Millainen mattosuodatin 720 litraiseen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Millainen mattosuodatin 720 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Asiasta tietäviltä toivoisin apua mattosuodattimen valmistukseen. Pian tulee 720 litrainen allas, jonka mitat on 200x60x60. Millainen pääty- / kulmamattosuodatin tähän olisi hyvä. Nyt toivoisin siis ihan perusteelliset ohjeet. Mitä materiaaleja tarvitsen ja minkä verran? Mikä pumppu olisi hyvä? Ja sitten vielä maton valmistusohjeet vaihevaiheelta.
Maton lisäksi altaassa on vain kaksi eheimin 2048 sisäsuodatinta.
Sitten haluan kolmiulotteisen taustan. Onko ehdotuksia edullisesta taustasta? Mieluiten haluaisin sellaisen taustan, joka näyttyy tiheältä puun juuristolta. Miten maton saa sovitettua nätisti paikalleen päätyyn tai kulmaan, jos on akvaarion sisäpuolinen tausta?
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tonniselle (tai 2*600l/h) pumpulle lähtisin yksipuoleista (lasiin kiinnittyvää) mattoa laittamaan osin takaseinään+ kulmaan tai osin sivulasille+kulmaan. (Turha maton koossa on liioitella, kun on muutakin suodatusta.)

Löydät varmaan hyvät ohjeet. Voin myöhemmin laittaa taas sitä kuvaa mitä tarkoitin, kun tuo on tainnut vanheta: http://xs411.xs.to/xs411/07045/matto1.jpg Edit. eikun näkyyhän se? Ja tuolta löydät sen muotoilusta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=111728

Lasilistoja suosittelen, kuten aina.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=93057
Taustaan sen voi helposti integroida. Minkälainen tausta? Materiaali? Aukko matolle tai jopa taustan taakse, jolloin taustaan tehdään sopivia reikiä tarpeeksi.
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

En osaa tuohon taustan materiaaliin sanoa mitään... Joku kestävä, mistä ei lähde paloja jos plekot putsaa levää. Alunperin mietin aquarock-taustaa, mutta mielummin ottaisin jonkun edullisemman vaihtoehdon. En ole kyllä myynnissä nähnyt edes mitään juuri sen näköistä, kun haluaisin. Haluaisin, että se on sellaista kapeaa juuristoa. Ei sellainen missä on yksi iso kanto...
Laittamassasi linkissä oli laitettu kivasti mattosuodatin osaksi taustaa. Vaikka jos se on tuossa päädyssä noin, kun olit laittanut, niin eikai se kasvien takaa hyppää silmille, kunhan tummuu.
Jos laittaa ne lasilistat, niin tarvitseeko matto silti laittaa silikonilla listoihin kiinni, vai pujotetaanko se vain niiden väliin?
Mikä pumppu on hyvä mattosuodattimessa? Vai voinko ostaa minkä tahansa kiertovesipumpun, mikä kierrättää riittävästi vettä?
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Minulla on tälläinen systeemi Taustat on Juwelin ja matot on 3 cm keskikarkeaa, pumpuiksi tulee eheimin tonniset. Päätylaseihin on liimattu lasilistat ja takasivulla matot nojaa taustaan, joten ovat irroitettavissa.
Mistä näistä tietää..
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Vähennetäänkö maton pinta-alaa laskettaessa se osuus, mikä jää hiekan alle? Jos en saa muuten tarpeeksi isoa palaa, niin voinko liimata silikonilla kaksi palaa yhteen? Onko siitä haittaa jos on isompi mattosuodatin, kuin tarvitsisi? Tykkään, että suodatus on ennemmin vähän ylimitoitettu.
Mistä tiedän mikä suodatin matto olisi minulle hyvä? Mikkor, minkälaiselle kalastolle olet suunnitellut omat mattosi?
Voiko hiilidoiksidilevittimenkin laittaa maton taakse?
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mulle tulee muutakin suodatusta, joten nuo matot tulee turvaamaan tuota biologista puolta, eli en varsinaisesti ole suunnitellut noita millekkään kalastolle.

Voit liimata maton paloja yhteen silikonilla, muista tarkistaa silikonin oikeellisuus, että sopii akvaarioon esim. Bostik.
Mistä näistä tietää..
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Mikkor. Vaikuttaisi ehkä hieman suurilta ne tonniset pumppusi noihin mattoihin. Vaan mikä mahtaa olla pinta-ala? (No minähän vaan aina suosin alhaisia läpivirtauksia, 3-5cm/min.)
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Pinta-alaa on 1800 cm2 per matto, virtausnopeutta millä nuo matot laskin en nyt tähän hätään muista.

Edit: 1000 l/h virtausnopeus 9,25 cm/ min
600 l/h virtausnopeus putoaa 5,55 cm:iin.
Mistä näistä tietää..
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Jos laittaisin vaikka tuota 3cm paksua keskikarkeaa mattoa 60cm x 60cm palan toiseen päähän, niin minkä kokoinen pumppu olisi siihen hyvä? Vai laittaisinko kaksi, esim. eheim compact 1000 ja 600? Mihin kohtaan maton taakse pumppu/pumput pitäisi laittaa?
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä panisin tuohon tankkiin kuormituksen mukaan 1 -3 kpl tällaisia:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Ei ole tarpeen liimailla lasilistoja. 3C-taustaan ne on helppoa piilottaa. Helpot myös nostaa pois vaikka lääkitysten ajaksi. Takanurkissa eivät vie kovinkaan paljon tilaa.
Itselläni on tuollaiset 550 litraisessa. Koska kaikki pinnat imevät, vastaa se kooltaan nelinkertaista mattoa, jonka vain toinen pinta imee.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Eipä tuo pötikkäkään hullummalta vaikuttanut. Kuinka usein sellainen pitää pestä? Meneekö sellainen tukkoon, jos on isompia kaloja?
Lueskelin tuolta sivultasi enemmänkin mattosuodatin vaihtoehdoista, mutta minulle ei valjennut, että kuinka iso pumppu pitää valita mattosuodattimeen.. Mielestäni jossain sanottiin, että pumpun / pumppujen pitää kierrättää vesimäärä vähintään kaksi kertaa tunnissa ja taas toisessa kohdassa 1-2 kertaa... Tai sitten en vaan tajua...
Onpas ärsyttävää, kun ei osaa kaikkea luonnostaan... :mrgreen:
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

sardiini_85 kirjoitti: Mielestäni jossain sanottiin, että pumpun / pumppujen pitää kierrättää vesimäärä vähintään kaksi kertaa tunnissa ja taas toisessa kohdassa 1-2 kertaa...
1-2 kertaa on jo jotakuinkin optimoitu koko. Sillähän pärjää yksinään altaan vedenkierto- ja suodatustekniikkana. Kun tarvitaan altaaseen lisää virtausta, voi sen lisän tehdä millä keinoin tahansa.

Näin minä asian näkisin.
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Eli jos laittaisin vaikka kaksi 600L/H kierrättävää pumppua ja mattoa 60cm x 50cm palasen, niin se olisi hyvä? Ja nyt vielä pitäisi päättää millaisen mattosuodattimen haluan...
Kukaan ei muuten vielä vastannut siihen, että voiko hiilarilevittimen laittaa sinne maton taakse?
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Levittimen vaikutuksen näkee useinkin pH:ta seuraamalla. Minulla oli kerran maton takana hohkakivi pumpun alla niin että kuplat menivät pumpun imuun. Kyseessä oli siis aktiivilevitin toiminnaltaan, mikä toisinaan voi olla liian raju vaikutukseltaan yöllä.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Aivan, mulla on hiilarilevitin maton alla ja toimii hyvin( jbl vario).
Mistä näistä tietää..
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

sardiini_85 kirjoitti:Eli jos laittaisin vaikka kaksi 600L/H kierrättävää pumppua ja mattoa 60cm x 50cm palasen, niin se olisi hyvä?
Joo siis jos imevä pinta-ala (Ainakin hiekan alle ja veden päälle jäävät osuudet pois alasta) 50*60 eli 3000 neliösenttimetriä, tuo laskuri näyttää pumpuksi 900-1800 l/h. (5-10cm/min) http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... laskut.php
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mikkor kirjoitti:Aivan, mulla on hiilarilevitin maton alla ja toimii hyvin( jbl vario).
Siis takana tietysti. [:I]
Mistä näistä tietää..
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Mikkor kirjoitti:
Mikkor kirjoitti:Aivan, mulla on hiilarilevitin maton alla ja toimii hyvin( jbl vario).
Siis takana tietysti. [:I]
Ai joo, vasta huomasin sanamuodon! Itse matto voi olla myös levittimenä: tyrkkää vain letkun mattoon sisään, niin kuplat liukenevat matkallaan maton sisällä ylöspäin. Aivan maton alla voisi olla siis hyväkin. :)
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Saako valmiina mitään sellaista taustaa, minkä taakse voi laittaa mattosuodattimen ja muut härpäkkeet? Haluaisin sellaisen mitä ei tarvitse silikoonata kiinni altaaseen..
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
KatiR
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 20:27, 19.09.2006

Viesti Kirjoittaja KatiR »

Nämä mattosuodatinasiat ovat vielä uusi asia minulle, mutta kysymällähän nämä selviää...
Onko mitään ajatusta/hyötyä viritellä mattoa kulmaan jossa imuna toimii ulkosuodattimen imuputki ja puhallus tulisi maton ulkopuolelle? Riittääkö ulkosuodattimissa tehoa imeä myös tuon maton läpi? Itselläni 420-litrainen allas jossa 2 Eheimin ulkosuodatinta (mallien numeroita on tähän hätään muista), eli näitä "mattokulmia" tulisi akvaarion molempiin takanurkkiin.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

KatiR. Matto ei vastusta veden liikettä lainkaan tuolla tavoin. Sen sijaan ulkosuodattimesi jäisi melko lailla hyödyttömäksi tuossa viritelmässä. Ulkosuodatin on kallis pumppu. Sen mekaaninen suodatuskin heikkenisi, jos sitä siinä on (riippuu suodatinmateriaaleista).
KatiR
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 20:27, 19.09.2006

Viesti Kirjoittaja KatiR »

Totta kyllä tuo että ulkosuodatin jäisi "turhaksi", mutta toisaalta kun ne suodattimet ovat jo olemassa niin niillä voisi tuon mattosuodattimenkin toimintaperiaatteen toteuttaa. Ei jäisi noita isoja pönttöjä nurkkiin pyörimään tyhjän panttina eikä tarvitsisi erikseen hankkia pumppuja. Silloinhan suodatinmateriaalin voisi valita vain hienosuodatusta ajatellen, karkeammat materiaalit voisi jättää pois kokonaan maton hoitaessa karkeamman suodatuksen? Matto kannattaisi tässä tapauksessa olla karkeaa?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

En kyllä ymmärrä miksi haluisit laittaa altaaseesi tilaavieviä mattosuodattimia kulmiin, jos sinulla on jo ennestään ulkosuodattimet jotka ajavat ihan saman asian. Tarvitsetko jostain syystä tuplatehoista suodatusta? Jos nyt kuitenkin haluat nämä kaikki suodattimet, niin osta mattoihin omat pumput ja laita ulkosuodattimet ihan erikseen. Minulla on yhdessä ulkosuodattimessa mattoa sisällä, siinäkin yksi vaihtoehto sinulle jos ihan välttämättä mattoa haluat.
KatiR
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 20:27, 19.09.2006

Viesti Kirjoittaja KatiR »

Olen ymmärtänyt että mattosuodatin toimii "itsekseen" ilman sen suurempia pesuoperaatioita. Jos karkea suodatus hoituisi matolla niin ulkosuodattimien huoltoväli kasvaisi entisestään, eikös vaan? Tämä olisi ainakin minulle varsin mukava juttu kun olen kehitellyt itselleni jonkinlaisia antipatioita ulkosuodattimien uudelleen käynnistämisen suhteen... (Juontanee juurensa nyt tyhjänä olevan akvan Eheim Ecco-suodattimesta joka silloin tällöin lähti käyntiin moitteetta, mutta useimmiten sen kanssa sai taistella pidempäänkin ennenkuin se lähti pyörimään kunnolla) Mitä pidempi huoltoväli, sen parempi minulle. Olettaisin myös että bakteerien kannalta mahdollisimman pitkä huoltoväli olisi paras.

Jos mattoa lähtisin tekemään "nollasta" tottakai hankkisin niille omat pumput, mutta kun nuo ulkosuodattimet jo ovat olemassa niin mikseipä niitä voisi hyödyntää. No, ajatusasteellahan tuo on ja nähtäväksi jää kokeilenko koskaan ko. systeemiä. Kunhan kysyin kun asia mieleen tuli. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”