Leväongelma! Apua!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Miltsi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Seura
Sukupuoli: Nainen

Leväongelma! Apua!

Viesti Kirjoittaja Miltsi »

Hei! Noin 100-litran akvaariossani on tupsulevää ja joko rihmalevää tai partalevää. :| partalevä/rihmalevä viihtyy 'liehukasveissa', kasvin nimeä en muista. Miten pääsisin eroon kirotuista ja rumista levistä? vaikuttaako Veden Nitraatti arvo leviin? miten nitraatti arvon voi mitata? :roll: Akvaarion Kasvit Ovat melko 'kuollleen' näköisiä,auttaisiko uusien kasvien hankkiminen? Ja akvaariossani on pieniäkotiloita. mitäköhän mahtaa olla? onkohan haittaa nistä? vastatkaa!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Leväongelma! Apua

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Millaiset valot sinulla on siellä, entä suodatus? Millainen kalasto sinulla on? Kuinka raskaalla kädellä kalojasi ruokit, entä kuinka usein ja kuinka paljon vaihdat kerralla vettä?

Nitraattitesti.
Miltsi
Junior Member
Junior Member

Kaloina on: 3 Platya + pikkuruinen poikanen,3 miljoonakalan poikasta tai lähemmäs aikuisia jo ja 4 partamonnia.
Tajusin juuri että ruokaa menee ehkä hiukan liikaa ja ennen vaihdoin vettä kolmen viikon välein mutta nyt asiaan tuli muutos. aijon vaihtaa vettä kerran viikossa mutta pitäisikö vettä vaihtaa puolet akvasta vai? Ja Lampun loiste putket ovat Ehkä melko vanhat,en oikein varma.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Tajusit jo monta hyvää juttua :), eli tosiaan ruokintaa ei niin raskaalla kädellä ja 30-50% vedestä vaihtoon viikottain.

Koita löytää kolmelle partamonneista uusi koti.

Onko sinulla mitään nopeasti kasvavaa kasvia? Kuluttaisi liikoja nitraatteja, sikäli mikäli niitä on (ja luultavammin on).

Nestemäisen hiilen lisääminen voisi myös auttaa sinua.
jake91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Itse vaihtaisin vettä tuon kokoisesta altaassa n. 20 litraa viikossa. Itse vaihdan omasta 128L tuon verran vettä viikossa. On riittänyt ainakin minun altaassa. Vaikka hiukan harvoin mittailen nuita nitraatti/nitriitti arvoja.

Kannattaisi varmaan hankkia uusi loisteputki/loisteputket altaaseen, jos ne on vanhat. Jostain oon saanut sellaisen käsityksen liian vanhat loisteputket saattavat aiheuttaa jonkin levänkasvua.

Ja kannattaa kokeilla tuota nestemnäistä hiillen lisäystä niin kuin f_isu sanoikin. Senhän on todettu hävittävän tuota tupsulevää jollain tavalla. Itse pistin juuri tilaukseen tuota ainetta, kun 180 litrasessa kukkii oikein tuo tupsulevä :D
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

jake91 kirjoitti:Itse vaihtaisin vettä tuon kokoisesta altaassa n. 20 litraa viikossa. Itse vaihdan omasta 128L tuon verran vettä viikossa. On riittänyt ainakin minun altaassa. Vaikka hiukan harvoin mittailen nuita nitraatti/nitriitti arvoja.

Kannattaisi varmaan hankkia uusi loisteputki/loisteputket altaaseen, jos ne on vanhat. Jostain oon saanut sellaisen käsityksen liian vanhat loisteputket saattavat aiheuttaa jonkin levänkasvua.

Ja kannattaa kokeilla tuota nestemnäistä hiillen lisäystä niin kuin f_isu sanoikin. Senhän on todettu hävittävän tuota tupsulevää jollain tavalla. Itse pistin juuri tilaukseen tuota ainetta, kun 180 litrasessa kukkii oikein tuo tupsulevä :D
Eikö tuo 20 litraa viikossa 128l akvaariosta ole aika vähän? Vai vaihdankohan itse ihan liikaa vettä kun vaihdan kaikista akvaarioista viikossa puolet ja joskus vähän enemmänkin...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Leväongelma! Apua!

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Sitä vettä kai ei voi liikaa vaihtaa.. Sen puolet viikossa minäkin vaihdan. Paitsi 540litraisesta harvemmin. Olen mittaillut vesiarvoja ja sen perusteella valinnut tällaisen rytmin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Aquelle
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aquelle »

Tungenpa minäkin tähän ketjuun sitten. Meillä lyötiin tuo akvaario eilen pystyyn (suoraan käytöstä tuli) ja nyt sinne on sitten pompsahtanut jostain jo tupsulevää. Miten sitä noin nopeasti voi tulla? Mitä avuksi? Auttakee alottelijaa. :?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Aquelle kirjoitti:Tungenpa minäkin tähän ketjuun sitten. Meillä lyötiin tuo akvaario eilen pystyyn (suoraan käytöstä tuli) ja nyt sinne on sitten pompsahtanut jostain jo tupsulevää. Miten sitä noin nopeasti voi tulla? Mitä avuksi? Auttakee alottelijaa. :?
Saman tupsuleväpainajaisen kanssa täällä myös elellään.. Paljon löytyy aiheesta ketjuja ja apuja. Etsi-toimintoa vaan kehiin.
Miltsi
Junior Member
Junior Member

Okei,ja kiitos kaikille vastanneille Ja laittakaa toki lisääkin :D Levien kasvu on hiukan hidastunut,mielestäni,kun aloin vaihtaa vettä viikonvälein :D Olenkohan jo johdolla taistelussa leviä vastaan? :mrgreen:
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Täytyypä kysyä että pidättekö altaitanne kohdassa johon osuu auringonvaloa? Allas pitää sijoittaa pimeimpää nurkkaan, myös siksi että auringonvalon takia leviä alkaa kiertymään enenmmän.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

ZamY kirjoitti:Täytyypä kysyä että pidättekö altaitanne kohdassa johon osuu auringonvaloa? Allas pitää sijoittaa pimeimpää nurkkaan, myös siksi että auringonvalon takia leviä alkaa kiertymään enenmmän.
Kyllähän se on huomioon otettu jo ennen ensimmäistäkään allasta. Tuli kasvien ja kannon mukana.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Olen täällä edelleen taistellut tuon tupsulevän kanssa. Kertokaapa, miksi se kasvaa tuolla vain tummiin kasveihin? Auttaisko jos ottaa tummat kasvit pois?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Itselläni tuli tupsulevää mattosuodattimen mattoon, eikä monimetalli ainakaan auttanut asiaa. Varmin konsti oli laittaa levisjengi altaaseen ja jo katosi tupsulevä.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

f_isu kirjoitti:Itselläni tuli tupsulevää mattosuodattimen mattoon, eikä monimetalli ainakaan auttanut asiaa. Varmin konsti oli laittaa levisjengi altaaseen ja jo katosi tupsulevä.
Tarkoitatko levänuoliaisia? Mulla ei oo koskaan ollu yhtään nuoliaista, niin en tiedä niistä mitään. Tuossa altaassa on monnisia (7xhelmi,4xnoki,7xpanda,18xkääpiö), partamonni, pieni verkkokorupleko, piikkisilmiäx9 ja loistobarbejax9 (toistaiseksi myös keltabarbejax6). Allas on 2m pitkä ja 38 korkea ja 38 leveä. Lämpötila on n.23 nykyään. (verkkokorun siirtäisin lämpimämpään altaaseen, mutta en ole saanut sitä kiinni. 8O
Tuossa on 4x150cm pitkää loisteputkea. Mitäs vielä... 2 sisäsuodatinta ja ulkosuodatin oli muistaakseni prof 2tai jotain sinne päin, voin tarkistaa mallit, jos auttaa asiaa. Voiko tuonne niitä laittaa ja montako?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

iomeron kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Itselläni tuli tupsulevää mattosuodattimen mattoon, eikä monimetalli ainakaan auttanut asiaa. Varmin konsti oli laittaa levisjengi altaaseen ja jo katosi tupsulevä.
Tarkoitatko levänuoliaisia? Voiko tuonne niitä laittaa ja montako?
Tarkoitan leväbarbeja. Altaasi on mukavan pitkä, joten kyllä minä leviksiä sinne tohtisin laittaa ihan kunnon parven.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

f_isu kirjoitti:
iomeron kirjoitti:
Tarkoitatko levänuoliaisia? Voiko tuonne niitä laittaa ja montako?
Tarkoitan leväbarbeja. Altaasi on mukavan pitkä, joten kyllä minä leviksiä sinne tohtisin laittaa ihan kunnon parven.
Eikä kiusaa monnisia?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Leväbarbit ja monniset tulevat ihan ongelmitta toimeen keskenään.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Taavetti kirjoitti:Leväbarbit ja monniset tulevat ihan ongelmitta toimeen keskenään.
Tähän. Itselläni on n. 40 monnista ja reilu 10 isoa leväbarbia samassa altaassa, ei ongelmia yhteiselossa.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mulla oli tupsulevää ja jotain piilevää (?) altaan perustamisen jälkeen pari kuukautta. Ne hävisivät pikkuhiljaa ilman lisätoimenpiteitä. Olen ymmärtänyt, että uusiin altaisiin tulee melko usein jonkinsortin leväinvaasio, joka sitten häipyy kun kasvit alkavat kunnolla juurtua ja kasvaa.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Mun mielestä pitäisi poistaa ogelman aiheuttaja eikä yrittää hoitaa ongelmaa.
Levän poistamien altaasta ei saa olla ainoa syy hankkia jotain tiettyjä kaloja.
Ellei sitten todella kalat ole muutenkin mietittyjä ja mieleisiä...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mulla alkoi tuossa tuo leväongelma alkukesällä. En enää keksi mistä se voisi johtua. Olen tehnyt vaikka mitä levän poistamisen eteen, mutta ei onnistu. Sourzkin on kyllä oikeassa tavallaan... Pitää miettiä mitä tässä enään keksii. Tuo allas on muuten niin kaunis ja kivan muotoinen, että haluttais jo välillä nauttiakkin siitä. Kyllähän nuita eläimiä "käytetään paljon hyväksi" puhdistustöissä, sukarapuja, omppuja jne. että varmaan ne kalat kuitenkin parempi vaihtoehto on kuin myrkyt.. "jää hakkaamaan päätä seinään" 8O
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

sourz kirjoitti:Mun mielestä pitäisi poistaa ogelman aiheuttaja eikä yrittää hoitaa ongelmaa.
Levän poistamien altaasta ei saa olla ainoa syy hankkia jotain tiettyjä kaloja.
Ellei sitten todella kalat ole muutenkin mietittyjä ja mieleisiä...
Miten lähtisit poistamaan ongelman aiheuttajaa?

Oma tapaukseni - levisparvi - oli ihan puolivahinko, eli vaihdoin isojen altaiden kalastot keskenään (eli omat levikseni ovat vasiten harkittuja). Viikko vaihdosta huomasin kaiken tupsulevän kadonneen.

Aika monet hommaavat altaisiinsa jonkinmoisen levärapsuttimen, oli se sitten sukarapu, partis, levis tai muu vastaava mussuttaja. En näe tuossa mitään ongelmaa, tokikaan kaloja ei pitäisi ottaa vain tilapäisiksi talkkareiksi tai niille sopimattomiin oloihin.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Sitä miten leväogelman saa poistetta en osaa yksiselitteisesti vastata. Aiheesta löytynee useita aiheita.
Tarkoitus ei ollut arvostella kenenkään valintoja. Pointti oli, että ajattelee hieman pidemmälle.
Jos hommaa pari kalaa syömään tupsulevää, kolme irroittamaan täplälevää, muutama kala syömään kotiloita ja kotiloita pohjan möyhentämiseen, sukarapuja siivoomaan muuten vaan paikkoja ja joku kala syömään ylimääräiset sukaravut pois... Okei siinä täyttyy tavallaan ekoloogiset lokeron, mutta jos haluaa jonkun tietyn kalan niin se ei välttämättä enää mahdukkaan tai ei tule toisten kanssa toimeen.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Leväbarbit ovat erittäin tehokkaita tupsulevien poistossa. Myös nestemäisellä hiilellä sen pitäminen aisoissa onnistuu. Käsittääkseni tuo tupsulevä on kuin tartunta, joka voi tulla esim. toiselta harrastajalta ostetuista kasveista. Peruslevätorjunnoilla siitä ei ymmärtääkseni pääse eroon. Kertokaahan, olenko ihan väärässä. :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”