Vedenvaihtojen automatisointi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
simosk
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Vedenvaihtojen automatisointi

Viesti Kirjoittaja simosk »

Moi,

Löytyykö markkinoilta mitään keinoa automatisoida akvaarion vedenvaihtoja? Tyyliin, että akvaariossa vaihtuisi vettä automaattisesti X litraa vettä päivässä/viikossa? Itse en ole tuollaisia järjestelmiä löytänyt, mutta onko se vika ollut etsiässä vai mistä mahtaa johtua ettei tuollaisia ole vastaan tullut :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: Vedenvaihtojen automatisointi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kaatokulma josta poisto viemäriin ja tuloletku hanasta vaikka ajastetun magneettiventtiilin kautta. Siinäpä se. Eipä tuollaista "reikä altaaseen" systeemiä paljoa voi tuotteistaa. Tietysti jos uuteen altaaseen...
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

Kuinkas paljon tälläisessä systeemissä pitäisi lisätä vaihtoveden määrää vrt perinteiseen konstiin.
Varmaan sitä tuorettakin vettä kulkeutuu viemäriin homman aikana..
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Vaikea tuotteistaa kun joka kodissa on hanat ja viemärit yksilöllisiä. Lisäksi on vähän vahinkoaltis. Pitäisi ajastaa vaihdot kotona oloaikoihin. Kaatokulmalla ja kasteluajastimella ei sinänsä ole paha rakentaa.
make73
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja make73 »

Täällä ainakin homma toimii niin että ensin 1 kpl Eheimin 600 pumppu pumppaa vettä viemäriin 30min. tämän jälkeen toinen Eheimin 600 pumppaa uutta vettä tilalle 30min. jonka jälkeen homma hoidettu. Kaiken tämän voi hoitaa sohvalla istuessa painamalla kaukosäädintä joka ohjaa pistorasioita. En tiedä onko tämä riittävän automaattista mutta hiki tässä ei kyllä tule [;)]
Everything is better when its wetter!
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja urppis »

make73 kirjoitti:Täällä ainakin homma toimii niin että ensin 1 kpl Eheimin 600 pumppu pumppaa vettä viemäriin 30min. tämän jälkeen toinen Eheimin 600 pumppaa uutta vettä tilalle 30min. jonka jälkeen homma hoidettu. Kaiken tämän voi hoitaa sohvalla istuessa painamalla kaukosäädintä joka ohjaa pistorasioita. En tiedä onko tämä riittävän automaattista mutta hiki tässä ei kyllä tule [;)]
Wau!!! :mrgreen:
1000 litraa vesivahinkoa
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kuulostaa vesivahingolta...vai onko tuossa joku pintavahti joka pysäyttää pumpun?
/jari
make73
Junior Member
Junior Member

JJVi kirjoitti:Kuulostaa vesivahingolta...vai onko tuossa joku pintavahti joka pysäyttää pumpun?
Ei ole pintavahtia, vain puhelimen ajastin. Toisaalta uutta suolavettä on vain hieman enemmän kuin mitä pumppu 30 minuutissa pumppaa + että sekä pääaltaassa, ala-altaassa ja suolavesialtaassa on kaikissa hätäviemäröinti, eli jos pinnankorkeus nousee liian ylös niin ylimääräinen vesi menee automaattisesti viemäriin :mrgreen:
urpojaturbo kirjoitti:Wau!!!
Emmä nyt tiiää, toi nyt on tollanen viritys. Sitten kun kaikki nää hommat on kunnossa niin veden vaihto tehdään antamalla käsky iPhone:lla tai tietokoneella eikä tarvi leikkiä tollasilla halpis kaukosäätimillä :twisted:
urppis
Advanced Member
Advanced Member

No hei. Onko täällä huumoria kellään!!!! Onhan tuo aika wau! vaikkakin minä otin tuon ihan provona. kuka oikeesti istuu sohvalla ja hoitaa akvaa siten? Minä en ainakaan edes halua. Veden vaihto prosessi on oma viehätys ja projekti tässä harrastuksessa. Minä ainakin hoidan muutakin kuin vedenvaihdon, karsin kasveja ja lappoan pohjaa. Se on mun oma juttu ja nautin siitä! :D
1000 litraa vesivahinkoa
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

urpojaturbo kirjoitti:No hei. Onko täällä huumoria kellään!!!! Onhan tuo aika wau! vaikkakin minä otin tuon ihan provona. kuka oikeesti istuu sohvalla ja hoitaa akvaa siten? Minä en ainakaan edes halua. Veden vaihto prosessi on oma viehätys ja projekti tässä harrastuksessa. Minä ainakin hoidan muutakin kuin vedenvaihdon, karsin kasveja ja lappoan pohjaa. Se on mun oma juttu ja nautin siitä! :D
siitä on hauskuus kaukana kun vettä pitäisi vaihtaa 700l tai yli viikossa, mullakin kun kämpässä on vettä 1.5 tonnia, ja monella vielä enemmän
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

eli väärin meni.... tämäkin... mulla on akva mitoitettu mun oman jaksamisen suhteeseen.

----------------------------

nallurainen... sulla on hyvin tuossa sanottu, että anna akvalle pikkusormi, se vie koko kämpän :D on vissiin tainnut käydä niin 8O
yritän taistella itseäni vastaan... vaikkakin toinen akva muutta kohta meille...
1000 litraa vesivahinkoa
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

urpojaturbo kirjoitti:nallurainen... sulla on hyvin tuossa sanottu, että anna akvalle pikkusormi, se vie koko kämpän :D on vissiin tainnut käydä niin 8O
yritän taistella itseäni vastaan... vaikkakin toinen akva muutta kohta meille...
Akvat on kivoja ja niiden kanssa jaksaa puuhata, mutta se vedenvaihto, siinä menee aikaa, joten automatisointia tässä on alkanut itsekin harkitsemaan. Pohjaa ei ole tarvinnut lapota aikoihin, pohjalla elää pohjakaloja jotka pitää huolen että p*ska liikkuu ja kun se liikkuu niin ulko/sisäsuodattimet vetää sen kyllä itseensä, kasvit kasvaa omia aikojaan, ehken kerran parissa kuukaudessa joutuu pientä siivousta niille tekemään.
Suurimmassa akvassa on aasianmutakaloja jotka nuohoaa jopa kannon aluset puhtaiksi.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on viikon kohokohta, kun mies ottaa lapset ja lähtee kylille. silloin otan ämpärit ja kipot esille ja aloitan... vastapainoa tuolle muksujen mökälle... ainahan sitä hommaa ei saa yksikseen tehdä ja silloin palaa herrrrmo... monet käsiparit auttamassa ja saa pelätä, että kardinaalit ja lyhtytetrat menee lappoon...
mä fiksasin lamppua tässä taannoin (lisäsin heijastus pintaa folioteipillä muunmuassa) ja kasvit intaantui kasvamaan ihan sikana.. vallisneria, rusolehti ja karvalehti pistää haisemaan! juhlii oikein kunnolla... ei muutakun kainaloo myöten veteen ja karsimaan, karvalehti varsinkin.. huoh.
Sit kun minä saan laittaa tekstin, että anna akvalle pikkusormi, niin se vie koko kämpän, tulen kans kyselemään vedenvaihdon automatisointia, ehkä...
Nyt pitääkin alkaa suunnittelemaan noita akvojen sisältöjä... 240l ja 180l... jospa tekis toisesta lajiakvaarion.. hienompi pohja aines tulee ainakin siihen isompaan ja ulkoinen suodatin... sit olkkari remppaan, jotta molemmat mahtuu ja sopii viel ympäristöönkin...
1000 litraa vesivahinkoa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

make73 kirjoitti:Täällä ainakin homma toimii niin että ensin 1 kpl Eheimin 600 pumppu pumppaa vettä viemäriin 30min. tämän jälkeen toinen Eheimin 600 pumppaa uutta vettä tilalle 30min. jonka jälkeen homma hoidettu. Kaiken tämän voi hoitaa sohvalla istuessa painamalla kaukosäädintä joka ohjaa pistorasioita. En tiedä onko tämä riittävän automaattista mutta hiki tässä ei kyllä tule [;)]
Eihän tuossa hiki tule, mut hanki tehokkaammat pumput niin hommassa menee puolet vähemmän aikaa. :)

Merialtaissa tuo vedenvaihto ja veden siirtäminen hoituu aika monilla nostopumppujen avulla. Ala-altaasta käsin kun tuo vedenvaihto tulee yleensä hoidettua niin lappona siihen menisi ikuisuus (ala-allas kun yleensä on lattiatasossa).
Olen nyt muutamaan kertaan vaihdellut vesiä tuosta puoltoistatonnisesta, vedenvaihtomäärä 100-130-150 litraa kerralla, ja aikaa siihen menee vartti noiden pumppujen kanssa.
Sen verran jaksan vielä harrastaa, että tökin kyllä itse nuo pistokkeet seinään. Säätimiä on muutenkin jo aivan riittävästi :)
Helppoa ja herkullista.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

oikeesti... vaihtaako kotiharrastajat automaattisesti vettä... Tää ei oo nyt keljuilua, kun uteliaisuutta... ja toimiiko se oikeesti? Kuulosti toi aiempi viesti niin yli helpolta kaukosäätimineen, et otin sen vitsinä. anteeksi!
Kyl mä ymmärrän et tuollaisia tonnisia altaita jo pumpataan koneella... ja onhan niitä tonnisia kotioloissakin juu, mutta...
tässä kerran jossain (ei välttämättä täällä) joku kehui lappoavansa ulos ikkunasta akvan vaihtoveden :mrgreen: Oli kuulemma 12 metrinen lappoletku... mietin silloin, et imaiseekohan tyyppi veden letkuun vai onkohan siinä joku pumppu...
1000 litraa vesivahinkoa
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

Täällä on tonnisessa hiekkasuodatin, joka sitten pumppaa vaihtovedet viemäriin ja vie suodattimeen kertyneet p*skat mennessään.
Pesuhuoneessa on 20m itsekelautuva letkukela, jolla tuodaan tuoreet vedet tilalle.
Pohjalla on senverran kova virtaus, että kököt kulkeutuu suodattimeen, joten mitään lappoamisia ei tarvita.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Helppoa ja herkullista... palkkaa viel joku tökkäseen pistokkeet seiniin, niin avot! Onpa ollukin antoisaa liittyä tänne foorumille, on tullut kyl niin paljon erilaisia tapoja ja mielipiteitä, jotta huhhu... meiän pienet piirit ja kirjojen tiedot vs. Muu popula.. oon kyl niin maalainen...
Heh... :D
1000 litraa vesivahinkoa
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Lidlistä voi ostaa jatkojohtoja joissa on kaukosäädin, eikä maksa paljon.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Se on hieman eri vaihtaa 200 litraisesta vesiä kuin akvaariosta, jossa vettä on toista tonnia. Mulla oli aluksi 150 litraa, sitten 270 litraa ja nyt 540 litraa. Kyllä jo ton 500 kohdalla alkaa miettiä jotain pumppusysteemiä. Varsinkin meriveden kanssa menisi varmasti hermot, ala-altaat ovat lattian tasossa ja peruslapolla ei lattian tasosta ihan joutuisasti tyhjennellä. Sitten monella täällä on oikeasti monia akvaarioita, joissa on herkkiä kaloja. Joidenkin pitää vaihtaa vettä useamman kerran viikossa. Kyllähän jonkun parisatasen pikkupurkin vettä vaihtaa mielellään, mutta kun mennään altaisiin kokoa rausku niin projektiin ei välttämättä riitä se että lapset ja mies lähtevät kauppaan. Lähes kaikki, joilta olen koskaan hakenut kasveja tai kaloja tämän palstan kautta, ovat omaan silmään olleet aika hardcore akvaristeja, joille akvaario on lähempänä elämäntapa. Tällä palstalla alkaa tottua ajatukseen, että suurella osalla on enemmän vettä talossaan kuin minulla (tosiaan vain tuo 500 litraa + hätätilapurkki 40 litraa) ja oikeasti paljon kokemusta. Tonnista allasta ei osaa enää edes ihmetellä, sillä tosiaan lähes kaikilla, joilta olen kaloja tai kasveja hakenut myynti-ilmon johdosta, on vähintään jokin n. 700 litrainen + pari muutaman sadan litran purkkia. Ja lappoa ei muuten tarvitse imeä, lähtee kyllä imemään itse kun kallistaa sopivasti. Itse aikaisemmin lapposin pihalle, mutta nyt kerrostalossa ei oikein voi :D
make73
Junior Member
Junior Member

Kalakaverit kirjoitti:Eihän tuossa hiki tule, mut hanki tehokkaammat pumput niin hommassa menee puolet vähemmän aikaa.
No niimpä, mutta kun nuukana poikana tuli hankittua vedenvaihtoa varten noi halvimmat Eheimit [;)]

veden vaihdosta sen verran että olen itsestäni huomannut että jos veden vaihto ei ole tehty helpoksi, niin sitten sitä ei tule tehtyä lainkaan ( vajaa 1500L merivettä olohuoneessa). Vaihtomäärät mulla ei ole kovin suuria 180L 3-4 viikon välein, muu suodatinlaitteisto pitää huolen ettei tarvitse tehdä useasti. Tossahan on kuitenkin ensin tehtävä uusi vesi RO/DI laitteistolla + lisättävä suolat, tarkistettava suolapitoisuus ja lisään vielä Grotechin Calsium prota ja aminoita päivää ennen kuin nappeja ruvetaan paineleen eli onhan siinä hiukan valmisteltavaa :P .
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Sitäpä onkin akvaristilla enempi vettä kun ilmaa olkkarissa :D Mitä, jos joku menee pieleen ja tuo puoltoista kuutioo tulvii lattialle...
Minä pysyn 200-400 litraisissa juuri sen takia, että en hallitse edes tuollaista tekniikkaa... ja haluan pitää lappoamisen jalon ilon... ja kun pitää keskikokoista makeaa paljua, sekalaisin kalasopin, ei tarvikaan niin suurta maljakkoa laittaa.. tosin pienehkön akvaarion rajoitteena on aina se, että suuri osa haluamistani kaloista joutuu jäämään kauppaan...
Ootte te vaan aikamoisia... :mrgreen:
1000 litraa vesivahinkoa
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Veden vaihto prosessi on oma viehätys ja projekti tässä harrastuksessa. Minä ainakin hoidan muutakin kuin vedenvaihdon, karsin kasveja ja lappoan pohjaa. Se on mun oma juttu ja nautin siitä!
Kyllä pahin hurma on kadonnut kun muutaman kymmenen vuotta niitä vesiä on vaihdellut. Onneksi ei ole enää kuin kolme allasta...
/jari
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Itse veden vaihtohan on prosessi hyvinkin helppoa, senkus letku altaaseen ja vettä pois ja hanasta uutta tilalle. Enemmän aikaa ja vaivaa kai vie kasvien karsiminen, lasien skrabaaminen ja suodattimien putsaus. Tietty jos altaassa olisi vain levättömiä ja hitaasti kasvavia kasveja, ei kovin sottaavia kaloja ja pelkästään ulkosuodatin/suodattimia niin sittenhän nuokin jäisi pois.
make73
Junior Member
Junior Member

urpojaturbo kirjoitti:Mitä, jos joku menee pieleen ja tuo puoltoista kuutioo tulvii lattialle...
Mun olkkarin lattialle on aivan sama tuleeko vettä niskaan 200L tai 2000L lopputulos on kuitenkin sama, kaikki uusiks ja vakuutusyhtiö maksaa :roll:
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

urpojaturbo kirjoitti:Minä ainakin hoidan muutakin kuin vedenvaihdon, karsin kasveja ja lappoan pohjaa. Se on mun oma juttu ja nautin siitä! :D
Sama täällä, akvaarion hoito on osa harrastusta ja siinä voi samalla tehdä kaikenlaista muutakin kuten tuossa urpojaturbo kertoo. Lappo tosin vie vähän samaan tyyliin kun kun nuo Eheimin pumput, homma on hoidettu siten että altaassa on vaihtokorkeudella imukuppiletkupidike ja suu siinä, kun tarpeeksi on mennyt katkeaa itsestään. Aina en tietekään tee niin, koska otan osan vettä saaviin jossa kastelen Orkideoita.

Kannulla vettä takaisin, ja se pöllyttelee kököt liikkeelle, jonka jälkeen suodattimet imee sen kellumasta omaan masuunsa ja bakteerit riemuitsee.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”