Onko kuvassa lippu- vai ruostekirjoahven?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-anne-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Onko kuvassa lippu- vai ruostekirjoahven?

Viesti Kirjoittaja -anne- »

Onko kuvassa lippu- vai ruostekirjoahven? Kutupuvussa kalan vatsa on ruosteenpunainen, kuvassa se ei tosin nyt näy. http://www.netikka.net/ilkka.korhonen/lippu.jpg

[/url]
Adrian
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Näyttää aika paljon ruostekirjoahvenelta, kertokaa jos olen väärässä :mrgreen: .
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Se on ruostekirjoahven.
Sattuupi olemaan minullakin
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Ruostekirjoahvenelta vaikuttaa minustakin, lippukirjoahven on aika tavalla eri värinen. Oma lippukirjoahveneni näyttää kutuaikaan tältä:
http://www.ee.oulu.fi/~hahdes/lippukirjoahven.jpg
-anne-
Junior Member
Junior Member

Kiitokset vastauksista, ruosteeksi minäkin kalojani aloin epäillä, vaikka lippuina ne minulle myytiin. Mutta hyvä näin, ruostekirjoahvenia olen aina enemmän halunnutkin, niitä kun en vain mistään löytänyt ja siksi päädyin "lippuihin". Onneksi osoittautuivat ruostekirjoahveniksi :)
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Jaani »

hannu kirjoitti:Ruostekirjoahvenelta vaikuttaa minustakin, lippukirjoahven on aika tavalla eri värinen. Oma lippukirjoahveneni näyttää kutuaikaan tältä:
http://www.ee.oulu.fi/~hahdes/lippukirjoahven.jpg
Eikö kalasi koskaan tule tummanvioletiksi?

Minulla olleissa lippukirjoissa oli todella tumma, lähinnä violetti väri kutuaikaan. Väri muuttui niin paljon, ettei juuri samaksi kalaksi olisi uskonut. Aivan mielettömän kauniita olivat, kun toisilleen uhosivat reviirikiistojen aikaan. Minulla oli kaksi paria samassa altaassa, jolloin kutukähinöitä pääsi seuraamaan parhaalla mahdollisella tavalla.

-Jaani-
-anne-
Junior Member
Junior Member

Jaani kirjoitti: Eikö kalasi koskaan tule tummanvioletiksi?
juu, kyllähän noissa tummanviolettia on vatsapuolella kutuaikaan. Tuo musta on vain se hallitsevin väri. Ja olen samaa mieltä: ovat todella kauniita kaloja noissa väreissään :)
hannu
Senior Member
Senior Member

Jaani kirjoitti:Eikö kalasi koskaan tule tummanvioletiksi?

Minulla olleissa lippukirjoissa oli todella tumma, lähinnä violetti väri kutuaikaan. Väri muuttui niin paljon, ettei juuri samaksi kalaksi olisi uskonut. Aivan mielettömän kauniita olivat, kun toisilleen uhosivat reviirikiistojen aikaan. Minulla oli kaksi paria samassa altaassa, jolloin kutukähinöitä pääsi seuraamaan parhaalla mahdollisella tavalla.

-Jaani-
Ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt moista, nuo omat kalani ovat tosin vasta nuoria, olleet minulla nyt vajaan kuukauden ja mittaakin on noilla suurimmilla vasta n. 5 cm. Saa nähdä miten väritys vanhemmiten muuttuu.. Nopeasti nuo näyttävät ainakin kasvavan, mittaa on tullut tuolle kutuparille 3 kudusta huolimatta jo melkein sentti lisää. Alakynteen jääneet 2 kalaa ovat kasvaneet paljon vähemmän.

Hannu
kalanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalanna »

hannu kirjoitti: Ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt moista, nuo omat kalani ovat tosin vasta nuoria, olleet minulla nyt vajaan kuukauden ja mittaakin on noilla suurimmilla vasta n. 5 cm. Saa nähdä miten väritys vanhemmiten muuttuu.. Nopeasti nuo näyttävät ainakin kasvavan, mittaa on tullut tuolle kutuparille 3 kudusta huolimatta jo melkein sentti lisää. Alakynteen jääneet 2 kalaa ovat kasvaneet paljon vähemmän.
Hannu
Hei, Hannu, minkäkokoisessa akvassa kalasi asustavat? Olen haaveillut lipuista, ja kun nuorista on kuulemma vaikea erottaa sukupuolta, miettinyt, pitäsikö ostaa vaikka neljä, että saisi varmemmin kutuparin.

Miten lippujesi yhteiselo muuten? Sujuiko se ennen kutuparin muodostumista leppoisammin?
It's not an optical illusion. It only looks like one.
hannu
Senior Member
Senior Member

kalanna kirjoitti:
Hei, Hannu, minkäkokoisessa akvassa kalasi asustavat? Olen haaveillut lipuista, ja kun nuorista on kuulemma vaikea erottaa sukupuolta, miettinyt, pitäsikö ostaa vaikka neljä, että saisi varmemmin kutuparin.

Miten lippujesi yhteiselo muuten? Sujuiko se ennen kutuparin muodostumista leppoisammin?
Minulla kalat ovat 180 l altaassa. Ostin itsekin 4 kalaa ja niistä näkyi muodostuvan tuo kutupari. Ennen parin muodostumista yhteiselo oli leppoisaa, kalat etsivät yhdessä ruokaa ympäri allasta. Nyt kutupari on vallannut altaan toisesta päästä itselleen reviirin, jolle se ei päästä toisia lippukirjoahvenia. Tappeluita ei ole ollut, pienemmät liput antavat suosiolla tilaa eikä tuo kutupari näytä niitä altaan toiseen päähän asti jahtaavan. Altaassa on paljon kasveja ja jo pelkästään tuo kutupaikkana toiminut jättiläismiekkakasvi antaa aika hyvin näkösuojaa. Reviiri tuntuu rajoittuvan tuon kasvin alueelle. Uivia poikasia nuo eivät ole vielä saaneet aikaan, joten reviirin mahdollisesta laajememisesta silloin en osaa sanoa.

Otin kalojen viimeksi kutiessa mädin talteen toiseen altaaseen. Poikaset lähtevät uimaan varmaan tänään tai huomenna, saa nähdä, että osaavatko lähteä etsimään ruokaa ilman emokalojen opastusta. Tuossa 180 litraisessa on ilmeisesti partamonni tai juovaokamonni koitunut aina poikasten turmioksi.

Hannu
kalanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalanna »

hannu kirjoitti: ...osaavatko lähteä etsimään ruokaa ilman emokalojen opastusta. Tuossa 180 litraisessa on ilmeisesti partamonni tai juovaokamonni koitunut aina poikasten turmioksi.
Hannu
Jotkut kuulemma pitävät pientä yövaloa kalojen kudettua, etteivät pimeällä liikkuvat monnit pääsisi salaa vanhemmilta mädin kimppuun.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”