Kasvien postitus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Arnold
Junior Member
Junior Member

Kasvien postitus

Viesti Kirjoittaja Arnold »

Ja taas tuli asiaa.

Ajattelin ostaa kasveja postituksen kautta, mutta miten tuo onnistuu? Ymmärrän kyllä, että kasvit täytyy pakata hyvin ja sehän tietysti onnistuu, mutta entä jos on todellakin tuollaiset pakkaset? Mikä on se pakkasraja?

Ei oikein haluaisi, että kasvit paleltuvat, kellään tietoa ja kokemusta kasvien postittamisesta pakkasilla? Onko alle 10 -asteen pakkasessa postitus vaarallista? :)
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Minuakin kiinnostaa tämä koska olen itse lähettänyt kasveja (osatajan vastuulla) jos jonkinmoisella kelillä jopa pari viikkoa sitten yli 20asteen pakkasella ja KAIKKI joista olen kuullut ovat päässeet ostajien mukaan loistokunnossa perille. Lähetykset ovat aina tainneet olla tavallisia- tai maksikirjeitä ja itse ne tietysti olen postikonttoriin vienyt. Olisiko kukaan postissa töissä ja tietäisi millaisissa autoissa kulkevat matkansa, kylmissä vai lämpimissä, ja millaisissa varastoissa niitä pidetään? Onko ainoa riski että kirje jää jakelijalta lajiteltuna johonkin kylmään paikkaan odottamaan jakoa? Itse olen pakannut kasvit "tylysti" muovipussiin, yleensä ilman isompia ilmamääriä ja enintään teelusikallinen vettä pussiin. Pussin ympärille sen verran sanomalehteä kuin mahtuu ja pahvilaatikkoon. Sanomattakin selvää että kasvit kannattaa lähettää alkuviikosta, itse en enää lähetä torstaisin koska olen huomannut että silloin tällöin matka kestää kaksi päivää. Lisäksi kiinnostaa kokemukset herkistä ja kestävistä lajeista? Itse pidän ainakin jaavansaniaista kylmänkestävänä. Itse sain kerran kylmällä säällä konnanputkea joka tiputti heti lehtensä mutta kasvoivat altaassa kyllä uudestaan.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kirjoitan huomenna lisää lähetyksestä joka on lähtenyt tänään Perhosta kohti Poria. Pakkasta ainaskin on reilusti.

Toivottavasti paketti ei jäädy postinkantajan laukussa huomenna !!
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
RHODESIAN
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Meillä on ainakin kusti polkenut kassit jäässä jo muutaman asteen pakkasella :mrgreen:
Selitykseksi, saapuneissa kasveissa ollut kylmävaurioita, posteljoonin privaosista en tiedä.
Elikkäs reilusti sitä sanomalehteä niihin kasvilähetyksiin, ei ne pelkällä kuplamuovilla selviä.
Arnold
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Arnold »

Mahdollisuudet hyvät selvitä, jos pakkasta 10-15 astetta? Reilusti sanomalehteä ja kuplamuovia myös? :)
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itse jos olen myymässä kasveja niin lähetän niitä vain alle 10 asteen pakkasessa. Tällöinkin vain ostajan omalla vastuulla. Tänä talvena tuo ei ole ollut niin ylitsepääsemätön asia, kun niin useaan on ollut vähemmän pakkasta.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Joka päivä oppii jotain uutta.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Kasvien postitus pakkasella

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minulle tuli tänään, vajaa 200 km päästä eilen lähetettyjä kasveja pahvilaatikossa,tiiviissä muovipusseissa,kuplamuoviin käärittyinä,ihan ehjinä ja jäätymättöminä perille tänne Raisioon.
Eli näemmä on mahdollista saada kasvit hyvin perille näinkin kylmällä(lähes.-20 astetta)pakkasilla. :)
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Jotenkin tuntuu ettei siinä muutamat sanomalehtikerrokset auta jos kasvit joutuisivat olemaan -20asteessa vaikka pari tuntia, johan siinä jäätyis läpikotaisin ilman kääreitä tai kääreiden kanssa... pitäis varmaan testata kasvijämien kanssa pihalla [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Riippunee enemmän vastaanottajan asumismuodosta kuin postin polkemisesta. Omakotitalon postilaatikossa voi pienelle kasville tulla äitiä ikävä 8h työpäivän aikana mutta kerrostaloon jaettuna jokin lyhyt odottelu ulkosalla postiljoonin kassissa muiden postien joukossa ei liene yhtä paha. Onhan näitäkin tosin tapahtunut että pari päivää paukkupakkasissa ulkona odottanut umpijäinen melalehtilähetys on vielä lähtenyt kasvamaan ihan kuin ei mitään. :D
Angelfish
Member
Member

Jep. Ja sitten voi käydä myös näin
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Itsekin tässä talviaikaan ostin kasveja postitse mutta koska asumismuoto on omakotitalo niin ei tule kyseeseenkään, että kasvit tuntikausia selviäisivät tiepuolessa kylmässä postilaatikossa. Laitoin toimitusosoitteeksi työpaikan osoitteen ja sinne kasvit tulivat priimakunnossa, ilman jäätymispelkoa.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Angelfish
Member
Member

Kasvien ostajien on ihan hyvä ilmoittaa onko laatikko vai luukku. Myyjä tietää pakata esim luukusta mahtuvaan pakettiin. Toinen konsti myyjille on se, että ilmoittaa, että paketti noudetaan postista, eikä sitä tarvi jakaa. Silloin vastaanottajan postinkantaja jättää vain ilmoituksen laatikkoon. Tämä homma ei kuitenkaan välttämättä toimi, joten se kannattaa myyjien tarkastaa ennen postitusta.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Angelfish kirjoitti:Toinen konsti myyjille on se, että ilmoittaa, että paketti noudetaan postista, eikä sitä tarvi jakaa. Silloin vastaanottajan postinkantaja jättää vain ilmoituksen laatikkoon. Tämä homma ei kuitenkaan välttämättä toimi, joten se kannattaa myyjien tarkastaa ennen postitusta.
Lähettää pakettina, niin pitäisi toimia. Postikulut ovat isommat (oliko nyt reilu 7 euroa) kuin kirjeessä, mutta ainakin näillä pakkasilla ja varsinkin jos ostaa enemmän niitä kasveja, niin on järkevin vaihtoehto - mielestäni.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Paketti "perhosta-poriin" oli umpijäässä ja kun sen sulatin pikkuhiljaa oli kasvit yhtä mössöä.
Ei lähde nuo kasvit kyllä kasvamaan enää.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Angelfish
Member
Member

f_isu kirjoitti:
Lähettää pakettina, niin pitäisi toimia. Postikulut ovat isommat (oliko nyt reilu 7 euroa) kuin kirjeessä, mutta ainakin näillä pakkasilla ja varsinkin jos ostaa enemmän niitä kasveja, niin on järkevin vaihtoehto - mielestäni.
Miksi pakettina? Pakettina se maksikirjekin kulkee, vain seurantakoodi puuttuu. Maksikirje sitäpaitsi kulkee päivässä(harvoin menee kahta päivää) kun taas pakettia ei edes luvata perille kuin vasta kahdessa päivässä.
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Jatkan tähän ryhmään katalysaattorin ehdotuksesta, kun kasvien joululahjalähetyksistä

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 23#6673523

keskusteltaessa ei ole sopivaa puhua kasvien pakkaamisesta lainkaan. Se tosin ihmetyttää minua kovin, toivottavasti ei muita.

Lähetin eilen 20 ml vettä postissa tavallisessa kirjekuoressa Porin-Uudenkaupungin liepeille Espoon Tapiolasta. Vein postiin n. klo 15, sisälle,
ja kirje oli perillä noin 10-11 aikoihin. Se ei tietääkseni maannut ulkona postilaatikossa lainkaan.

Yöllä oli lämpötila sääennusteen mukaan Lounais-Suomessa 0 ja -2 asteen välillä.

Vesi 20 ml oli ohutseinäissessa 40 ml minipullossa, joka oli pakattu noin 5 kerrokseen pehmopaperia. Kirjekuori, ei pahveja, ei styroxeja, ei 'heatpacks', alkulämpötila 21 astetta. Kokonaispaino 49 g, postimaksu 0,70 e.

Veden lämpötila saapuessa oli + 3 astetta.

Muok. klo 20:
Toinen samanlainen samaan aikaan lähetetty postitus pääkaupunkiseudulle: Saapumislämpötila sormella koetettuna: suunnilleen huoneen lämpötila.

----

Pahimmassa tapauksessa siis postilähetystä ympäröivä ilma lienee samaa lämpötilaa kuin ulkoilma. Tältä varalta voi itsekukin kasveja lähettävä testata omia pakkaussysteemejään esim. siten, että sijoittaa pakettiin mukaan pari ruokalusikallista mitatunlämpöistä vettä (lämpömittarin käyttöä varten). Kirje pakastimeen, jääkaappiin, ulos pihalle tms. Mitataan kirjeen ympäristön lämpötila tai katsotaan säätiedotuksesta.
Annetaan olla niin pitkä aika kuin tahdotaan tutkia.

Aukaistaan paketti ja mitataan veden lämpötila akvaariomittarilla. Jos vesi on jäässä, niin ... hmm. tämä menetelmä antaa vain tiedon, että oli alle nollan :(. No, kai niitä pakkasenkestäviä kasveja on, tai ainakin tällä menetelmällä voi löytää ne pistämällä mahdollisesti jäätyneet kasvit akvaarioon toipumaan.

Jos tunnetaan vakioinen ulkolämpötila, pitoaika, veden alku- ja loppulämpötilat, voidaan myös tietyin edellytyksin laskea, miten lämpötilat olisivat lyhempinä tai pitempinä (matkustus-)aikoina ko. pakkauksessa.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Ihmettelen myös tuota kasvien lähettämistä näin talvipakkasilla. Ajatuksena hyvä, mutta siihen se sitten jääkin... koska osa porukasta meinaa pakata kasvit vain kirjekuoreen. Itse olen viimeksi lähetelly kasveja, kun ilmat oli vielä plussan puolella, ja silloinkin epäillen.

Olisivat luvanneet pakata kasvit luukkulaatikkoona (1,40€ postista) jos ei ole omasta takaa jotain vanhaa laatikkoa. Viimeksi tein itse tavan pahvilaatikosta luukkulaatikon ( alle 3 cm paksu... tykkään askarrella)! Siihen mahtuu paperia tai kuplamuovia eristeeksi ihan kivuttomasti. Eikä postikulut tule olemaan kuin 2€ korkeintaan. Ei niitä tarvi maksikirjeenä lähetellä...
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Mä olen postitellut kasveja ympäri vuoden juurikaan keleistä riippumatta. Parhaimmillaan yli kahdenkymmenen asteen pakkasilla. Taisi vielä mennä juuri yhdelle tän ketjun kirjoittajalle joka noista pakkasista pelotteli. Usein olen vielä erikseen lähetyksien perään kysellyt että miten on perille saapunut ja reklaamatioita ei ole tullut.
Tosin postitettavat lajit on olleet helppoja ja postitan vain alkuviikosta. Sen lisäksi annan ostajan tehdä postituspäätöksen.
Pakkaus on kuplakuoreen kääritty muovipussilla pakattu sanomalehti taitos.

Kerran tilaamani kasvilähetys tuli pelkällä vuotavaan pussiin pakattuna kirjekuorella joka oli siis kastunut. Mahtaisikohan nuo varoittavat esimerkit perustua tän tyyppiseen pakkaamiseen? En osta kasveja enää samasta paikasta.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Joskus sain kasveja pienessä styrox-laatikossa, se toimi hyvin :) vaikka oli kovat pakkaset. Eristettä kannattaa laittaa.

Ainoat kuolleet kasvit on ollut pakattu niin ettei niillä ole happea. Kasvit tarvitsevat pimeässä happea ja jos ne on muovipussiin laitettu ja kaikki ilmat pois puristettu, kasvi saapuu aika heikkona perille... Ihmettelen että viimeaikoina kasveja tilatessa yhä useammalla on ollut moinen pakkauskeino. Onhan sellainen lätty helppo saada mahtumaan kuoreen mutta ei kestä elossa kauaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”