Saksan nettikauppiaiden provikoista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Saksan nettikauppiaiden provikoista

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tilasin saksasta nettifirmalta akvaarioteknisen tuotteen. Sattumalta sen mukana tuli valmistajan alkuperäinen lähete nettifirmalle. Tästä käy ilmi seuraavat tiedot:

Tuote + "Porto und Verpackung" tekee "Warenwert 33,60". Tähän vielä "MwSt, 16 %" niin tuote on saadaan nettifirmalle "Rechnungsbetrag 38,96". Tuotteen ulosmyyntihinta oli aavistuksen yli 50 e.

Provikat ovat siis jotain 25%! Eikä tuo ollu mikään tarjoustuote vaan ihan normaalihintainen. Eipä ihme ettei tavallinen akvaariokauppa kykene kilpailemaan näiden hintojen kanssa... Mutta sehän se periaatekin lienee, että myydään halvalla mutta paljon.
Minä juon nyt kahvia!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Jep! Ja kuten myös niin monta kertaa todettu miksi he pystyvät pitämään hinnat alhaisina verrattuna näihin kotimaamme kauppiaisiin.
Saksalainen "nettifirma" on usein varastohalli, saattaa olla jopa jonkin ihmisen vintti,autotalli ja kellari yhdistettynä. Tai vaikka pihalta löytyvä vanha navetta.
Ne eivät maksa kallita vuokria keskustan liikkeestä+ niiden juoksevat kulut ovat muutenkin hyvin erilaiset. Ne myös kykenevät tilaamaan huomattavasti suuremmat määrät tuotteita varastoon kuin kotomaiset liikkeet. Usein esim. täysi rekallinen tavaraa tulee halvemmaksi kuin pieni pakettiautollinen.

On myös sanomattakin selvää että markkinat ovat aivan toista luokkaa kuin suomessa. Toimitushan kattaa koko maailman ja varmasti juurikin kilpailukykyisten hintojen vuoksi tilauksia tulee usemmasta maasta. Harvemmin varmaan suomalaiselta liikkeeltä tilataan tavaraa esim. ranskaan?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nii-i... Tätähän minäkin olen yrittänyt moneen kertaan täällä tolkuttaa. Suomalainen kauppias jos ostaa esimerkiksi Eheimin suodattimen maahantuojalta, niin se maksaa kauppiaalle enemmän kuin millä asiakas saa sen saksalaisesta nettikaupasta ulos.
Suoraan valmistajalta tilaaminen taas ei Suomen markkinoilla ole järkevää, tavaran varastointikustannukset nousevat älyttömyyksiin jos mietitään kauanko esim. lavallista yhtä suodatinmallia yksi kauppias myisi.
Kulut palvelevassa ja asiantuntevassa akvaarioliikkeessä ovat täysin toisesta maailmasta kuin varastohallina toimivan nettikaupan, kuten crisse totesikin.
Mutta kun sitä asiantuntemusta ei koeta rahanarvoiseksi hyödykkeeksi!
Vain sen tavaran hinta on se mikä asiakkaalle merkitsee. Tai no, röyhkeimmät ostavat tuotteen sieltä mistä halvimmalla saavat ja käyvät sitten hakemassa sieltä asiantuntevasta akvaarioliikkeestä neuvot ja opastuksen sen kyseisen laitteen käyttöön...
Jälleen kerran vetoan, suosikaa Suomalaista, suosikaa asiantuntemusta ja suosikaa erikoisliikkeitä. Se maksaa enemmän, mutta sillä pidätte kotimaiset akvaariokaupat hengissä, eikä paine laajentaa kokonaisvaltaisesti lemmikkialan sekatavarakaupaksi kasva liian suureksi.
Vain asiakkaiden avulla saadaan pidettyä se asiantuntemus hengissä ja töissä siellä akvaariohyllyjen luona.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Niin tähän pitänee vielä lisätä sekin että tuskin Eheimin maahantuoja katsoo hyvällä sitä että aletaan lava kaupalla tilaamaan suoraan valmistajalta. Suomen Amazon joka muistaakseni tuo maahan Eheimiä jne. ei varmastikaan katso hyvällä jos itsenäiset kauppiaat eli jälleenmyyjät alkaisivat tekemään omaa maahantuontia ja businesta.

Mitä tulee myös laitteiden takuu korjauksiin niin aika nihkeää on ollut Saksasta ostettujen laitteiden korjaus Suomessa virallisen maahantuojan taholta.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Asiantuntemus kaupassa - no tämä on tietysti kaksipiippuinen juttu. Mitenkään Maria henkilönä tai akvariokauppiaana mustamaalaamatta tai edes siihen pyrkimättä - päin vastoin - voin todeta että kaikissa akvaarioliikkeissä se asiantuntemus ei ole aina niin hirveän suurta. Kysyt jostain tuotteesta ja sitten ei osata sanoa - tai viitataan että se on tuolla, kiekkoaltaan taakse ja sitten vasemmalle.

Mutta totta, kyllä minä mieluummin katselen kaupassa ja kokeilen itse tuottetta, tarkastan mahdollisesti kunnon jne. Monesti esim. tuolta netistä on vaikea sanoa, mitä jokin tuote yleensä pitää sisällään. Aloittelija tuskin ymmärtää näkemästään mitään. Tämä seikka sinänsä tukee kotimaisen kauppiaan selviämistä. Onnea Marille ja muille asiantunteville yrittäjille!

Edit. Mutta raha puhuu - köyhälle nimittäin. Tässä tapauksessa kyseessä tosin oli tuote, jota t. jonka kaltaista suomesta ei saa.
Minä juon nyt kahvia!
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Thomas29Hki kirjoitti:Niin tähän pitänee vielä lisätä sekin että tuskin Eheimin maahantuoja katsoo hyvällä sitä että aletaan lava kaupalla tilaamaan suoraan valmistajalta. Suomen Amazon joka muistaakseni tuo maahan Eheimiä jne. ei varmastikaan katso hyvällä jos itsenäiset kauppiaat eli jälleenmyyjät alkaisivat tekemään omaa maahantuontia ja businesta.

Mitä tulee myös laitteiden takuu korjauksiin niin aika nihkeää on ollut Saksasta ostettujen laitteiden korjaus Suomessa virallisen maahantuojan taholta.
Ihan vaan mielenkiinnosta totean jotta tuskin sitä eheimin virallisella maahantuojalla on asiaan minkäänlaista nokan koputtamista vaikka joku tilaisi niitä eheimejä laivakuormallisen. Eipä tietääkseni akvaario tukkutoiminta ole mitenkään luvanvaraista toimintaa suomen maassa.Sitä saapi tilailla tavaraa kuka haluaa jos vaan meinaa saada myytyä ja ottaa provikat välistä. Sitä voi vaikka perustaa oman tukun ja ajaa nykyiset toimijat konkurssiin ja pois pelikentältä jos vaan meinaa omaavansa riittävät kyvyt. Siihenkään ei ole amazonilla tai kellään muullakaan sanan sijaa,tai kyllä porua voi tulla mutta vapaa maa,markkinatalous jne.

Kyllähän jotkut akvaariokauppiaat tilaavat tavaraa suoraan ulkomailta ohi suomalaisen tukkuportaan. Asiakkaan kannalta tilanteella ei ole suurta merkitystä koska takuu asiat menee kauppiaan kautta ja kauppias hoitaa ne sinne mistä tavaransa tilaa. Ainoa ero lienee takuun sidonnaisuus tavaran tilanneeseen kauppiaaseen. Kukaan toinen virallinen tai epävirallinen maahantuoja ei ymmärrettävästi ole velvollinen hoitamaan takuuasioita jos vaikka se tilaajakauppias lopettaa toimintansa.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

joppe kirjoitti:
Thomas29Hki kirjoitti:Niin tähän pitänee vielä lisätä sekin että tuskin Eheimin maahantuoja katsoo hyvällä sitä että aletaan lava kaupalla tilaamaan suoraan valmistajalta. Suomen Amazon joka muistaakseni tuo maahan Eheimiä jne. ei varmastikaan katso hyvällä jos itsenäiset kauppiaat eli jälleenmyyjät alkaisivat tekemään omaa maahantuontia ja businesta.

Mitä tulee myös laitteiden takuu korjauksiin niin aika nihkeää on ollut Saksasta ostettujen laitteiden korjaus Suomessa virallisen maahantuojan taholta.
Ainoa ero lienee takuun sidonnaisuus tavaran tilanneeseen kauppiaaseen. Kukaan toinen virallinen tai epävirallinen maahantuoja ei ymmärrettävästi ole velvollinen hoitamaan takuuasioita jos vaikka se tilaajakauppias lopettaa toimintansa.
Näinhän se on kaikissa tuotteissa, turha on koittaa Mustastapörssistä ostettua Sonyn telkkaria tyrkyyttää Giganttiin takuuhuoltoon. Elektroniikan kanssa asiat muutenkin on hullusti, et saa välttämättä ohjekirjaa suomalaisesta kaupasta, edes englanniksi, ja kun tilaat itse muualta, eivät ota huoltoon kyseistä laitetta. Onneksi tästä aiheesta on jaettu jo kuusi numeroisia sakkoja maahantuojille, mutta vielä ei ole mennyt jakeluun heillekkään täysin. Monilla tuotteilla on euroopanlaajuinen takuu, mutta ei voimassa Suomessa, jos olet sen itse jostain muusta euroopan maasta ostanut?

Osa kotimaisista autojen maahantuojista koittivat alkuun olla ottamatta jälkituetettuja autoja käytettyjen autojen halleihinsa vaihdossa uusiin, mutta melko nopeasti huomasivat että heiltä loppuivat markkinat siihen. Nykyään homma kaiketi pelaa kuten pitääkin.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Olisin hiukan eri mieltä tuosta huoltokysymyksestä. Eihän huoltoja tekevällä liikkeellä ole mitään syytä olla ottamatta harmaa tuotua laitetta huoltoon. Kaikista töistä maksetaan myös harmaa tuoduista.
Jos taas puhutaan asiakkaalle maksuttomista ns.takuu korjauksista niin pitää muistaa,että jonkun senkin pitää maksaa ei korjaaja töitä ilmaiseksi tee.
Takuu korjauksessa korjauksen maksaa korjauksen tekijälle valmistaja tai sen edustaja. Jos kuitenkin jostain syystä korjaaja ei saa rahojaan valmistajalta tai maahantuojalta niin turhaa se on asiasta enempää kiukutella korjaajalle tai merkin edustajalle suomessa jos ovat haluttomia takuukorjailemaan harmaa tuotuja laitteita.
Pitää myös osoittaa ymmärrystä heidän asemalleen. Ei ole kohtuullista vaatia heitä vastaamaan vehkeistä joita eivät ole itse myyneet.

Tuosta euroopan laajuisesta takuusta on vähän eri käsityksiä. Akvaristi joskus kirjoitteli aiheesta. Esim. eheimillä ei ole euroopan laajuista takuuta jos sillä tarkoitetaan,että espanjasta ostettu eheim voidaan tuosta vaan vaatia korjaamaan suomessa. Perusperiaate on,että se laite toimitetaan korjattavaksi sen toimesta joka sen on myynyt. Eli lähetät sen sinne espanjaan sille, jolta sen ostit ja se hoitaa siitä eteenpäin.
Tosin asiassa voi olla montaa muutakin mutkaa mutta ne riippuvat hyvin paljon valmistajan ja maahantuojien välisistä sopimuksista. Eli jonkun tuotteen valmistaja voi vaatia viralliseksi edustajakseen haluavilta juuri tuollaisia euroopan laajuisia takuu juttuja eli juuri niin,että esim. se espanjasta korjattu laite korjataan suomessa jos asiakas haluaa mutta silloin suomen paikallisen maahantuojan kuuluu saada korvaus valmistalta.

Tuo harmaa tuotujen autojen juttu taas puolestaan on vähän eri juttu,se ei ole suoraan verrattavissa elektroniikaan.
Kyllähän autoliikkeet ovat aina ottaneet harmaatuotujakin autoja vastaan mutta hyvitys hinta ei ole ollut sama kuin suomiautoilla. Syynä on voinut olla eri tavalla varustettu auto. Harmaatuoduissa autoissa on voinut olla joukossa eteläeurooppaan tarkoitettuja versioita. Sitten kun ne vehkeet tuodaan pohjolan talveen niin voi olla ettei lämppärit lämmitä,laturit lataile tai startit starttaile koska vermeet on suuniteltu eri leveysasteille.
Kun viaton autonostaja sitten liikeestä ostaa tämmöisen auton ja jää taipaleelle odottelemaan kyytiä kun sähköt sammui niin sitä voi sitten lämmitellä jo valmiiksi lämmintä mieltä auton myynyttä liikettä kohtaan.

Eli autoliikkeelle tulee helposti lisäkuluja ja lisäharmia harmaatuoduista autoista jos ottavat niitä myytäväkseen.Koska heidän kuluttajasuoja velvoitteensa ei tunne harmaatuotua autoa. Ehjänä myytyjen autojen kaikkien pitää toimia ja jos ei toimi niin myyjä maksaa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Niin voisi olla hyvä, jos Eheimillä tuo euroopanlaajuinen takuu olisi. Tai sitten pitäisi tiedottaa asiasta selkeästi, siis noiden saksalaisten nettifirmojen, että kuinka tämmöisissä tapauksissa toimia, onko takuuta ja mitenkä toimitaan jne.
Minä juon nyt kahvia!
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Huhut näistä etelän automalleista ovat kyllä ihan keksittyjä, ei millään tehtaalla ole intressejä rakennella autoja sarjatuotannossa eri komponenteista. Eikä varsinkaan niitä paria sataa autoa jotka vuosittain myydään "pohjoiseen". Ihan samoja alihankkijoiden palikoita me käytämme kuin vaikka italiaanot. Saksassakin monessa paikassa on talvisin pakkasta 20 astetta joka talvi. Joillakin japanilaisilla valmistajilla tosin alihankkijat vaihtuvat neljännesvuosittain, joten eroja tulee tästäkin, mutta ne eivät johdu auton tulevasta kotimaasta.

Laakkonen koitti pitkään olla ottamatta näitä autoja pihaansa, mutta nykyään heilläkin näkee näitä vanhoja autoja uusissa kilvissä, eli harmaatuotuja.

Noiden EU-laajuisten takuulappujen sisältöä en ole lukenut koskaan sen tarkemmin, voi siis hyvin olla että niistä löytyy monia hyviä pykäliä millä evätä takuu hyväuskoiselta. Vähintäänkin skeptinen saa olla nykyään joka asiassa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tässähän joku tekisi taas kelpo palveluksen koko akvaristikunnalle jos malttaisi ottaa tämmöisistä takuuasioista selvää...
Minä juon nyt kahvia!
Ruoste
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 23:21, 27.01.2006

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

jokelamaniac kirjoitti:Mutta raha puhuu - köyhälle nimittäin. Tässä tapauksessa kyseessä tosin oli tuote, jota t. jonka kaltaista suomesta ei saa.
Eikös se ollut niin ettei köyhän kannata ostaa halpaa?
Mari kirjoitti: Suomalainen kauppias jos ostaa esimerkiksi Eheimin suodattimen maahantuojalta, niin se maksaa kauppiaalle enemmän kuin millä asiakas saa sen saksalaisesta nettikaupasta ulos.
Eikö kauppiaankin kannattaisi sitten tilata tuotteensa noista saksalaisten nettikaupoista? Tokihan nuo takuuasiat hieman mutkistuisivat, mutta montako prosenttia myydyistä tuotteista joudutaan takuuhuoltamaan oikeasti? Ehkäpä tuolla antaisi maahantuojalle hiljaisen vinkin tarkistaa hinnoitteluaan..
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

No ei köyhän kannata ostaa halpaa, mutta monesti ei ole rahaa parempaan!

Sitä paitsi sama tuotehan se on kun saksasta tilaa, ei tiettävästi sen huonompi. Jos saa laadukkaan tuotteen halvemmalla niin miksi siitä enempää maksaa.

Tosin itse tilaamaani tuotettahan ei edes suomesta saanut.
Minä juon nyt kahvia!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ruoste kirjoitti:
Mari kirjoitti: Suomalainen kauppias jos ostaa esimerkiksi Eheimin suodattimen maahantuojalta, niin se maksaa kauppiaalle enemmän kuin millä asiakas saa sen saksalaisesta nettikaupasta ulos.
Eikö kauppiaankin kannattaisi sitten tilata tuotteensa noista saksalaisten nettikaupoista? Tokihan nuo takuuasiat hieman mutkistuisivat, mutta montako prosenttia myydyistä tuotteista joudutaan takuuhuoltamaan oikeasti? Ehkäpä tuolla antaisi maahantuojalle hiljaisen vinkin tarkistaa hinnoitteluaan..
Ero ei ole niin suuri että kannattaisi. Ja eipä sillä maahantuojallakaan ole valtavia katteita, ja ei heidän kannata myöskään työtään ilmaiseksi tehdä. Sillä katteella minkä maahantuoja ottaa välistä kauppiaalle myydessään katetaan varastointikustannukset mitkä syntyvät kun sitä tuotetta otetaan isot määrät kerrallaan ja myydään pikkuhiljaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Minä tilasin Eheimin 2128 suodattimen Saksasta. Sain sen 120 euroa halvemmalla kuin Suomesta (toimituskulut huomioitu). Kun yritin kysellä ko. mallia Suomalaisista kaupoista, ei ollut eikä kiinnostanut edes selvittää, voisko saada. No löytyi sitten kyllä suomalaisesta nettikaupasta, mutta 130 euroa kalliimpi kun saksalaisessa. Suomalaisessa nettikaupassa toimitusaika kuukausi, saksalaisessa kaksi viikkoa. No, tilasin sitten samalla kaikenlaista muutakin pientä sieltä, ei sitten tarvitse häiriköidä akvaarioliikkeissä kyselemässä tuotteita jotka ´ei kuulu meidän valikoimiin/en mää oo koskaan kuullutkaan/en mä vaan tota ostais, ostaisin tään pienemmän ja kalliimman´ ym. vastaavaa, johon on näiden 15 harrastusvuoden aikana törmännyt.

Eli tämän purkauksen tarkoitus on: hei akvaariokauppiaat, ottakaa vähän asennetta! Kun lähimpään akvaliikkeeseen on 60 km, ei jatkuvasti jaksa juosta anelemassa palvelua kun paketti Saksasta tulee ulkorapulle, ja hintaero tuntuu kyllä meikäläisen palkassa. Myöskään takuuhuoltoa en ole Eheimin suodattimille tämän 15 vuoden aikana tarvinut. Käytössä on niitä ollut useita erilaisia erikokoisissa purkeissa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

KaarinN kirjoitti:Eli tämän purkauksen tarkoitus on: hei akvaariokauppiaat, ottakaa vähän asennetta!
Juu, kun kehoitin suosimaan suomalaista ja kannattamaan alan erikoisliikkeitä, en tarkoittanut tämän kaltaisia tapauksia. Mikäli liikkeen henkilökunnalta ei löydy mielenkiintoa asiakaspalveluun, äänestäisin minäkin jaloillani.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Minä tästä syystä äänestänyt jaloillani tosiaan olen... Franchising-ketjun myymälässä olin vakioasiakas, mutta jatkuva epäkohteliaisuus... Mm. tuin liikettä tilaamalta postitse juuri sieltä, kunnes sain postitse ties kuinka monennen erän ylipäiväistä lääkettä.

Erään franchising firman sivuilla luetellaan sen ketjuun liittyvän kauppiaan etuja: 6 vk koulutusta ja kirjaksi kutsuttu valokopionivaska. Riittääkö tämä asian hallintaan? Ei riittänyt mielestäni vakiomyymälän tyttöjen kohdalla.

Niinpä sitten äänestin jaloillani ja olen ruvennut tilaamaan tavaraa saksasta, kaloja matkahuollon kautta vähän kauempaa.

Mutta uskoisin että tiettyjen perehtyneiden yksityisyrittäjien sinnikkyys ja hyväntahtoisuus palkitaan ajan myötä. Olettaisin että siinä saa itsellekin jonkinlaista hyvää oloa palkkioksi kun tietää tehneensä parhaansa!
Minä juon nyt kahvia!
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Thompson kirjoitti:Huhut näistä etelän automalleista ovat kyllä ihan keksittyjä, ei millään tehtaalla ole intressejä rakennella autoja sarjatuotannossa eri komponenteista. Eikä varsinkaan niitä paria sataa autoa jotka vuosittain myydään "pohjoiseen". Ihan samoja alihankkijoiden palikoita me käytämme kuin vaikka italiaanot. Saksassakin monessa paikassa on talvisin pakkasta 20 astetta joka talvi. Joillakin japanilaisilla valmistajilla tosin alihankkijat vaihtuvat neljännesvuosittain, joten eroja tulee tästäkin, mutta ne eivät johdu auton tulevasta kotimaasta.

Laakkonen koitti pitkään olla ottamatta näitä autoja pihaansa, mutta nykyään heilläkin näkee näitä vanhoja autoja uusissa kilvissä, eli harmaatuotuja.

Noiden EU-laajuisten takuulappujen sisältöä en ole lukenut koskaan sen tarkemmin, voi siis hyvin olla että niistä löytyy monia hyviä pykäliä millä evätä takuu hyväuskoiselta. Vähintäänkin skeptinen saa olla nykyään joka asiassa.

Huhuja tai ei oli intressejä tai ei niin kyllä niissä voi eroja olla. Itellä oli joskus harmaatuotu ford joka ei lämmennyt talvella sisältä. Vikaa etsittiin monesta paikasta ja viimein syylliseksi löytyi lämppärin kenno.Se oli johonkin etelän maille tarkoitettu malli.Pohjoismainen oli paljon tiheämpi.
Molemmat toimivat normaalisti mutta ekan lämmitysteho ei piisannut.
Ala ei ole ihan omaa ydinosaamista ja en osaa tarkkaan sanoa onko harmaatuotujen autojen erot kaupunkitarinoita vai todellisuutta.Mulla ne oli jälkimmäistä.
Jokatapauksessa sarjatuotantoa suunitelleena ja tehneenä ja nykyaikaiset valmistusmenetelmät huomioiden en pidä ajatusta eri versioista kovinkaan mahdottomina. Esim. kawa teki joskus sarjan moottoripyöriä pelkästään suomen markkinoille. Muualle maailmaan tehtiin koneet eri koolla.
Nykyaikaiset valmistusmenetelmät ja tuotanto linjat voivat olla hyvin joustavia.

Eheimin takuut on ymmärtääkseni euroopanlaajuisia siinä mielessä jotta ovat säännöt kaikille samat. Eli takuu aika ja ehdot on kaikkialla samat. Takuukorjausten ehdollistaminen ei ole takuun eväämistä. Aina ei välttämättä tarvi olla skeptinen tai epäilevä. Paremminkin olisi järkevää ymmärtää kohtuullisuutta ja järkevää asianhoitotapaa.
Mietityttää ja huvittaa millainen olisi se logistinen mestariteos joka ilman suuria henkilöresursseja tai kuluja pystyisi seuraamaan eri puolella eurooppaa ostetuita suodattimia ja kontrolloimaan niiden korjausten maksuliikenteet ja takuuehtojen täyttymiset ym. monet kielimuuri ja muut vaikeudet niin,että kaikki olisivat tyytyväisiä.
Takuukin loppujen lopuksi on vain markkinointi tekninen tapa edesauttaa tuotteen myyntiä.Silläkin on olemassa tietyt kustannuspaineet.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mut kun näistä eu-takuista ei oikein informoida, takuulappua ei täytetä eikä muutenkaan kerrota kenen puoleen kääntyä!
Minä juon nyt kahvia!
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Juuri sitä olen koittanut selittää. Eli aina käännytän ensimmäiseksi sen puoleen keneltä vehje on ostettu.Juuri osittain sen vuoksi tehtaalla ei ole intressejä rakennella mitään keskusrekisteriä joka kuitenkaan ei olisi koskaan ajan tasalla kerran niitä takuulappuja ei kuitenkaan kukaan jaksa täytellä.
Eli jos ostat sen eheimisi saksasta niin takuut sinne ja jos suomesta niin sen myyneelle kauppiaalle ja jos hän ei esim. ole kuvioissa enää mukana niin maahantuojalle. Maksukuittissa on päivämäärät.

Jos ostat saksasta niin ei siis takuu asiat suomeen koska ainakin akvaristissa olleen artikkelin mukaan eheimillä ei ole moista takuuta.Eli siis tehdas ei velvoita paikallisia maahantuojia korjailemaan heidän ohitsensa maahantuotuja laitteita.
Tokihan maahantuojat niitä harmaatuotujakin korjailevat mutta jonkun se pitää maksaa koska tehdastakuu ei sitä tee. Silloin maksaja on asiakas.

Takuuehdoista saa kyllä tietoja tuoteen myyneeltä myyjältä,sen lisäksi kuluttasuoja viranomaiset on apuna. Myös tuotteen valmistajalta voi halutessaan aina kysyä mikä on takuukäytäntö näin nykypäivänä ei senkään pitäisi olla kovin mahdoton tehtävä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Ok! Asia selvä (vihdoinkin), kiitoksia kärsivällisyydestä!

Tosin onhan se hankalampi operoida noiden saksalaisten nettitoimijoiden kanssa - olen kerran erästä asiaa tiedustellut ja vastauksen englanti oli kyllä aika lukukelvotonta (en sillä että minä itse haka olisin).
Minä juon nyt kahvia!
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

jokelamaniac kirjoitti:Ok! Asia selvä (vihdoinkin), kiitoksia kärsivällisyydestä!

Tosin onhan se hankalampi operoida noiden saksalaisten nettitoimijoiden kanssa - olen kerran erästä asiaa tiedustellut ja vastauksen englanti oli kyllä aika lukukelvotonta (en sillä että minä itse haka olisin).
Niinpä.Tämä on yksi ja ehkä tärkein syy miksi tavaraa vielä myydään kotimaassa. Hinnalla ehkä ei alan kotimainen toimija pysty kilpailemaan mutta asiakkaalle voi olla hintaa tärkeämpää helppo operointi myyjän kanssa.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Tuleekohan tässä käymään niin että ajan myötä kalojen ja muiden elävien hinnat tulevat nousemaan kun kotimainen kauppias samaan aikaan menettää provikoitaan tarvikkeista. Mielestäni tämä on loppujen lopuksi hyvä asia, koska elävät ovat tällöin arvokkaampia ja huolenpito lisääntyy.
In numbers of ten the power is in one.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Empä tullut ajatelleeksikaan tuota - mutta erittäin hyvä pointsi!

Kyllähän kotimaiset akvarioliikkeet säilyvät, kaloja tarvitaan harrastuksen pyörittämiseen, mutta ehkä harvenevat toki.

Kilpailun kiristyessä säilyvät sitten toivottavasti ne jotka panostavat asiakaspalveluun ja ammattitaitoon - ja entistä kalliimpiin kaloihin!
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”