Mätiä kalanruuaksi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mätiä kalanruuaksi
Kun sanotaan että jotkut kalalajit ovat hyvin hanakoita syömään omat ja kavereiden mädit, ni entäs jos sitä mätiä antaisi joskus ihan ruuaksi noille kalasille? Tässä tarkoitan siis ihan järvestä pyydystetyn ja ruukasi laitettavan kalan mätiä. Tai sitten kalliimpana verisona ihan kaviaaria. Minkälainen on tautivaara?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: Mätiä kalanruuaksi
Aika tuhtia tavaraa se on, voisin kuvitella antavani mätiä vaikka nälkiintyneelle, sairastavalle tai hirmu pienikokoiselle tai muuten puolikuntoiselle fisulle voimaruoaksi. Terveelle aikuiselle kalalle aika energiapitoista einestä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Suosittelen antamaan mädin aina pakastimen kautta. Joillakin kaloilla esiintyy erittäin usein mädin seassa loisia.
Esim. hauki on yksi tälläinen jolla on melkein aina joitain lapamatojen tms. munia toukkia mädin seassa ja pakastamalla ne kuolee. Näin minua on ohjeistanut eräs ruokakalankasvattaja.
Joskus sain kauppahallista pakastettua hauenmätiä mutta mun silloiset kalat ei koskeneet niihin lainkaan. Kannattaa varmaan kokeilla jotain silakan tai muikun mätiä. Kaviaarikin voisi kelvata....
Esim. hauki on yksi tälläinen jolla on melkein aina joitain lapamatojen tms. munia toukkia mädin seassa ja pakastamalla ne kuolee. Näin minua on ohjeistanut eräs ruokakalankasvattaja.
Joskus sain kauppahallista pakastettua hauenmätiä mutta mun silloiset kalat ei koskeneet niihin lainkaan. Kannattaa varmaan kokeilla jotain silakan tai muikun mätiä. Kaviaarikin voisi kelvata....

Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Oon antanut muutamia kertoja omille kaloilleni kuhan mätiä, pakastettua sellaista. On semmosta pienirakenteista mutta ei oikein tunnu maistuvan.
Lisäksi -en tiedä kuvittelenko vai en- mutta mielestäni akvasta nousee mädillä ruokkimisen jälkeen voimakas kalan lemu, joten en ole viitsinyt kovin usein sitä edes tarjota...
Lisäksi -en tiedä kuvittelenko vai en- mutta mielestäni akvasta nousee mädillä ruokkimisen jälkeen voimakas kalan lemu, joten en ole viitsinyt kovin usein sitä edes tarjota...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Sekoitin ihan kaupasta ostettua pakastettua kalanmätiä (muikun?) omatekoiseen kalanruokaan, siis sellaiseen kuivattuun versioon. Ainakin siinä muodossa on maistunut hyvin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Voi olla paras tapa juri tuo että laittaa sitä "räkmixiin" yhdeksi osaseksi.
Voimaa siinä kyllä on eli poikasille sopivaa ruokaa jos ne vaan syö sitä.
Täytyy koittaa huomenna laittaa silakan tai muikun mätiä kokeeksi jos kaupassa nyt sattuu olemaan.
Voimaa siinä kyllä on eli poikasille sopivaa ruokaa jos ne vaan syö sitä.
Täytyy koittaa huomenna laittaa silakan tai muikun mätiä kokeeksi jos kaupassa nyt sattuu olemaan.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
Mites pakastekatkaravun mäti? Ainakin maistuu...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Kilpparille olen hakenut affenta kalatiskiltä, ja peratessa ottanut kaloille affenen mädit talteen. Kyllä tykkäävät ja on hyvänkokoista pienemmillekin kaloille.
Myös pakasteena ostettua muikun mätiä (suolaa 2%) sekä villakuoreen mätiä (suolaa 5,5%) olen kokeillut. Muikun mäti parempaa, eikä tarvitse huuhdella niin pitkään kun suolaa vähemmän.
Näitä olen syöttänyt vain silloin kuin itse syön pihvin valkosipuliperunoilla, eli harvoin
Myös pakasteena ostettua muikun mätiä (suolaa 2%) sekä villakuoreen mätiä (suolaa 5,5%) olen kokeillut. Muikun mäti parempaa, eikä tarvitse huuhdella niin pitkään kun suolaa vähemmän.
Näitä olen syöttänyt vain silloin kuin itse syön pihvin valkosipuliperunoilla, eli harvoin