Vedenvaihto helteillä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Vedenvaihto helteillä
Vaihdatteko useammin/ enemmän vettä? Millä saatte pysymään viileänä vedet? Itse olen tihentänyt vaihtoja ja suurentanut vaihdettavan veden määrää, lisännyt jääkylmää vettä altaisiin, silti lämmöt nousee 30c nopeasti.
-
- Elite Member
Re: Vedenvaihto helteillä
Miula on akvoissa semmosia kaloja jotka tykkää lämpimästä vedestä, joten ei haittaa vaikka veden lämpö huiteleekii lähellä 30 astetta,
joten kerran viikossa rittää veden vaihto oikeen hyvin. Useimmin en edes pysty vettä helteillä vaihtamaan kun lehmille pitää laskea vettä kanssa.
joten kerran viikossa rittää veden vaihto oikeen hyvin. Useimmin en edes pysty vettä helteillä vaihtamaan kun lehmille pitää laskea vettä kanssa.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Minä olen viilentänyt neontetrojen akvaarion vettä laittamalla akvaarioon kylmäkallen muovipussissa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
600-litraiseen kultakala-altaaseen vaihdan vettä 120 litraa kerran tai kaksi päivässä, jotta saisin pidettyä lämpötilan 22 asteessa. Viimeistään silloin vaihdan kun lämpötila lähestyy 24 astetta. Vedenparannusainetta kyllä kuluu kiitettävä määrä
Tänä aamuna laitoin pakkasesta kellumaan altaaseen 10 litran vetoista vedellä täytettyä (eli jäädytettyä) muovipulloa kun en viitsinyt ennen töihin lähtöä alkaa vedellä lotraamaan. Seura-akvaariossa on lämpöä 25-26 astetta (normaalisti 22-23). Sinne olen tehnyt vain normaalit vedenvaihdot kerran tai kaksi viikossa mutta olen hillinnyt lämpöjen nousua vähentämällä toistaiseksi valaistusaikaa.
Öisin pidän parvekkeen oven auki jotta asunto viilenisi (asun korkealla mäellä joten hyttysistä ei ole kiusaa) ja suljen oven ja ikkunat aamulla kun ulkoilma alkaa lämmetä. Sisälämpötila pysyy siedettävänä kunnes aurinko iltapäivällä siirtyy paistamaan asuntoni puolelle taloa. Liialta auringolta suojaavat vaaleat verhot ja tänä kesänä ostin lisäksi valkoiset bambusälekaihtimet (toivon että heijastavat jonkin verran lämpöä takaisin ulos).

Öisin pidän parvekkeen oven auki jotta asunto viilenisi (asun korkealla mäellä joten hyttysistä ei ole kiusaa) ja suljen oven ja ikkunat aamulla kun ulkoilma alkaa lämmetä. Sisälämpötila pysyy siedettävänä kunnes aurinko iltapäivällä siirtyy paistamaan asuntoni puolelle taloa. Liialta auringolta suojaavat vaaleat verhot ja tänä kesänä ostin lisäksi valkoiset bambusälekaihtimet (toivon että heijastavat jonkin verran lämpöä takaisin ulos).
Kultakalat
-
- Senior Member
Ihan kiitettävästi hommaaKiksu kirjoitti:600-litraiseen kultakala-altaaseen vaihdan vettä 120 litraa kerran tai kaksi päivässä, jotta saisin pidettyä lämpötilan 22 asteessa. Viimeistään silloin vaihdan kun lämpötila lähestyy 24 astetta. Vedenparannusainetta kyllä kuluu kiitettävä määräTänä aamuna laitoin pakkasesta kellumaan altaaseen 10 litran vetoista vedellä täytettyä (eli jäädytettyä) muovipulloa kun en viitsinyt ennen töihin lähtöä alkaa vedellä lotraamaan. Seura-akvaariossa on lämpöä 25-26 astetta (normaalisti 22-23). Sinne olen tehnyt vain normaalit vedenvaihdot kerran tai kaksi viikossa mutta olen hillinnyt lämpöjen nousua vähentämällä toistaiseksi valaistusaikaa.

En ole koskaan kultakaloja harrastanut, mutta uskoisin niiden kyllä kestävän korkeita lämpötiloja kunhan hapetusta on riittävästi. Englanninkielinen Wikipedia sanoo: "Extremely high temperatures (over 30 °C (86 °F) can also harm goldfish. However, higher temperatures may help fight protozoan infestations by accelerating the parasite's life-cycle—thus eliminating it more quickly. The optimum temperature for goldfish is between 20 °C (68 °F) and 22 °C (72 °F)."Tankero kirjoitti:Ihan kiitettävästi hommaaKiksu kirjoitti:600-litraiseen kultakala-altaaseen vaihdan vettä 120 litraa kerran tai kaksi päivässä, jotta saisin pidettyä lämpötilan 22 asteessa. Viimeistään silloin vaihdan kun lämpötila lähestyy 24 astetta. Vedenparannusainetta kyllä kuluu kiitettävä määräTänä aamuna laitoin pakkasesta kellumaan altaaseen 10 litran vetoista vedellä täytettyä (eli jäädytettyä) muovipulloa kun en viitsinyt ennen töihin lähtöä alkaa vedellä lotraamaan. Seura-akvaariossa on lämpöä 25-26 astetta (normaalisti 22-23). Sinne olen tehnyt vain normaalit vedenvaihdot kerran tai kaksi viikossa mutta olen hillinnyt lämpöjen nousua vähentämällä toistaiseksi valaistusaikaa.
Öisin pidän parvekkeen oven auki jotta asunto viilenisi (asun korkealla mäellä joten hyttysistä ei ole kiusaa) ja suljen oven ja ikkunat aamulla kun ulkoilma alkaa lämmetä. Sisälämpötila pysyy siedettävänä kunnes aurinko iltapäivällä siirtyy paistamaan asuntoni puolelle taloa. Liialta auringolta suojaavat vaaleat verhot ja tänä kesänä ostin lisäksi valkoiset bambusälekaihtimet (toivon että heijastavat jonkin verran lämpöä takaisin ulos).![]()
Pattijoella oli tällainen kultakalatankki ulkotiloissa, joissa lämpötila hyvin harvoin laskee alle 25-asteen. On siellä yksi ahvenkin joukossa.
-
- Advanced Member
Juu hapetuksen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, suodattimissa kiertää vesi 3200 litraa tunnissa ja veden pinta-ala on 100 x 120 cm. Kalatkin ovat vielä pieniä, isoin n. 13 cm ilman pyrstöä, kaksi alle 10-senttistä ja kolme noin viisisenttistä. Kaikki ovat komeettoja tai luonnonmuotoja. On kuitenkin kiva että kämpässä ainakin joillain on vilpoisat olot vaikka itsellä on hiki otsalla 

Kultakalat
-
- Katalysaattori
En vaihda vettä sen enempää kuin normaalisti. Suodattimien ulostulot ovat nostettu ylemmäs, jotta rikkoo enemmän vedenpintaa. Altaista, joissa on 2 valaisinta, olen toisen nostanut pois ja kansilasit tietenkin. Lattiatuuletin puhaltaa täysillä, vaihtelen sitä altaiden välillä, eniten sitä tarvitaan tuon 63-litraisen kanssa, kun kuumenee nopeasti ja normilämpö on 26. Isoissa altaissa normaalisti 27-28 astetta ja enempi vettä, joten niillä ei sinänsä hätää. Just siirsin tuulettimen niille puhaltamaan kun pikkuallas näyttää 26 astetta. Haihtuneen veden tilalle lisään toki vettä tarpeen mukaan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
En ole vaihtanut sen enempää kuin yleensäkkään. Eli noin kerran viikossa vaihdan puolet. Lisään kyllä helteillä hieman tavallista viileämpää vettä vaihdon yhteydessä. Lämmittimet olen ottanut varalta pois päältä. Kansilaseja olen raottanut ja valaistuksen laittanut vähemmälle jos alkaa nousta lämpö ihan liikaa. Eniten kuumenee pieni 63litrainen jossa tiivis kansi, siitä otan kovimmilla helteillä ainakin toisen loistaputken pois päältä. Yöllä tietenkin tuuletan mahdollisimman paljon, että asunto viilenisi. Minulla ei onneksi ole erityisen viileässä viihtyviä lajeja, mutta alkukesän hellejakso tappoi 7 piikkisilmää, taistelukalan ja 5 kardinaalitetraa. Mistä lie johtunut kun noiden kaikkien pitäisi tykätä lämpimästä vedestä ja altaan lämpö oli max 31astetta, ehkä altaan happipitoisuus laski, vaikka olen huolehtinut aina riittävästä pintavedenkierrosta.
-
- Katalysaattori
Taistelukala labyrinttikalana käyttää ilmakehän happea hyväkseen, joten veden happipitoisuus ei sinänsä siihen kalaan vaikuta. Muihin kylläkin. 31 astetta on kyllä sairaan kuuma noille kaloille. Kannattaisi nostaa kaikki kansilasit pois ja valaisimetkin, jos lämpö on 30 luokkaa. Noi tuulettimet ei mitään maltaita maksa, eri asia toki että onko niitä enää missään kaupassa myytävänä.saagelo kirjoitti:Mistä lie johtunut kun noiden kaikkien pitäisi tykätä lämpimästä vedestä ja altaan lämpö oli max 31astetta, ehkä altaan happipitoisuus laski, vaikka olen huolehtinut aina riittävästä pintavedenkierrosta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
-
- Advanced Member
Altaassa on tällä hetkellä 29 astetta lämmintä, eilen laskin hyvin kylmä vettä altaaseen ja vesi viileni pari-kolmella asteella mutta kun pitää valaistuksen päällä niin vesi lämpenee taas.
Onko liian usein jos vaihtaa vettä hyvin kylmällä vedellä pari-kolme kertaa viikossa niin että vesi viilenee n.2-3 astetta?
Onko liian usein jos vaihtaa vettä hyvin kylmällä vedellä pari-kolme kertaa viikossa niin että vesi viilenee n.2-3 astetta?
-
- Senior Member
MInä ehkä laittaisin jotain kylmävesipulloja kellumaan ja viilentämään, ajattelen jatkuvan veden vaihdon olevan aika stressaavaa kaloille.monniomistaja kirjoitti:Altaassa on tällä hetkellä 29 astetta lämmintä, eilen laskin hyvin kylmä vettä altaaseen ja vesi viileni pari-kolmella asteella mutta kun pitää valaistuksen päällä niin vesi lämpenee taas.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Suosittelen ikkunoihin pimentäviä rullaverhoja, joissa on taustapuoli semmoista hopeista kalvoa. Laskevat lämpötilaa todella reilusti. Ero on niin suuri, että sen huomaa selvästi ihan tällä omalla ihollakin.
Tuo jääkuutiojuttu eli pakastekanisteri tai vastaava, jonka vesi ei sula akvaarioon, on varmaan aivan loistava. Sen ei ainakaan pitäisi muuttaa vesiarvoja, niinkuin jatkuva vaihtaminen tekee.
Tuo jääkuutiojuttu eli pakastekanisteri tai vastaava, jonka vesi ei sula akvaarioon, on varmaan aivan loistava. Sen ei ainakaan pitäisi muuttaa vesiarvoja, niinkuin jatkuva vaihtaminen tekee.
-
- Advanced Member
Vedenvaihto on ihan ok, jos vesiarvot ei sen myötä vatkaa ylös-alas. Mutta voisin kuvitella, että stressavampaa kaloille on jatkuva 2-3 asteen pomppiminen ylös alas, esim. kerran-kaksi päivässä.
Meillä ei vaihdeta vettä yhtään normaalia useammin, hapetusta ja kiertoa on hiukan lisätty. Akvoissa on tällä hetkellä +28c eli ei ihan paha, vaikka tuokin on liikaa parille lajille. Toisaalta lämpö nousi hitaasti, joten kalat sopeutuivat (ainakin näennäisesti) siihen hyvin. Nopeat lämmönvaihtelut on rasittavia, vaikka ne hyväätarkoittavasti kävisivätkin hetkellisesti kalan suosituslämmössä, jos ne ei pysy siellä kuin muutaman tunnin.
En vaan ymmärrä panikointia veden lämpötilasta, paitsi joidenkin oikeasti viileän veden kalojen kohdalla, kun lämpötila luonnossakin voi vaihdella (etenkin nykyään, kiitos ilmaston muuttumisen) ja kyllä kalat olisi aika nopeasti sukupuuttoon kuolleita, jos eivät sopeutuisi. Ja onhan lämpimiä jaksoja ollut maailman sivu, Suomessakin.
Meillä ei vaihdeta vettä yhtään normaalia useammin, hapetusta ja kiertoa on hiukan lisätty. Akvoissa on tällä hetkellä +28c eli ei ihan paha, vaikka tuokin on liikaa parille lajille. Toisaalta lämpö nousi hitaasti, joten kalat sopeutuivat (ainakin näennäisesti) siihen hyvin. Nopeat lämmönvaihtelut on rasittavia, vaikka ne hyväätarkoittavasti kävisivätkin hetkellisesti kalan suosituslämmössä, jos ne ei pysy siellä kuin muutaman tunnin.
En vaan ymmärrä panikointia veden lämpötilasta, paitsi joidenkin oikeasti viileän veden kalojen kohdalla, kun lämpötila luonnossakin voi vaihdella (etenkin nykyään, kiitos ilmaston muuttumisen) ja kyllä kalat olisi aika nopeasti sukupuuttoon kuolleita, jos eivät sopeutuisi. Ja onhan lämpimiä jaksoja ollut maailman sivu, Suomessakin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Advanced Member
Kaloja ovat viher- ja helmimonniset ja ne kestää 29 astetta vielä ihan hyvin mutta ongelma on lähinnä kasvit. Ainakin viime kesänä jolloin lämpötila nousi yli 30 niin lehdet ikäänkuin sulivat pois eli muuttui pehmeiksi ja läpikuultaviksi.
Tosin en haluaisi näille lämpimän veden monnisillekaan 30 astetta tai enemmän altaassa
Tosin en haluaisi näille lämpimän veden monnisillekaan 30 astetta tai enemmän altaassa

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
Mulla on tuossa 128:ssa alitehoinen lämmitin jatkuvasti jollain teholla päällä. Nimenomaan siksi että se tasaa tätä kesäistä päivän ja yön ja kaiken lämmönheittelyä niin, että käytännössä kaikkein rajuimmatkaan säänmuutokset ei nosta veden lämpötilaa yli 28:n (ennen kuin löytyi oikea teho tuolle kapineelle päästiin kerran käymään 30. asteessa, enää ei), muttei myöskään laske sitä alle 26:n. Vedenvaihdot olen tehnyt ihan kuten ennenkin ja toisaalta altaassa onkin lämpimän veden porukkaa ja sitten taas sellainen parvikalaporukka joka eläisi todennäköisesti missä tahansa lätäkössä
Pintavirtaus on nostettu maksimiin ja kovasti näyttäisi siltä ettei happipitoisuuden kanssa ole ongelmaa. Ei kasveilla eikä kaloilla.

Pintavirtaus on nostettu maksimiin ja kovasti näyttäisi siltä ettei happipitoisuuden kanssa ole ongelmaa. Ei kasveilla eikä kaloilla.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
-
- Advanced Member
Kivakiva, hanasta tulee nyt (kylmää) vettä jossa on nitriittiä 0,1 mg/l. Täällä Espoossa on ollut niin kuivaa että vesilaitokselta lähtee "keskeneräistä" vettä kun ihmiset kastelevat nurmikkojaan ym. (näin joku esitti selityksenä). Normaalistikin nitriittiä on 0,02-0,03 mg/l. Tänään saa jäädä vedenvaihto väliin ihan tuon takia. Altaassa lämpötila 23,5 astetta. No,pakkasesta muutama jääpullo taas lillumaan...
Kultakalat
Minä käytän veden viilennykseen kylmäkalleja ja pakastimessa jäädytettyjä vesipulloja,Tankero kirjoitti:Vaihdatteko useammin/ enemmän vettä? Millä saatte pysymään viileänä vedet? Itse olen tihentänyt vaihtoja ja suurentanut vaihdettavan veden määrää, lisännyt jääkylmää vettä altaisiin, silti lämmöt nousee 30c nopeasti.
näillä helteillä meidän kaappipakastin pursuaakin nyt niitä jäädytettyjä vesipulloja, niin ettei meinaa
enää paljoa tavaraa pakastimeen mahtua.

Vedenvaihdot suoritan normaalisti niinkuin viileämmälläkin ilmalla, jos lämpötilat ovat sillon korkeat,
niin vedenvaihdon yhteydessä lisään akvaan sitten viileämpää vettä.
Eli eikun vaan muovipulloihin vettä ja pakastimeen, halpaa ja helppoa!

Akvat 526L, 250L ja 100L
Miksi usein otetaan lämmitin pois akvaariosta kun lämpötila huitelee korkealla, kun niissähän on termostaatit jotka kyllä saattavat heitttää asteen pari, mutta onko helteellä suurempi todenäköisyys että lämppäri sanoo poks ?

Mä ainakin otan lämppärit pois akvoista heti kun helteet alkaa, ihan kokemuksen vuoksi.waldo kirjoitti:Miksi usein otetaan lämmitin pois akvaariosta kun lämpötila huitelee korkealla, kun niissähän on termostaatit jotka kyllä saattavat heitttää asteen pari, mutta onko helteellä suurempi todenäköisyys että lämppäri sanoo poks ?![]()
Kovilla helteillä mulla nous akvaariovesien lämpötilat niin korkeeks et eipä montaa sinttiä jääny henkiin,
ja muutenkin kuumalla ilmalla lämppärit on akvassa ihan turhaan ja helposti saa ne sinne takas laitettua heti kun tarve vaatii.

Akvat 526L, 250L ja 100L
-
- Senior Member
Meillä kuumentaa lamput niin tehokkaasti vedet ettei tarvita lämppäreitä talvellakaan.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Meilläkin lamput hoitavat lämmityksen päivällä suurimman osan vuodesta. Lämppäreitä käytän siksi ettei yöllä laskisi lämpö liikaa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Minä otin myös lämmittimen pois käytöstä kun helteet alkoivat. Vettä vaihdan normaalisti kerran viikossa, mutta akvaarioon laitettava vesi on aavistuksen viileämpää kuin yleensä. Lyhensin lamppujen päällä oloaikaa muutamalla tunnilla molemmista päistä ja välillä pidän päällä vain toisen lampun. Noita kylmäkalleja olisi voinut kokeilla. Välillä olen laittanut pakasteruokaa esim. pakasteherneitä akvaarioon, mutta ei ne kyllä tuollaista vesimassaa viilennä ollenkaan. Meidän asunto ei kyllä mikään ihan tukahduttavan kuuma ole, mutta 26-27 on kyllä hieman turhan paljon minun kaloilleni.