Kotiloiden viljely pallokaloille

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Kotiloiden viljely pallokaloille

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Millainen olis kääpiöpalloille ruuaksi tarkoitettujen kotiloiden viljelyyn sopiva akvaario minimissään? Miten kotiloita ruokitaan? Millaisen valaistuksen tarvitsevat jne?Kuinka paljon ja kuinka usein niitä kaloille annetan?
Kaikkinainen kotilo viljely asia kiinnostaa :?
nanna58
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nanna58 »

itselläni on kotilonviljelyssä 10l ja 20l purkit, joissa kiviä ja muutamia jämäkasveja sekä ilmapumppu. Valon virkaa minulla hoitaa ihan tuollainen tavallinen kirjoituslamppu.

Vedestä vaihdan noin puolet kerran viikossa.

Ruuaksi olen antanut ihan noita pohjakalatabletteja.

Kerääminen pallokalojen ruuaksi onnistuu juuri parhaiten tuohon ruokinta-aikaan, kun kotilot kerääntyvät tuohon tabletille.

Itelläni on 4 palloa (laajenee kohta 8 yksilöön :D ) ja olen antanut kotiloita 5-10kpl parin päivän välein.

Tapoja on varmasti monenlaisia, mutta näin minulla :D
Toiminut ainakin toistaiseksi!
aloittelija
Junior Member
Junior Member

minulle sanoi eläinkauppias, että kotilo allas ei tarvitse suodatinta ja vettä vaihtaa silloin tällöin. ja että lisääntyvät nopeassa tahdissa. Minulle tulossa 10 pallokalaa noin kuukauden päästä.
Jännittää vähän tuo ruokapuoli ja mietityttää kuinka sen opin ja tuleeko hammasprobleemeja. Haavillako ne kotilot otat kiinni? mitä lajia ne ovat?Voiko yleensä edes pärjätä ilman kotiloita ?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kääpiöpalloja ei taida saada syömään mitään muutakaan kovaa ruokaa kuin kotiloita, joten niiden kanssa ei ilman pärjää. Jos kovaa ruokaa ei ole tarpeeksi, niin sitten niitä hammasongelmia tulee.

Kääpiöpalloille sopivat pienet kotilot, kuten kehä-, suipposarvi, touhu ja muunnoslimakotilot. Tuossa tämän osion ylälaidassa on noista kotiloista esittelyäkin.

Kotiloallas on kyllä helpompi pitää yllä jos siinä suodatin on. Mitä paremmat olot ja enemmän ruokaa, sitä nopeammin ne saa lisääntymään. Toki runsaalla ruokinnalla sitten vettäkin pitää vaihtaa reilusti. Valaisun suhteen eivät ole niin nuukia, toki levät ja kasvot valoa kaipaavat jonkinverran ja edes jollailailla valaistua purkkia on mukavampi katsella. Ruuaksi taitaa kelvata melkein mikä vain, salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, kaikki kalanruuat jne. mitä monipuolisempaa ja parempaa ravintoa kotiloille tarjoaa, sitä monipuolisempaa ja parempaa ravintoa ne ovat kaloillekkin. [;)]

Haavilla ei kotiloita oikein kiinni saa, helpommin ihan käsin nyppimällä tai ilmastinletkulla lappoamalla. Kyllähän ne kotilot nopeasti lisääntyvät, mutta kuten tulet huomaamaan, niin pallot ne myös todella nopeasti syövät.
Dixi et animam levavi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Hei! Hyvä, että mietit jo kotiloiden kasvatusta. Hyvän kotilopopulaation ja niiden nopean kasvun aikaansaamiseksi on etenkin pieneen akvaarioon hankittava oikea sisäsuodatin, ja vettä vaihdettava pienempiä määriä, esim. 1/4 vesimäärästä parin päivän välein. Muutoin Kotiloiden kasvattaminen pienessä akvaariossa on hankalaa, koska vesi pilaantuu äkkiä runsaasta ruokinnasta. Valoksi riittää pöytälamppu tms, mutta lämmitin olisi hyvä olla, sillä kokemukseni perusteella kotilot lisääntyvät ja kasvavat paremmin kun vesi on huoneenlämpöä lämpimämpää.

Ruoaksi niille kannattaa antaa mahdollisimman paljon erilaista, mitä kaloillekin annetaan, ja etenkin vihreätä ruokaa kuten herneitä, kurkkua ja esim.pikkulimaskaa paljon pinnalle. Limaska on siitä mainio, että se maistuu melkein kaikille kotiloille, mutta ei pilaa vettä vaan ennemminkin käyttää siitä ylimääräisiä ravinteita. Joidenkin kotilolajien kasvattamisessa kannattaa kovettaa vettä.

Kääpiöpallokaloille sopivimpia ovat ne pienenpienet kehäkotilot, touhukotilot ja muunnoslimakotilot (kaksi jälkimmäistä kasvaa aika isoiksi, mutta isoimmat on helppo murskata ennen palloille tarjoilua ellei säästä niitä pienten "tuotantoon"). Vitamiinilisä, jota pallokalojen ruokaan olisi hyvä laittaa, ei liene kotiloillekaan pahitteeksi.

Voi tuntua tyhmältä käyttää huonetilaa kotiloakvaarioon, mutta siitä voi tehdä hienonkin: Ylimääräiset, karsitut kasvit sinne kiertoon, ja sisustukseksi voit laittaa kaikkea hassua mitä et välttämättä haluaisi "luonnollisen näköiseen" akvaarioosi,mutta joskus saattaa silti tehdä mieli ostaa hassu muovikoriste tai rajun väristä pohjasoraa. Kotiloita räikeätkään värit eivät haittaa.

Mottoni on : pallokalasi ovat mitä kotilosi syövät [;)]
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Kummallista kyllä, mutta kovin tule ristiriitaista tietoa, sillä täällä kumpikin paikallinen eläinkauppias on sanonut, ettei suodatinta tarvitse ja riittää 10-20 litran pikku allas, johon pohjalle vaikka hiekkaa ja joku kasvi. Samaa tietoa tuli myös kotkasta josta olen pallokaloja ostamassa.Vettä vaihdettava luonnollisesti, eikä valoakaan ihmeemmin tervitse. Ruuaksi esim. kalojen ruokaa.
Olen ajatellut alustavasti pienen muovi altaan hankintaa ja katsoa mitä tapahtuu, kotiloita on luvassa eläinkaupasta. Mutta mistä sit saanen siihen sopivan riittävän pienen suodattimen? Mikäli se nyt osottautuu tarpeelliseksi. Sijoituspaikka tulee kyllä näillä näkymin olemaan varsinaisen akvaarion alla oleva hylly, siis hämyinen paikka.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

aloittelija kirjoitti:Kummallista kyllä, mutta kovin tule ristiriitaista tietoa, sillä täällä kumpikin paikallinen eläinkauppias on sanonut, ettei suodatinta tarvitse ja riittää 10-20 litran pikku allas, johon pohjalle vaikka hiekkaa ja joku kasvi. Samaa tietoa tuli myös kotkasta josta olen pallokaloja ostamassa.Vettä vaihdettava luonnollisesti, eikä valoakaan ihmeemmin tervitse. Ruuaksi esim. kalojen ruokaa.
Olen ajatellut alustavasti pienen muovi altaan hankintaa ja katsoa mitä tapahtuu, kotiloita on luvassa eläinkaupasta. Mutta mistä sit saanen siihen sopivan riittävän pienen suodattimen? Mikäli se nyt osottautuu tarpeelliseksi. Sijoituspaikka tulee kyllä näillä näkymin olemaan varsinaisen akvaarion alla oleva hylly, siis hämyinen paikka.
Ovatko kyseiset akvaariokauppiaat itse pitäneet kotiloallasta, vaiko vain tietävät siitä teoriassa? Kokemus näyttää. Kyllä sen sitten huomaa kun allas alkaa haisemaan, että kaikki ei pelaa. Mutta kokeile itse, mikä sinun tapauksessasi toimii.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kotilot pysyvät hengissä vaikka pimeässä saavissa ja pelkkiä kasveja natustellen. Elossa pysyäkseen ne eivät siis tarvitse suodatusta, valoa, kasveja, sisustusta tai juuri lainkaan edes ruokintaa, aina sitä levää johonkin kasvaa. Ovat näet sen verran sitkeitä eliöitä.

Eri asia onkin sitten jos kotiloiden tahtoo voivan mainiosti ja lisääntyvän sitäkin paremmin. Silloin olosuhteiden pitää olla niin hyvät, että kotiloilla ei munimista ja syömistä parempaa puuhaa ole.

Alkeelliset olot = hengissä pysyviä kotiloita
Hyvät olot = lisääntyviä kotiloita
Mainiot olot = vielä enemmän ja paremmin lisääntyviä kotiloita
Dixi et animam levavi.
viken
Junior Member
Junior Member
Viesti:

meillä näin...........

Viesti Kirjoittaja viken »

En kasvata kyllä touhukotiloita ruuaksi mutta lemmikiksi ihan tässä hiukan tietoa:

Kotiloita on minulla n. 300-400/kpl ja olen harrastanut erillaisia kotiloita 2vuotta (maa- sekä vesikotiloita).Olen samaa mieltä myslin kanssa mutta itselläni on näin: 40l akvaario fleksi kansi , ihan pieni akvaarionlamppu,dolphin suodatin sellanen ihan pieni n. 15 cm korkea erittäin tehokas ja kätevä.Sisustuksena käytän kasvin jätteitä (meillä on myös akvaario mutta ei kaloja mitkä kotiloita napsisivat) tämän akvaarion hoitaa kyllä muut ei ole minun!Sitten löytyy: hiekkaa,kiviä,kasveja jne..Touhukotilot kasvavat joskus jopa 1cm pituisiksi ja minulla on osa pieniä poikasia ja lisääntyvät hirveää vauhtia.Onneksi tarvitsevat vain hiekan tilaa.Ruuaksi annan prismasta ostettuja tabletteja merkki: best frient ja sitten eläin kaupasta jotain pohjatabletteja joskus salaattia ja tietysti levää ja kasveja.

Hiekan lisää tietoa täältä sivuiltani: http://www.freewebs.com/touhukotilot

Ja vielä jos joku tarvitrsee lisää vinkkejä käyn täällä kasvattelen myös kierteissarvikotiloita. :P :P
140l, 40l ja 20l tulossa
tanj4
Starting Member
Starting Member

Re: Kotiloiden viljely pallokaloille

Viesti Kirjoittaja tanj4 »

Löysin tämän vanhan ketjun kotiloiden viljelystä pallokaloille. Aihe on minulle ajankohtainen, joten ajattelin tuumailla tänne sopivan ketjun jatkeeksi.

Pitääkö kotiloiden viljelyallas/purkki kypsyttää, kuten normaali akvaario?
Mikä kotilolaji sopisi viljeltäväksi postitorvikotiloiden kanssa samassa purkissa?
Riittäisikö 10 litran lasipurkki viljelyyn, ja kannattaako sinne sulloa pientä sisäsuodatinta?
MP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MP »

Touhukotilot lisääntyvät pienessäkin altaassa ja ilman suodatinta. Niiden allasta ei tarvitse kypsyttää. Niitä myös saa helposti lahjoituksena kun laittaa ilmoituksen ostetaan-osioon.
tanj4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tanj4 »

Jatkan kokemuksiani tänne. Saimme käsiimme 10 litraisen lasipurkin, jonka halusin uteliaisuudessani ja innostuksissani väkertää kotiloiden viljelypurkiksi. Pohjalle hiekkaa ja kasveja, lämmitin ja survottiinpa sinne vanha fluval2 sisäsuodatinkin. Viskelin purkkiin kaikki postitorvikotilot, mitkä toisista akvaarioistani löysin. Akvaarioliikkeen kasvialtaasta sain käydä kahmimassa kotiloita mukaani, touhukotiloiksi ne myöhemmin sitten tunnistin.

Alkuun kotiloita pyöri akvaariossa näkyvillä paljon, ja pikkukotiloitakin oli siunaantunut. Vaihdettiin vettä suunnilleen joka toinen päivä, melkein koko vesi. Nyt en sitten enää löydä purkista kuin tyhjiä kuoria, ei taida eläviä kotiloita enää olla montaakaan, jos yhtään jäljellä. Eli pipariksi meni tämä yritys. Oli sitten kai kuitenkin aivan liian pieni pönttö tuohon tarkoitukseen?
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

itsellä oli tilanne, että piti saada muutama petokotilo asustamaan ämpärissä kun akvaario muutti. Siinä ne oli ämpärissä sisäsuodattimen ja kasvien kanssa ja ruokin pelleteillä. Nyt niitä on 30..
Haluaisin pari pallokalaa mutta samaan akvaarioon ei taida noita petokotiloita uskaltaa laittaa, lienevät myös sen lajiset - sapuskaa ?
Kierteisiä löytyy toisesta altaasta reippaasti, niitä voisi laittaa sapuskaksi, montako pientä olisi riittävä päivässä ? Ajatuksena hankkia vain muutama pallo.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”