luonnontuonti perhoskirjojen sukupuolierot

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

luonnontuonti perhoskirjojen sukupuolierot

Viesti Kirjoittaja en »

Onko kellään kuvia varmoista tytöistä, pojista, luonnosta pyydetyistä perhoskirjoahvenista?
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: luonnontuonti perhoskirjojen sukupuolierot

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Ostin jokin aika sitten Helsingin Akvaariokeskuksesta villin naaraan ja 2 villiä koirasta. Kuvia ei toistaiseksi ole, koska kalat ovat hyvin arkoja eivätkä mielellään tule esiintymään. Sukupuolierot ovat kuitenkin aivan selvät (naaraan punainen vatsaläiskä ja koiraiden vähän kulmikkaampi ruumiinmuoto).

Siitä olen yllättynyt, että kaikkien kolmen värit ovat hailakampia kuin samankokoisilla itse viljellyillä. Ehkäpä värit paranevat ajan ja akvaario-oloihin tottumisen myötä.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Ööh, eikös ne erot pitäisi olla ihan samat kuin viljellyillä normivärisilläkin perhoskirjoilla? Epäselvemmät ehkä jos kalat on huonommissa väreissä. Mulla on kuvia, muttei tietoa onko ne viljellyistä vai luonnosta pyydetyistä kaloista, mä kun olen luullut että ne on kaikki viljeltyjä...
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Nyt ovat villit perhoskirjoahvenet kotiutuneet ja värejäkin on alkanut näkyä. Villi naaras on eri akvaariossa kuin koiraat, joten en saanut samaan kuvaan molempia yhtä aikaa. Ensimmäisessä kuvassa on villi naaras yksin. Toisessa kuvassa on villi koiras yksin. Kolmannessa on kesy naaras ja vähän sitä pienempi villi koiras. Neljännessä kuvassa on vertailun vuoksi kesy noin 3 cm mittainen pariskunta ensimmäisellä kudullaan.
Liitteet
1 Villi naaras kuva 2.JPG
1 Villi naaras kuva 2.JPG (229.14 KiB) Katsottu 1013 kertaa
2 Villi koiras n 4 cm kuva 3.JPG
2 Villi koiras n 4 cm kuva 3.JPG (193.12 KiB) Katsottu 1013 kertaa
3 Kesy naaras ja villi koiras kuva 2.JPG
3 Kesy naaras ja villi koiras kuva 2.JPG (245.25 KiB) Katsottu 1013 kertaa
4 Kesy naaras vas ja kesy koiras oik n 3 cm.JPG
4 Kesy naaras vas ja kesy koiras oik n 3 cm.JPG (211.88 KiB) Katsottu 1013 kertaa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kyllä ne sukupuolierot ovat olleet erotettavissa samoin perustein, oli se viljelty tai villi. Värimuodoissa erottaminen vaikeutuu huomattavasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”