Askel eteenpäin kudetuksessa.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

der opa kirjoitti: Timppa - mikäli ja kun luet tämän - mainitsit aiemmin itse pitäväsi "kynnenkokoisille" poikasille kidusloiskuurin "rutiininomaisesti". Pari kysymystä asiaan liittyen:

- minkä ikäisille poikasille pidät kuurin, entä milloin olet vieroittanut poikaset emoista?

- mitä olet käyttänyt poikasille (suola, flubenol, formaliini, muu), entä annostus ja kuurin kesto?
Yleensä pidän poikasille ensisijaisesti flubenol kuurin noormaali annostuksella kun poikaset ovat noin etusormen kynnen kokoisia ilman pyrstöä. Poikasten vieroitukseen ei muuta sääntöä ole kuin vaatimus että syövät kaikki kiinteää ruokaa, mutta jos poikasia on vähän ja ne eivät ole emolle/emoille haitaksi niin kolme viikkoa emojen kyljillä on minulla maksimi, kukaan ei kiellä pitämään pidempäänkin poikasia emoillaan. Yleisin itselläni on noin 14 vrk/poikue emoilla, joskin olen ottanut viikonkin vanhana poikasilta emon/emot pois, en haavilla (herkkien poikasten vuoksi) vaan kämmenellä emot pois siirtäen. Poikasten emokaloilta poisotto on ihan tapaskohtainen asia.

Kuten ylempänä mainitsin niin ensisijaisesti flubenolilla, mutta jos se ei tehoa olen käyttänyt trichlorfon nimistä tuholaismyrkkyä joka kuuluu organofosfaateihin ja on voimakas myrkky. Tälle en ohjetta tänne rupea laittamaan tavallisen Anni/Antti Akvaristin on tätä tuholaismyrkkyä melkein mahdoton saada ilman suhteita ja sittenkin jos tätä onnistuu hankkimaan tarvitaan trichlorfonin punnitsemiseen vaaka jonka tarkuus on oltava vähintäin 1/100 osa gamman tarkuus.

Kidusloisia häätäessä poikasilta flubenolilla riittä yleensä 4 päivän kuuri jokapäiväisine vedenvaihtoineen jolloin lääkettä joutuu lisäämään joka kerta vedenvaihdoissa menetetty määrä. Sen jälkeen olen pitännyt 4 päivän lääkkeettömän tauon jokapäiväisine vedenvaihtoineen ja taas 4 päivää flubenol lääkitystä. Jos kalat ovat ok niin lääkitys loppuu tähän. Tämän kuurin olen pitännyt poikkeuksetta etukäteen kaikille poikasille vaikka niitä ei olisi ulkoisesti mikään vaivannutkaan. Siinä vaiheessa kun ulkoisia oireita alkaa tulla, kalat hankailevat ja alkavat tummua, roikkua pinnassa väistämättä menetetään poikueen herkimmät kalat lääkityksestä huolimatta. Oikeassa olit että poikaset saavat loiset jo pieninä emoiltaan ja pieni poikanen ei kestä varsinkaan massalois esintymää murto osaakaan niin hyvin kuin suurempi poikanen tai aikuinen kala. Juhani käytti tosiaan pieniin poikasiin formaliinia, sitäkin voi turvallisesti käyttää Juhanin antaman ohjeen mukaan.

Tuosta "trichlorfon"ista löytyy netistä tietoa englanniksi, myös hakua "trichlorfon discus fish parasite" tai pelkkä "trichlorfon fish parasite" kannattaa kokeilla. Eri hakukoneilla on hiukan erillaisia erityisehtoja ns jokerimerkeille joten keksi ne itse hauissasi oikeisiin paikkoihin.

Trv.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
sunne/heikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 202
Liittynyt: 22:01, 08.11.2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sunne/heikki »

Täällä taas kutualustaa puhdistellaan. Yrittävät taas uutterasti tuohon suodattimen putkeen.

Harmi, kun näin nopeasti innostuvat, sillä olen vaihtamassa siskoltani 60 litraista allasta kutualtaaksi. Tähän hätään se ei kyllä ehdi, sillä tänään he vasta tyhjentävät tuon altaan ja siirtävät kalat meiltä saatuun 128 litraiseen akvaarioon.

No, loppuviikosta sitten voinkin siirtää Tipin ja Sylvesterin private partyihin nauttimaan toistensa seurasta. Katsotaan sitten, kuinka onnistutaan.
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää!
der opa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 15:32, 22.07.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja der opa »

Timppa, kiitos tiedoista.

TiHe kirjoitti:
Kuten ylempänä mainitsin niin ensisijaisesti flubenolilla, mutta jos se ei tehoa olen käyttänyt trichlorfon nimistä tuholaismyrkkyä joka kuuluu organofosfaateihin ja on voimakas myrkky.
Näytti olevan sen luokan myrkky että jätetään toistaiseksi väliin. Pystyn tappamaan kalani muutenkin...

Laitoin poikasille epäiltyihin kidusloisiin formaliinikylvyn 3,3ml/100 litraa vettä. Kesto 24h ja 50% veden vaihto ennen ja jälkeen kuurin. Poikasten ikä oli uimaanlähdöstä kuurin alkaessa 9 vuorokautta. Lisähapetus kuurin aikana. Poikasten skrapailu loppui siihen ja yksikään ei kuollut. Ei siis mitään preparaatteja yms., kyseessä oli ns. quick and dirty -ratkaisu. Lisäksi jouduin kiinnittämään entistä enemmän huomiota veden laatuun, formaliini käsittääkseni tekee hallaa nitriittiä hajottaville bakteereille ja nitriitti ampuikin "nollasta" ylöspäin. Osasyynä oli varmasti myös poikasten kasvava ravinnontarve, hento suodatin ja altaan pieni koko (63L). Apuna tähän suuret vedenvaihdot suoraan 500 litran altaasta. 250 litrainen kasvatuspönttö on jo odottamassa uusia asukkeja.

Että sellasta.

t. Olli

ps. Olin jo astumassa autoon lähteäkseni Kuopioon ostamaan niitä Timpan kauppaamia suomalaistuneita kiekkoja. Sain kuitenkin viimeisillä voimillani vedettyä kylmät kääreet silmille ja nuuka-moden takaisin päälle. Mr Somsakiin on kuitenkin oltu yhteydessä...ehkäpä jossain vaiheessa otan nuo kääreet pois silmiltä ja...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

der opa kirjoitti: formaliini käsittääkseni tekee hallaa nitriittiä hajottaville bakteereille ja nitriitti ampuikin "nollasta" ylöspäin. Osasyynä oli varmasti myös poikasten kasvava ravinnontarve, hento suodatin ja altaan pieni koko (63L). Apuna tähän suuret vedenvaihdot suoraan 500 litran altaasta.
"Apuna tähän suuret vedenvaihdot suoraan 500 litran altaasta."

Tuo riitelee hiukan lääkitksen kanssa vastaan minulla, häädät kidusloisia ja tuot vanhan veden mukana uusia toisesta altaasta ?

Käyttäisit vain hetken seisotettua sopivan lämpöistä kraanavettä, jos ph on ongelma tiputa ph:ta sankossa/saavissa 28 % ortofosforihapolla sopivaksi.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

der opa kirjoitti: Lisäksi jouduin kiinnittämään entistä enemmän huomiota veden laatuun, formaliini käsittääkseni tekee hallaa nitriittiä hajottaville bakteereille ja nitriitti ampuikin "nollasta" ylöspäin.
Formaliinillä ei pitäisi olla vaikutusta nitrifikaatiobakteereihin, varsinkaan noin pieninä annoksina.

T:Ville
der opa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 15:32, 22.07.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja der opa »

TiHe:
Tuo riitelee hiukan lääkitksen kanssa vastaan minulla, häädät kidusloisia ja tuot vanhan veden mukana uusia toisesta altaasta ?
Ville:
Formaliinillä ei pitäisi olla vaikutusta nitrifikaatiobakteereihin, varsinkaan noin pieninä annoksina.
Formaliinioletus oli siis väärä. Siinä tapauksessa että formaliini ei vaikuttanut nitrifikaatiobakteereihin nitriittipiikki johtui luultavasti pääosin ruuantähteistä jotka pääsivät kaikesta huolimatta pilaamaan vettä. Jos kutuallas olisi isompi, olisi poikasten kasvaessa mahdollisuuus lisätä vesitilavuutta jolloin veden laadun ylläpitäminen olisi helpompaa. Olen ruokkinut emot vain kerran päivässä, mutta sydänmössö pöllyää aika tavalla vaikka pohjan puhdistaa kaksi kertaa päivässä skeidasta ja pyyhkii samalla lasit puhtaaksi. Työlästä.

Timppa, mietin täsmälleen samaa kidusloiskannan lisääntymisestä vaihtaessani pikkualtaaseen vettä isosta altaasta. Nitriitit olivat kuitenkin punaisella ja asian korjaamiseen ei enää 50% vedenvaihto riittänyt. Puun ja kuoren välissä oli pakko hoitaa akuutimpi ongelma ensin jotta nitriitit sai mahdollisimman alas. Kraanaveden pH:n laskemiseen olenkin käyttänyt fosforihappoa. Jatkossa pitää olla vain tarkempana, näyttää siltä että heti kun luulee osaavansa homman niin jokin menee reisille.

Nyt kaikki näyttää hyvältä, poikaset kahden viikon ikäisiä ja kasvavat kovaa vauhtia (kop kop). Oppia ikä kaikki.

t. Olli
sunne/heikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 202
Liittynyt: 22:01, 08.11.2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sunne/heikki »

Meillä kudussa päästiin niin pitkälle, että poikaset kuoriutuivat ja elivätkin toista vuorokautta. Sitten niille kävi huonosti, niin kuin seura-akvaariossa voi olettaa.

Tänään siirsimme Tipin ja Sylvesterin pienempään (63 l) kutualtaaseen ja heti alkoi kauhea touhu. Nyt ne on kuteneet ja saa nyt nähdä, kuinka käy. Suodattimena on ilmapumpulla toimiva vaahtomuovisuodatin ja ainoa sisustus on kutukartio. Kolme seinää peitimme valkealla kartongilla, jotta kyljille löytäminen olisi helpompaa, jos niin pitkälle pääsemme.

Onko joku homeenestolääkitys pakollista, vai pärjäämmekö ilman. Itse olisin sellaisen "luonnollisen syntymän" kannalla. Ei siis mitään ylimääräisiä litkuja.

Tässä nyt sitten odottelemme, mitä tuleman pitää.

T: Sunne
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää!
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

sunne/heikki kirjoitti: Onko joku homeenestolääkitys pakollista, vai pärjäämmekö ilman. Itse olisin sellaisen "luonnollisen syntymän" kannalla. Ei siis mitään ylimääräisiä litkuja.
T: Sunne
Homeenesto lääkitystä ei ole mitenkään pakollista käyttää, eikä pidäkään käyttää jos homehtuminen ei ole ongelma.
Ja kun ilmeisesti et ole suojannut kutua verkolla, pääsevät emot poistamaan itse vahingoittuneet/hedelmöittymät/homehtuneet munat, ja estävät näin ollen mahdollisen homeen leviämisen terveisiin muniin.

T:Ville
sunne/heikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 202
Liittynyt: 22:01, 08.11.2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sunne/heikki »

Joo, postivathan nuo emot aika tehokkaasti munia, nimittäin koko kutu on taas kerran syöty [}:)] !!! On se kumma, kun nuo on tuollaisia vanhempia. Nyt kuitenkin aion lopettaa tästä aiheesta kirjoittelun, kun ei hommasta taida tulla mitään. Ei se haittaisi, jos olisimme vasta nyt aloittaneet kudetuksen kyseisellä parilla, mutta kun tiedossa on nuo Pian ja Jarkon parikymmentä epäonnistunutta kutua.

Joka tapauksessa Tipi ja Syltty saavat nyt peuhata rauhassa, ja minä palaan linjoille, kun olemme todellakin saaneet jotain aikaan; Kun ei innostu, niin ei petykään kovin pahasti!

T: Sunne
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”