Sain muutama päivä sitten 2 perhoskirjoahventa.Onko mitään erityistä esim.vesiarvot,hoito,mitä ravintoa?
Ei oo syöny viiteen päivään.Pitäskö olla huolissaan?
Perhoskirjoahvenesta
Valvoja: Moderaattorit
-
HemuliRocks
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Perhoskirjoahvenesta
pH: 5,5-6,5
Lämpötila: 25-28°C
Pehmeä vesi, dH 0-10
Perhoskirjoahvenet ovat kaikki ruokaisia. Hiutaleet, pelletit ja toukat. Muista että akvaariossa pitää olla paljon piilopaikkoja. Esim. luolia, koloja ja runsas kasvisto.
Mulla oli ennen 3 perhoskirjoahventa, mutta mikään niistä ei selvinny edes 2 kuukautta, koska ne ovat TODELLA herkkiä ahvenia. Muista AINA vaihtaa vesi viikottain ja pitää vesi kirkkaana ja puhtaana. Todella värikkäitä ja ujoja, mutta valitettavan arkoja ja herkkiä.
Yleensä jos perhoskirjoahven löhöö vaan pohjalla ja ei tuu syömään, se todennäköisesti kuolee. Mulla kuoli tänään viimeinen niistä. Ei tullut syömään 4 päivään ja vaan löhöili pohjan tuntumassa, kunnes kuolla kupsahti
Pidä ehdottomasti silmällä. Ovatko kummatkin käyttäytyneet samanlailla? Itselläni, ne kyllä tuli alussa aina syömään. Niitä ei suositellakkaan aloittajille.
Lämpötila: 25-28°C
Pehmeä vesi, dH 0-10
Perhoskirjoahvenet ovat kaikki ruokaisia. Hiutaleet, pelletit ja toukat. Muista että akvaariossa pitää olla paljon piilopaikkoja. Esim. luolia, koloja ja runsas kasvisto.
Mulla oli ennen 3 perhoskirjoahventa, mutta mikään niistä ei selvinny edes 2 kuukautta, koska ne ovat TODELLA herkkiä ahvenia. Muista AINA vaihtaa vesi viikottain ja pitää vesi kirkkaana ja puhtaana. Todella värikkäitä ja ujoja, mutta valitettavan arkoja ja herkkiä.
Yleensä jos perhoskirjoahven löhöö vaan pohjalla ja ei tuu syömään, se todennäköisesti kuolee. Mulla kuoli tänään viimeinen niistä. Ei tullut syömään 4 päivään ja vaan löhöili pohjan tuntumassa, kunnes kuolla kupsahti
-Akvaario ja 2 koiraa 
-
ninnuliini
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Itselläni löytyy perhosia altaasta ja ovat tosi ranttuja veden suhteen eli hyvä ja säännöllinen vedenvaihto sekä humusuutteen käyttö on hyväksi näille ahvenille. Todella kauniita ja rohkeita kaloja 
-
[groovehai]
- Senior Member

Nyt voin olla väärässä, koska kokemusta vain Rusokirjoahvenesta, mutta kun ovat kuitenkin aika samanlaisia... Nämä kalat eivät tulekaan syömään pinnalta, vaan ne pitää ruokkia pohjan tuntumaan. Mun rusot on ainakin tottuneet jo syömään suoraan mun kädestä. Ehkä perhosilla on sama?
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Pohjan tuntumaan juu, kuten rusotkin normaalisti, ainakin meillä.
-
Ruma mies
- Senior Member

Jos ne eivät ole syöneet viiteen päivään, niillä on joku ongelma. Ne ovat jossakin määrin herkkiä suunnilleen kaikelle:
- Optimilämpötila on suunnilleen 26-27 astetta ja alle 25 asteessa ne eivät viihdy.
- Äkillisistä lämpötilanvaihdoksista ne eivät pidä lainkaan.
- Nitriittiä ei saa olla lainkaan tai juuri-lainkaan.
- Nitraattitaso ei saa olla korkea. Eikä fosforitaso. Eikä vedessä saa olla metalleita.
Suodatuksen täytyy olla hyvä ja suodattimen täytyy olla kunnolla kypsynyt. Jos tämä asia on kunnossa ja lämpötila on oikea, ehdotan, että mittaat veden kovuuden ja pH-arvon tippamittareilla. Jos arvot eivät sovellu perhoskirjoahvenelle, kannattaa harkita ahvenista luopumista.
Jos arvot ovat sopivia (pehmeää, hapanta), tee reilu vedenvaihto samanlämpöisellä vedellä kuin akvaariossa on. Käsittele uusi vesi klooria ja metalleja saostavalla aineella (esimerkiksi Tetra AquaSafe). Käytä ainetta ohjeen mukaan. Lisää uuteen veteen turveuutetta ohjeen mukaan. Hanki surviaissääsken toukkia tuoreena tai pakasteena ja tarjoile kaloille niitä. Jatkossa vaihda osa vedestä viikoittain (ja käytä vedenparannusainetta ja turveuutetta).
Jos ei ne näillä lähde viihtymään, sitten ei millään.
- Optimilämpötila on suunnilleen 26-27 astetta ja alle 25 asteessa ne eivät viihdy.
- Äkillisistä lämpötilanvaihdoksista ne eivät pidä lainkaan.
- Nitriittiä ei saa olla lainkaan tai juuri-lainkaan.
- Nitraattitaso ei saa olla korkea. Eikä fosforitaso. Eikä vedessä saa olla metalleita.
Suodatuksen täytyy olla hyvä ja suodattimen täytyy olla kunnolla kypsynyt. Jos tämä asia on kunnossa ja lämpötila on oikea, ehdotan, että mittaat veden kovuuden ja pH-arvon tippamittareilla. Jos arvot eivät sovellu perhoskirjoahvenelle, kannattaa harkita ahvenista luopumista.
Jos arvot ovat sopivia (pehmeää, hapanta), tee reilu vedenvaihto samanlämpöisellä vedellä kuin akvaariossa on. Käsittele uusi vesi klooria ja metalleja saostavalla aineella (esimerkiksi Tetra AquaSafe). Käytä ainetta ohjeen mukaan. Lisää uuteen veteen turveuutetta ohjeen mukaan. Hanki surviaissääsken toukkia tuoreena tai pakasteena ja tarjoile kaloille niitä. Jatkossa vaihda osa vedestä viikoittain (ja käytä vedenparannusainetta ja turveuutetta).
Jos ei ne näillä lähde viihtymään, sitten ei millään.