Taistelukalan poikasten kasvunopeus

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
porsas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 20:56, 04.08.2005

Taistelukalan poikasten kasvunopeus

Viesti Kirjoittaja porsas »

Poikaset ovat syntyneet marraskuun alussa ja ovat kaikki yhtä lukuunottamatta maksimissaan 2,5cm. Kaloja olen ruokkinut nestemäisellä ruualla,artemialla,surviaisten toukilla ja NLS rakeilla,noin pääsääntöisesti noilla. Tuntuu vaan toivottoman hitaalta kasvaminen vaikka hyysätty on :|
Haluaisin tietää kuinka muilla on kasvu edennyt??Auttaisiko vitamiinilisäys??? Ja jos jotain vinkkejä löytyy niin tervetulleita ovat!
PORSAS
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla on joulukuun alussa kudettuja ja pituus on nyt n. 2-2,5 cm. Poikasia ei ole hyysätty veden vaihdoilla tai tuoreruoalla. Aluksi saivat mikromatoja ja sitten artemiaa. Raa'asti siirryin ruokkimaan kuivamuonalla poikasten ollessa 2-3 viikon ikäisiä. Vettä olen vaihtanut vaan kerran viikossa.

Taistelukalan poikaset on kyllä mahdollista saada kasvamaan melkein täysikasvuiseksi kolmessa kuukaudessa, mutta se vaatii tasaisen puhdasta (osittainen veden vaihto kerran päivässä tai joka toinen päivä) noin 27-29 asteista vettä ja jatkuvaa ruokintaa (4-6 kertaa päivässä) hyvillä sapuskoilla. Viime keväänä testasin.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itsellä on kaksi (ainakin) taistolasta jotka kudetettu joskus tammikuun alkupuolella. Toinen on jo nyt pituudeltaan noin kaksi senttinen, toinen aivan pieni. Poikaset ovat kasvaneet aivan omin nokkineen 120 litraisessa altaassa, koska luulin ettei tuosta poikueesta yhtään penskaa selvinnyt. Altaassa on vain muutama omenakotiloja joita olen ruokkinut ja vettä olen vaihtanut viikon-parin välein.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Juuh tuolla Crissen laittamassa viestiketjussa jo kertoilinkin. Siis kutu oli marraskuun lopulla. Poikueesta 2 on yli 3 senttistä naarasta: mannaryynit näkyy ja toisia, pienempiä, pomotellaan. Ärhäkkäin naaras piti siirtää jo isojen seuraan seura-akvaarioon. Pahnanpohjimmaiset rupesivat nyt sitten kasvamaan kun pomokala lähti toiseen akvaan.

Olen vaihtanut vettä 60-litraisessa poikasakvassa n. 2 x 8-litran sangollisen viikossa. Ruokkinut 3 x päivässä teollisilla ruuilla: Sera mikropan alussa, nyt Sera miprogran ja Vipachips ja hiutale. Artemiaa tai muita erikoisruokia eivät ole saaneet. Aikaisemman poikueen taistot jo kutivat 3,5 kuukauden ikäisinä. Poikassaalis tällä metodilla on n. 10 /kutu, mutta riittää nämäkin taistot. Taas ihmettelen kun ei ole yhtään urosta! Kaikki ovat naaraita. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Löytyisiköhän jostain sivua jossa olisi taistojen kehitystä vaikkapa kuvasarjana?

Minkähän kokoisena taistelukaloille nuo vaakaraidat kehittyvät? Kehittyvätkö ne kaikille väreille? Itselläni osa poikasista on selvästi tummempia, hieman punertavia ja niiden silmäkulmissa on selkeästi viirut. Näiden poikasten evissä näkyy myös hieman sinertävää. Osa poikasista taas ovat aivan vaaleita, ei mitään vaakaraitaan viittavaa tai muutakaan väritystä. Tämä värien vaihtelu ei korreloi mitenkään poikasten koon kanssa. Kutuparin koiras oli tuollainen valkea sinertävin evin (mikähän lie oikea nimitys värille?), kehittyykö tuon värisille kaloille vaakaviiruja lainkaan, eli selittyvätkö sävyerot poikasten tulevilla väreillä vai millä?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mielestäni vaakaviiruja näkyy jo noin 2 senttisillä poikasilla, noin 2 kuukauden ikäisillä. Kolmen kuukauden ikäisillä on jo sitten täysväritys tai pystyviirujakin: ovat lähes sukukypsiä.

Koirailla (mikäli eivät ole alistettuina) kehittyy täysväritys, vaakaviiruja ei näy, noin kolmen kuukauden ikäisinä. Kolmen kuukauden ikäisillä naarailla näkyy myös ns. mannaryyni. Omani ovat jopa kuteneet 3,5 kuukauden ikäisinä, reilun 3 sentin mittaisina.
Isossa parvessa en osaa noita värien kehittymisiä kertoa. Omat poikueet ovat olleet noin 10 yksilöä.

Mielestäni vaakaviirutus on myös ns. pelkoväritys: kun taisto ei halua olla agressiivinen (vaikkapa toinen koiras), se heittää vaakaviirut itselleen.
Omat taistolapseni ovat nyt 4 kuukauden ikäisiä, on sekä vaaka- että pystyviiruja. Pelätessään (esim. vedenvaihto) heittävät vaakaviirut.
Viola & eläintarhantynkä
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Nuo omat poikaseni ovat siis vain kolmisen viikon ikäisiä, mutta silmäkulmissa osalla näkyy aivan selkeät viirut ja alkavaa väritystä muutenkin. Kokoa isommilla reilun sentin ilman pyrstöä. Poikasten määrää en uskalla arvata, yli sata niitä taitaa valitettavasti olla. :roll:

Tuo tosiaan kiinnostaisi että kehittyykö valkeille taistoille ollenkaan vaakaraitoja kun eivät nuo aikuisetkaan valkoiset stressatessaankaan raitapaitaa näytä?
Siru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:12, 04.08.2007
Paikkakunta: Turku

Re:

Viesti Kirjoittaja Siru »

millia kirjoitti:
Taistelukalan poikaset on kyllä mahdollista saada kasvamaan melkein täysikasvuiseksi kolmessa kuukaudessa, mutta se vaatii tasaisen puhdasta (osittainen veden vaihto kerran päivässä tai joka toinen päivä) noin 27-29 asteista vettä ja jatkuvaa ruokintaa (4-6 kertaa päivässä) hyvillä sapuskoilla. Viime keväänä testasin.
Missä vaiheessa nuo vedenvaihdot voi aloittaa? Joko heti kun pikkuiset uivat itse ja isukki on poistettu altaasta eikä ole enää kuplappesän rikkomisen vaaraa? Olisi kiva itsekin kokeilla millainen ero hoidolla on kun tähän asti pikkutaistot on täällä kasvanut "vähemmällä hyysäämisellä" ja aika hitaasti ja eriaikaisesti kasvaa.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalan poikasten kasvunopeus

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Siinä vaiheessa kun uivat vaakana niin ei sillä pesällä ole enää mitään virkaa.

Itse aloittelen vasta viikon parin kohdalla pienillä määrillä ja AquaSafen kanssa. Toki riippuu nyt millä olet ruokkinut eli miten veden laatu on huonontunut, sillä nestemäisellä ja mikromadoilla saa veden huonoksi helposti. Pohjalta koitan imuroida vettä kuormittavat jäänteet pois. Pelkästään elävällä artemialla kun ruokkii niin jengi kasvaa hyvin ja vesi pysyy suht hyvänä. Oikeastaan joutuu opetteleen homman hoitamisen fiiliksellä, haju ja näköaistia hyväksi käyttäen. Noin kuukauden ikäiseksi yritän käyttää elävää artemiaa, tosin viikolla kolme alkaan lisäämään kuorittua artemiaa pikkasen. Noin kuukauden ikäisenä vieroitetaan elävästä, vaikka kasvu olisi parempaa jos sitä jatkaisi. Nyt uutena koitan JBL novotom artemia pölyä elävän artemian rinnalla noin 1,5-2 viikkoisille. Siirryttäessä kuivamuonaan pitää olla tarkka määrästä, nirsoilevat ihan varmasti, joten sitä safkaa jää syömättä, eli vesi menee huonoksi nopeasti. Kun saavat kokoa sopivasti aloitan jengin opettamisen 100% vaihdoille, tuossa juuri kasvatin yhden porukan 2+kk ikään siten että tuon noin toisen kuukauden tein 100% joka päivä, asuivat 9L vesimäärässä, käytäntö oli helppo, laatikossa vain lämppäri, sanko lattialle>sopiva reikäinen haavi sangon reunalle>kaadoin sisällön haaviin> putsasus loodalle>uudet vedet>lämppäri paikoilleen, aikaa kului sen 5min päivä. Aikanaan siirsin ne akvaarioon kasvamaan jossa jo suodatin, tässä vaiheessa ei sopisi unohtaa veden vaihtoa. Riippuen toki akvaarion koosta, mutta tuntuis että 150 sais olla minimissään tuo vaihto viikossa niin kasvu pysyisi hyvänä. Mulla on nuoria kuparimonnisia tuolla yhdessä akvassa pohjalla syömässä pohjalle tippuneet RinS ruuat, sanoisin että pysynyt nyt parempana tuo vesi. Lisä mutuna voisi todeta että ei kannata liian isoissa kasvatella pikkuisia, niin pysyy vedenvaihto hommat jollain järjellisellä tasolla.

Ja kyllä vaikuttaa ihan selvästi kuinka nopeasti kasvavat jos on aktiinen vaihtamaan vesiä, mä ainakin pakkaan laiskistumaan kun pääsevät isompaan kasvatusaltaaseen. Jossain 2-3kk ikäisenä aloitan pakasteruoka lisäyksen, haaviin pala pakaste survaria/pakaste artemiaa tms. ja haavi sopivasti pinnalle niin nuo pikku pedot oppivat aika nopeasti että sieltä raoista löytyy herkkua. Myös verimatoa olen käyttänyt, mutta sulatan ja huuhtelen ne ensin.

Osa jengistä kasvaa aina hitaasti, jos on iso poikue niin listin pienenä hitaimmat aika raa-alla kädällä, jos pieni poikue niin voi olla että listi yhtään itse. Jätin talvella mielenkiinnolla yhden panhan pohjimmaisen kasvamaan, siskot ovat aikuiskokoa nyt, ja tuo pahnis on vieläkin luokkaa 2,5kk, eipä tuota raaski nyt lopettaa uikoon tuolla.

Mutta joo, ei varmaan ole olemassa yhtä ainutta tapaa, homma riippuu niin monesta jutusta. Tärkeintä on oppia soveltamaan lukemaansa tilanteen mukaan, pelkillä vaistoilla meneminen taasen aiheuttaa takuuvarmasti mokia. :D
Siru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:12, 04.08.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Taistelukalan poikasten kasvunopeus

Viesti Kirjoittaja Siru »

Kiitos vinkeistä. :)

Minä se sitten sovelsin lukemaani tänne kotioloihin sopivaksi ja aloitin maltilliset mutta päivittäiset vedenvaihdot heti kun poikaset uivat vaakaan. Poikaset kasvaa ihan toista vauhtia mitä aikaisemmin. Kudusta on vajaa pari viikkoa ja pikkuiset ovat jo selkeästi yli puolisenttisiä! :D

Pikkuinen ehkä 10 pikkukalan poikue uiskentelee tuolla ulkomitoiltaan 60l:ssa ihan normaalissa jo kauan pystyssä olleessa akvaariossa, jossa siis kasvit, sukarapuja ja peto- ym. kotiloitasekä yksi monni. Suodattimen olen ottanut pois päältä ja toisessa päässä on ilmastin pienellä höngällä päällä. Vettä vaihdan 10l päivittäin ja ruokaa (JBL Nobil Fluid) annan kaksi kertaa päivässä. Tuntuu liian helpolta... :|

Vai kalvaako minua oivallus jonka tein jokin aika sitten aikaisemman poikueen vaistonvaraisesta hoitamisesta... :?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=141617

Seuraavaa tarkoituksella hankittua (tämähän oli oikestaan vahinko ;) ) poikuetta voisi yrittää kasvatella oikein jossain poikasaltaassa paremmin noiden ohjeiden mukaan.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalan poikasten kasvunopeus

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Siru kirjoitti:Kiitos vinkeistä. :)

Minä se sitten sovelsin lukemaani tänne kotioloihin sopivaksi ja aloitin maltilliset mutta päivittäiset vedenvaihdot heti kun poikaset uivat vaakaan. Poikaset kasvaa ihan toista vauhtia mitä aikaisemmin. Kudusta on vajaa pari viikkoa ja pikkuiset ovat jo selkeästi yli puolisenttisiä! :D

Pikkuinen ehkä 10 pikkukalan poikue uiskentelee tuolla ulkomitoiltaan 60l:ssa ihan normaalissa jo kauan pystyssä olleessa akvaariossa, jossa siis kasvit, sukarapuja ja peto- ym. kotiloitasekä yksi monni. Suodattimen olen ottanut pois päältä ja toisessa päässä on ilmastin pienellä höngällä päällä. Vettä vaihdan 10l päivittäin ja ruokaa (JBL Nobil Fluid) annan kaksi kertaa päivässä. Tuntuu liian helpolta... :|

Vai kalvaako minua oivallus jonka tein jokin aika sitten aikaisemman poikueen vaistonvaraisesta hoitamisesta... :?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=141617

Seuraavaa tarkoituksella hankittua (tämähän oli oikestaan vahinko ;) ) poikuetta voisi yrittää kasvatella oikein jossain poikasaltaassa paremmin noiden ohjeiden mukaan.
Heh, mullakin iski kesällä tuo juttu mistä keskusteltiin tuossa triidissä, onneksi huomasin ajoissa. Jostain oli jääny mieleen millian suositus generaltonic/suolan korvaamisesta Multicuralla, tuntui toimivan juuri kuten pitikin. Tuosta Nobil Fluisita tuli mieleen että aika hankala tuote mielestäni käytttää 60L sesssa, no sieltä löytyy tietty muutakin ruokaa onneksi. Toivotaan että jokunen säilyy ja kasvaa isoiksi, tuossa just itse kasvattelen kolmea porukkaa noin (niitä on paljon) 10L vesimäärässä, lämppäri ja ilmakivi varusteina, eikä mitään muuta.
Siru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:12, 04.08.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Taistelukalan poikasten kasvunopeus

Viesti Kirjoittaja Siru »

Joo, mä olen kanssa miettinyt tota Nobil Fluidia, että onko se nyt sitten hyvä vai mikä... Ainakin poikasten massut on ihan palloja ja se on ainoa ruoka mitä altaaseen laitan lukuun ottamatta iltaisin monnille laittamaani pohjanappia. Tänään, kun isoimmat alkaa olla jo senttisiä, aloin vähentää tota Nobil Fluidia ja korvata sitä kuivalla poikasruualla. Se tosin houkutteli lähinnä vaan ravut paikalle ja taistopoikaset tonkivat jotain muita herkkuja pohjalta kivien välistä. No ehkä nekin keksii, että tota voi syödä. Nähtäväksi jää miten käy...

Tosiaan seuraavaa porukkaa kyllä aioin kasvatella jossain muualla. Jos niitä vaikka pystyis seuraamaankin paremmin. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”