veksi kirjoitti:Viljelty kala on tottunut akvaario-olosuhteisiin; korkeaan pH:n ja kovempaan veteen. Jotkut harrastajat pitävät kiekkoja jopa emäksisessä vedessä ja lisäävät suolaa veteen. Luonnossa kalat elävät erittäin pehmeässä ja vahvasti happamassa vedessä. Aikalailla saa säätää, että ko olosuhteet saa akvaarioon.
On totta, että villeistä itselläni ei juurikaan ole kokemusta. Kaksi tefegreeniä oli parven jatkona. Ainakin nämä yksilöt sairastivat jatkuvasti ja vaativat extrahuolenpitoa. Viljeltyjen kanssa olen pärjännyt aina paremmin. Nytkin on 120kpl +-5cm poikasta varttumassa ja kohta luovutusiässä. Niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
No joo, totta. Voi olla, itselläni ei ole kokemusta villien pidosta kovassa vedessä. Meillä kun täällä Tampereella tulee hanasta pH 7,5, ja kun KH seilaa 1-3 välillä riippuen vuodenajasta, niin altaan pH on asettunut 6,5-7,0 paikkeille ihan itsestään. Itse en ole siis ikinä villien (tai muidenkaan) kanssa mitenkään kikkaillut. Joku "GURU" aikanaan sanoikin, että on tyhmää yrittää lähteä tavoittelemaan jotain luonnon pH arvoja, kun kalat itsessään ovat erityisen sopeutuvaisia ja ottavat herkemmin nokkaan epävakaista tai heilahtelevista vesiolosuhteista. Eriasia on mielestäni jos yrittää viljellä kiekkojaan, vaikka siinäkin keskittyisin enemmän puhtaaseen veteen, sekä oikeaan ja runsaaseen (proteiinipitoiseen) ruokavalioon.
310l vettä: muutama pohjalla asuva kala. Automaatinen veden vaihto tarvittaessa -200l osmo vettä päivässä. CO2 aut.säätö(Ph valvonta). Paljonko olis normaali kiekko parven määrä?
Itse laittaisin 8-9kpl, ottaen huomioon sen, että jos myöhemmin esim. 1kpl putoaa kelkasta jostain syystä, niin parvi on edelleen riittävä.
Kalat eivät ahdistu toistensa seurasta, joten en näe mitään syytä laittaa juuri vähempää.
Jos vertaan omiin kokemuksiin (liikeolosuhteisiin), niin meillä oli 40kpl luonnonkiekkoja 450litraisessa, johon meni päivittäin n. 100g räkmiksiä. Vedenvaihto (50%) tehtiin 3 päivän välein ja kalat voivat paremmin kuin koskaan olen missään nähnyt.. Parvenjohtaja veti parvea tyylikkäästi ja ryhmän saatua varoitussignaalin ns. "atomipommikuvio" oli mieletöntä seurattavaa.
Jos käytät automaattista vedenvaihtoa, ja puhdasta vettä, niin lisäisin erikseen kiekkosuolaa altaseen, koska muuten saat takuuvarmasti aikaan reikätaudin kaloillesi.. Riippuen miten vedenvaihdon teet, tekisin valmiin liuoksen ja lisäisin sitä jatkuvasti esim. dosaatiopumpun avulla.