DIY Hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Inneremont
Senior Member
Senior Member

DIY Hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Alussa hiilidioksidijärjestelmäni koostui 1,5L pullosta jossa hiiva kävi ja letku johdatti kaasun suoraan altaaseen. En ole varma oliko siinä edes takaiskuventtiiliä... :roll: Ajan myötä haluaa kuitenkin lisää ja parempaa. Hiljalleen järjestelmä on saanut lisäosia ja nyt se on mielestäni niin pitkällä kuin voi olla, seuraava askel olisi kaasupullo.

Ohjeita löytyy varmaan kiitettävästi (haulla tosin en löytänyt piirustuksia), mutta ajattelin kuitenkin laittaa oman version piirustukset kaikkien käyttöön. Ohjeissa olen käyttänyt T-kappaleita läpivienteihin koska niitä löytyy laatikosta, mutta jos omassa laatikossa on oikeita läpivientejä tai muuta sopivaa, hyvä niin. Kunhan kaasut eivät mene harakoille.

DIY Hiilidioksidijärjestelmä.

Kuva
A. Liivatelitku käy hiivalla tavallisessa 1,5L juomapullossa. Yksi riittää pienelle akvaariolle, mutta isompaan kannattaa laittaa kaksi. Lisäksi kahdella ei tule taukoa käymiselle. Käymistä lämmittää alakaapissa pieni akvaariovalaisin. Ohje hiivakäymiselle löytyy Jukka Järven sivuilta.
A1. Korkin läpivienti. Tarvikkeet: 1,5L pullon korkki, ilmaletkua, ilmaletkuun sopiva T-kappale (tai vastaava), akvaariosilikonia ja työkaluja (poranteriä, puukko, ruuvareita ym.) Poista korkin sisällä oleva pehmeä tiiviste, älä heitä pois! Tee korkin yläpintaan (ei ihan keskelle) T-kappaleen menevä reikä. Itse olen ensin porannut pienen reiän ja pikkuhiljaa laajentanut sitä kunnes T-kappale mahtuu juuri ja juuri. Laita korkin tiiviste takaisin korkkiin ja tee tiiviisteeseen reikä. Jos T-kappaleen "jalkaosa" on liian pitkä mahtuakseen korkkiin voit leikata sitä lyhyemmäksi. Työnnä T-kappale reikään korkin sisäpuolelta. Tiivistä läpivienti akvaariosilikonilla sisä- ja ulkopuolelta. Ulkopuolelle ei kannata tässä vaiheessa laittaa kovin paljon silikonia. Anna silikonin asettua n. 30min. Leikkaa 30cm pätkä letkua ja liitä se T-kappaleeseen, tiivistä vielä silikonilla. Tämä liitos ei ole minulla vuotanut kertaakaan.

B. Käymispullosta hiilidioksidi johdetaan läpiviennin kautta letkulla 0,5L pesupulloon. Letku vedetään pesupullon pohjaan asti, jolloin kaasu kuplii veden läpi ja puhdistuu. Kuvan pullossa turhan paljon vettä, puolet pullosta riittää. Pesupullon suurin etu on sen tuoma "vaahtovarmistus" jos käyminen on voimakasta. Pesupullosta kaasu johdetaan letkulla akvaarioon (mahdolliseen levittimeen), muista takaiskuventtiili! Tästäkin löytyy ohje Jukka Järven sivuilta.
B1. Pesupullon läpiviennit tehdään samalla periaatteella kuin käymispulloon. Muista mitoittaa reiät siten että korkkiin mahtuu kaksi T-kappaletta. Yhteen T-kappaleeseen liitetään käymispullosta tuleva letku ja pesupullon pohjaan asti menevä letku. Toisesta T-kappaleesta kaasu johdetaan takaiskuventtiilin kautta akvaarioon.

C. Pesupullosta kaasu tulee letkulla kaasukelloon (muistitko takaiskuventtiilin?). Kaasukellon tarvikkeet: Nyrkin kokoinen purkki jossa kierrekansi, kahvinkeittimissä käytettävä kestosuodatin, kaksi imukuppia ja imukuppeihin sopivat ruuvit sekä kaksi T-kappaletta.Leikkaa purkista pohja irti. Leikkaa kanteen melkein koko kannen kokoinen reikä. Leikkaa kestosuodattimesta joko kannen kokoinen tai vähän isompi pala. Pienen palan voi "liimata" kiinni silikoonilla kannen sisäpuolelle, isomman voi laittaa kierteiden väliin. Valitsemasi vaihtoehto riippuu kokonaan käyttämästäsi purkista ja sen materiaalista. Itse olen laittanut kestosuodattimen kiinni, purkin ja kannen väliin, kierteiden avulla . Poraa purkin kylkeen, noin 2cm alareunasta, yksi reikä letkulle jos käytät pelkästään kaasukelloa tai kaksi jos käytät sisäsuodatinta aktiivilevitykseen. Kiinnityksen voi varmistaa T-kappaleilla (katso alla oleva kuva ). Poraa lisäksi kaksi pientä reikää imukuppien ruuveille. Ruuvit kierretään purkin kylkeen ja imukupit ujutetaan ruuvien kantaan. Käytä ruostumattomia ruuveja esim. kuusiokoloruuveja.
Kuva
Kuva kaasukellosta. Huom! Kuvassa oleva T-kappale on mallia "hieno", läpivienneissä olen käyttänyt perusmalleja.

D. Kaasukellosta voi halutessaan johtaa ylimääräinen kaasu aktiivilevittimeen, muuten se kuplii kaasukellon alareunasta pois. Aktiivilevitin koostuu sisäsuodattimesta ja kahdesta letkusta. Toinen on samaa ilmaletkua mitä olen käyttänyt muissakin vaiheissa, toisen letkun on sovittava sisäsuodattimen ulostuloputkeen. Leikkaa sen verran ilmaletkua, että kaasukello mahtuu sisäsuodattimen alle akvaariossa. Leikkaa paksusta letkusta ulostuloputken verran +4cm. Leikkaa paksumpaan letkuun ilmaletkun kokoinen reikä n. 1cm ulostulon edestä. Työnnä ilmaletku reikään ja kiinnitä akvaariosilikonilla (Huom. älä liimaa kiinni suodattimeen!). Kun silikoni on kovettunut voit liittää letkun suodattimeen ja asentaa loput järjestelmästä. Seuraava vaihe on "hiivaliivatteen" sekoitus.

Asennus- ja käyttövinkkejä:
Jos saat pullot piiloon akvaarion vedenpinnan yläpuolelle et välttämättä tarvitse takaiskuventtiiliä. Jos kuitenkin laitat pullot alakaappiin, älä missään nimessä tingi venttiileistä.
Jos hiivakäyminen ei käynnisty, laita viimeiseen desiin (vesi+puoli teelusikallista hiivaa) puoli teelusikallista sokeria sekaan. Näin hiiva saa jotain syödäkseen heti.
Kytke järjestelmä irti yöksi vesilukon alapuolelta, muuten saattaa tulla "myrkytystila".
Kaasun voi halutessaan johtaa suoraan aktiivilevittimeen. Kaasukellolla varmistan ettei pääse tapahtumaan mitään alipainevahinkoja, joista olen lukenut täällä palstalla.

Järjestelmä toimii omassa akvaariossa moitteettomasti ja on helppo huoltaa. Ohjeissani ei ole takuuta, joten toimit omalla vastuulla jos käytät niitä. Palautetta otan mielelläni vastaan. Mukavia nikkarointihetkiä!

Edit: Onkohan minulla liikaa aikaa... :mrgreen:
Biotooppiharrastaja
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Kerropa minulle, että mitä pestävää siinä käymiskaasussa on ja mitkä epätoivottavat osat jäävät pesupulloon? Ajaako mahdollisen kuplalaskurin vesitila pesurin virkaa vai pitäisikö pesuvettä ehkä vaihtaa välillä?
Inneremont
Senior Member
Senior Member

JKE kirjoitti:Kerropa minulle, että mitä pestävää siinä käymiskaasussa on ja mitkä epätoivottavat osat jäävät pesupulloon? Ajaako mahdollisen kuplalaskurin vesitila pesurin virkaa vai pitäisikö pesuvettä ehkä vaihtaa välillä?
Mitään kemiallisia koostumuksia en osaa antaa mutta pesupullon vesi muuttuu ajan myötä sameaksi ja veden pinnalle muodostuu "sakkaa" ja "klönttejä". Nuo aineet, oli mitä oli, pyydystän mieluummin pulloon kuin päästän altaaseen. Olen täällä lukenut tapauksista jossa kaasukello on peittynyt sakkaan, joka on lähes mahdotonta poistaa. Lisäksi mahdollinen kuohunta saa pesupullossa lisätilaa, ei kuohu altaaseen. Kuplalaskurista minulla ei ole kokemusta, kunhan pulputtaa tuolla pesupullossa niin homma on ok. Pesupullon veden vaihdan joka toisen liivatesatsin välillä.
Biotooppiharrastaja
Vilpertti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun poraa vain korkkeihin oikeankokoiset reijät. Ei vuoda hiilarit välistä. Letkua menee vähän enemmän, mutta onneksi sitä saa vaimokkeen työpaikalta ilmaiseksi. ;)

Itse toteuttanut tuon näin:

Kuva

3xkiljupullo -> pesupullo -> tunzen levitin
---325---325---144---100---85---58---40---
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Vilpertti kirjoitti:Helpommalla ja halvemmalla pääsee, kun poraa vain korkkeihin oikeankokoiset reijät. Ei vuoda hiilarit välistä. Letkua menee vähän enemmän, mutta onneksi sitä saa vaimokkeen työpaikalta ilmaiseksi. ;)
Tuo toimii varmaan ihan mukavasti kun pullot ovat akvaarion tasolla. Yritin aluksi samaa, mutta kun pullot ovat altaan alapuolella kaasu joutuu ilmeisesti puskemaan vettä sen verran, että kaasu löytää korkin ja letkun välistä helpomman reitin. Reiät olivat kyllä "oikean" kokoisia, koska letku meni vinkuen paikoilleen kun vedi korkista läpi. Kaasua tämä liitos ei valitettavasti minulla pitänyt, edes tiivistyksen jälkeen.
Biotooppiharrastaja
Vilpertti
Member
Member

Inneremont kirjoitti:Tuo toimii varmaan ihan mukavasti kun pullot ovat akvaarion tasolla. Yritin aluksi samaa, mutta kun pullot ovat altaan alapuolella kaasu joutuu ilmeisesti puskemaan vettä sen verran, että kaasu löytää korkin ja letkun välistä helpomman reitin. Reiät olivat kyllä "oikean" kokoisia, koska letku meni vinkuen paikoilleen kun vedi korkista läpi. Kaasua tämä liitos ei valitettavasti minulla pitänyt, edes tiivistyksen jälkeen.
Kyllä toimii ihan lattiatasollakin. Vähän putkea pienempi reikä vain. Itsellä kolmessa muussa akvaariossa pullot lattialla. Eikä ole tarvinnut tiivistellä millään.

Outo juttu jos et ole saanut tiiviiksi.

Mutta muffen ehdotuksesta taidan tehdä kiljut 10L pönikkään. Jos sitten siirtyisi oikein kaasupulloon, kun isomman altaan saan.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Vilpertti kirjoitti: Kyllä toimii ihan lattiatasollakin. Vähän putkea pienempi reikä vain. Itsellä kolmessa muussa akvaariossa pullot lattialla. Eikä ole tarvinnut tiivistellä millään.

Niin...Yksi selitys voisi olla että on olemassa letkuja ja sitten on olemassa noita muita... Minulle on varmaan sattunut noita muita. Nyt kun muistelen taisin kokeilla tuota läpivientiä vihreillä letkuilla, olisikohan hieman kovempia? Nykyisillä, valkoisilla letkuilla voisi onnistua. Onko omasi mallia sairaala?
Biotooppiharrastaja
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Silikoniletkut ainakin päästävät itsessään jo kaasua läpi.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

jkw kirjoitti:Silikoniletkut ainakin päästävät itsessään jo kaasua läpi.
Tästä haluaisin mustaa valkoisella, kiitos!
Vilpertti
Member
Member

Inneremont kirjoitti:
Vilpertti kirjoitti: Kyllä toimii ihan lattiatasollakin. Vähän putkea pienempi reikä vain. Itsellä kolmessa muussa akvaariossa pullot lattialla. Eikä ole tarvinnut tiivistellä millään.

Niin...Yksi selitys voisi olla että on olemassa letkuja ja sitten on olemassa noita muita... Minulle on varmaan sattunut noita muita. Nyt kun muistelen taisin kokeilla tuota läpivientiä vihreillä letkuilla, olisikohan hieman kovempia? Nykyisillä, valkoisilla letkuilla voisi onnistua. Onko omasi mallia sairaala?
Onhan ne mallia sairaala. :)
Tiedä sitten päästävätkö läpi, mutta monta kuplaa sekunnissa levittimeen ainakin menee. :)
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Inneremont kirjoitti:
JKE kirjoitti:Kerropa minulle, että mitä pestävää siinä käymiskaasussa on ja mitkä epätoivottavat osat jäävät pesupulloon? Ajaako mahdollisen kuplalaskurin vesitila pesurin virkaa vai pitäisikö pesuvettä ehkä vaihtaa välillä?
Mitään kemiallisia koostumuksia en osaa antaa mutta pesupullon vesi muuttuu ajan myötä sameaksi ja veden pinnalle muodostuu "sakkaa" ja "klönttejä". Nuo aineet, oli mitä oli, pyydystän mieluummin pulloon kuin päästän altaaseen. Olen täällä lukenut tapauksista jossa kaasukello on peittynyt sakkaan, joka on lähes mahdotonta poistaa. Lisäksi mahdollinen kuohunta saa pesupullossa lisätilaa, ei kuohu altaaseen. Kuplalaskurista minulla ei ole kokemusta, kunhan pulputtaa tuolla pesupullossa niin homma on ok. Pesupullon veden vaihdan joka toisen liivatesatsin välillä.
Itse en omaan kuplalaskuriini ole lisännyt kuin kerran vettä vuoden aikana, eikä sinne ole sakkoja muodostunut. Ei kai sinulla nouse käymisnesteitä pesupulloon asti?
Inneremont
Senior Member
Senior Member

JKE kirjoitti:Ei kai sinulla nouse käymisnesteitä pesupulloon asti?
Ei nouse. Pesu on vain pieni osa syytä miksi tuota pulloa pidän. Minulle pesupullo on lähinnä vakuutus, linkki yhteen monista (haulla löytyy lisää...) ylläreistä joita en omaan altaaseeni halua. Puolen litran pullo maksaa 0,25€(?), kuusi Neitotonkijaa, vajaa 20 monnista, parvi tetroja, kasvit ym. maksaa... No vähän enemmän kuin tuo pullo.
Biotooppiharrastaja
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Varmassa vara parempi. Kyllä silti on mittamiehessä vika, jos saa liemet altaaseen asti. Varsinkin kun itselläni on käymispullo toista metriä vedenpinnan alapuolella.
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Muffe kirjoitti:
Tästä haluaisin mustaa valkoisella, kiitos!
Eipä ole mustaa valkoisella antaa. Perustelen vain omalla kokemuksella, jossa ihmettelin asiaa ja sain parilta akvaarioliikkeeltä edellämainitun vastauksen. Vaihdoin silikoniletkun pois ja alkoi toimimaan. Tosin silloin kyllä tiivistin silikonilla letkun ja korkin yhtymäkohdan. Myös uudessa letkussa. Tiedä sitten mikä oli, jos muilla toiminut oikein. Nykyään kovempi muoviletku ja sinitarratiivistys ja toimii hyvin.
Vilpertti
Member
Member

Tuli kyllä kanssa ensimmäisellä kerralla leikittyä kovemmalla letkulla, silikoonilla, kitillä ja sinitarralla. Ei siinä mennyt kun hermot. Aina vuotaa jostain.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Vilpertti kirjoitti:Tuli kyllä kanssa ensimmäisellä kerralla leikittyä kovemmalla letkulla, silikoonilla, kitillä ja sinitarralla. Ei siinä mennyt kun hermot. Aina vuotaa jostain.
Juuri tuon [}:)] -fiiliksen takia päädyin lopulta noihin "oikeisiin" läpivienteihin. Joku radio-ohjattavan polttoaine-suodatin/tankin läpivienti olisi vielä parempi, maksaa kuitenkin jonkun verran....
Biotooppiharrastaja
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Itse huomasin äskettäin, rakennellessani tätä systeemiäni, että limupullojen (eli hiivatepullojen) korkkien pitää olla todella tiukasti kiinni; aivan kuin pullotustehtaalta tullessa. Muuten hiilidioksiidi pääsee karkaamaan jopa korkin kautta. Totesin tämä, kun ihmettelin, että miksi hiilari ei virtaa letkuissa ollenkaan. Sitten puristi hieman käymispulloa ja pihinää kuuluui sekä ilmaan levisi "kiljuntuoksua". Kiersin korkit todella tiukkaan ja kas; vuodot loppuivat ja hiilidioksiidia alkoikin kuplia ensin pesupullon ja sitten akvaarioon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”