Eliöstö on seuraava:
- 18x Kardinaalitetra
- 1x Sinirihmakala (kultainen muunnos)
- 3x Palettikalanaaras
- 1x Partis
- 1x Levänuoliainen (kultainen muunnos)
- X määrä kierteisiä
Valaistuksena Lival Power TD 70W HQI, suodatuksena mattosuodatin + Eheim PickUpin joku pieni malli roskia keräämässä. Lisään CO2:sta kiljumenetelmällä suodattimen diffuusorin kautta. Ph on 7.2 ja KH on 3, jolloin CO2- pitoisuus on laskettuna n. 5.6mg/l. Lannoitus: 4ml EasyCarboa joka aamu, 10ml PMDD:tä viikossa + pohjalla InitialSticks ja Seran Florenette A- tabuja.
Kysymys kuuluu: jos kasvit pystyvät pitämään nitraattipitoisuuden altaassa kurissa, kannattaako vettä ylipäätään vaihtaa kovin usein? Runsaat vedenvaihdot tuntuvat olevan hyvinkin yleinen suositus ja ymmärrän niiden tärkeyden altaissa, joissa on hyvin runsaasti sontivia kaloja, tai vähän kasveja, jolloin NO3-pitoisuus on pidettävä kurissa vedenvaihdoilla. Mutta olen nähnyt myös altaita, jotka on kasvatettu Diana Walstadin periaatteella, eikä näissä altaissa suositella vaihdettavan vettä kuin puolen vuoden välein, tai jos kalasto/kasvisto selvästi kärsii. Olen nähnyt myös runsaskasvisen altaan, jossa viimeinen vedenvaihto on tehty 3kk sitten ja suodatusta kevennetty reilusti, eikä vesikemiassa ole tapahtunut mitään hälyyttävää. Tässä altaassa kasvit kasvoivat komeasti, vesi oli kirkasta ja kalat voivat hyvin.
Jääkö runsaskasviseenkin altaaseen jokatapauksessa yhdisteitä, jotka tekevät säännölliset vedenvaihdot tärkeiksi? Mitä nämä yhdisteet ovat ja kuinka paljon niitä voi runsaskasviseen altaaseen kertyä? Fosfaattipitoisuutta altaassani en tiedä kun en testiä omista, mutta voiko se nousta korkeaksi, jos nitraattipitoisuuskaan ei nouse? Kannattaako sitä vettä vaihtaa säännöllisesti joka tapauksessa ja lisätä nitraattia esim. KNO3- liuoksella? Vai voiko vedenvaihtovälin pidentää vaikka 4 viikkoon tai pidemmäksikin? Voivatko kasvit käyttää kaikki kertyvät haitalliset yhdisteet hyväkseen? Mitä en ole ymmärtänyt ja mitä olen ymmärtänyt väärin kasvien tehtävästä veden laadunvartijoina? Miksi sitä vettä oikeasti vaihdetaan usein? Missä on totuus?
Kiitos kaikille etukäteen vastauksista!