Taistelukalan poikaset

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
naksutin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:27, 03.04.2007
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Taistelukalan poikaset

Viesti Kirjoittaja naksutin »

Minkä ikäisenä taistelukalan poikasista voi tunnistaa ovatko ne uroksia vai naaraita? Akvaarion mukana tuli muutama n. 4kk ikäinen kaveri.

kuvia poikasista.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulla ainakin jo tunnistaa sukupuolet. Kutu oli ihan vuoden alussa, eli noin 4kk ikäisiä ovat. Tosin siinä helpottaa se, että kaikki poikaset on vartalosta vaaleita (kamputsealaisia) joten niistä näkee läpi, naarailla on vaalea kolmionmallinen mätivarasto mahan takana, koirailla ei ole. Naaraiden "kutuputki-tai-mikä-se-on" eli "mannaryyni" myös näkyy selvästi. Koiraista ne, jotka olen erottanut omiin yksiöihinsä ovat jo kasvatteneet pitkät evät, kun taas ne kolme, jotka jäi tyttöjen kanssa samaan ovat vielä kaikki aika lyhyteväisiä.. Tässä pari kuvaa selventämään:
tässä sekaporukkaa ja tässä yksi niistä yksiöön eristetyistä..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Sukupuolen erottamiseen vaikuttaa enemmän koko. Saman ikäiset taistelukalat voivat olla hyvinkin erikokoisia, riippuen siitä miten niitä on hoidettu. Hyvällä hoidolla 4 kk ikäiset ovat jo pikkiriikkistä vaille täysikasvuisia, huonommalla taas ovat parisenttisiä sinttejä.

Varmin keino erottaa sukupuolet on mannaryyni. Naaralla on suku-/peräaukon kohdalla valkoinen pallukka. Pallukan koko on suoraan suhteessa naaraan kokoon. Aikuisella naaraalla se on mannaryynin kokoinen, nuoremmalla pienempi. Koiraalla voi myö olla pikkuinen paukama, mutta se ei ole kirkkaan vaalea vaan enemmän kalan ihonvärinen.
Kuvistasi ei näy masupuolta kovin selvästi. Parista kuvasta olin vähän kuin näkevinäni että siellä mannaryyni pilkottaisi, mutta vatsaevät olivat vähän tiellä ja kala muutenkin vinossa. :roll: Katsele itse, näet paremmin.

Tässä kuva kutevasta naaraasta perspuolelta, näkyy hienosti mannaryyni...ja kuturaidat.
Tässä taas kuva aikuisesta naaraasta. Mannaryyni näkyy selvästi.
Muuten vaan juttua taistoista.
naksutin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:27, 03.04.2007
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja naksutin »

Kiitos hyvistä kuvista. Kaikki isommat poikaset näyttivät minun silmääni naarailta, kun katselin niiden mannaryynejä. Annan niiden olla kaikkien vielä samassa akvaariossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”