Jokos olet ensiapusuolan lisännyt nitriittiongelmaasi torjumaan?
Näitä nitriittiketjuja näyttää olevan menossa muutama rinnakkain, joten ei oikein itsekään enää pysy mukana minne mitäkin on kirjoittanut.
Kun kerran kukaan ei halunnut artemianmunia lahoituksena vastaan itse itselleni ja jatkan yksinpuhelua
Eli kysymys oli: Nitriittimyrkytykseen ensiapuna toimii mikä?
Vastaus: Vedenvaihdot totta kai, mutta mös kloridi-ionien lisääminen parantaa kalojen kidushengitystä ja estää nitriittimyrkytyksen.
Kloridi ioneita? Siis mistä niitä saa?
Vastaus: Suolasta NaCl, kauppanimenä ruokasuola, keittosuola, pöytäsuola, merisuola. Katso keittiön kaapista.
No kuinka paljon sitä suolaa pitää lisätä?
Vastaus: Nyrkkisääntö on että kloridi-ioneita pitää saada 30 kertainen määrä nitriitti-ioneiden määrään verrattuna. Jos vaikka altaassa on 1mg/L nitriittiä pitää Cl ioneita lisätä 3mg/L eli 5mg/L NaCl (koska Na vs. Cl molaaripaino kertoo että noin 60% suolasta on Cl),
Onkos tästä sitten mitään haittaa?
Vastaus: jotkut kasvit voivat ottaa suolasta nokkiinsa, mutta useimmat kasvit kestävät oikein hyvin noin pienen suolan lisäyksen. Bakteerikanta tai altaan kypsyminen ei häiriinny millään tavalla tuosta suolamäärästä. Huomattavaa on että makean veden kalat kestävät lääkekäytössä 0.5dl/100L suolamääriä, esim. ulkoloisten torjunnassa useita päiviä, jopa viikkoja.
Minulla ei ole keittiössä muuta kuin jodillista pöytäsuolaa. Voiko käyttää sitä?
Vastaus: Mieluummin ostat kaupasta paketin joditonta merisuolaa ja käytät sitä. Käytännössä noin pieni jodimäärä ei kuitenkaan haittaa yhtään mitään, eli jep.
Minulla ei ole grammamittaa, paljonko siis lisään ja miten?
Vastaus: Kukkurallinen teelusikka / 100L vettä. Kukkurallinen lusikka on 5-7g. Laita litran kannuun haaleaa vettä hanasta, laita sopiva suolamäärä kippoon, sekoittele huolellisesti että kaikki suola liukenee ja kaada hitaasti eri puolille allasta. Kalojen kidushengitys pitäisi helpottua muutamassa tunnissa. Jos haluat nopeuttaa suolan lukenemista laita tekuppiin kiehuvaa vettä, suola sinne, liuota ja lisää tuohon 1L kannulliseen haaleaa vettä ennen altaaseen kaatamista.
Lisäänkö suolaa sitten kun teen vedenvaihdon nitriittiä vähentääkseni.
Vastaus: Jep. Samassa suhteessa. Koita pitää tuo 5mg/L konsentraatio. Kun nitriitti on altaasta hävinnyt anna suolan hävitä normaalien vedenvaihtojen yhteydessä.
Jos kerran pieni määrä suolaa estää nitriittimyrkytyksen kalallisessa kypsytyksessä tai jos nitriittiä altaaseen yhtäkkiä ilmenee, miksei siitä tiedoteta ja kerrota paljon ememmän?
Vastaus: Siinäpä hyvä kysymys. Taitaa ajatusten kulku olla niin, että kun allas on huolellisesti kypsytetty, niin nitriittiä ei kalojen riesaksi tule. Minä kyllä käytän tuoreissa altaissa varmuuden vuoksi ensimmäisten viikkojen aikana, myös normaalin kypsytyksen jälkeen.
Loppukaneettina: Suola on vain ensiapu, se ei ole ratkaisu siihen ettei hommia viitsi tehdä kunnolla!
Toivottavasti tästä itsepuhelusta on jotain apua

Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.