittellä ei ole suunnitelmissa tukholman reissua tässä lähiaikoina..
Ai eikö. ;) Mullaki olis vähän asiaa tuonne, ei AkvarieLeasingiin mutta ei sieltä varmaan mahdoton matka ole tuonne Akvarietlagretiinkaan. :P
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Tulee kalliit kalat. No, jos sitä nyt säästelis pari kuukautta ja kattelis josko niitä rantautuisi taas tänne :)

thank miksei sulla muuten lue allekirjoituksessa että sulla on partis, sinileuka ja kirsikkabarbeja :D
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Noita monneja luulisi löytyvän Imazon listalta ja näin ollen ne pitäisi pystyä tilaamaan omaan lähikauppaankin melko helposti. Ei muuta kuin kauppiaalta tivaamaan. Joka toinen lauantai tulee lähetys eli seuraavaan kerkiää vielä tekemään tilauksen.
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja thank »

Piia85 kirjoitti:Tulee kalliit kalat. No, jos sitä nyt säästelis pari kuukautta ja kattelis josko niitä rantautuisi taas tänne :)

thank miksei sulla muuten lue allekirjoituksessa että sulla on partis, sinileuka ja kirsikkabarbeja :D
En mä oo muistanu laittaa niitä siihen enkä pysy kohta enää perässä. x)
Voiskait sitä muutenki mennä Ruotsiin vaikka laivalle ku kaloja ostelemaan. :D
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Nonni, mä voin lähtee oppaaks. Joka varataan vkl-reissu?
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni

Viesti Kirjoittaja thank »

Thompson kirjoitti:Nonni, mä voin lähtee oppaaks. Joka varataan vkl-reissu?
Täytyy vielä vähän lämmitellä tuota Piiaa ennen ku mihkään mennään. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”