Ensiksikin kala on harvinainen liikkeissä. Tukussakin sitä on kuulemma vain silloin tällöin saatavilla. Ei se sinällään haittaa, en minä ole niitä heti ottamassakaan. Hirvittää vain hinta. Altaani on n. 190-litrainen, jonka pohjan ala on 120*40 cm. Etsimäni tiedon perusteella tuohon menisi pieni parvi (esim. 6). Jos yksikin kala maksaa paljon, parvi varmaan maksaa paljon enemmän. Onko AW:n lukijoiden joukossa sellaisia, jotka ovat roiskuttajatetroja myynnissä nähneet? Paljonko kaloilla on ollut hintaa?
Toisekseen myyjä varoitteli kalan ruokavaliosta. Sanoi, että syö vain elävää ja pyydystää sitä mielellään roiskuttamalla vettä lehdille. Toisaalta netistä löytämäni lähteet kehuvat kalaa helpoksi. Löysin kohtuullisen määrän sivuja, joilla kala mainitaan. Kolmella sivulle kerrottiin ruokavaliosta, ja kaikissa suositeltiin elävää tai pakastekuivattua, mutta kerrottiin samalla, että kuivaruokakin käy. Kaipailisin AW-kokemuksia kalasta. Olisi hienoa, jos kalaa pitäneet voisivat kertoa kokemuksistaan ja sen ruokavaliosta. (Kyseinen myyjä vaikuttaa muuten erittäin asiantuntevalta. Mieleeni tulikin, että sekoittikohan hän roiskuttajatetran ampujakalaan.)
Kolmanneksi kalan vilkkaus jäi vähän epäselväksi. Akvaariooni tulee apistogrammoja (A. trifasciata näillä näkymin), jotka kaipaavat suojakaloja. Niiden puolestaan pitää käsittääkseni olla kohtuullisen rauhallisia. En itsekään halua vilkkaasti liikkuvaa parvikalaa (esim. seeprakala) akvaariooni, koska muut kalat tulevat olemaan rauhallisia. Eli tästäkin kuuntelen mielelläni kokemuksia. Mitään flegmaattista kalaa en ole etsimässä, mutta jatkuva ralli akvaarion pinnassa ei sovi minulle.
Jos joku tietää, että roiskuttajatetroja on nyt jossain myynnissä, niin saa kertoa minulle. Asun Imatralla, mutta matkahan on kulkemista varten