Ruusukvartsi, ametistit akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
joshe
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ruusukvartsi, ametistit akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja joshe »

Elikkäs tuolla pihalla ois läjä ruusukvartsia ja muita kvartsi lajea ja sitten ametisteja, joten kysymys kuuluukin, että voisiko niitä pistää akvaarioon? muuttavatko PH:ta erityisemmin tai onko muita haittoja? kokemuksia onko kellään kvartseista :D
Henkkaz
Member
Member

Re: ruusukvartsi,ametistit akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Henkkaz »

Kokemusta ei ole,mutta oon aika varma että vesiarvot tulee muuttumaan. Niissä on varmasti mineraaleja ja semmosta. Kovuus varmaan nousee jonkin verran.

En oo sitten yhtään varma veikkaan vaan. :D
piiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piiu »

Puhdas kvartsi ei yleisesti ottaen vaikuta veteen oikein millään lailla, se tarvitsee yli 300 asteen lämmön ennen kuin siitä liukenee mitään. Ametisti ei myöskään liukene tai siitä ei liukene mitään.
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Henri kirjoitti:Kokemusta ei ole,mutta oon aika varma että vesiarvot tulee muuttumaan. Niissä on varmasti mineraaleja ja semmosta. Kovuus varmaan nousee jonkin verran.
En oo sitten yhtään varma veikkaan vaan. :D
Nehän ovat itsessään mineraaleja, kvartsi on yksi tavallisimmista mineraaleista. Ametisti taas on yksi kvartsin muunnoksista. Kovaa tavaraa, Mohsin kovuusasteikolla 7 (asteikko 1-10, timantti = 10).

Voit huoletta laittaa näitä akvaarioon, vesi ei näistä saa mitään haitallista liuotettua.

EDIT: piiu ehti ensin, hidas minä.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla on kans ollut kumpaakin akvaarioissa, ametisteja tälläkin hetkellä. Ruusukvartsiin kyllästyin, kun ne meni inhottavan näköisiksi, niihin pienenpieniin hiushalkeamiin alkaa kertyä levää sellaisiksi raidoiksi :x Ametistit on kyl tosi makeen näköisiä kunhan muistaa aina välillä harjata ne puhtaiksi. Mutta mustan hiekan kanssa ametisti näyttää kauheilta jostain syystä.
Akvarismia 1992-2014
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Voi himputti, just oltiin viime viikolla pohjosessa ja Luostolla oli semmonen matkamuisto myymälä jossa oli myynnissä myös semmosia isohkojakin ametisti lohkareita. Semmonen lohkare ois varmaan ollu tosi kauniin näkönen akvaariossa, maksovat vaan niin pirusti. :(
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo-o ne isot ametistimöhkäleet maksaa ihan tajuttomasti :( Itse olen ostanut mun ametistit Jumbon Jalokivigalleriasta ja muutaman Kampissa olevasta liikkeestä Luonnonlahja. Mulla on myös muutama vuorikristallin pala akvaariossa, ovat tosi kauniita kunhan eivät pääse levääntymään.
Akvarismia 1992-2014
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Tindra kirjoitti:Joo-o ne isot ametistimöhkäleet maksaa ihan tajuttomasti :( Itse olen ostanut mun ametistit Jumbon Jalokivigalleriasta ja muutaman Kampissa olevasta liikkeestä Luonnonlahja. Mulla on myös muutama vuorikristallin pala akvaariossa, ovat tosi kauniita kunhan eivät pääse levääntymään.
Olisko mahdollista saada kuvaa näytille? :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuossapa yksi vuorikristalli...

Kuva

Ja tossa yksi onnistuneimpia ametistikuvia yhdessä hyvin poseeraavien kalojen kera :) Linkkinä siksi että kuvan leveys ylittää tänne asetetun maksimin.

http://www.freewebs.com/tindrasaquarium ... t-main.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarismia 1992-2014
Henkkaz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Henkkaz »

No sitten niitä voi laittaa. En yhtään tiennyt arvuttelin vaan. Nytpä tämäkin asia on sitten selvinnyt. :mrgreen:
piiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piiu »

Henri kirjoitti:No sitten niitä voi laittaa. En yhtään tiennyt arvuttelin vaan. Nytpä tämäkin asia on sitten selvinnyt. :mrgreen:
Kaikkea uutta oppii. Ja parempi katsoa kuin katua :mrgreen: . nimim. miljoona erehdystä ja lisää kerääntyy
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Tindra kirjoitti:Tuossapa yksi vuorikristalli...

Kuva

Ja tossa yksi onnistuneimpia ametistikuvia yhdessä hyvin poseeraavien kalojen kera :) Linkkinä siksi että kuvan leveys ylittää tänne asetetun maksimin.

http://www.freewebs.com/tindrasaquarium ... t-main.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

VAUDE, tuhannet kiitokset kuvista, hitsi miten kauniita. 8O Mites muuten tommosen ametistimöhkäleen saa pidettyä puhtaana levistä/muusta lijasta, ihanko vaan harjalla harjaamalla?
joshe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja joshe »

Nonni, nyt vaan peseen kivet ja laittaan akvaan, jippii! tulee hieno :) Ite oon harjalla hinkannu normaali kivet akvaariosta, joten kai se sama menetelmä käy nuillekin..luulis ainaki :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla on juuresharja ametistien puhdistusta varten, siis sellainen esim. perunoiden harjaamiseen tarkoitettu. Vuorikristalli ei ole ihan yhtä kestävää kuin ametistit, niin niitä yleensä harjaan vanhalla hammasharjalla, niistä voi muuten lohjeta pienenpieniä paloja.
Akvarismia 1992-2014
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Tindra kirjoitti:Mulla on juuresharja ametistien puhdistusta varten, siis sellainen esim. perunoiden harjaamiseen tarkoitettu. Vuorikristalli ei ole ihan yhtä kestävää kuin ametistit, niin niitä yleensä harjaan vanhalla hammasharjalla, niistä voi muuten lohjeta pienenpieniä paloja.
Kiitos vinkistä. Tuli tässä vielä mieleen että siellä matkamuisto myymälässä olis myös ollu ametistista tehtyjä kiiltäviä koristekiviä pussissa, pussi makso muistaakseni 8 euroo ja vähän päälle.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Käykää hyvät ihmiset Jalokivi-ja korumessuilla aina kun mahdollista. Sieltä löytyy vaikka mitä kiveä ja taatusti edullisempia, kun jossain ylihinnoitelluissa lahjapuodeissa.
Levät olen saanut pois auringon valon avulla.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mitä oikeastaan tarkoitit tarkalleen ottaen tuolla että olet saanut levät pois auringon valon avulla?
Akvarismia 1992-2014
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Kun esim. Akvaariokoristeet levättyy, niin laitan ne suoraan auringonpaisteeseen.
Levä muuttuu ensin violetin väriseks, sitten se vaalenee. Sen jälkeen se on valmis taas altaaseen.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”