Onko kuvassa lippu- vai ruostekirjoahven?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Onko kuvassa lippu- vai ruostekirjoahven?
Onko kuvassa lippu- vai ruostekirjoahven? Kutupuvussa kalan vatsa on ruosteenpunainen, kuvassa se ei tosin nyt näy. http://www.netikka.net/ilkka.korhonen/lippu.jpg
[/url]
[/url]
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Se on ruostekirjoahven.
Sattuupi olemaan minullakin
Sattuupi olemaan minullakin
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Ruostekirjoahvenelta vaikuttaa minustakin, lippukirjoahven on aika tavalla eri värinen. Oma lippukirjoahveneni näyttää kutuaikaan tältä:
http://www.ee.oulu.fi/~hahdes/lippukirjoahven.jpg
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Eikö kalasi koskaan tule tummanvioletiksi?hannu kirjoitti:Ruostekirjoahvenelta vaikuttaa minustakin, lippukirjoahven on aika tavalla eri värinen. Oma lippukirjoahveneni näyttää kutuaikaan tältä:
Minulla olleissa lippukirjoissa oli todella tumma, lähinnä violetti väri kutuaikaan. Väri muuttui niin paljon, ettei juuri samaksi kalaksi olisi uskonut. Aivan mielettömän kauniita olivat, kun toisilleen uhosivat reviirikiistojen aikaan. Minulla oli kaksi paria samassa altaassa, jolloin kutukähinöitä pääsi seuraamaan parhaalla mahdollisella tavalla.
-Jaani-
-
- Senior Member
Ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt moista, nuo omat kalani ovat tosin vasta nuoria, olleet minulla nyt vajaan kuukauden ja mittaakin on noilla suurimmilla vasta n. 5 cm. Saa nähdä miten väritys vanhemmiten muuttuu.. Nopeasti nuo näyttävät ainakin kasvavan, mittaa on tullut tuolle kutuparille 3 kudusta huolimatta jo melkein sentti lisää. Alakynteen jääneet 2 kalaa ovat kasvaneet paljon vähemmän.Jaani kirjoitti:Eikö kalasi koskaan tule tummanvioletiksi?
Minulla olleissa lippukirjoissa oli todella tumma, lähinnä violetti väri kutuaikaan. Väri muuttui niin paljon, ettei juuri samaksi kalaksi olisi uskonut. Aivan mielettömän kauniita olivat, kun toisilleen uhosivat reviirikiistojen aikaan. Minulla oli kaksi paria samassa altaassa, jolloin kutukähinöitä pääsi seuraamaan parhaalla mahdollisella tavalla.
-Jaani-
Hannu
Hei, Hannu, minkäkokoisessa akvassa kalasi asustavat? Olen haaveillut lipuista, ja kun nuorista on kuulemma vaikea erottaa sukupuolta, miettinyt, pitäsikö ostaa vaikka neljä, että saisi varmemmin kutuparin.hannu kirjoitti: Ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt moista, nuo omat kalani ovat tosin vasta nuoria, olleet minulla nyt vajaan kuukauden ja mittaakin on noilla suurimmilla vasta n. 5 cm. Saa nähdä miten väritys vanhemmiten muuttuu.. Nopeasti nuo näyttävät ainakin kasvavan, mittaa on tullut tuolle kutuparille 3 kudusta huolimatta jo melkein sentti lisää. Alakynteen jääneet 2 kalaa ovat kasvaneet paljon vähemmän.
Hannu
Miten lippujesi yhteiselo muuten? Sujuiko se ennen kutuparin muodostumista leppoisammin?
It's not an optical illusion. It only looks like one.
-
- Senior Member
Minulla kalat ovat 180 l altaassa. Ostin itsekin 4 kalaa ja niistä näkyi muodostuvan tuo kutupari. Ennen parin muodostumista yhteiselo oli leppoisaa, kalat etsivät yhdessä ruokaa ympäri allasta. Nyt kutupari on vallannut altaan toisesta päästä itselleen reviirin, jolle se ei päästä toisia lippukirjoahvenia. Tappeluita ei ole ollut, pienemmät liput antavat suosiolla tilaa eikä tuo kutupari näytä niitä altaan toiseen päähän asti jahtaavan. Altaassa on paljon kasveja ja jo pelkästään tuo kutupaikkana toiminut jättiläismiekkakasvi antaa aika hyvin näkösuojaa. Reviiri tuntuu rajoittuvan tuon kasvin alueelle. Uivia poikasia nuo eivät ole vielä saaneet aikaan, joten reviirin mahdollisesta laajememisesta silloin en osaa sanoa.kalanna kirjoitti:
Hei, Hannu, minkäkokoisessa akvassa kalasi asustavat? Olen haaveillut lipuista, ja kun nuorista on kuulemma vaikea erottaa sukupuolta, miettinyt, pitäsikö ostaa vaikka neljä, että saisi varmemmin kutuparin.
Miten lippujesi yhteiselo muuten? Sujuiko se ennen kutuparin muodostumista leppoisammin?
Otin kalojen viimeksi kutiessa mädin talteen toiseen altaaseen. Poikaset lähtevät uimaan varmaan tänään tai huomenna, saa nähdä, että osaavatko lähteä etsimään ruokaa ilman emokalojen opastusta. Tuossa 180 litraisessa on ilmeisesti partamonni tai juovaokamonni koitunut aina poikasten turmioksi.
Hannu
Jotkut kuulemma pitävät pientä yövaloa kalojen kudettua, etteivät pimeällä liikkuvat monnit pääsisi salaa vanhemmilta mädin kimppuun.hannu kirjoitti: ...osaavatko lähteä etsimään ruokaa ilman emokalojen opastusta. Tuossa 180 litraisessa on ilmeisesti partamonni tai juovaokamonni koitunut aina poikasten turmioksi.
Hannu
It's not an optical illusion. It only looks like one.