Monnisessa kasvaa kuplia!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Monnisessa kasvaa kuplia!
Eli siis vaihtelin eilen työpaikan akvaarioon vesiä ja huomasin yhden pandamonnisen näyttävän oudolta.
Tarkemmin kun aloin sitä tutkimaan niin huomasin, että siinä kasvaa sellasia läpinäkyviä hieman sameita kuplia!!
Niitä oli kolme kappaletta selkäevän ja pyrstön välissä. Isoin kupla on yli sentin kokoinen ja kaksi hiukan pienempiä.
Muutenkin kala näyttää haalistuneelta. Mitä tämä voi olla?
En löytänyt haulla enkä netistä kalataudeista mitään mikä sopisi tähän!!
Tarkemmin kun aloin sitä tutkimaan niin huomasin, että siinä kasvaa sellasia läpinäkyviä hieman sameita kuplia!!
Niitä oli kolme kappaletta selkäevän ja pyrstön välissä. Isoin kupla on yli sentin kokoinen ja kaksi hiukan pienempiä.
Muutenkin kala näyttää haalistuneelta. Mitä tämä voi olla?
En löytänyt haulla enkä netistä kalataudeista mitään mikä sopisi tähän!!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Re: Monnisessa kasvaa kuplia!!
Katso näkyykö kuplan sisällä kalan ihossa mitään nypykkää? Veikkaisin ulkoloisia ja lähtee parhaiten Jungle Parasite tabseilla.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Nyt oon töissä ja yritin tiirailla sitä monnista, mutta eihän se suostu tulemaan lasiin kiinni ja pysymään vielä paikoillaankin...joten en oo varma olisko siinä ihossa sitten joku loinen. Pengoin akvaariotavaroita ja löysin Waterlife Sterazin loislääkettä. Laitoin sitä sinne nyt ekan annostuksen. Jos laitan tota nyt kuurin loppuun ja katon auttaako? Onko toi lääke yleensäkkään hyvää?
Sille monniselle oli meinaan nyt vuorokaudessa ilmestyny kaks uutta kuplaa, en tiä pysyiskö ilman lääkettä kauaa hengissä.
Sille monniselle oli meinaan nyt vuorokaudessa ilmestyny kaks uutta kuplaa, en tiä pysyiskö ilman lääkettä kauaa hengissä.
Löytyisikö tältä sivulta vastaavanlaista (klikkaamalla kuvia saat lisätietoja):
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perp ... alleryId=2
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perp ... alleryId=2
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Kuvien perusteella ainakaan ei ollut mitään samannäköstä.
Enkä osaa niin hyvin englantia, että noita selityksiä täysin ymmärtäisin
Mutta siis yäk mitä kuvia, ja mä olin just rupeemassa syömään
Siinä kalassa on isoja kuplia, siis ei mitää sellasia ilmakuplia mitä akvaarioon tulee vaan sellasia sameita isoja kuplia.
Eilen kala ui kiven alta ja tämä isoin kupla puhkesi, roikkui tyhjänä kuitenkin mukana.
Tänään kupla on taas paisunut isoksi.
Ne on vähän niinkun maitolasin huuhteluveden värisiä ilmapalloja
Melkosen vaikeeta selittää!!
Enkä osaa niin hyvin englantia, että noita selityksiä täysin ymmärtäisin

Mutta siis yäk mitä kuvia, ja mä olin just rupeemassa syömään

Siinä kalassa on isoja kuplia, siis ei mitää sellasia ilmakuplia mitä akvaarioon tulee vaan sellasia sameita isoja kuplia.
Eilen kala ui kiven alta ja tämä isoin kupla puhkesi, roikkui tyhjänä kuitenkin mukana.
Tänään kupla on taas paisunut isoksi.
Ne on vähän niinkun maitolasin huuhteluveden värisiä ilmapalloja

Melkosen vaikeeta selittää!!
-
- Advanced Member
Tässä muutamia huonoja kuvia mun monneista, joilla oli kuplia. Näyttääkö yhtään tutulta?
http://picasaweb.google.com/heidiriika/ ... directlink
http://picasaweb.google.com/heidiriika/ ... directlink
Joo tolta ne näyttää, mutta tällä pandamonnisella ne on paljon isompia.
Johtuko noi sitten jostain loisista vai?
Johtuko noi sitten jostain loisista vai?
-
- Advanced Member
Voin etsiä jostain oikean vihkon, kunhan kerkeän, missä mulla on tarkemmat hoito-ohjeet (kirjaan kaiken ylös), mutta muistelen, että mulla oli noi kalat kaks/useita viikkoja lääkityksessä. Jungle Parasite oli kyllä varmasti se lääke, mikä tepsi, mutta en nyt muista tarkkaan, miten se hoito meni, siitä on sen verran kauan. Jungle Parasite poretabletteja voi ostaa eläinkaupasta. Tuota sinun käyttämääsi lääkettä en tunnista, eikä ole siitä kokemusta. Kalat ei noihin loisiin kuole kovin nopeasti. Itsekin vaan sitten lopetin pari kalaa, joilla oli tosi paljon ja pahan näköisiä pahkuroita, että mitään hengenhätää ei nyt ole. Harmi ku ehdit laittaa sitä toista lääkettä. Nyt se pitäis jotenkin (vedenvaihtoa ja aktiivihiilisuodatus) saada pian pois. Ainakaan itse en lähtisi kahta eri lääkettä laittamaan yhtäaikaa. Ja kun tuo Jungle tepsii varmasti, niin en jatkaisi kokeilua toisella aineella. Onnea matkaan 

Sairaus johtuu veden kaasumäärästä eli ympäristöstä. Vedessä oleva liika kaasu pakenee kalan vereen ja aiheuttaa kuplia. Syynä voi olla, että vesi seisoo akvaariossa eivätkä kaasut pääse pintajännitteen vuoksi haihtumaan ilmaan. Ilmastin (yllättävää kyllä) auttaa koska ilmakuplat sitovat muitakin kaasuja jotka siten poistuvat vedestä. Pääasia on, että veden pintajännite hajotetaan jollain virtauksella tai kuplilla jotta kaasut haihtuvat. Eli onneksi ei tarvitse lääkitä kaloja (tosin taisit jo ehtiä). Alla vielä englanniksi selitys:
Gas Bubble Disease Symptoms:
Bubbles/blisters can be found beneath the skin and inside the body. They are mostly found around the head and the eyes.
Cause:
A condition known as "over saturation" is created due to the dissolving of excess amounts of gas. A certain amount of gas is always dissolved in liquid in relationship to such factors as pressure and temperature. When these gas levels are to high, the water will constantly attempt to release the gas in the form of small bubbles. Too much sun and the heavy plant and algae growth associated with this is a common cause of over saturation. Since the plants take up and release a lot of oxygen, the fishes' blood can itself become over saturated.
Treatment:
Reduce the amount of sun light the aquarium is exposed to. Further, an air stone can help prevent problems.
Gas Bubble Disease Symptoms:
Bubbles/blisters can be found beneath the skin and inside the body. They are mostly found around the head and the eyes.
Cause:
A condition known as "over saturation" is created due to the dissolving of excess amounts of gas. A certain amount of gas is always dissolved in liquid in relationship to such factors as pressure and temperature. When these gas levels are to high, the water will constantly attempt to release the gas in the form of small bubbles. Too much sun and the heavy plant and algae growth associated with this is a common cause of over saturation. Since the plants take up and release a lot of oxygen, the fishes' blood can itself become over saturated.
Treatment:
Reduce the amount of sun light the aquarium is exposed to. Further, an air stone can help prevent problems.
Kiitoksia molemmille avusta
Vaikka nyt oon kyllä ihan sekasin, että tarviiko lääkitä vai ei...
Epäilin ensin kun netistä yritin tietoa etsiä tätä ns. "sukeltajantautia" , mutta en kyllä ole varma siitä.
Laitoin jo eilen toiseen suodattimeen ilmastimenkin pörisemään josko siitä olisi apua.
Hmm...teenkö nyt siis jotain vai en?
Onko esim tiheämmistä vedenvaihdoista apua?
Nyt olen vaihtanut kerran viikossa noin 40% vedestä.

Vaikka nyt oon kyllä ihan sekasin, että tarviiko lääkitä vai ei...
Epäilin ensin kun netistä yritin tietoa etsiä tätä ns. "sukeltajantautia" , mutta en kyllä ole varma siitä.
Laitoin jo eilen toiseen suodattimeen ilmastimenkin pörisemään josko siitä olisi apua.
Hmm...teenkö nyt siis jotain vai en?
Onko esim tiheämmistä vedenvaihdoista apua?
Nyt olen vaihtanut kerran viikossa noin 40% vedestä.
Jos näyttää tältä, niin on kuplatauti:
http://badmanstropicalfish.com/meds/gas_bubble.html
-----------------------------------
Älä missään nimessä laita suodatinta ilmastamaan vettä, se nimittäin kaasuttaa veden entisestään. Suodattimen ulostuloputki kannattaa myös pitää hieman pinnan yläpuolella, niin vedenpinta hajoaa ja suodattimessa olevien bakteerien tuottamat kaasut haihtuvat. Ilmastin pitäisi olla erillinen laite josta kuplat nousevat pintaan hajottaen pintajännitettä.
http://badmanstropicalfish.com/meds/gas_bubble.html
Älä missään nimessä laita suodatinta ilmastamaan vettä, se nimittäin kaasuttaa veden entisestään. Suodattimen ulostuloputki kannattaa myös pitää hieman pinnan yläpuolella, niin vedenpinta hajoaa ja suodattimessa olevien bakteerien tuottamat kaasut haihtuvat. Ilmastin pitäisi olla erillinen laite josta kuplat nousevat pintaan hajottaen pintajännitettä.
KYLLÄ...just tolta näyttää täällä pandamonninen!!
Mikäs tohon nyt auttaa?
Sen ilmastimen tosiaan jo toiseen suodattimeen laitoinkin.
Ja tota on vaan yhdella kalalla, muut monniset on ihan normaaleita.
Hassua tässä on se, että noi kuplat on ilmestyneet monniseen sillä aikaa kun tämä ilmastimena toiminut suodatin on ollut pois käytöstä.
Tosiaan siis reilu viikko sitten edellisen vedenvaihdon yhteydessä jätin tämän ilmastimena toimineen suodattimen pois päästä ja jätin vaan tavallisen kunnolla toimivan päälle. Tämä kunnon suodatin siis myös puhaltaa niin, että pintajännitys rikkoutuu.
Toinen ilmastimena toiminut on sellainen mikä ei oikein mitään suodata, mutta puhaltaa tehokkaasti kuplia.
Mikäs tohon nyt auttaa?
Sen ilmastimen tosiaan jo toiseen suodattimeen laitoinkin.
Ja tota on vaan yhdella kalalla, muut monniset on ihan normaaleita.
Hassua tässä on se, että noi kuplat on ilmestyneet monniseen sillä aikaa kun tämä ilmastimena toiminut suodatin on ollut pois käytöstä.
Tosiaan siis reilu viikko sitten edellisen vedenvaihdon yhteydessä jätin tämän ilmastimena toimineen suodattimen pois päästä ja jätin vaan tavallisen kunnolla toimivan päälle. Tämä kunnon suodatin siis myös puhaltaa niin, että pintajännitys rikkoutuu.
Toinen ilmastimena toiminut on sellainen mikä ei oikein mitään suodata, mutta puhaltaa tehokkaasti kuplia.
-
- Advanced Member
Jos kuplan sisällä näkyy mato, niin loisia ja jos ei niin sitten toi "kuplatauti". Ei oo kyllä tollasta tullut itelle missään vastaan.
Mun kaloilla oli selkeästi loisia, onneksi parantui lähes kaikki.

Asiaa itse tuntematta kyselisin ihan mielenkiinnosta, mikä ero on siis erilisen ilmastimen (kompressori ja "hohkakivi"?) kuplilla ja suodattimen oman ilmastimen kuplilla? Toinen "kaasuttaa" vettä ensisestään ja toinen taas helpottaa samaa ongelmaa. Omilla tiedoilla ja taidoilla ei tajua miten tuo on mahdollista! ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ok, hyvä, eli olosuhteet ovat taas kunnossa (kunnon kuplat ovat hyvä, tosin mitä syvemmältä tulevat, sitä enemmän ne vievät kaasuja pintaan).Sarka kirjoitti:Hassua tässä on se, että noi kuplat on ilmestyneet monniseen sillä aikaa kun tämä ilmastimena toiminut suodatin on ollut pois käytöstä.
Jos tosiaan on vain kyseessä kuplatauti, niin en sinuna tekisi muuta kuin poistaisin altaassa olevat lääkkeet ja odottaisin. Mutta tarkista kuitenkin, ettei kuplien sisällä näy loisia. Siinä tapauksessa asianmukainen lääkitys päälle.
Tuhannesti kiitoksia vastauksista!!
Kyllä se tota kuplatautia on...nyt näyttäisi olevan pinenemäänpäin noi monnisessa olevat kuplat.
Osa oli jo hävinnyt ja se iso kuplakin pienentynyt.
Ehkä se siis selviää hengissä
Mutta tohon haluaisin itsekkin mielenkiinnosta vastauksen, että mikä ero niillä ilmastinkivestä tulevissa kuplissa ja suodattimen ilmastimesta tulevissa kuplissa on?
Kotiakvaariossakin meinaan on suodattimessa ilmastin.
Enkä toki halua sitä käyttää, jos siitä jotain haittaa on!!
Kyllä se tota kuplatautia on...nyt näyttäisi olevan pinenemäänpäin noi monnisessa olevat kuplat.
Osa oli jo hävinnyt ja se iso kuplakin pienentynyt.
Ehkä se siis selviää hengissä

Mutta tohon haluaisin itsekkin mielenkiinnosta vastauksen, että mikä ero niillä ilmastinkivestä tulevissa kuplissa ja suodattimen ilmastimesta tulevissa kuplissa on?
Kotiakvaariossakin meinaan on suodattimessa ilmastin.
Enkä toki halua sitä käyttää, jos siitä jotain haittaa on!!
Suodatinilmastimessa (riippuen tietenkin mallista) ilma saatetaan pakottaa putkessa virtaavaan veteen jolloin vesi ylihapettuu. "Kuplataudin" yhtenä esimerkkisyynä mainitaan myös suodatin joka haukkaa ilmaa sisäänsä ja jonka ulostuloputki on täysin veden alla (jolloin kaasut liukenevat veteen eivätkä haihdu ilmaan). Toinen syy tautiin on hanaveden valuttaminen akvaarioon letku vedenpinnan alla. Näin vesi ylihapettuu. Eli kivi-ilmastimen hyöty on siinä, että vesi vastaanottaa oikean määrän happea suhteessa vedenpaineeseen ja ylimääräinen happi nousee kuplina pintaan.NoiR kirjoitti:Asiaa itse tuntematta kyselisin ihan mielenkiinnosta, mikä ero on siis erilisen ilmastimen (kompressori ja "hohkakivi"?) kuplilla ja suodattimen oman ilmastimen kuplilla? Toinen "kaasuttaa" vettä ensisestään ja toinen taas helpottaa samaa ongelmaa. Omilla tiedoilla ja taidoilla ei tajua miten tuo on mahdollista!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Aika suuria kuplia. Mietityttää että jos vedessä jotain vialla, miksi vain yksi kala oireilee, kun kaikki kuitenkin samassa vedessä uivat?
Tuosta ilmastuksesta olen sitä mieltä, että kaasujenvaihto veden ja ilman rajapinnassa tapahtuu pelkän suodattimen virtauksen voimalla, jos virtaus rikkoo pintaveden. Happikuplien merkitys, tulevat ne sitten ilmastimesta tai suodattimesta, on oman käsitykseni mukaan menneisiin uskomuksiin perustuva juttu.
Tuosta ilmastuksesta olen sitä mieltä, että kaasujenvaihto veden ja ilman rajapinnassa tapahtuu pelkän suodattimen virtauksen voimalla, jos virtaus rikkoo pintaveden. Happikuplien merkitys, tulevat ne sitten ilmastimesta tai suodattimesta, on oman käsitykseni mukaan menneisiin uskomuksiin perustuva juttu.
No, nyt vaan taisi yksi kala tähän mennessä oireilla. Kuplatauti olisi luultavasti ajan myötä iskenyt kaikkiin. Ja jos kala heti alkaa parantua, eli kuplat pienenevät, niin kaasutasapaino on saavutettu. Kuplatauti katoaa nopeasti kun ylimääräinen kaasu vedessä ei enää pakottaudu alempipaineiseen vereen. Tehokkain ennaltaehkäisy ja hoitokeino kuplatautiin tänäkin päivänä on ilmastinkivi. Jos suodattimen imu- ja ulostuloputki molemmat ovat veden alla, niin saattaa kyllä ilmastin muutenkin olla tarpeen. Paitsi onhan niitä sellaisiakin lajeja jotka pitävät tasapintaisesta vedestä.MHS kirjoitti:Aika suuria kuplia. Mietityttää että jos vedessä jotain vialla, miksi vain yksi kala oireilee, kun kaikki kuitenkin samassa vedessä uivat?