Pinta/keskivedessä uiva tetra

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

TaikaHuussi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Pinta/keskivedessä uiva tetra

Viesti Kirjoittaja TaikaHuussi »

Itse en ehkä neontetroja laittaisi taitojenkanssa. Mun neonit syötiin heti : (
54l - partiksia ja milliksiä
96l - partiksia, kardinaalitetroja ja mustatetroja
Sekä 3 ihanaa kissaa ♥ ! OSTETAAN YLI 100l ALLAS ! yv
Deco
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deco »

Oma kokemukseni kulmatetroista on, että uivat keski ja pintaveden tuntumassa altaan ollessa minimissään 45 cm korkea. Alle kolmeakymmentä yksilöä en suosittele, että näyttävät joltain ja parvelle minimikoko mielestäni vähintään 200 litraa.

Taistot syövät neoneiden silmät, näin entisenä kalakauppiaana voi senkin useaan kertaan huomata:(
Akvaarioharrastusta lähes 20 vuotta
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Mun sinineoneilla on ainakin kaikilla silmät tallella, eikä muutenkaan ongelmia taiston kanssa 8O Keskivedessä menee nuo. Oman kokemuksen mukaan tetroista keskevettä ylempänä menee kongontetrat, ne kyllä ei ihan pieneen altaaseen mahdu. Joku seeprakala kiinnostaisi itseäni pinnan tuntumassa uivista kaloista, mutta ei oikeen uskalla laittaa kansilasittomaan akvaarioon!
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Sopisiko Hehkutetra?Ei häiritse muita kaloja.Ph.on 6-7 ja lämpö 24-28.
Jää alle 3 senttiä.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... mandae.jpg
pikku_kalaset
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Mun kongontetrat heiluu ihan joka kerroksessa, mutta eniten toki pinnalla. Jokin on nyt säikyttänyt ne varmaan kun alkoivat uida taas parvessa vaikka muutaman päivän sooloilivat. Mulla on myös punatetroja ja ne ei pysy parvessa yhtään paitsi jos pelästyvät. Sillonkin ne menee useisiin pieniin ryhmiin. Tykkäisin jos olisivat joskus parvessakin. Kongontetroja on vain kuusi, useissa paikoissa ne on niin kuppasen näkösiä, etten oo ostanu. Tai sitten ovat vaan niin nuoria, että ovat niin haljun näköisiä. Vain akvaariokeskuksesta löysin oikein säteileviä ukkoja ja tomeria akkoja.

Kongontetrani ovat myös paljon punatetroja säyseämpiä. Vain ruoka-aikaan tulee urosten välillä kinaa. Naaraita ne eivät kiusaa vaan antavat uida vierellä. Punatetroista osalla on sen sijaa useinkin pikkukärhämää ja toista jahdataan vähän matkaa. Minulla on 375 litrainen allas, jonka mitat ovat 150x50x50 ja kyllä välillä tuntuu, että kongontetrat tykkäis spurttailla enemmänkin. Ne kuitenkin tykkäävät myös lilliä sissuodattimen virtauksessa ja näyttävät pitävän hauskaa, joten en ole liian huolestunut ollut kuitenkaan.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
waldo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja waldo »

Itse olen nyt miettimässää mun 96 litraseen akvaarioon jotakin tetraa/kalaa pintaveteen. Vesi virtaa kohtalaisesti pinnassa, mutta voisin kyllä laittaa osan pintavedestä tyyneksi. Lämpöä on se 26-27 astetta ja tummaa turpeista vettä ja yritän kasvattaa pinnalle jonkin moisen puskan juorun taikka kultaköynnöksen juuria. Myös yksi kriteeri on se ettei se ole yhtä ahne tai vilkas kuin kiilakylki sillä perhoskirjoahventen on kiire saada syötyä ettei kiilakylki nappaa ruokaa silmien edestä ja että tuleva kala liikkuu pääasiassa pinta/välivedessä. Itse katsoin joitakin tetroihin kuuluvia kaloja ja haluaisin apua valinnassa :D :

¤pikkuleijatetra
¤kääpiötapparakala
¤kääpiösuppusuu
¤kynäkala
¤roiskuttajatetra
¤kulmatetra
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Oiskos vielä muuta keskivedessä uiskentelevaa, kilttiä ja suht rauhallista tetraa, pituus n. 4,5-5cm.?
Mustaneontetra ja rubiinitetra vaikuttaa kriteerit täyttäviltä, vaan mitä altaan osaa ne kansoittaa ja minkä mittaiseksi ne yleensä kasvaa, siis jäävätkö pienemmiksi kuin 4,5cm.?
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Eikö kellekkään tule mitään lajia mieleen?
Eniten silmää miellyttää sitruunatetraa ulkonäöltään ja kooltaankin muistuttavat lajit, en vaan saa mieleeni mikä se voisi olla.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Meillä ainakin sitruunatetrat uivat keskivedessä, välillä melko lähellä pintaakin ja ovat paljon näkösälläkin, eivätkä ole mitään säikkyjä jos vertaa joihinkin muihin tetroihin. Kardinaalit ovat kyllä pohjantuntumassa eninmäkseen. Mustatetra kasvaa jonkin verran isommaksi mutta viihtyy myös aika ylhäällä akvaariossa, harvemmin uivat puolenvälin alapuolella.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

-Tetratar- kirjoitti:Oiskos vielä muuta keskivedessä uiskentelevaa, kilttiä ja suht rauhallista tetraa, pituus n. 4,5-5cm.?
Mustaneontetra ja rubiinitetra vaikuttaa kriteerit täyttäviltä, vaan mitä altaan osaa ne kansoittaa ja minkä mittaiseksi ne yleensä kasvaa, siis jäävätkö pienemmiksi kuin 4,5cm.?
Mun mustaneonit käyttää aika lailla keskivettä, allas 35cm korkea. :D

Rubiinitetroista sen verran näkö-kokemusta, että käyttäytyy aika samalla tavalla kuin mustaneonit. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Mustaneon- ja rubiinitetrat on molemmat hyvinkin potentiaalisia vaihtoehtoja.
Kuinka pitkikisi nämä lajit yleensä kasvaa, netistä kun olen löytänyt toisistaan hieman poikkeavia tietoja.
Oiskohan nämä kaksi lajia samassa altaassa jo liiankin saman tyyppisiä, joskin eri värisiähän nämä toki ovat.
Altaaseen tulisi vain kahta lajia tetroja, siis pohjalla asustelevien kalojen lisäksi.
Molemmat saisi asuttaa sitä puolen välin tienoota altaassa ja jollain tavoin erottua toisistaan.
No, oiskos vielä muita lajeja?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis mun mustaneoneista on tullut sellasia... Öh, n. 4,5cm, rubiinit kai hitusen pienempiä?

Rubiinit ja mustaneonit on kuitenkin ruumiinrakenteeltaan aia erinäköisiä. :D
Luulen, että mustaneonien yksivärisyys vain KOROSTAISI rubiinejasi! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Josko vielä joku laji tulisi jollekulle mieleen.
Mustaneon- ja rubiinitetra on edelleen minun mieleeni, mustaneontetra ehken enemmän.
Siis mustaneonille, sikäli että mustaneon uiskentelee veden keskikerroksissa, josko joku keksisi jonkun keskisessä vesikerroksessa uiskentelevan n. 4,5 cm. kauniin kaverilajin, jotka mustaneonin kanssa korostaisivat toisiaan.
Luonnolliset värit on silmissäni kaikkein kauneimpia, joten jos joku sellainen laji löytyisi.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

sinineontetra? :D

Olisi vähän kokoeroa, ja korostaisivat kivasti toisiaan. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

On hiukka liian pienokainen, vaikkakin pienehköistä tetroista tykkäänkin.
Minimi pituus saisi olla reilu 4 cm.
nuolimonni11
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

mä sanoisin kardinaalitetroja. melkein samoja kuin neontetrat mutta voimakkaamman värisiä
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Odemus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Näin akvaariokaupassa mustaneontetroja kuparitetrojen kanssa samassa altaassa. Mun mielestä ne sopi tosi hyvin yhteen. Joten miten olisi kuparitetrat?
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Neon- ja kardinaalitetrat tosi kauniita molemmat.
Kuparitetraa olen monta, monta kertaa miettinyt hankkivani, olen vaan lukenut niiden mahdollisesta kiukkuisuudesta joka ei ole meidän altaassa suotavaa :).
Odemus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Odemus »

En ollut ennen kuullut, että kuparitetralla olisi äksyn maine. Tein äsken täällä haun ja aika monella tosiaan on ollut ongelmia. Ongelmat näyttivät liittyvän koirasvoittoisiin ja pieniin parviin.

Mulla on 25 kpl 450-litraisessa. Naaraita on huomattavasti enemmän kuin koiraita. Ehkä siitä johtuen kuparitetra on mun mielikuvissa leppoisa, mutta eläväinen parvikala. Naaraat ja muutama koiras uivat parvessa pääosan ajasta. Muutamat muut koiraat ovat itsenäisiä menijöitä. Tappeluita ei näy muussa muodossa kuin että koiraat välillä värisyttelevät vartaloitaan toisilleen. Kutemista esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”