Kipsin lisääminen
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kipsin lisääminen
Miten ihan tarkalleen ottaen lisäätte kipsin akvaarioveteen? Jukka Järven sivuilla on toki perusohje http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php" onclick="window.open(this.href);return false; mutta haluaisin nyt kuulla ihan vaihe vaiheelta miten te muut toimitte. Minulla on nyt kolme kertaa pienen ajan sisällä käynyt niin että toisen päivän aamuna vedenvaihdon ja kipsin lisäämisen jälkeen löytyy vainajia, siis niin että välissä on kuitenkin yksi täysi päivä. Kalat ovat olleet silminnähden normaaleja, hyvin pirteitä ja ulkoisesti virheettömiä miljoonakalakoiraita. Muita kuolemantapauksia ei myöskään ole ollut, vaan nämä ovat kaikki tapahtuneet ajallisesti samoin. Voiko kipsi mennä jotenkin vanhaksi ja käyttökelvottomaksi (betonihan ainakin voi)?
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Kipsin lisääminen
Samassa yhteydessä kun vaihdan vettä seuraavasti:
Laitan 0.7l pakasterasiaan muutaman desin vettä, kipsi, sooda ja C-vitamiini rasiaan (kukkurallinen teelusikka kutakin) per 40l vettä. Lusikalla reilun puolen minuutin sekoitus. Sitten samalla kun lasken letkulla vettä altaaseen päästän silloin tällöin vettä myös tuoho pakastekippoon, jolloin tuota kovetinta valuu aina vähän yli ja vesisuihkulla levittelen sinne altaaseen. Vuorotellen lisäilen AquaSafea (samalla menetelmällä) ja kovetinta. Loppuja sakkoja mitä purkinpohjalle jää en kippaa altaaseen.
C-vitamiinia käytän pH alentamiseen kun muuten karkaa yli kahdeksan kiitos hieman emäksisen vesijohtoveden. Tuolla sekoitussuhteella pH nostava tai laskeva vaikutus on ollut hyvin vähäinen.
Tunnin päästä vedenvaihdosta pH + EC mittaus ja korjailut jos on tarvis.
Altaassa asukkaina platyja, sukarapuja, sekä kotiloita (omppuja ja petokotiloita) kasvamassa.
Laitan 0.7l pakasterasiaan muutaman desin vettä, kipsi, sooda ja C-vitamiini rasiaan (kukkurallinen teelusikka kutakin) per 40l vettä. Lusikalla reilun puolen minuutin sekoitus. Sitten samalla kun lasken letkulla vettä altaaseen päästän silloin tällöin vettä myös tuoho pakastekippoon, jolloin tuota kovetinta valuu aina vähän yli ja vesisuihkulla levittelen sinne altaaseen. Vuorotellen lisäilen AquaSafea (samalla menetelmällä) ja kovetinta. Loppuja sakkoja mitä purkinpohjalle jää en kippaa altaaseen.
C-vitamiinia käytän pH alentamiseen kun muuten karkaa yli kahdeksan kiitos hieman emäksisen vesijohtoveden. Tuolla sekoitussuhteella pH nostava tai laskeva vaikutus on ollut hyvin vähäinen.
Tunnin päästä vedenvaihdosta pH + EC mittaus ja korjailut jos on tarvis.
Altaassa asukkaina platyja, sukarapuja, sekä kotiloita (omppuja ja petokotiloita) kasvamassa.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Jos kalat syövät reagoimassa olevaa kipsiä niin se kyllä aiheuttaa varmaankin ongelmia kaloille.
Oletko huomannut olisiko kalasi syöneet kipsiä?
Minä teen siitä kipsistä sellaisia palasia jossain kahvikupin pohjalla tms. jotka laitan kovettuneena kuivaneena altaaseen. Ne liukenee sitten pikkuhiljaa itekseen. Itse laitan kipsiä kiehuvaan veteen (2dl vettä 1rkl kipsiä) jonka sekoittelen ja sitten otan akvaariosta vettä litra pari johon sekoittelen ko. vettä ja sitten kaadan pikkuhiljaa sen veden akvaarioon virtaavaan kohtaan.
Mitä pienenpään vesimäärään kipsin ensin sekoittaa sen hitaammin se liukenee akvaariossa.
Liukenemisnopeus riippuu paljon veden pH:sta ja lämpötilasta sekä ko. palaseen kohdistuneesta virtauksesta.
Kun en ole kemisti niin en tiedä miten tuo kipsi reagoi "jauheena" tai kovettuneena palana. Veden kovuus kuitenkin muuttuu molemmissa tavoissa.
Tuo voisi olla hyvä konsti joissain altaissa että tekee siihen sitten jotain seoksia noista soodasta ja C-vitamiinista.
Minä teen siitä kipsistä sellaisia palasia jossain kahvikupin pohjalla tms. jotka laitan kovettuneena kuivaneena altaaseen. Ne liukenee sitten pikkuhiljaa itekseen. Itse laitan kipsiä kiehuvaan veteen (2dl vettä 1rkl kipsiä) jonka sekoittelen ja sitten otan akvaariosta vettä litra pari johon sekoittelen ko. vettä ja sitten kaadan pikkuhiljaa sen veden akvaarioon virtaavaan kohtaan.
Mitä pienenpään vesimäärään kipsin ensin sekoittaa sen hitaammin se liukenee akvaariossa.
Liukenemisnopeus riippuu paljon veden pH:sta ja lämpötilasta sekä ko. palaseen kohdistuneesta virtauksesta.
Kun en ole kemisti niin en tiedä miten tuo kipsi reagoi "jauheena" tai kovettuneena palana. Veden kovuus kuitenkin muuttuu molemmissa tavoissa.
Tuo voisi olla hyvä konsti joissain altaissa että tekee siihen sitten jotain seoksia noista soodasta ja C-vitamiinista.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Elite Member
No nehän ovat miljoonakaloja, ne yrittävät syödä kaiken lämpömittaria pienemmän.Micke kirjoitti:Jos kalat syövät reagoimassa olevaa kipsiä niin se kyllä aiheuttaa varmaankin ongelmia kaloille.

Olen itse sekoittanut tuon kipsin Ikean muovikannussa vedenkeittimellä kiehautettuun veteen, ja kaadellut sitä samalla osissa altaaseen kun allas täyttyy. Ihan sameaksi vesi kyllä menee ja olen sekoittanut ne sakatkin pohjalta mukaan. Vedenparannusaineen (AquaSafe) olen lisännyt suoraan altaaseen jossain tarkemmin määrittelemättömässä vaiheessa täyttymistä. Tuota soodaa en ole käyttänyt ollenkaan. Sitten lisään lopuksi PMDD:tä mikäli satun muistamaan. Olen vaihtanut tähän vedestä sellaiset 60-70% kerran viikossa ja pohja on Aquaclaytä, sisustuksena pari laavakiveä ja aika niukasti kasveja (rusolehteä, vallisneriaa, miekkakasveja ja nyt laitoin ravinneahmatiksi yhden pienen vesisaniaisen ihan varmuuden välttämiseksi). Suodatin on Fluval2 vaahtomuovilla (toimii hyvin, tuottaa vaaleaa lietettä) ja valoa 15W. Allas on 63-litrainen ja fisuina nyt siis enää kuusi jalostettua miljoonakalakoirasta ja yksi sokkelopartamonni.
Ehkä nyt sitten ainakin pitäisi jättää ne sakat laittamatta altaaseen? Minusta tso:n lisäämä kipsimäärä kuulostaa kovin vähäiseltä, riittääkö se todella?
-
- Starting Member
Hei!
Minä myös kovetan vettä kipsin avulla. Olen vasta vähän aikaa menetelmää käyttänyt ja minulla on ongelmana, että kovuus kyllä laskee kipsin lisäyksestä yhden pykälän, mutta jo seuraavana päivänä tai viimeistään parin päivän päästä kovuus on lähtenyt jälleen pehmenemään. Laitan 180 litraiseen akvaarioon viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä vaan yhden teelusikallisen kipsiä. Sekoitan sen ensin ämpärilliseen uutta (kylmää) vettä ennen akvaarioon lisäämistä. Samalla lisään aina seachemin vedenparannusaineen sekä kasvilannoitteen.
En tiedä, mistä johtuu, että vesi lähtee noin pian pehmenemään. Laitanko kipsiä liian vähän kerralla? Kuitenkin tämä yksi teelusikallinenkin kovettaa vettä, enkä ole tohtinut sitä enempää lisätä, ettei humpsahda liian kovaksi. Voiko muilla arvoilla olla yhteyttä tähän? pH kun heittelee sekin välillä 6,8-7. KH on pysynyt siinä kolmen pinnassa, nitriitti on nollassa ja nitraatti vaihtelee 10-12 välillä riippuen tietysti missä vaiheessa viikkoa mittaa.
Olen ollut kyllä varovainen kipsin suhteen, ettei noita ikäviä kalakuolemia vain tule.
Minä myös kovetan vettä kipsin avulla. Olen vasta vähän aikaa menetelmää käyttänyt ja minulla on ongelmana, että kovuus kyllä laskee kipsin lisäyksestä yhden pykälän, mutta jo seuraavana päivänä tai viimeistään parin päivän päästä kovuus on lähtenyt jälleen pehmenemään. Laitan 180 litraiseen akvaarioon viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä vaan yhden teelusikallisen kipsiä. Sekoitan sen ensin ämpärilliseen uutta (kylmää) vettä ennen akvaarioon lisäämistä. Samalla lisään aina seachemin vedenparannusaineen sekä kasvilannoitteen.
En tiedä, mistä johtuu, että vesi lähtee noin pian pehmenemään. Laitanko kipsiä liian vähän kerralla? Kuitenkin tämä yksi teelusikallinenkin kovettaa vettä, enkä ole tohtinut sitä enempää lisätä, ettei humpsahda liian kovaksi. Voiko muilla arvoilla olla yhteyttä tähän? pH kun heittelee sekin välillä 6,8-7. KH on pysynyt siinä kolmen pinnassa, nitriitti on nollassa ja nitraatti vaihtelee 10-12 välillä riippuen tietysti missä vaiheessa viikkoa mittaa.
Olen ollut kyllä varovainen kipsin suhteen, ettei noita ikäviä kalakuolemia vain tule.
-
- Advanced Member
No joo tosiaan kyllähän varmaankin millit syö mitä vaan. Mutta tuo kovettunut kipsi ei kovetu enää uudestaan eli se on reagoimisensa reagoinut eikä muodosta "klönntejä" kalan suolistoon.maisu kirjoitti:Luulisi, että tuollaista levyksi tehtyä kipsiä nämä varsinkin söisivät.
Mutta en usko että tuolla menettelytavalla jota itse käytät ei myöskään kipsi enää kovetu kalojen vatsassa klönteiksi vaikka ne sitä söisivätkin hieman.
Kyllä nuo partikset ja muutkin kalat käy noitten paloja näykkimässä aina silloin tällöin mutta ei siitä varsinaisesti mitään paloja lähde irti.
En minä huomaa mitään erikoista menetelmissäsi itse olen kyllä toiminut hyvin samalla tavalla.
Ainoa on tuo suuri vedenvaihtomäärä kerralla jos se kraanavesi on kovinkin paljon erilaista kuin akvaariovesi.
Voisiko joku "kemisti" kertoa mitä eroa on noilla kipsin lisäystavoilla.
1. sekoitetaan kipsijauhoa veteen ja kaadetaan se akvaarioon.
2. annetaan kipsin kovettua rauhassa ja kuivaa. Sitten ko. palanen akvaarioon liukenemaan pikkuhiljaa.
No tietysti kovuuden muutosnopeus tietysti on eri mutta mitä tapahtuu kemiallisesti.
Voisiko se vaalea liete olla kerääntynyttä kipsiä siellä suodattimessa?
Kipsi => GH Nousee
Kipsin annostelu: 3,1g/100ltr akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 odgH.
Sooda => KH Nousee, =>pH Nousee
Ruokasoodan annostelu: 1tl/100 litraan akvaariovettä. Tällöin veden karbonaattikovuus nousee akvaariossa 1 odKH.
pH nousu riippuu sitten aikaisemmista arvoista eikä usein muutu kovinkaan paljoa. (Nousee n. 0,1-0,3)
C-vitamiini => pH Laskee
Annostelua en tiedä, kokeilemalla varovaisesti. En tiedä kuinka "voimakas" on tuo askorbiinihappo.
Voisin kuvitella että vaikutus voi olla melko voimaskin tietyissä tilanteissa jos esimerkiksi KH on kovin matala.
Olisi suotavaa että ph:n muutos jäisi alle 0,35:n vuorokautta kohden.
-
- Member
Arvasin että tästä vähäisestä kipsistä tulee sanomista
mutta kun alkuperäinen kysymyksesi ei ollut kuinka paljon vaan miten...
Voisihan sitä kipsiä laittaa enemmänkin, mutta jotenkin se on tuohon määrään vakiintunut. Platyt ei kärsi pahasti, ravut kasvaa ja lisääntyy toisiin altaisin sytötäväksi, eikä etanoiden kuoret pahasti lohkeile. Tuolla reseptillä ei toki tule mitään huippukovaa vettä vaan päästään johonkin 8 pintaan GH, mikä tuntuu riittävän. Voin kyllä perjantaina mitata altaan kaikki arvot (ja ottaa haukut vastaan jos on ihan pielessä). Mittaan normaalisti tosiaan pH ja EC kun semmoinen Hanna-combo mittarit tuli aikanaan hankittua. pH säädän lisukkeiden jälkeen noin 7.5 arvoon ja EC pyörii siinä 0.6-0.8mS hujakoilla heti vedenvaihdon jälkeen. Ja tietysti ilman suolan lisäämistä.. tähän ei voi tietenkään luottaa jos on suolakuuri altaassa. Joskus kun mittailin ja vertailin mS suhdetta GH arvoihin tuli tehtyä oma nyrkkisääntö että 0,1mS=2GH yksikköä (tämä siis vesijohtoveteen lisättynä, pH 7.5, normaali EC < 0.1mS). Täytyy varmaan taulukoida tämä EC suhde kovuuteen tunnetuilla lisukkeilla.
Palaan perjantaina kun on enempi aikaa mittailla ja säätää kun kerran on "hiihto"loma.

Voisihan sitä kipsiä laittaa enemmänkin, mutta jotenkin se on tuohon määrään vakiintunut. Platyt ei kärsi pahasti, ravut kasvaa ja lisääntyy toisiin altaisin sytötäväksi, eikä etanoiden kuoret pahasti lohkeile. Tuolla reseptillä ei toki tule mitään huippukovaa vettä vaan päästään johonkin 8 pintaan GH, mikä tuntuu riittävän. Voin kyllä perjantaina mitata altaan kaikki arvot (ja ottaa haukut vastaan jos on ihan pielessä). Mittaan normaalisti tosiaan pH ja EC kun semmoinen Hanna-combo mittarit tuli aikanaan hankittua. pH säädän lisukkeiden jälkeen noin 7.5 arvoon ja EC pyörii siinä 0.6-0.8mS hujakoilla heti vedenvaihdon jälkeen. Ja tietysti ilman suolan lisäämistä.. tähän ei voi tietenkään luottaa jos on suolakuuri altaassa. Joskus kun mittailin ja vertailin mS suhdetta GH arvoihin tuli tehtyä oma nyrkkisääntö että 0,1mS=2GH yksikköä (tämä siis vesijohtoveteen lisättynä, pH 7.5, normaali EC < 0.1mS). Täytyy varmaan taulukoida tämä EC suhde kovuuteen tunnetuilla lisukkeilla.
Palaan perjantaina kun on enempi aikaa mittailla ja säätää kun kerran on "hiihto"loma.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
-
- Advanced Member
Kerro nyt sitten lisää myös tuosta C-vitamiinin käytöstä!!tso kirjoitti:Palaan perjantaina kun on enempi aikaa mittailla ja säätää kun kerran on "hiihto"loma.
Olen sen vaikutuksen kyllä huomannut kun olen poikasille laittanut "vitaminoituja" ruokia ja pH on yhtäkkiä ollutkin tosi alhaalla.
Lähinnä pienissä altaissa on näin käynyt.
-
- Elite Member
Miksi se vesi pitää kiehauttaa?maisu kirjoitti:Olen itse sekoittanut tuon kipsin Ikean muovikannussa vedenkeittimellä kiehautettuun veteen

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseesi tulee, aiemminkin on todettu että sun altaissa on jotain omituista (syytähän ei ole keksitty miettimisestä huolimatta) ja aineet jotka muilla toimivat normaalisti aiheuttavat sulla ongelmia. Tämä kipsi nyt sitten ilmeisesti reagoi siellä sun akvassa sitten sen jonkin kanssa ja aiheuttaa nuo kuolemat.
Itse olen kipsin lisäillyt ihan jauheena suoraan akvaarion veteen. Kyllähän nuo hammaskarpit sitä syövät, mutta ei mulla moisen takia ole ketään koskaan kuollut.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Kokeileppa sellaista, että et lisää mitään muita aineita Seachem Primen kanssa yhtäaikaa. Mulla alkoi kalat voimaan yhtäkkiä huonosti (evät sulivat, hometta jne.) ja pohjakaloja kuoli. Syynä oli ilmeisesti se, että laitoin akvaan yhtäaikaa primeä, kasvilanoitetta ja easy carboa. (ei tietenkään aina kaikkia yhtäaikaa, mutta kuitenkin yleensä vähintään toista.) Kun sitten vaihdoin useampaan kertaan vedet, niin että en laittanut kuin vedenparannusainetta (vaihdoin ainetta tässä vaiheessa, enkä enää uskalla prmieä käyttää), niin oireet lähtivät ja kaikki kalat toipuivat.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Member
Mietin pitkään pitääkö vastata vielä, mutta laitan nyt kutenkin. Täysin OT.
Mari & Maisu. Te Molemmat olette olleet monta vuotta AW:läisille suuri ilo ja apu. Voisitteko mitenkään harkita omien erimielisyyksienne ratkomista ja selvittämistä jossain muualla. Asiaton näykkiminen sivulauseissa menee jo liiallisuuksiin. Järjestetään vaikka Tampereella (tiätysti) nyrkkeilyottelu ja laitetaan todistusaineisto YouTubeen kaiken kansan ihmeteltäväksi.
Jossain vaiheessa harrastusta tämä touhu vaan kiehahtaa yli. Toisille siitä tulee ammatti ja toisille suuri intohimo. En halua osoitella sormilla ketään, mutta tässä ketjussa alkanut sananvaihto alkaa haittaamaan jo itse aihetta.
Kiitos ja anteeksi. Ei ole tarkoitus loukata ketään. Pysytään aiheessa! Jookos ja kiitos.
Mari & Maisu. Te Molemmat olette olleet monta vuotta AW:läisille suuri ilo ja apu. Voisitteko mitenkään harkita omien erimielisyyksienne ratkomista ja selvittämistä jossain muualla. Asiaton näykkiminen sivulauseissa menee jo liiallisuuksiin. Järjestetään vaikka Tampereella (tiätysti) nyrkkeilyottelu ja laitetaan todistusaineisto YouTubeen kaiken kansan ihmeteltäväksi.
Jossain vaiheessa harrastusta tämä touhu vaan kiehahtaa yli. Toisille siitä tulee ammatti ja toisille suuri intohimo. En halua osoitella sormilla ketään, mutta tässä ketjussa alkanut sananvaihto alkaa haittaamaan jo itse aihetta.
Kiitos ja anteeksi. Ei ole tarkoitus loukata ketään. Pysytään aiheessa! Jookos ja kiitos.
-
- Elite Member
OT vastaus: Jos tarkoitit tuota vastaustani maisulle, niin se ei ollut näykkimiseksi tarkoitettu. Maisun altaissa oikeastikin on useamman kerran sattunut omituisia tapauksia joita ei ole kyetty selittämään, mm. veden sähkönjohtavuus laskee itsekseen, kun kaiken järjen mukaan sen pitäisi kohota jne.tso kirjoitti:Mietin pitkään pitääkö vastata vielä, mutta laitan nyt kutenkin. Täysin OT.
Samoin monet muilla ihmisillä hyvin toimineet aineet ovat maisulla aiheuttaneet katastrofeja tai ainakin niiden alkuja. Tällä kertaa omituisia reaktioita aiheuttaa kipsi ja tarkoitukseni oli tuossa lähinnä todeta että syy ei välttämättä ole itse aineessa, annostelussa tmv. helposti ratkaistavissa olevassa tekijässä, vaan siellä altaassa on jotakin kummallista mikä pitäisi saada jotain kautta selville ennenkuin näitä mysteereitä pystyy ratkomaan.
En lähtis nyrkkeilymatsiin kyllä, mutta voin toki vetäytyä tästä keskustelusta takavasemmalle.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
Se on eri asia laittaa kipsiä kuumaan tai kylmään veteen. Kipsin liukeneminen kylmään veteen on hieman hitaampaa kuin kuumaan veteen liuotettuna. Elikkä siihen kuumaan veteen kun sitä sekoitetaan tulee sellainen hieman siirappimainen kirkas neste joka sisältää liuennutta kipsiä huomattavasti enemmän kuin vastaava määrä kipsia sekoitettuna kylmään vesimäärän. Näin olen ainaskin itse käsittänyt asian.Mari kirjoitti: Miksi se vesi pitää kiehauttaa?loput poistettu...
Ja kyllä tuon kipsin syöminen silloin kun se on reagoimassa vedenkanssa on aikaslailla lämmintä touhua. No tulee kaloille sitten vattaan lämmin ateria.

Ei se kaloille pitäisi olla myrkyllistä mutta mahan se voi tukkia ehkä, ite en aikakaan itselläni aio kokeilla.

En osaa kyllä itse yhdistää yhtään kalakuolemaan siihen että syynä olisi juuri kipsi.
Kovuuden nostaminen onnistuu kalsiumsulfaatti-dihydraattilla. (CaSO4•2H2O) siis KIPSI
Ja myös kalsiumkarbonaattia (CaCO3) voidaan käyttää. GH ja KH nousevat ja tällä on lähes tuplateho.
Ja tää kalsiumkarbonaatti vielä huonopmmin kuin kipsi. Samentaa akvaariota pahemmin.
Itselläni ei muuten ole ollut koskaan yli 10minuuttia kauempaa tuota samennusta akvaariossa johtuen kipsistä.
Taitaa porin vedessä olla sellaisia kemikaaleja joihin kipsi "sulaa".
-
- Elite Member
Tällaista olen todellakin alkanut vähitellen ääneen epäillä, sillä erotuksella että itse ajattelen sen niin päin että voisiko meillä olla vedessä jotain hämminkiä. Tämäkin miljoonakalojen allas on täysin eri materiaaleilla sisustettu kuin useimmat muut altaani, joten on vaikea keksiä mikä näitä yhdistäisi paitsi sama vesi. Toivottavasti Marikin alkaa pikkuhiljaa hahmottaa etten sittenkään ole kuvitellut niitä muitakaan ongelmia tai kertonut niistä silkkaa ilkeyttäni vaan tämän taustalla oikeasti on luultavammin jotain ihan todellista. Itselläni ei kyllä yhtään raksuta että mikä aine voisi aiheuttaa tällaisia ongelmia. Ja tämä kommentti ei sitten ole tarkoitettu minkäänlaiseksi piikiksi kenellekään.Mari kirjoitti:Samoin monet muilla ihmisillä hyvin toimineet aineet ovat maisulla aiheuttaneet katastrofeja tai ainakin niiden alkuja. Tällä kertaa omituisia reaktioita aiheuttaa kipsi ja tarkoitukseni oli tuossa lähinnä todeta että syy ei välttämättä ole itse aineessa, annostelussa tmv. helposti ratkaistavissa olevassa tekijässä, vaan siellä altaassa on jotakin kummallista mikä pitäisi saada jotain kautta selville ennenkuin näitä mysteereitä pystyy ratkomaan.

Helpottavaa kuulla etten ainakaan itse tee mitään väärin kipsin lisäämisessä. Seuraavaksi aion kokeilla tuota pohjasakkojen jättämistä sekoittamatta mukaan ja lopetan toistaiseksi AquaSafen lisäämisen tähän altaaseen. Jotenkin syy- ja seuraussuhde jonkin aineen lisäämiseen veteen olisi helpommin käsitettävissä jos kuolemat olisivat tapahtuneet seuraavana päivänä vedenvaihdon jälkeen, mutta miksi siinä on kaikilla kerroilla ollut tuo yksi kokonainen vuorokausi välissä? Voisi viitata tosiaan johonkin suoliston tukkeutumiseen.
-
- Elite Member
Siis kuvitteluksihan mä en ole koskaan niitä sun ongelmiasi väittänyt, sen sijaan olen kyllä kinannut kanssasi siitä että se vika ei olisikaan niissä altaaseen lisätyissä aineissa, vaan jossain muussa. Olenpa joskus aiemminkin heittänyt ilmaan mahdollisuuden että sun altaissa olisi jotain omituista (parempaa sanaakaan ei oikein ole), minkä johdosta jotkut aineet toimivat sulla eri lailla kuin pitäisi. Olisi äärikiinnostavaa tietää mikä on se tekijä joka näitä ongelmia aiheuttaa.maisu kirjoitti:Toivottavasti Marikin alkaa pikkuhiljaa hahmottaa etten sittenkään ole kuvitellut niitä muitakaan ongelmia tai kertonut niistä silkkaa ilkeyttäni vaan tämän taustalla oikeasti on luultavammin jotain ihan todellista. Itselläni ei kyllä yhtään raksuta että mikä aine voisi aiheuttaa tällaisia ongelmia.
-
- Elite Member
Menee taas ot:ksi, mutta kun ihmetyttää vaan kun täällä puhuttiin siitä että miljoonakalat söisi kipssiä, ei kait nuo kuitenkaan kipsiä syö, vaikka sitä kenties saattavat näykkiä, vai onko miljoonakalat niin höperöitä, että syövät/nielevät myös selvästi syömäkelvotonta tavaraa. 

Totta kai kaikki eläimet voivat olla niin hömelöitä että syövät täysin syömäkelvottomia juttuja. Meilläkin koirat syönyt kaikkea ihmeellistä, mm. sukkia. Ja syöhän roskalauttojen lähettyvillä asuvat kalat sitä muoviakin, kun se liukenee ja alkaa näyttämään planktonilta.
-
- Member
Kirjoitin kipsinlisäys + EC tarinani tuonne toiseen ketjuun.
Se tässä ketjussa aikaisemmin mainitsemani kukkurallinen t-lusikka painaa noin 8g (kolme otoskertaa) ja se lisättynä 40l veteen antaa pitoisuudeksi 0.200g/l joka vastaa GH arvoa 11. Että ei se nyt niin hirveän pahasti pieleen kuitenkaan mennyt
Se tässä ketjussa aikaisemmin mainitsemani kukkurallinen t-lusikka painaa noin 8g (kolme otoskertaa) ja se lisättynä 40l veteen antaa pitoisuudeksi 0.200g/l joka vastaa GH arvoa 11. Että ei se nyt niin hirveän pahasti pieleen kuitenkaan mennyt