Uusia ideoita jalustaan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
partis<3
Senior Member
Senior Member

Uusia ideoita jalustaan

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Selailin vanhoja keskusteluja alumiinijalustan verhoilusta, mutta alkavat olla jo kaikki kuvat kadonneita bittiavaruuteen joten käsityksen saaminen on hieman hankalaa. Lisäksi en löytänyt ketään joka olisi verhoillut jotenkin jalustan jossa on ala-allas näkyvillä. Eikä löytynyt keinoa verhoilla pelkät alumiiniputket, jos ei halua peittää mitään. Miten alumiiniin saisi tarttumaan jonkinlaisen puupinnan? Olen siis tilailemassa tässä lähiaikoina jalustaa 300-litraiselle jonka alle haluan karanteeni- ja poikasaltaan joko a)näkyville, mutta tekniikat piiloon tai b)kokonaan pois piilosta, ja olisi tosi hienoa jos näiden kahden välillä voisi helposti vaihtaa. Jalustasta tulee kuusijalkainen, mutta kaikki muu on vielä auki. Kangasta en aio käyttää, se on meillä niin usein pesussa että jokin pyyhkimällä puhdistettava olisi toivottavampi. Harkitsin liukuovia, mutta kuvat niistä ja niiden rakentelusta olivat kadonneet, ja niiden teettäminen on kuulemma kallista. Jalustan verhoilua rajoittaa se että jalustaan tulee ne kaksi ylimääräistä allasta, enkä halua että levy niiden alta romahtaa jonkin verhoiluviritelmän takia.

Joten miten sinä olet verhoillut jalustasi? Kuvia kiitos! :mrgreen:
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Eikö yksi keino verhoilla pelkät alumiinit ole teippi? Sitähän löytyy eri värisenä, eri kuvioilla ja kaiketi puunnäköisenäkin? :mrgreen:
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Eiköhän noita "K-Raudan" erilaisia koristelistoja voisi kiinnitellä jollakin liimoilla. Kaikenlaisia lattia ja kattolistoja sekä kulmalistoja löytyy monilla erilaisilla pinnoilla varustettuja. Puuta, muovipinnoitettua mdf:ää ja pinnoitettua alumiinia. Ja sitten tietysti on vielä muovilistoja olemassa.
Tai sitten vaikka silikonilla niin ne saa vielä joskun poiskin.

Muuten niihin jalkoihin ei sitten kannata porailla kovinpaljoa reikiä !!
Jos laittaa ovet niin kannattaa laittaa ne kiinni puristusliitoksin.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
partis<3
Senior Member
Senior Member

Puristusliitoksin? Tulee mieleen lähinnä liimaa väliin ja sitte puristetaan...
Blogi
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Helppo tapa verhoilla alumiinijalusta on vanerilevyt jotka ripustetaan alumiinijalustaan levyyn ruuvattujen puupalojen sekä alumiinijalustaan kiinnitetyn "ovimagneetin" ja vanerilevyssä olevan metallisen vastakappaleen avulla. Styroksin ja alusvanerin saa piiloon kun naulaa alusvaneriin kiinni koristelistan.

Esimerkiksi tässä tankissa oli minulla sellainen viritys:

Kuva
Micke
Advanced Member
Advanced Member

partis<3 kirjoitti:Puristusliitoksin? Tulee mieleen lähinnä liimaa väliin ja sitte puristetaan...
Se on liimausliitos mitä yllä mietit.

Tossa edellisessä vastauksessa on kuvattu hieman tota puristusliitosta.
Eli ruuveilla tai ruuvinauloilla puristetaan noihin alumiinijalkoinin levyjä kiinni. Eli vaikka niin että levy eteen ja ruuvit jalan molemmin puolin niin pitkät että ne ylettyy kiinni jalan taakse laitettavaan levyn palaan. Näin jalkoihin et tarvitse porailla reikiä.
Käy kiinnitystarvikeliikkeessä kyselemässä. Vaikka puhelimella....
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

Maaliskyy kirjoitti:
Esimerkiksi tässä tankissa oli minulla sellainen viritys:

Kuva
'Pikkusen' isompaa kuvaa, kiitos. :roll:
-=Rami=-
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Pikkuisen isompaa kuvaa löytyy lokakuun 2005 Kuukauden allas -kilpailusta josta oheinen kuva on. Magneettikiinnitteisten levyjen etu on se että ne saa nopeasti nostettua syrjään jos jalustan sisällä täytyy puuhailla (tai haluaa imuroida), toisaalta eivät ole kauhean tukevasti paikoillaan joten jalustaan vahingossa törmäävä voi saada rymäytettyä etulevyn äänekkäästi lattialle :D Levyt on myös helppo maalata mieleisellään värillä.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Mun mielestä jos tarvetta on peittää jalustan tekniikkaa silmiltä niin viisainta olisi ostaa heti suoraan kaappi. Alumiinijalustan peittäminen on järkevää silloin jos sellainen on jo vanhastaan ja halutaan vaan tuunata.

Alumiinijalustaan kyllä voi tosiaan tehdä kylkilevyt vaikkapa puujäljitelmä melamiinilevystä irtokiinnityksillä tai kiinteillä kiinnityksillä. Ovet voi ruuvata kalustesaranoilla suoraan pystyputkiin. Tarvittaessa ovet saa helposti pois saranalukitukset vapauttamalla. Joskus on tehty myös tarkasti mitoitettuja irtokaappeja alumiinikehikon välien sisään mitä ei tietenkään tarvi kiinnittä ollenkaan vaan voidaan asettaa paikalleen ja tarvittaessa ottaa pois. Jos jalustan välien pitää olla yhtenäinen esim. sen ala-altaan vuoksi niin silloin se ei käy.
partis<3
Senior Member
Senior Member

joppe kirjoitti:Mun mielestä jos tarvetta on peittää jalustan tekniikkaa silmiltä niin viisainta olisi ostaa heti suoraan kaappi.
No tää on vähän kustannus- ja käytännön kysymys. Mitä oon kysellyt tarjouspyyntöjä, tukeva kaappi on aina hitosti kalliimpi kuin alumiinijalusta, ja jos sitten vielä haluaa tavallista korkeamman jalustan kuten minä, hinta nousee vielä lisää. Lisäksi alumiinijalusta vähän "peiteltynä" on käsittääkseni kevyempi kuin mikään puinen jalusta, mistä on hyötyä kun kuitenkin opiskelija muuttaa aika usein (verrattuna omakodin omistajaan). Ja tuunattu alumiinijalusta on helpompi muuttaa muuhun sisustukseen sopivaksi kuin valmis puujalusta.

...Ja minä olen niin outo ihminen, että olen ihan tykännyt niistä parannelluista alumiinijalustoista joita olen täältä löytäny. 8-)

Edit: esim. nämä ovat olleet hienoja. Pitäisi vaan soveltaa omaan tilanteeseen jotenkin. Helposti avattavat ovet ja tosiaan se ala-allas näkyviin/piiloon pitäis toteuttaa jotenkin ja se että ala-altaat pysyvät paikoillaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Blogi
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

joppe kirjoitti:Mun mielestä jos tarvetta on peittää jalustan tekniikkaa silmiltä niin viisainta olisi ostaa heti suoraan kaappi.
Harvaan kaappiin mahtuu tekniikkaa niin paljon kuin millälie-verhoiltuun hetekkahässäkkään ja joskus lattian sanelee myös ehtoja jalustan valinnalle.
-=Rami=-
Advanced Member

rsy kirjoitti:
Harvaan kaappiin mahtuu tekniikkaa niin paljon kuin millälie-verhoiltuun hetekkahässäkkään ja joskus lattian sanelee myös ehtoja jalustan valinnalle.

No enpä nyt olisi tuostakaan ihan niin varma jos kaapin tuunaajalle vaan annetaan tietoja toiveista. Kyllä kaapinkin voi helposti rakentaa ilman väliseiniä jos jalustatila halutaan yhtenäisenä käyttöön.

Noiden valokuvien mukainen jalusta verhous on melko helppo tehtävä. Sinne alempien alumiini profiilien päälle ladotaan vain lovetut levyt ja verhouslevyt sahataan määrämittaan,nauhoitetaan,kiinnitetään sarat, ja kiinnitetään päätylevyt vaikka ripustuskiinnityksellä jos sen pitää olla helposti poistettava.
Yksi nopea ja vielä halvempi vaihtoehto on tehdä liukuovet pinnoitetusta kovalevystä. Liukurat sirkelöidään vaikkapa höylätystä listasta ja kiinnitetään alumiinikehikkoon. Sopivan kokoisiksi sahatut levyt pujotetaan uraan peräjälkeen ja lopuksi ruuvataan topparit ettei levyt tipu pois. Levyihin pitää vielä porata reiät sormikoloiksi.
Itellä on vastaavalla systeemillä tehdyt peiliovet.
partis<3
Senior Member
Senior Member

joppe kirjoitti:Liukurat sirkelöidään vaikkapa höylätystä listasta ja kiinnitetään alumiinikehikkoon.
Miten olet kiinnittänyt? Monessa ohjeessa puhuttiin myös levyjen ruuvaamisesta lautaan joka oli sitten jotenkin kiinnitetty jalustaan. En oikein ymmärtänyt missä se lauta oli kiinni ja miten. Ja vielä niin ettei jalustasta tullut kauhean paksua, eli hirveästi tyhjää tilaa jalustan ja verhoilun väliin.
Blogi
joppe
Advanced Member
Advanced Member

partis<3 kirjoitti:
joppe kirjoitti:Liukurat sirkelöidään vaikkapa höylätystä listasta ja kiinnitetään alumiinikehikkoon.
Miten olet kiinnittänyt? Monessa ohjeessa puhuttiin myös levyjen ruuvaamisesta lautaan joka oli sitten jotenkin kiinnitetty jalustaan. En oikein ymmärtänyt missä se lauta oli kiinni ja miten. Ja vielä niin ettei jalustasta tullut kauhean paksua, eli hirveästi tyhjää tilaa jalustan ja verhoilun väliin.
Jollakin liimamassalla mikä oli käsissä kun inspis alkoi. Periaatteessa aineella ei ole niin suurta merkitystä. Sialta,bostikilta jne. löytyy sopivaa tavaraa.Akryyli massaa ei kannata käyttää. Paras olisi jos listat voi kiinnittää jalustan ollessa kyljellään niin kuivumisen ajaksi ei tarvi viritellä kannatuksia. Jos liimaus ei onnaa tai kiinnosta niin ohuilla puuruuveillakin menee nätisti. Poraa vaan sopivan reiän listaan ja profiiliin ja laittaa ruuvin perään.Reikä sen kokoinen että menee ruuvi alumiiniprofiilista läpi mutta kiristyy kuitenkin.
Mitään ylimääräisiä tukilautoja ei kannata viritellä,mainitsemastasi syystä ja muutenkin. Päädyt kuitenkin on paras tehdä vaikkapa 15mm kalustelastusta silmää miellyttävällä pinnoitteella ja vain ne etuovet kovalevystä. Uria pitäisi olla vähintään kaksi että niitä ovia voi liutella tostensa lomitse.Uralistoista tulee väkisin ylitystä noin 20mm mutta sitä voi lumota erilaisilla sivu ym. listoituksilla. Ei häiritse lopputulos.
Liukukiskot voi myös laittaa pätkinä alumiinijalustan profiilien sisäpuolelle mitä olen nähnyt liikkeissä käytettävän. Ratkaisun huono puoli on suurempi työmäärä,tarkempi mitoitus ja oviaukot jää pienemmiksi.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Paljonko tulisi maksamaan pinnoitettu kovalevy liukuoviin+ muu tavara 180cm mittaiseen jalustaan? Liikkeestä ostettuna hintaa tuolle verhoilulle tulee 150€ :|
Mäntykaapisto jota itsekin niiin kovasti haluaisin, maksaa nelinumeroisen summan, joten se jäänee haaveeksi :frown:
*laa la laa*
rsy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rsy »

Tittis kirjoitti: Mäntykaapisto jota itsekin niiin kovasti haluaisin, maksaa nelinumeroisen summan, joten se jäänee haaveeksi :frown:
Akvaariokäyttöön tarkoitettu mäntykaapisto puuvalmiina lähtenee mukaan noin viidellä sadalla, luulen ma... tai siis tiedän. :mrgreen:
-=Rami=-
Advanced Member

Otappas nyt puhelin maanantaina käteen ja soita Tammelan Juhanille Porin Akvaariokeskukseen. Hän valmistaa itse noita JuTa-akvaariopaketteja itse. Hän myös tekee loistavia mäntykaapistoja.
partis<3
Senior Member
Senior Member

Eikö kellään ole kuvia tuosta verhoiluprojektistaan tai edes lopputuloksesta? Merivesipuolelta löysin googlen avulla altaita ala-altaineen jotka oli verhoiltu, mutta kuvat oli kuvattu pimeässä huoneessa joten jalustasta ei oikein saanut selvää...
Blogi
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Hetkisen kesti hakea, kun muistin että jollain sivuilla olen nähnyt loistavat ohjeet jalustan verhoiluun. No, tässä tämä sivu nyt on.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
partis<3
Senior Member
Senior Member

Jee! Nuohan oli selkeät ohjeet. Maaliskyy taisi selittää saman sanallisesti tuolla aikaisemmin paitsi että teipin tilalla oli magneetteja.
Maaliskyy kirjoitti:Helppo tapa verhoilla alumiinijalusta on vanerilevyt jotka ripustetaan alumiinijalustaan levyyn ruuvattujen puupalojen sekä alumiinijalustaan kiinnitetyn "ovimagneetin" ja vanerilevyssä olevan metallisen vastakappaleen avulla.
Tuo voisi olla se paras tapa pistää nuo reunat, kun silloin ei haittaa että hyllyn levy yltää reunasta reunaan tuossa pituussuunnassa. Etupuolelle jos saisi vielä väkerrettyä ne liukuovet jotenkin, se taitaisi olla paras tapa saada hylly näkyviin jos niin haluaa. Jos niiden tekemiseen jostakin löytyisi hyvät ohjeet. Tai sitten täytyy vain käydä rautakaupan sedän kanssa syvällinen keskustelu aiheesta ja tehdä itse tänne projektista selvitys... :) Tuo terraariopuoli vaikutti lupaavalta, siellä tunnutaan tekevän noita liukuovia paljonkin. En kyllä vielä löytänyt hyviä ohjeita, mutta etsitään.
Blogi
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Micke kirjoitti:Otappas nyt puhelin maanantaina käteen ja soita Tammelan Juhanille Porin Akvaariokeskukseen. Hän valmistaa itse noita JuTa-akvaariopaketteja itse. Hän myös tekee loistavia mäntykaapistoja.
Maksaako Tammelan Jussi myös loistavia myyntiprovikoita?

Tosiaan mäntyliimalevy kaapisto pituudeltaan 1800mm maksaa siinä 500e hujakoilla puuvalmiina. Jos jollakin hintaa on nelinumeroisia lukuja niin puhutaan joko erikoisista materiaalivalinnoista tai normaalia suuremmista käsityö tunneista joko kaiverrus,kuviointi,pintakäsittely ym. systeemeistä tai sitten jollakin on kovat katteet tai tuntipalkat. Peruskaappi akvaariolle ei saisi maksaa noilla mitoilla paljoa yli 500e
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”