Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ladyblues
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 22:55, 13.07.2008
Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Ladyblues »

Eli minua on alkanut kiinnostaa perustaa pari pienempää akvaariota tuon tulevan jätin seura-akvan rinnalle. Ja nyt olen päättänyt, että haluan sinne etupäässä taistelukaloja, ne on on mua aina viehättänyt, ja nykyisin kun on muitakin tarjolla kuin noita punaisia ja sinisiä. Tänään kävin katsomassa Iso-Omenan Faunatteressa, jossa olisi ollut punasen/lilan sävyisiä nuoria/naaraita (samassa altaassa). Siellä tosin noi kalan hinnat yleensä näytti olevan aika kalliita muihin verrattuna mitä olen katsellut.

Eli jos tänne hankkisi esim 3 (max 4) taistoakvaa. 1 uros ja kuinka monta naarasta (esim. 4-5)? Akvan ihanne koko? Voiko noita kudettaa samassa akvaariossa, vai pitääkö poikaset siirtää omaan kasvatusaltaaseen?

Voisiko tuollaiseen akvaan hankkia jotain pohjakerroksissa viihtyviä kaloja, esim. monnisia tms.

Kaikenlainen jalostus/kasvatus kiinnostaa, kasvatan siis koiria.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Sitten kun aiot ostaa taistonaaraita, niin suosittelen käymään Akvaariolinnassa, siellä on tosi hienoja sinisiä naaraita, Half moon -evämuotoa. Eivät ole halvimmasta päästä, mutta laatuhan maksaa. Ja lisää tulee kuulemma kuun puolivälissä. Ite ostin juuri tänään sieltä hienon lilan naaraan, jota yritän kudettaa. Kaksi naarasta ei taida olla hyvä vaihtoehto, kuten tuossa taistonaaras jahtaa toista -topikissa jo turistiin. Mulla on nyt kolme naarasta, saa nähdä miten tulevat juttuun sitten kunhan laitan ne kaikki samaan altaaseen. Nyt yksi on ukon kanssa kutemassa, yksi poikasaltaassa koska ensimmäisenä ostettu naaras käy jatkuvasti sen kimppuun kun naaraita oli kaksi samassa altaassa. Kyllähän joillakin on onnistunut kudettaminen haaremialtaassa, mutta suositeltavampaa on varmaankin että poikaset asuvat erillään, kunnes ovat niin isoja etteivät joudu aikuisten kalojen ruokalistalle.
Akvarismia 1992-2014
Ladyblues
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 22:55, 13.07.2008
Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Ladyblues »

Mikä olisi sitten parin akvaarion ihannekoko? Itse olen vaan ymmärtänyt, että naaraita pitäisi olla väh. 2 / uros, mutta ilmeisesti se on sitten virheellistä/vanhaa tietoa?

Mulla on myös tässä makuuhuoneessa yksi tyhjä turha nurkka, johon voisi laittaa nurkka-akvaarion, 60 x 60 cm (etulasin pit. noin 85 cm, tai mahd. kaareva), riittäisikö tuo yhdelle parille?

Tarkoitus on kyllä käydä katselemassa näissä pk-seudun liikkeissä, kunhan nyt saisi sen ekan akvaarion hankittua.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Haaremille muistaakseni suositellaan ainakin 100-litraista allasta, jossa on tiheä kasvullisuus ja ylipäänsä paljon piilopaikkoja. Sanoisin että mieluummin 3 naarasta ukolle haaremiksi kuin kaksi, ettei tulisi kahden naaraan välistä riitelyä. Mutta itse kyllä suosittelisin pitämään koirastaiston vakituisesti yksin ja vain yhden naaraan kanssa kerrallaan kun on aika yrittää kudettamista. Sen verran brutaalia menoa voi kuitenkin olla molempien sukupuolien ollessa samassa altaassa. Mulla on nyt taistoukon 40-litraisessa omassa altaassa kudetusyritys meneillään ja naaras on saanut aika pahasti selkäänsä, evät melkoisen repaleiset. On vaan niin innokas naaras ettei meinaa pysyä piilossa vaikka ukko ärhenteleekin sille. :D
Akvarismia 1992-2014
Ladyblues
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 22:55, 13.07.2008
Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Ladyblues »

Eli pitäisi siis noi naaraatkin sitten pitää erillään? Voiko tuollaiseen yhteen jätti seura-akvaarioon (720 l) laittaa yhden yksinäisen uroksen? Ja jos laittaisin 2 pienempää, esim. 100 - 180 litraista seura-akvaariota, joihin sitten naaraat., Ja sitten yhden ylimääräisen ns kutuakvaarioksi (esim. noin 80 litraa?).
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Naaraita kyllä voi pitää parvena, tietysti riippuu hieman kalojen välisistä kemioista miten juuri tietyt yksilöt tulevan toimeen keskenään. Ainakin kaupan altaassa iso naarasparvi näytti tulevan hyvin toimeen keskenään.
Akvarismia 1992-2014
Ladyblues
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 22:55, 13.07.2008
Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Ladyblues »

Ok, tämä helpotti. Itse kun tässä laskeskelin, että tuon oh:n jättiakvan lisäksi on mahdollista perustaa jopa pienempää 4 akvaa tänne. Mitkä pohjakerroksen kalat on suotavia laittaa samaan akvaan taistonaartaiden kanssa?

Piti vielä kysyä, että voiko taistonaaraiden parven (esim. 4 - 5) laittaa isohkoon seura-akvaan (pit. 130 - 150 cm)?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Kaipa ne voisi sinne ainakin teoreettisesti laittaa, mulla tosin on nyt itellä ongelmana kolmen taistonaaraan rähinöinti, eivät tytöt tykkää toisistaan laisinkaan, varsinkin ekana ostettu on kovin ärhäkkä kahta muuta kohtaan. Joten en tiedä vielä pystynkö pitämään kaikki kolme vai täytyykö yhdestä niistä luopua, kun mulla on kolme allasta ja neljä taistoa eikä taistoukon kanssa voi kukaan asua vakituisesti. :(
Akvarismia 1992-2014
Terhiqqi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 17:23, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Terhiqqi »

Mulle tuli jokunen aika sitten taistoja ja päädyin lopulta laittamaan yhden uroksen ja kaksi naarasta samaan akvaarioon, jossa ei muita kaloja ollut.

Alkuhihhuloinnin jälkeen kaloilla meni keskenään hyvin, mutta sitten toinen naaras kuoli tapaturmaisesti imauduttuaan suodattimen reikään (olin yrittänyt viritellä suodattimen niin, ettei puhaltaisi tolkutonta viimaa akvaarioon enkä ottanut huomioon tällaista onnettomuusriskiä..).

Kun kaksi kalaa jäi pariskuntana jäljelle niin alkoi tapahtua kummia. Ovat aivan kuin rakastuneita toisiinsa! Eivät rökitä toisiaan juuri lainkaan ja kutevat koko ajan. Välissä naaras teki omankin kuplapesän ja yritti houkutella urosta sinne siinä kuitenkin onnistumatta. Joka tapauksessa nyt on jo parin viikon sisään kolmannet poikaset kuoriutuneet. 8O
Poikasiakaan tuo naaras ei meinaa syödä, napsii yhden sieltä, toisen täältä.

Kaiken kaikkiaan taistolani asukkaat vaikuttavat oikein tyytyväisiltä elämäänsä.

Sen sijaan uusia tulokkaita täplämonnisia taistot eivät oikein siedä. Jotenkin kuitenkin tuo akvaario on saatava pysymään siistinä.. mikäköhän tähän olisi neuvoksi? En ole noiden poikasten takia uskaltanut kauheasti nyt vettä vaihdella enkä varsinkaan pohjaa puhdistaa.
Akvaarioon ehti syntyä jo satojen harvasukamatojen ja kymmenien hankajalkaisten populaatio, joka katosi yhdessä vuorokaudessa ekojen poikasten kasvettua niin isoiksi, että ilmeisesti söivät ne!?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Täplämonniset eivät sovellu taistelukalojen vaatimaan lämpöön, taistoille pitäisin miniminä 26°C ja täplämonnisille usein sanotaan maksimissaan 24°C. :|
AquaW
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 21:49, 04.05.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja AquaW »

Mulla ois vähän yli 100 litrainen ja suunnittelisin sinne taistohaaremia. Ihan mun ensimmäinen akvaario ja ekat kalat. Sitä ei ole vielä edes kypsytetty, mutta kohta aletaan kypsyttään. Ajattelin taistohaaremin lisäksi intiaaninsulkaparvea ja jotain monnia. Ja tosiaan taistohaaremiin ois suositeltavaa ainakin tuo 100l.
Camaro83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 13:40, 14.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taistoakvan koko (haaremi), mahdollinen viljely

Viesti Kirjoittaja Camaro83 »

Viljelystä en tiedä mitään, mutta meillä on samassa altaassa (240 l) tällä hetkellä yksi poju ja 4 typyä.
Tarkoitus hankkia vielä n. 6 neitiä lisää, kun löytyy sopivan värisiä.

Ekana päivänä oli pörhistelyä ja tytöt innokkaina, mutta tilanne rauhottu melko nopeasti,
eikä kukaan kiusaa ketään. Altaassa on kyllä järkyttävät pusikot, joten pääsevät halutessaan
pois toisen nenän edestä.

Poju ei osaa rakentaa kuplapesiä (tekee sinne tänne pikku kikareita) mikä tietysti saattaa hillitä menoa.
Bettojen lisäksi altaassa asuu lehtikala, tetroja, monnisia jne, eikä ongelmia ole reviirienkään kanssa
syntynyt. Saattaa kyllä olla, että mulla kävi säkä ja poju on harvinaisen rauhallinen :)

Viljely myös kiinnostaisi, mutta pitäisi olla nätimpi poika, ehkä CT, että viitsisi nähdä vaivan
poikasaltaiden kanssa.
240 l Betta-soppa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”