Kehukaa ulkosuodatinta 240 litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kehukaa ulkosuodatinta 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja urppis »

Elikkäs altaaseen tulee joko juwelin oma sisäsuodatin keräämään roskat, tai fluval u3, joka on nyt 180 litraisessa samassa tarkoituksessa... Juwelin oma on minusta ihan surkea vekotin, mielelläni sen poistaisin, mutta moni kehuu, että on vertaansa vailla suuren suodatin massansa ansiosta juuri tuohon tehtävään.. (rumakin se on)
Nyt porisee vanha fluval 103 ja tuo fluval u3. loistava parivaljakko tuohon minun altaaseen. luulisin, että 240 litraiseen jää kuitenkin heikoksi.
Oon pikkuhiljaa plärännyt keskusteluja ulkosuodattimista.. vaihtoehdot on fluval, eheim ja tetratec. Eheimeissä on joillakin vuotoja, kannen pidikkeiden hajoamisia/pettämisiä, tetratecit kova äänisiä.. fluvaleista aika vähän juttua. Eheimin professional suodattimet olis eheimin suodattimista niitä, mitä mietin....
Kehukaa/haukkukaa, vakuuttakaa minut valitsemaan tuo eheim, tetratec tai fluval!
Arvostan helppokäyttöisyyttä, hiljaista käyntiääntä ja esteettisyyttä tietenkin sn käyttövarmuuden ja tehokkuuden ohella.
Tuolle sisäsuodatus suunnitelmallekin saa kommenttinsa antaa. Tuon juwelin paketin mukana otan tekniikan, niistä kun ei hyvitystä saa kuin muutaman kympin, ja onpa hätävarat kaapissa... mutta suodattimen joko irrotan heti kuivitaan tai sit pidän sen täysillä mukana. Nykyisestä juwellista otin tuon rumiluksen heti pois. oli tehoton kapistus...

jos tällainen ketju jo on, niin poistakaa tai siirtäkää...
1000 litraa vesivahinkoa
viivis
Senior Member
Senior Member

Re: Kehukaa ulkosuodatinta 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Kehun tietenkin sitä minkä itse olen hyväksi havainnut: Eheim prof. II 2026. Perustelut: Äänetön, helppo puhdistaa ja saada käyntiin yhdellä painalluksella puhdistuksen jälkeen. Itsellä 350 litraisessa. Akvaariossa ei varmasti jää kakka kellumaan pohjalle, vaikka onkin tuohon akvaarioon vähän "nippa nappa". Tietenkin jokain kehuu omaansa :D ja haukkuu toisten valintaa.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja zimicool »

Fluval G3 , tehokas ja helpoin huoltaa, todella hiljainen myös. + näyttö josta näkee virtauksen,seuraavan huollon tarpeet hälytykset ja lämpötilat etc. taitaa olla uusinta teknologiaa sitte ulkosuodattimien.
kehun vain siksi koska ostin edellispäivänä sen isoveljen G6 mallin 8-)
niin ja suodattimen ulkonäkö on +10
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Fluval G sarjaa ei tarvi kehua, koska jokainen tietää, että se on paras.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Fluval G sarjaa ei tarvi kehua, koska jokainen tietää, että se on paras.
Montako sulla on ollut? Puhutaan sitten, kun tiedetään mistä puhutaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juuri näin, kehukaa omianne, koska ette voi tietää, onko naapurin parempi kuin teidän!!! Siis kokemuksia kehiin! (ja tietenkään naapurin oma ei vedä vertoja omalle!!!) :mrgreen:
Fluvalin G sarja on sika makee, mutta suomesta ostettuna hinta on todella kova!!!
Itse olen aika vannoutunut fluval ihminen. Sisä suodattimista löytyy vain fluvalia, pitkältä ajalta, mutta eheimiä ja renaakin on ollut... Rena oli aika kunkku.. 80 luvun vehkeet pelittää viel 2000 luvullakin...
Tämä vanha fluval 103 on hyvä suodatin, mutta hankala pesun yhteydessä. pitää saada lappoamaan imasemalla (huoh) ja siinähän on ällöttävä homma. Huoltovälikin on aika lyhyt, pienen koonsa vuoksi. Mutta kuten sanottu vanha vehje. silti hiljainen ja luotettava. Ja pieni tuohon 240 litraiseen (600 l/h)
no niin... jatketaan!
1000 litraa vesivahinkoa
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Minulla on kokemusta ainostaan fluval 105 ulkopöntöstä, mutta jos tuo 405 on yhtään samanlainen niin se n kyllä todella hyvä valinta.

Plussat:
+Melko hiljainen.
+Helppo käynistys muutamalla pumppausliikkeellä.
+Kestävä rakenne.
+Taipuvat letkut.
+Ohjeet ja CD mukana. (CD on kyllä turha).
+Ulkonäkö varauksin.
+Toimintavarma.
+Helppo huoltaa.

Miinukset:
-Ihan tavis ulkopönttöhän se on.
-Letkut hyviä, mutta rumia.
-Ylimenot rumia.
-Vakiona surkeat substraatit.

Suodatin oli siis fluval 105 zooplussasta tilattuna. Tuo 405 sopisi sinulle.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

tpraut: tuossa mun nykyisessä on ihan hirveet letkut... onneksi oon saanut haalittua kasvillisuutta, jotta karmeet suuttimet ja suihkuputket on aika hyvin piiossa... Kunhan saan tuon juwellin kaapiston mittoja selville, saattaa olla että rumakin suodatin menee kaappiin piiloon... Ai että kun mun sydäntä lämmittää kun kehutte fluvalia!
Mä meinaan nyt kattoo tosiaan hyvän suotimen, joka menee vuosia ja ehkäpä vielä pikkasen isompaankin altaaseen, kun koskaan ei tiedä, kuinka isoksi tää mun harrastus menee... :D
Eheimit kiinnostaa hirmuisesti sen takia, kun niitä ihmisillä on niin paljon. täytyy olla hyviä... Jostain luin, että samaa tasoa saa halvemmalla, kun kattelee muita merkkejä... ja ennenkaikkea vertailee.
tetratecin kannattajia ei taida olla?
1000 litraa vesivahinkoa
Jhnns
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jhnns »

Itselläni oli juuri samanlaisessa altaassa Eheim 2217 siten, että imuputki oli siinä sisäsuodattimen lämmitinosiossa. Systeemi toimi ja oli hiljainen. Tuo 2217 classic on vieläpä omien kokemusten ja muiden puheiden perusteella vuotamaton.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Jos olet vannoutunut fluval-ihminen niin osta FX5. Sen hintahan tässä laski G sarjan tulon myötä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
urppis
Advanced Member
Advanced Member

fluval ihminen juu, mutta silmät avoinna kaikille vaihtoehdoille 8O :)
1000 litraa vesivahinkoa
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

R_R kirjoitti:Fluval G sarjaa ei tarvi kehua, koska jokainen tietää, että se on paras.

Niin tai ainakin siinä on kivoimman näköiset valot..... :D :D
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

laita, eheimin 2260 niin ei tarvi moneen vuoteen tehdä tuon taivaallista.
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

joppe kirjoitti:
R_R kirjoitti:Fluval G sarjaa ei tarvi kehua, koska jokainen tietää, että se on paras.

Niin tai ainakin siinä on kivoimman näköiset valot..... :D :D
Isäntä jo kyseli, jotta onkohan tuo g sarjan fluvali jotenkin pc yhteensopiva? :mrgreen:
Hekumoi jo mahdollisuutta esim reissunpäällä androidilla/läppärillä mahdollisuutta tarkkailla, mitä kotipuolessa suodatinrintamalla tapahtuu... :P (tää oli nyt lähinnä vitsiä...)
Jhnns kirjoitti:Itselläni oli juuri samanlaisessa altaassa Eheim 2217 siten, että imuputki oli siinä sisäsuodattimen lämmitinosiossa. Systeemi toimi ja oli hiljainen. Tuo 2217 classic on vieläpä omien kokemusten ja muiden puheiden perusteella vuotamaton.
Toi kuulosti hyvältä... ylimääräiset putket piiloon...
1000 litraa vesivahinkoa
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä tykästyin takavuosina aqua-el:n suodattimiin. Varma, kompakti ja edullinen kokoonpano.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Ulkopöntöistä vannon Eheimin nimeen :D . Proffat suosikkeja, ollut useita ja melko pitkiäkin aikoja, yksikään ei koskaan ole vuotanut eikä muutoinkaan hajonnut. Nyt pitää kyllä koputtaa puuta, kun ei ikinä saisi sanoa että ei koskaan... Roottorit ostin uudet, ovat kuluvia osia kaiketi, mut niitäkään en ole edes vaihtanut vielä, näköjään vanhatkin pelittää, toisessa lienee ollut vain roskaa tukkona.. Tarvii vain puhdistuksen yhteydessä muistaa puhdistaa tiiviste ja sitten rasvata - käyttöikäkin on sitten silläkin useita vuosia. Myös vanhempi malliset Classicit laatutavaraa, mut tykkään proffien koreista enempi ja minusta laatu on yhtä hyvä. Sisäsuodattimista taasen ei Fluvalitkaan ole huonoja. Niistä(kin) Tetratec on meluisampi.

Lisään vielä, että ei varmaan Fluvalin ulkopöntötkään ei ehkä ole huonoja mut mulla vain ei kokemusta juurikaan. Aikoinaan yksi ikivanha oli pikkuakvassa käytössä, oli tosi hiljainen, mut aika tehoton luultavasti vanhuuttaan, oli vuodelta kivi ja keppi vissiin... mut siis iästään huolimatta moottori vielä toimiva.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Eheimin professionel sarjan korit on kyllä houkuttelevan huippuja... kuvissa näyttää todella kätevältä systeemiltä.
Eheimillä lienee toi varaosa saatavuus ihan huippua. Tykkään, että ihan joka paikassa on noita perus kuluvia osia joka malliin varastotavarana. Fluvaliin, siis tuohon nykyiseeni (103) en tahdo saada hanoja, niitä letkujen kiristys muttereita oikeen mistään. Tokihan tuo on vanha, eikä 103:sta enää edes tehdä saatikka myydä missään... hanat nyt käy minkä merkin tahansa, koska niissä letkuissahan se hana on kiinni, eli jos vain letkun päähän sopii, niin sit toimii varmasti ns. "tarvike" hanatkin... eli jotkut varaosa-ei-minkään-merkkiset...
1000 litraa vesivahinkoa
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Itsellä kokemusta pelkästään Eheimin Classic-sarjasta. Niitä oon omistanut 3kpl, 2 niistä "edellisessä akvaarioelämässä" 15-20 vuotta sitten ja nyt käytössä 2213. Koskaan ei ole ollut yhtään ainoaa ongelmaa tai käyttöhäiriötä yhdessäkään, joten pakko antaa iso kehu Classiceille. :)

--

...ai niin, pitikin kysyä tässä samassa, että missä kaikissa ulkopöntöissä on lämmitin samassa, vaihdan ehkä jossain vaiheessa isompaan ulkosuodattimeen ja integroitu lämmitin olisi kätevä. Akvaarion koko siis 190l.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kahdeksan Eheimin ulkopönttöä hyrskyttää tälläkin hetkellä, enkä voi parjata, kuin Ecco-sarjaa. Ne on aika heppoisia. Paljon on suodattimia ollut, muttei tällä hetkellä mitään muuta, kuin Eheimiä. Eikä aivan helpolla tulekkaan. On kait sillekkin joku syy?

Mä laittaisin 2028 Eheim2. Ei ole meillä vuotaneet, kaksi käytössä nyt. Ylimitoitettu, muttei tarvi jynssätä välttämättä, kuin kerran vuodessa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Eccoja ei kantsiikaan ostaa kuin pieniin altaisiin. Aika hissukseen vesi pyörii. Moottori taitaa olla aika tehoton myös, kun likaantuminen hidastaa lisää aika helpolla. Satalitraisessa menee sisäsuodattimen kanssa mainiosti.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
AMP
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AMP »

Itse pidän ulkosuodattimessa seuraavista ominaisuuksista:

-Sähköisesti mahdollisimman yksinkertainen - toimii jos johto on seinässä.
-Mahdollisimman vähän vikaantuvia kohteita, ei siis käsipumppuja, monitoimivipuja yms.
-Ei kiinteitä hanayksiköitä vaan tuplahanat letkuihin (voi vauriotilanteessa ohittaa).
-Luotettava kannen tiivistystapa, esim sisäkkäisliitoksessa olevalla O-renkaalla.
-Varaosia pitää olla saatavilla helposti.
-Mielellään läpikuultava säiliö, jolloin lampun kanssa voi arvioida likaantumisastetta.

Aiankin oma valintani täyttää ylläolevat - Eheim Classic.
Minulla on nyt neljä Classicia käytössä ja olen tyytyväinen.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Omia kokemuksia olisi eheimin prof3 2075, classic 2215 2kpl ja prof 2224. Yhdenkään kanssa ei mitään ongelmia ole ollut ja kaikki varsin helppoja joka suhteessa (kunhan classicissa on tuplahanat). Hyvin pyörittävät vettä kaikki ja näistä se kallein eli 2075 on ainut joka menettää hiukan tehoja tukkeutuessaan. Noilla pyörii seuraavat altaat: 270l prof3 2075, 200l ja 63l classic 2215, 100l prof 2224.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Kyllä se Eheim Classic taitaa tarjota hintaansa nähden eniten vastinetta. Moniin muihin verrattuna edullinen, mutta toimii kuin junan vessa ja varaosia on saatavilla joka kaupasta. Huollettavuudeltaan se ei ehkä ole kätevimmästä päästä mutta ei sitä nyt montaa kertaa vuodessa tarvi avata kunhan ei ole ihan alimitoitettu akvan kokoon ja kuormitukseen nähden. Ainakin vanhemmat mallit on todella pitkäikäisiä,itellä oli joskus 2213 joka oli varmasti ainakin 10v vanha mutta pelitti aivan täydellisesti. Tuplahanat (jos ei sisälly ostettaessa) kannattaa hommata ja ne jonkun kympin kustantaa mutta kannattaa kyllä hommata.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Classicin hintaa tietty lisää ne erikseen ostettavat tuplahanat, ilman niitä ei olis kivaa... mut totta että niitä ei kovin usein tarvii huoltaa, mut siinä kohtaa huollon helppous saa mun mielestä merkityksen, kun omistaa monta allasta ja monta suodatinta. Mut joku toinen voi ollakin vaikka viiseliäämpi kuin mä :mrgreen: .
urppis
Advanced Member
Advanced Member

bj kirjoitti:Classicin hintaa tietty lisää ne erikseen ostettavat tuplahanat, ilman niitä ei olis kivaa... mut totta että niitä ei kovin usein tarvii huoltaa, mut siinä kohtaa huollon helppous saa mun mielestä merkityksen, kun omistaa monta allasta ja monta suodatinta. Mut joku toinen voi ollakin vaikka viiseliäämpi kuin mä :mrgreen: .
Kertokaapa mikä juttu tuo tuplahanat on? Elikkä ilman niitä miksi ei olis kivaa? Vuotaa, nokuttaa? Mitenkä nämä tuplahanat niinku sit on? Onko ne "peräkkäin" ?
Anteeksi tyhmyyteni, mutta yksinkertaisista hanoista on vain kokemusta... Huutiksessa oli yksi eheim professionell, missä luulen, että oli tuollainen tuplahana systeemi.. Siinä oli kuva, mutta ei kerrottu mitään.. kuvakin oli aika pieni...
Kertokaapa viisaat, niin osaan toteuttaa tuollaisen, mikäli sellaiseen päädyn...
Jatkanpa muokaten vielä...
Kannattaisiko tuollainen tuplahana systeemi laittaa muihinkin suodattimiin? Esim jos fluvalin ostan... 8O
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”