Mikä/Mitä kiekkopiirteitä ?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
joka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Mikä/Mitä kiekkopiirteitä ?

Viesti Kirjoittaja joka »

Tosiaan jossain aiemmin olenkin maininnut, että pelastettiin 4 sekavaa kiekkoa kylmettyneestä altaasta, joista kolme jäi terveinä meille ? Kun olen vasta aloitteleva kiekisti :) olen ihmetellyt tätä "hieman" äksyä kiekkoa mitä kiekkopiirteitä siitä löytyy ?

- j o n i -
Liitteet
...mikä minä olen ?
...mikä minä olen ?
kiekko.jpg (117.22 KiB) Katsottu 1292 kertaa
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä/Mitä kiekkopiirteitä ?

Viesti Kirjoittaja Carmila »

En ihan ymmärtänyt kysymystä, enkä löytänyt aiempaakaan informaatiota kiekoistasi, joten toivottavasti vastaus ei mene ihan metsään... :?

Kuvan kiekko näyttää pigeon -värimuodolta, eli toisin sanoen se ei pysty muodostamaan peruskiekolle tyypillisiä pystyraitoja, joilla ilmaista itseään. Tummaa värivirhettä, eli "pippuria" näyttää olevan runsaasti. (Muistelen, että pippuri on jäännettä noista pystyraidoista.)
Minkä kokoinen kala on? Minun silmääni se näyttää kääpiöityneeltä. Niin päättelen silmän suhteettoman suuresta koosta.

Äkäisyys voi johtua paitsi siitä, että ovat uudessa altaassa, myös siitä, että yksi joukosta puuttuu, joten ryhmässä laitetaan arvojärjestystä uusiksi. Kun kiekko ei pysty ilmaisemaan esim. alistumista pystyraidoin, voi pomon paikalle yrittävä ärhennellä oikein kovastikin. Miten muut kiekot käyttäytyvät?
joka
Junior Member
Junior Member

Kiitos, tätä tietoa etsinkin.

Kalat tosiaan olivat kylmässä, ilman lämmittimiä olevasta altaasta, iästä ei voi sanoa, eikä myöskään ruokinnasta, tuo on kooltaan vain about 7 cm 8O

Niin sanotaan että hyvin elelevät keskenään, mutta ruokinta aikana puree kahta muuta kaveria kuonoon ! Kaikki kyllä saavat syödä, kun katsoo, että ruokaa on eripuolilla, välillä tällä kaverilla on kovin vaikeaa syöminen sitten, kun joutuu hätistelemään muita eikä ehdi syömään...

...aa pippuria ? onko keikoista hyvää kattavaa kirjaa suomeksi !

Meille on tulossa 8 Pigeon kaveria näille parin viikon päästä.

- j o n i -
joka
Junior Member
Junior Member

...tuo jämä on hieman pyöristynyt, siis se ruumiinväritykseltään kuin pigeonit, eviltään kuin tuo punaturkoosi ja pinnaltaan, sekä sielultaan pippurinen, kuin mafioso... siksi nimesinkin sen Sergeiksi ja ketä se kuisaa on Anatoli 8-)... Molemmat jääneet varmaan pieniksi heikon hoidon johdosta, ei ainakaan selvää koon kasvamista ole tapahtunut ainoastaan pyöristymistä ruokinnan säännöllistämisestä...

- j o n i -
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

joka kirjoitti:...tuo jämä on hieman pyöristynyt, siis se ruumiinväritykseltään kuin pigeonit, eviltään kuin tuo punaturkoosi ja pinnaltaan, sekä sielultaan pippurinen, kuin mafioso... siksi nimesinkin sen Sergeiksi ja ketä se kuisaa on Anatoli 8-)... Molemmat jääneet varmaan pieniksi heikon hoidon johdosta, ei ainakaan selvää koon kasvamista ole tapahtunut ainoastaan pyöristymistä ruokinnan säännöllistämisestä...

- j o n i -
Saattaa olla, että vielä kasvavat kokoakin, jos nyt syövät hyvin ja ovat pyöristyneet. Kiekot kykenevät kasvamaan kokoa muistaakseni n. 3 ikävuoteen saakka. Minulla oli yksi pigeoni, joka oli jäänyt puolta pienemmäksi, kun toinen saman ikäinen. Kun sain sen syömään kunnolla se otti vielä tuossa 2-3 vuoden välillä toisen normaalisti kasvaneen koossa kiinni. Sinun kaloistasi on vaikea antaa ennustetta, jos siitä iästä ei tosiaan ole mitään tietoa..
joka
Junior Member
Junior Member

...joo, iästä ei ole tietoa, no katsellaan nyt mihin mennään, eivät ole enää paperin ohuita... ruokahalua on nykyään niin, ettei liikaa voisi niiden mielestä syöttää... vesi ei vaan kestä sitä :) joten mennään aamulla muroilla (discus) ja illalla sydäntä...

- j o n i -
joka
Junior Member
Junior Member

No niin, Sergei osoittautuikin sitten ilmeisesti tytöksi... Ovat päivän aikana pyöräyttäneet kudun, suodattimen putkeen punaturkoosin kanssa, sanokaapa olisi mielenkiintoista ottaa tuo kutu talteen ja siirtää turva altaaseen, onnistuuko se ? No ehkä aamulla tuota kutua ei enää ole, mutta jatkoa ajatellen ! Mitähän noista tulee, melko kummia hybridejä... ei varmaan kannata ?

- j o n i -
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Kiekot hoitavat poikasiaan, eivätkä poikaset selviydy ilman emokalojen kylkilimaa tai "korvaavaa ravintoa", jona joku lienee käyttänyt jotain kananmunankeltuaismössöä. Haulla varmaan löytyy siitä aiheesta jotain. Kannattaa varmaan eristää ennemminkin kutupari omaan "kutuyksiöönsä", kuin yrittää "yksinäisellä" kudulla.
joka
Junior Member
Junior Member

...joo, mielenkiinnosta kokeilen, otan tähän sellaisen kutu/karanteeni altaan... nyt ovat tehneet jo kaksi kutua, samoin pigeonit, mutta viimeisen kudun popsi joko itse tai joku muu sen teki ?
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Aika samannäköinen kuin tuo Jonin kuvassa oleva Sergein, on tämä meidän :http://maltsa.kuvat.fi/kuvat/kiekot/IMG_0059.JPG. Valittettavasti se kupsahti kesällä, kun lämpösuodatin meni epäkuntoon. Tämä ostettiin tammikuussa 2007 Akvaario Kurjesta, niin kuin meidän muutkin kiekot.
576 L Sekala, 240 L Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”