Puuta akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja urppis »

Haulla sekalainen seurakunta vastauksia kysymykseen, käykö mänty akvaarioon somisteeksi. Yksi haun tuottama vastaus kuului "havupuiden tuottama pihka tappaa kalat" Jepulis, sitä en halua, mutta onko nyt niin, että kuiva kuorittu mänty ei sovi akvaarioon?
Linkkiä ketjuihin, jos jollakulla on sopiva tuoreessa muistissa!
Yksi vastaus mm. väitti, että omenapuukaan ei sovi akvaarioon.. Jaa? Noinko? Siksi lähden kyseenalaistaan ja kysymään, koska mielestäni omenapuu nimenomaan sopii akvaan.
kiits! :)
1000 litraa vesivahinkoa
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Itselläni on altaissa omenapuuta, katajaa ja sitten sitä etelänpuuta, jota myös mangroveksi tai miksi hyvänsä ostopaikasta riippuen kutsutaan.
Oma vankka mielipiteeni on että puu kuin puu käy akvaarioon. Puun akvaariokelpoistamiseksi olen joitakin kantoja liottanut jopa vuoden.
Parasta tavaraa akvaarioon ovat vedestä löydetyt kannot tai oksat. Tästä pääsemmekin siihen että kuiva mänty on akvaarioon aika huono valinta pelkästään siitä syystä että se kelluu.
Jaz
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:25, 04.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Jaz »

Mä sahasin omenapuusta muutamat oksat, kuorin ja jonkun aikaa niitä kuivattelinkin. Mutta sitten kun olivat muutaman viikon lilluneet siellä, niin alkoivat haisemaan tosi pahalta. Siinä vaiheessa heitin ne roskiin. En tiedä oisko pitäny kuivua vielä pidempään... Plekot kyllä tykkäsivät ja kävivät jyrsimässä sitä irti lähtevää tavaraa jatkuvasti. Niistä meidän oksista myös osa oli pinnalla, en tiedä onko vaikutusta, jos olisivat olleet kokonaan upotettuna.
tulipyrsto-123
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 04.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja tulipyrsto-123 »

Minulta kanssa kuuluu kysymys omppupuista. Tarviiko ne aina välttämättä kuoria? Koska olisi otollisin aika karsia itse omenapuuta ettei ota itseensä?
Aloittanut harrastuksen 2010. Akvana resun 1260 seurala. Tavoitteeni tehdä siitä amazon biotooppi.
2 kissaa
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

D_A_D kirjoitti:Oma vankka mielipiteeni on että puu kuin puu käy akvaarioon. Puun akvaariokelpoistamiseksi olen joitakin kantoja liottanut jopa vuoden.
Ääk, vuosi 8O? Ja minun kun piti saada suht nopealla aikataululla tuore kuusen kanto liotettua... mut mitenköhän hyvin yleensäkään kuusesta kuoret irtoaa, onko kokemuksia?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Omenapuut on yleensä harvennettu lopputalvella. Oksien paha haju johtuu siitä että niitä ei ole kuorittu kunnolla. Kun kuoritaan, niin kuoritaan myös kuoren ja puun välissä oleva nilakerros pois.
Sellaista poppakonstia ei ole olemassakaan millä saa kuusenkannosta nopeasti akvaarioon laitettavan. Valitan.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Eli vähintään saa sitten kuusta ilmeisesti liottaa kuukausia eikä viikkoja...? No, ei kai auta sitten kuin hakea tähän hätään kaupasta kantoja (jos en muuta keksi/löydä).
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

D_A_D kirjoitti:Omenapuut on yleensä harvennettu lopputalvella. Oksien paha haju johtuu siitä että niitä ei ole kuorittu kunnolla. Kun kuoritaan, niin kuoritaan myös kuoren ja puun välissä oleva nilakerros pois.
Sellaista poppakonstia ei ole olemassakaan millä saa kuusenkannosta nopeasti akvaarioon laitettavan. Valitan.
Ja jos ei "nilaa" ota pois, siitä tulee altaassa sellainen "valkoinen leväkerros". Tosin se on helppo saada märästä puusta irti. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Kumpparit jalkaan ja järven, joen tai merenrantaan tekemään löytöjä.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

D_A_D kirjoitti:Kumpparit jalkaan ja järven, joen tai merenrantaan tekemään löytöjä.
Toki, kun vaan ehtis... Viikonloput kun menee tällä hetkellä täysin tuolla pellon laidalla tai metsässä istuessa [;)]. Toki olen koittanut pitää sielläkin silmäni auki ja jotain sopivan näköisiä kantoja olikin yhden pellon laidalla, mutten arvannut siitä napata mukaani.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Mulla on keväällä löydetty männyn kanto akvassa. Se upposi samantien kun oli talven jäljiltä niin märkä. Mitään pihkaa en ole siitä nähnyt tihkuavan.
Tuossa kuva:
Kuva
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja urppis »

Meillä nimittäin pojat toivat metsästä kotiin tosi hienoja männyn oksia, kuorivatkin ne valmiiksi leikkiessään. Pikkasen pitää viel fiksata kaarnaa oksan tyvistä, sit olisivat puhtaita.
Tuossa lojuvat terassilla, kun en tiedä uskaltaako akvaan laittaa, mutta jos teillä on hyviä kokemuksia, niin miksei uskaltais. Tuolla metikön reunassa olis exomenapuun oikeen juuri, siis otettiin pahasti jäniksen karsima omenapuu juurineen ylös, ja tuo kannon jämä olis tosi hieno. Pitäis painepesurilla päästellä mullat pois ja alkaa liottaan, jotta kuori lähtee... Elikkä olette siis aaneet kuorittua hyvin, kun ensin on liotettu kuori irtonaiseksi? Nila ainakin tosiaan pehmenee vedessä... Sit vaan kevääseen asti mun oksani saaviin ja kesänkorvilla vois alkaa kokeileen, miten akvaariossa pysyy. Kiitti vastauksista! Niitähän tuli tosi monta! :D
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä on käytetty männyn käkkäräjuuria sekä kelojen ihanasti kikkaraisia oksia, jotka vetää hyvinkin vertoja koristeellisuudessaan mooralle. Molempia on kyllä käytetty melko maltilla, mutta koskaan ei ole tullut mitään ongelmia. Olen kuorinut ne jotta vesi sotkeentuisi vähemmän ja ne ovat tummuneet muutamassa viikossa "mangroven" värisiksi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja rybka »

Täältä löytyy akvaariosta katajaa. Nakkasin oksanvänkkyrät kesällä järveen pariksi kuukaudeksi, minkä jälkeen ne oli helppo kuoria. Sitten ne olivat hyvän tovin kuivillaan, ennen kuin ehdin laittaa ne altaaseen. Vähän tuppasivat nousemaan pintaan, mutta kiinnitin pariin alahaaraan nippusiteellä kiven ja naamioin virityksen muilla kivillä ja kasveilla. Hyvin toimii ja hyvältä näyttää. Vesiarvot eivät ole muuttuneet miksikään.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
bombo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 09:45, 03.03.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja bombo »

Noh mä luulin ettei "tavallista" puuta voi laittaa akvaan ja ostin mangrovejuurakon joka maksoi paljon voi ***** siin meni taas monta kymppiä! :x :x :( :frown:

No eipä sille enää mitään voi mut ens kerralla mettään ja kanto kainaloon! 8-)
240l sekala
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Ja helpolla pääsee jos löytää sopivan kannon keväällä suolta. Niinkuin jo mainitsin niin tuo minun männyn kanto upposi heti eli ei tarvinnut liotella! Ja suossa ollessa puu ei mädäänny vaikka onkin kosteassa.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
tulipyrsto-123
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 04.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja tulipyrsto-123 »

bombo kirjoitti:Noh mä luulin ettei "tavallista" puuta voi laittaa akvaan ja ostin mangrovejuurakon joka maksoi paljon voi ***** siin meni taas monta kymppiä! :x :x :( :frown:

No eipä sille enää mitään voi mut ens kerralla mettään ja kanto kainaloon! 8-)
Juu mulla sama homma! Onneks en ehtinyt kun yhden kannon ostaan kallilla hinnalla :)
Aloittanut harrastuksen 2010. Akvana resun 1260 seurala. Tavoitteeni tehdä siitä amazon biotooppi.
2 kissaa
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jaa vai tappaa havupuiden tuottama pihka kalat... :D Mulla oli mäntyä,magrovea ja kuusta samassa altaassa runsas kuusi vuotta ja pihkakuolemista ei näkynyt viitteitä. Jospa se mangrove tuotti vasta-aineita...
Väitetystä mädäntymisestäkään ei näkynyt merkkejä. Juurakot pysyi näteissä kuoseissa vuodesta toiseen kasvien kiinnitysalustana partisten järsiessä levät. Yksi juurakko ei koskaan vettynyt vettä painavammaksi mutta asialla ei ollut suurta merkitystä kun oli kiilattu paikalleen pohjan ja poikkitukien väliin.
Ihme ettei aina niin valppaat viherpiipertäjä kukkahattu tädit ole vielä ottanut tuota mopani/mangrove rallia hampaisiinsa. Uhanalaisia puun kappaleita lennätetään toiselta puolelta maailmaa kotiakvaarioihin vaikka millaisella hiilijalanjäljellä vaikka täällä kotona metsät on pullollaan vastaavia...
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja urppis »

Juu niin täällä yhessä topikissa väitettiin.. Vitsi, kun ei tullut linkitettyä! Väittämä oli tosiaan, että pihka erittää kaloille myrkyllistä ainetta, joka siis tappaa kalat. Toki löysin haulla myös väittämän omenapuista, etteivät ole ollenkaan akvaarioon soveliaita... Ja juuri siksi päätin perustaa tämän uuden keskustelun. Niitä hakutuloksia oli sivu tolkulla ja ensimmäiset sivut silmäiltyäni, olin jo niin solmussa asian kanssa, että ei oikein tiennyt mitä uskoa ja mitä ei.
Nuo mun poikien tuomat käppyrät on nyt noukittu talteen tuolta terassilta. Laitan ne likoon ja rapsuttelen kaikki pikku jäämät pois.
1000 litraa vesivahinkoa
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Mikä pihkassa voi olla niin voimakasta, että se tappaisi kalat!? :roll:
Mulla on ollut tuo kanto nyt tuolla puoli vuotta ja YHTÄÄN kalaa ei ole kuollut koko aikana. (Paitsi luonnollisesti ahventen ruokana :mrgreen: )
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

No niin, minulla onkin nyt sitten aika läjä kantoja siivottavana. Yhden sopivan kappaleen löysin itse viikonloppuna hirvipassissa istuessani ja eilen kaveri toi aika läjän vettynyttä puuta pihaan. Itse löytämäni on ainakin kuusta. Noista kaverin tuomista kannoista en tiedä, mutta yhtä kaikki, altaaseen menevät, olivatpa mitä puulajia hyvänsä [;)]. En jaksa uskoa, että suomalaisista peruspuulajeista olisi mitään vaaraa akvaariokaloille. Tietty jos kanto on muuten todella pihkainen, niin sitten en ehkä laittaisi (lähinnä muista syistä kuin siitä, että uskoisin sen myrkyttävän kalat). :roll:
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

minoon kuullu väittämän, et pajunsukuiset puut ei sopis akvaan :roll: Onko kellään tästä väittämästä tietoa puolesta tai vastaan?

itsellä kyll sujuvasti altaassa erinäisiäkin metsistä löytynyttä, joiden lajista ei edes kaikista tietoa, ja hyvin ovat siel olleet listimättä yhtäkään otusta.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 08:13, 07.11.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja minnukkaliisa »

Hain metsästä kannon, joka on koivun kanto. Puu oli ihan vielä kasvamassa oleva, siis kaikin puolin tuore kanto. Pesin sen painepesurilla sekä juuriharjalla. Luin sivustoilta, että kanto luonnosta otettuna pitäisi kuoria. Itse en ainakaan raskisi kuoria hyvän näköista kantoa. Vaikuttaako kuorimaton kanto vesiarvoihin? Allas on 250l ja silikonit vasta kuivumassa, joten aikaa on harkita kannon laittamista akvaarioon. Kuvan voisin laittaa, mutten osaa tänne aw:hen kuvaa laittaa. :)
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tia-Teresia kirjoitti:minoon kuullu väittämän, et pajunsukuiset puut ei sopis akvaan :roll: Onko kellään tästä väittämästä tietoa puolesta tai vastaan?

itsellä kyll sujuvasti altaassa erinäisiäkin metsistä löytynyttä, joiden lajista ei edes kaikista tietoa, ja hyvin ovat siel olleet listimättä yhtäkään otusta.
Oon kuulut tia-teresia juuri saman väittämän. Pajua olen vättänyt, mutta muuta puuta on kasapäitten tuolla etsittynä... Männyn oksat on nyt olleet akvassa jo aika kauan. Hyvä alku, lisää vaan!!!! :D
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuta akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Maisu »

On niitä pihkakuolemia ihan oikeasti tapahtunut, ei se ole legendaa. Männyn mätäneminen ei myöskään ole legendaa, niin on käynyt itsellenikin. Minulla oli aiemmin isompi satsi kotimaisesta vesistöstä nostettua puuta eikä sen kanssa sen kummempaa ongelmaa ollut, mitä nyt viimeisetkin leväongelmat katosivat kun siitä luopui. Osa noista puista pehmeni ihan silmissä ja osa sitten kesti pari vuotta, kunnes kyllästyin levään.

Omenapuu on turvallisinta ottaa pystyyn kuolleesta puusta. Jos tuoreempaa käyttää, niin se kannattaa liottaa hyvin. Kuorineen akvaarioon laittamisella voi olla hyvinkin ihmeellisiä seurauksia kuten veden värjäytyminen kirkkaan oranssiksi - tämäkin kävi kerran itselleni. Näky oli todella hurja mutta kaloja se ei näyttänyt häiritsevän. Katajaa käytän kyllä itse kuorineenkin.

Melkein kaikkea voi kokeilla kunhan on valmis myöntämään ongelmien ilmetessä että se on nyt sitten mahdollisesti se puu ja purkamaan sisustuksen lennossa. Eivätkä kaikki mangrovetkaan ole hyvälaatuisia, on kaupan puussakin tullut vastaan paljon sellaista mitä en omiin altaisiini suostu laittamaan. Yleensä mitä painavampaa puuta, sen parempaa se on. Mopaniin tämäkään sääntö ei auta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”