Ferplast CO2 Energy Professional

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen

Ferplast CO2 Energy Professional

Viesti Kirjoittaja phanny »

Ostin eilen Ferplast CO2 Energy Professional hiilarinlevittimen ja pistin sen käyntiin tuonne 250-litran akvaarioon. Ongelma on vain se, että monta kuplaa per minuutti akvaarioon saisi tulla hiilidioksidia? Yritin etsiä haulla mutta en löytänyt. :|

Pikaista jelppiä kiitos!
Phanny
sourz
Member
Member

Re: Ferplast CO2 Energy Professional

Viesti Kirjoittaja sourz »

Eikös se pitäisi kokeilemalla säätää, jotta saa haluamansa vesiarvot?
Liikkeelle kannattaa varmaan lähteä jollain 30-40 kuplaa minuutissa.
Sellaisella määrällä ole saanut Ph 7->6,5 (KH=2)
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Voihan vitsi, mä jo olin ihan ihmeissäni kun luin tuota 30 -40 kuplaa... mut siinä puhuttiinkin minuutista. Yleensä noissa on ollut puhe sekunnista. Yks tai kaks per sekunti on mun mielestä ihan ok. Nykyisin en ole kuitenkaan aikoihin mittaillut Ph:ta. Alkuunhan kun kiljun laittaa kuplia tulee aika kiivaasti kun laitan aika paljon hiivaa, ei noissa isommissa akvoissa se ole ollut ollenkaan liikaa. Nyt kun on tuo satalitrainen ja siihen kiljut väsään, kunhan saan levittimen, ni siinä tarvii olla varmaan tarkempi.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

No mulla tulee nyt noita kuplia noin 1 per puoltoista sekunttia. Vois vaikka sen pH:n myöhemmin illalla mitata. Sillon ku oli kiljuviritelmät niin en paljoa kuplia laskellut kun ei ollut mitään kulplalaskuria siihen. Nyt kun on kunnon levitin niin ajattelin olla vähän tarkempi.. Katsotaan nyt miten kasvit lähtee kasvuun, toivottavasti hyvin. 8-)
Phanny
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Kyllä 250 litraiseen niitä varmasti voisi kiivaamminkin tulla. Varsinkin jos kasveja on runsaasti. Ite oon aina välillä käyttänyt nestemäistäkin vielä lisänä välillä. Ei se pH romahda, jos KH:ta on muutamankin pykälän verran, ja vastavuoroisesti KH ei laskekaan, jos hiilaria on tarpeeksi (kasvit ei kuluta sitä sitten).
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Liika CO2 voi silti tappaa kalat, kun eivät saa tarpeeksi happea, vaikkei pH putoaisikaan. Eli kyllä niitä vesiarvoja seurata pitää.

Tuo levitin on kyllä muuten hyvä, mutta menee turhan nopeasti tukkoon.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

JKE kirjoitti:Tuo levitin on kyllä muuten hyvä, mutta menee turhan nopeasti tukkoon.
Itse tähän lisännyt karkean patruunan ja veistellyt mattoveitsellä. Karkeaa mattoa löytyy varmasti joltain pieniä paloja

Kuva
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

JKE kirjoitti:Liika CO2 voi silti tappaa kalat, kun eivät saa tarpeeksi happea, vaikkei pH putoaisikaan. Eli kyllä niitä vesiarvoja seurata pitää.
Juups, mut jos niitä kasveja oli paljon, ne tietääkseni tuottaa happea. Jos kasveja ei ole, ei pidä hiilariakaan laittaa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kuinka usein putsaatte kyseisen levittimen?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Eikö kenelläkään muulla ole tuota levitintä 8O
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä putsaan sen kerran kaks viikossa riippuen paljonko olen möyhinyt allasta viikon aikana.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Monniliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Mulla on toi sama Ferplastin levitin ollut nyt pari kuukautta 112-litraisessa akvaariossa. Ekan liuoksen tein niillä valmisaineilla, sitten sen jälkeen oon tehny ite. Mä oon pohtinu, et mistä tiedän ton levittimen toimivan... Mulla niitä kuplia tulee todella hitaasti! Yhden kuplan tuleminen siihen kuplalaskuriin kestää vaikka kuinka kauan. En ole tarkasti kattonu, mutta mulla tulee varmaan vaan kupla tai kaksi minuutissa. Eli toisin sanoen tosta laitteesta tuskin on ollut mitään hyötyä... Onko siinä liuoksessa jotain vikaa? Oon laittanu sokeria siihen pullon merkkiin asti, 1/2ml kuivahiivaa, 6 tl ruokasoodaa ja vesimerkkiin asti vettä. Otin ohjeen jostain täältä AW:sta. Toi hiivan vähäisyys ihmetytti.

Sitten se osa, joka on vedessä, niin siellä on aina kuplia ja "virtausta" kun olen juuri putsannut sen. Vähän ajan kuluttua siellä ei kuitenkaan ole mitään liikettä. Missäköhän on vika?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Mites, oletteko vaihtaneet levittimeen noita suodattimia? Jos olette niin kuinka usein? Tuntuu nyt vaan siltä, että vaikka kuinka usein putsaan suodatinta niin silti ei toimi enää niin hyvin kun ennen. Mulla on ollut noi suodattimet vajaan vuoden (heinäkuussa laitettiin).
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Vähän kiikun kaakun sen toiminta meilläkin. Saa välillä ravistella ja kääntää ympäri kokonaan, että lähtee "käyntiin", kun on irroitettu välillä putsaukseen. Onkohan siellä pakko ees pitää koko sientä? Tai sit vois tosiaan yrittää jotain pienempää palaa? Tuntuu tehottomalta, kun näkyvää vedenpyöritystä ei ole.
Kyllä kupla per sek/tai per 2 sek pitäs saada tulemaan. Mulla on isompi pullo 1.5 L limupullo, 3-4 dl sokrua, 2 rkl ruokasoodaa ja teelusikallinen kuivahiivaa. Kestää kolmisen viikkoa.
Täytyykin tänään mielenkiinnosta katsoa PH, ei ole mielestäni laskenut yhtä hyvin, kun toisessa altaassaa oleva seran levitin.
Tosin molemmissa on ollut vaikeuksia, kun kraanavesi näyttää aina vaan Vuosaaressa ainakin kirkuvan sinistä, eli n. 8.
Hyvä jos 7:aan on saanut lasketuksi.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Monniliini kirjoitti:... Onko siinä liuoksessa jotain vikaa? Oon laittanu sokeria siihen pullon merkkiin asti, 1/2ml kuivahiivaa, 6 tl ruokasoodaa ja vesimerkkiin asti vettä. Otin ohjeen jostain täältä AW:sta. Toi hiivan vähäisyys ihmetytti.
Ihan tolkuttomasti soodaa. kolminkertainen määrä tarpeesta. Ei ihme jos ei tule hiilidioksidia. Pistä vaikka vain kaksi teelusikallista (n.10ml). Hiiva kyllä lisääntyy itsestäänkin käymisen edetessä, mutta laita sitä aluksi vaikka 1-2ml ja jos ei lähde vuorokaudessa käymään lisää hieman sitä.

Tuollaisilla suhteilla olen itse tehnyt. Jos siihen Ferplastin pulloon sekoitat pitää reseptiä hieman suhteuttaa pienemmäksi.

~1ml kuivahiiva
10ml ruokasoodaa
2dl sokeria
8dl vettä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”