mnbvcxz kirjoitti:Haluaisin edelleenkin saada vastauksen siihen, miksi KH:ta (eli puskurointia) akvaariossa ylipäänsä mitataan jos karbonaattipuskurointi mielestänne toimii vain erittäin emäksissä (pH 10) olosuhteissa. Haluaisin myös tietää miksi KH-arvo (eli puskurointiarvo) nousee ruokasoodalla jos se mielestänne on mahdotonta. Ja KH-arvolla tosiaankin viitataan siihen miten neste puskuroi pH vaihteluita, eli miten altaan vesi puskuroi uuden veden pH arvoa vedenvaihdon yhteydessä, eikä pH arvon säätämistä suuntaan tai toiseen.
Laittakaa kemiallinen perustelu kiitos, niin laitan sen tarkastettavaksi ystävälleni biokemian tohtorille.
Itse asiassa minäkin haluaisin samaan kysymykseen vastauksen. Voisiko joku kertoa, miksi KH-arvoa mitataan jos halutaan määrittää veden pH-arvon PUSKUROINTIKYKYÄ. Ja SIKSIHÄN TÄTÄ JUURI HALUAN SELVITETTÄVÄN, kun tiedot ovat ristiriitaisia keskenään, ja luettuani kommenttisi voin sanoa, että olisin voinut esittää ongelman alunperin juuri tavallasi.
Kun haluaisit tietää, "miksi KH-arvo nousee, jos se on mahdotonta?" Kuka on väittänyt, ettei Karbonaattikovuus-arvo korreloi karbonaatti-ionien lisäämiseen?

En tietääkseni minä ainakaan! Siitä, että karbonaattikovuus liittyy suoraan pH-arvon säätöön, ei ole epäilystäkään. Ja kun pH-asteikko on logaritminen, voi tulla vaikutelma puskuroinnista, kuten jo pari kertaa yksityiskohtaisemmin selitin.
Ehkä on KH-testin kohdalla mahdollista, että akvaristeille jotka haluavat uskoa pH-arvon kohoamisen olevan puskurointia, on helppo myydä sitä varten uusi testi pH-testin rinnalle. En tiedä, mutta kaikki on mahdollista! Bisnes on bisnestä, ja jos kauppa käy, niin myydään vaan. Ei tämä OLISI ensimmäinen esimerkki vuoden miekkajakivi jälkeen kaupallisesta tuotteesta, jolla ei ole totuuden kanssa tekemistä. Tai ehkä totuus on haluttu unohtaa.
Juurihan tuossa oli D.A.D:n puheenvuoro, jossa hän totesi, että sama se miksi saavutetun edun takana olevaa ilmiötä kutsutaan, mutta kun puskurista on aina puhuttu, niin puhutaan edelleenkin! Sopii minulle, vaikka periaatteessa ei väärän tiedon levittäminen ole OK.
Minä vain haluan tietää, mistä todellisuudessa on kysymys. Ja kemia todistaa sen puolesta, että KARBONAATTIPUSKURI EI TOIMI NÄIN:
A) pelkällä Ruokasoodalla (NaHCO3) ilman Soodaa (Na2CO3)
B) eikä alle pH 9,2:n arvossa
Jos akvaarioympäristössä on jotakin, mikä vaikkapa sanokaamme "katalysoi" PELKÄN Ruokasoodan tai kohdassa A mainitsemani kahden aineen seoksen puskuroimaan, niin kertokaa pois! Biokemisti selvittämään sitä...tässähän on jo osin useaan kertaan tullut esiin kaikki tarpeellinen ongelman kuvauksena! Jos tulos on todennettavissa ja positiivinen, niin sittenhän asia on selvä. Kukaan ei nyt vielä ole kertonut mitään tieteellistä vastausta tähän, joten ainoa mitä nyt on selvinnyt todisteiden valossa on että syy ristiriitaan on kielenkäyttökulttuurissa tai miksi nyt halutaan sanoa asiaa, jossa LADA ON MERSU (köyhän miehen sellainen).
En varsinaisesti tunne tarvetta todistaa mitään enempää, koska olen perustellut epäilyni käsittääkseni perin pohjin miten osaan ja alunperin juuri minä heitin haasteen niille, joilla on tosiasioihin perustuvaa tietoa, jos sellaisia tietäjiä löytyy. Mutta periaatteessa NIIDEN jotka väittävät että kyllä puskuroi, tulee todistaa tosiasioiksi väittämänsä sen sijaan, että vain niitä vain esitetään. Eikös niin?