Hiekka vs. hiekka

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Aquatoid
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 11:19, 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Hiekka vs. hiekka

Viesti Kirjoittaja Aquatoid »

Lähes kaikkialla mainitaan että kalat viihtyvät paremmin tum(mem)malla taustalla ja hiekalla varustetussa altaassa.

Lisäksi suositellaan Bilteman hienoa puhallushiekkaa jota olen itsekin altaaseeni miettinyt hankkivani. Mutta eikös se ole aika vaaleaa? Näkemättä on toki huono sanoa, mutta yleensä puhallushiekat ovat aika vaaleita olleet..

Onko siis olemassa vastaavaa tummempaa hiekkaa?
Helmiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 22:09, 24.10.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Helmiina »

Mä ostin Starkilta Optirocin puhallushiekkaa 0.6-1.2 raekokoista. Se on hieman tummempaa kuin bilteman hiekka, mutta myös hieman karkeampaakin.
Aquatoid
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 11:19, 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aquatoid »

Helmiina kirjoitti:Mä ostin Starkilta Optirocin puhallushiekkaa 0.6-1.2 raekokoista. Se on hieman tummempaa kuin bilteman hiekka, mutta myös hieman karkeampaakin.
Mikä olikaan se "paha" Optirocin hiekka? Näin kertauksena viellä lahopäälle..
Helmiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 22:09, 24.10.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Helmiina »

Siis tarkottaako lahopää nyt mua......

Mutta tosta ko. hiekkalaadusta on käyty kyllä puolesta (hyvä) ja vastaan (paha) keskustelua tääläkin. Esim. Hki:n Stockmann myy kyseistä hiekkaa akvaariosastollaan. Että minun mielestä ei "paha", muista en tiedä.
Aquatoid
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 11:19, 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aquatoid »

Helmiina kirjoitti:Siis tarkottaako lahopää nyt mua......

Mutta tosta ko. hiekkalaadusta on käyty kyllä puolesta (hyvä) ja vastaan (paha) keskustelua tääläkin. Esim. Hki:n Stockmann myy kyseistä hiekkaa akvaariosastollaan. Että minun mielestä ei "paha", muista en tiedä.
Ei tosiaan, vaan minua [:I] En missään nimessä lähde auttajia täällä solvaamaan.. Sen vain muistan että jokin Optirocin hiekoista olisi öljyllä käsitelty tms...
Helmiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 22:09, 24.10.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Helmiina »

Juu, tämä hiekka se on mikä on keskustelua herättänyt. Mutta monella sitä tietääkseni on ilman mitään ongelmia. Muista heikkalaaduista en tiedä kun ei ole kokemusta.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Kaikki Optirocit kuivataan nykyään gaasulla.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Tärkeintä siinä hiekan valinnassa kuitenkin lienee, että se sopii siihen biotooppiin/maisemaan, jonka aiot altaaseen rakentaa.

Puhallushiekka on muotijuttu ja sillä on paljon etuja mutta itse asiassa sitä esiintyy puhtaana varsin harvassa paikassa luonnossa.

Ominmillaan se on hiekkaranta yms maisemissa kuten Malavit tai Tangajikat. Jos luonnonrantoja katselee niin yleisintä on varmasti jonkin asteinen sekoitus pienehköjä kiviä ja eri karkeuksista hiekkaa eli suomeksi harjusoraa.

Olkoonkin pohjalla hienoa hiekaa mutta loppusilauksen voisi harkita antavansa hieman vaihtelevammalla aineksella, eipähän tule liian steriili :)

Hannu
Aquatoid
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 11:19, 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aquatoid »

Koko pohjaa ei missään nimessä ole tarkoitus jättääkään hienon hiekan peittoon, vaan tarkoitus oli kasata sinne pikkuinen kivikko 1-3cm kivistä johonkin kulmaan, ja vielä muutenkin täydentää pohjaa alueittain pyöristetyllä soralla. "Ruohikkokin" on edelleen suunnitelmissa jonnekin päin tankkia :)
Mosswing
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 23:04, 23.10.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mosswing »

On olemassa tummempaa hiekkaa. Itsekin olen metsästänyt jo kuukauden verran. Eilen kuitenkin sain selville, että uuteen palokan/jyväskylän faunattareen(ainakin) on tilattu mustaa 0,6 - 1,2 millistä hienoa hiekkaa, jonka pitäisi saapua myyntiin ensi viikolla. Hiekka on normaalisti kiiltävän mustaa ja veteen laitettuna muuttuu ilmeisesti punaruskeaksi.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Noin kokemuksesta voin kertoa, että luonnosta, esim. rannalta haettu hiekka on selkeästi tummempaa kuin bilteman, itselläni on toisessa altaassa biltemaa ja toisessa luonnonhiekkaa. Toki myös käytettävä valaistus vaikuttaa siihen miltä hiekka näyttää. Itselläni on aika sinistä valoa molemmissa altaissa, toisessa 10000 K ja toisessa 10000 K ja 6500 K.

Molemmat ovat omalla tavallaan ihan kivoja, luonnonhiekka on vähän vaihtelevemman ja "naturellimman" näköistä kun taas biltemasta tulee (ainakin itselleni) sellainen tyylitellympi vaikutelma 8-)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä luonnossa puhdasta puhallushiekkaa esiintyy:
Kuva
Kuva
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... etikko.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hanna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 18:22, 04.05.2004
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Hanna78 »

Olen kommentteja lukiessa innostunut vaihtamaan soran (2-3mm) hiekaksi ja kävin kyselemässä paikallisista (Mikkeli) rautakaupoista: K-raudassa oli optirocia (tai ainakin näin arvelivat) ja Carlsonilla Maxit/Maksit- tai jotain merkkistä... Onko kukaan kuullut tälläisestä, en löytänyt netistä eikä Carlsonin sivuilla ollut? Väristä sanottiin: No, sellasta luonnonhiekan väristä... (Kvartsi-hiekan tiesivät kyllä olevan viti-valkoista.) Uskaltaakohan tälläistä kokeilla? Raekokoja oli 0,1-0,6 ja 0,5-1,2mm, joista karkeampaa sanoivat myyneensä akvaariokäyttöön. Sitten vielä hiekan vaihdosta, miten saan hiekan pois toimivasta akvaariosta naarmuttamatta laseja? Haittaisikohan jos vanhaa soraa ei raapisi ihan pohjia myöten vaan pohjalle jäisi pieni (siis ihan muutaman millin) kerros vanhaa soraa, nouseeko se sieltä ajan kanssa pinnalle (josta sen voisi kerätä pois tai jättää koristeeksi)?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

rsy kirjoitti:Kaikki Optirocit kuivataan nykyään gaasulla.
Hei. Ei muuten kuivata.

Kyselin asiaa joulukuussa Optirocilta ja sain vastaukseksi että raekooltaan 0,5 - 1,2 mm hiekka kuivataan pääosin Oulun tehtaalla, jossa hiekan kuivausuunin polttoaineena on polttoöljy. Ojakkalan tehtaalla hiekan kuivausuunin polttoaineena on nestekaasu, ja siellä kuivataan muut puhallushiekkaraekoot, eli 0,1 - 0,6 mm ja 0,5 - 2,0 mm.
AkiK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 10:09, 10.12.2002
Paikkakunta: Lievestuore - JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiK »

Kyselin asiaa joulukuussa Optirocilta ja sain vastaukseksi että raekooltaan 0,5 - 1,2 mm hiekka kuivataan pääosin Oulun tehtaalla, jossa hiekan kuivausuunin polttoaineena on polttoöljy. Ojakkalan tehtaalla hiekan kuivausuunin polttoaineena on nestekaasu, ja siellä kuivataan muut puhallushiekkaraekoot, eli 0,1 - 0,6 mm ja 0,5 - 2,0 mm
Mitenkäs muuten, onko hiekka valttämättä tekemisissä varsinaisen polttoöljyn / liekin kanssa kuivauksen aikana vai onko hiekka erillisessä pöntössä / uunissa kuivauksen aikana? Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä miten nuo hiekat käytännössä kuivataan.
Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

AkiK kirjoitti: Mitenkäs muuten, onko hiekka valttämättä tekemisissä varsinaisen polttoöljyn / liekin kanssa kuivauksen aikana vai onko hiekka erillisessä pöntössä / uunissa kuivauksen aikana? Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä miten nuo hiekat käytännössä kuivataan.
Ei ole kuulemma kosketuksissa, vaan juuri sen kuivatusvehkeen polttoaineena, itse en tiedä tarkemmin sen kuivauksen toiminnasta, mutta veikkaisin että se on tosiaan erillisessä kammiossa, muutenhan siitä voisi osa kärventyäkin (näin naisen logiikalla). Joissakin erissä on näyttänyt olevan aika reippaastikin öljyn hajua ja ehkä rikkijäämiäkin, jotkut taas eivät haise ollenkaan.

Itselleni tuo ei ole ongelma kun en muutenkaan käytä Optirocin hiekkaa sen hirmuisen sottuisuuden vuoksi, paljon vähemmän pesua vaativiakin kun löytyy.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Mosswing kirjoitti:On olemassa tummempaa hiekkaa. Itsekin olen metsästänyt jo kuukauden verran. Eilen kuitenkin sain selville, että uuteen palokan/jyväskylän faunattareen(ainakin) on tilattu mustaa 0,6 - 1,2 millistä hienoa hiekkaa, jonka pitäisi saapua myyntiin ensi viikolla. Hiekka on normaalisti kiiltävän mustaa ja veteen laitettuna muuttuu ilmeisesti punaruskeaksi.
Mielenkiintoista. Onko tietoa mistä hiekka on kotoisin ja kuinka hyvin se liukenee veteen? Itse olen selvitellyt vastaavaa tuotetta ja löytänytkin tummanharmaan hiekan jossa on liukenevaa kalkkia "vain" sen verran että jos koko määrä saataisiin liukenemaan kerralla nelinkertaiseen vesimäärään (25 kg hiekkaa / 100 l vettä) nousisi kokonaiskovuus 13 astetta.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Itsekkin ajattelin aluksi ostaa bilteman puhallushiekkaa, mutta mitä olen ihmisiltä kysynyt se on niin prkleen likaista ja vaatii kovan pesun.
Joten laiskuutta ostin akvaario käyttöön tarkoitettua hiekkaa joka on valmiiksi pesty. Maksoi 15€ enemmän, mutta onpahan puhdasta ja pestyä. [;)]
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
"I'll rise but I refuse to shine"
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Itsekkin ajattelin aluksi ostaa bilteman puhallushiekkaa, mutta mitä olen ihmisiltä kysynyt se on niin prkleen likaista ja vaatii kovan pesun.
Joten laiskuutta ostin akvaario käyttöön tarkoitettua hiekkaa joka on valmiiksi pesty. Maksoi 15€ enemmän, mutta onpahan puhdasta ja pestyä.
Bilteman hiekka on nimenomaan osoittautunut erittäin puhtaaksi ja sitä ei tarvitse pestä välttämättä ollenkaan. Sen sijaan erityisen hienon hiekan mm. bilteman(0.1-0.6 mm tai vastaava) käytöstä akvaariossa on ollut minulla ja monilla muilla erittäin huonoja kokemuksia, johtuen siitä että tuon raekoon hiekkapohja tukkeutuu erittäin helposti ja nopeasti varsinkin käytettäessä kaupallisia pohjalannoitteita hiekassa. Hakua kannattaa käyttää ja lukea hiekkakeskusteluja ihan vain viimeisenkin parin kuukauden ajalta ja sitten itse harkita mitä akvaarioonsa laittaa.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Merri kirjoitti:Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
On ilmeisemmin ollut hyvä satsi, sillä mitä minä olen kuullut niin monet ovat sanoneet, että enään en tuohon hommaan ryhdy. On kuulemma ollut niin likaista, että tiesi pesseensä hiekkaa.
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

Merri kirjoitti:Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
Kokeilin vasta äskettäin tuota Bilteman hiekkaa ja kaadoin sen suoraan altaaseen tietyt epäilyt mielessäni.
yllätys oli melkoinen kun vesi oli aivan kirkasta laskiessani sitä uuteen altaaseeni.
Tietysti vähän tummempaa saisi hiekka olla.Tai noh...makuasioita.

Aarni
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

paul kirjoitti:
Merri kirjoitti:Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
On ilmeisemmin ollut hyvä satsi, sillä mitä minä olen kuullut niin monet ovat sanoneet, että enään en tuohon hommaan ryhdy. On kuulemma ollut niin likaista, että tiesi pesseensä hiekkaa.
Pah. hölynpölyä! Itse laitoin tuota yhtään pesemättä 125Kg akvaariooni eikä ollut yhtään likaista. Kyllähän siitä likaista saa jos sitä alkaa pesemään, koska se on nin hienojakoista, että sitä itse hiekkaa luulee liaksi. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Hanna78 kirjoitti:Olen kommentteja lukiessa innostunut vaihtamaan soran (2-3mm) hiekaksi ja kävin kyselemässä paikallisista (Mikkeli) rautakaupoista: K-raudassa oli optirocia (tai ainakin näin arvelivat) ja Carlsonilla Maxit/Maksit- tai jotain merkkistä... Onko kukaan kuullut tälläisestä, en löytänyt netistä eikä Carlsonin sivuilla ollut?
Optiroc on nykyään Maxit, eli Carlsonilla oli vaan tuoreempaa tavaraa myynnissä :).

Optiroc ainakin itselläni oli ihan julmettua kuravelliä ja peseminen tuskaa. Bilteman kaadoin pesemättä altaaseen, tein ~50% vedenvaihdon ja tulos tyydytti :).
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

teemu7117 kirjoitti:Sen sijaan erityisen hienon hiekan mm. bilteman(0.1-0.6 mm tai vastaava) käytöstä akvaariossa on ollut minulla ja monilla muilla erittäin huonoja kokemuksia, johtuen siitä että tuon raekoon hiekkapohja tukkeutuu erittäin helposti ja nopeasti varsinkin käytettäessä kaupallisia pohjalannoitteita hiekassa.
Ja sitten taas joillakin on ollut erittäin hyviä kokemuksia. Minä yhtenä niistä. Minä en muuta hiekkaa altaaseeni viitsi laittaa ja siellä hiekan alla on yleensä kerros savea ja lannoitteita. Ehkä se seuraavaksi karkeampi olisi jotenkin helpompi, en vain itse keksi että miten ja en näe syytä vaihtaa sellaiseen, omissa silmissäni kun näyttää melkein soralta :D

Eli hyvin reippaasti on makuasioista kiinni. Ja tietenkin siitä hoidosta. Jos sitä hiekkaa ei koskaan sekoittele, niin tokihan se jämähtää.

Biltema on tosiaan puhdasta, mutta omaan makuuni liian vaaleaa (ja happamia, sanoi Satu, joka asuu aika kaukana Biltemasta). Itse olen käyttänyt Kokemäen Laatuhiekan hiekkoja jos niitä on ollut saatavilla. Suunnilleen yhtä puhdasta Bilteman kanssa. Mutta vaikeampi varmaan löytää. Kauniston Soran ja Optirocin hiekat ovat aika sottuisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”