Veden kovettamisesta

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Madrecita
Junior Member
Junior Member

Veden kovettamisesta

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Olen hitaasti, mutta varmasti kovettamassa akvan vettä. Prosessi vaan tuntuu kestävän, kun on niin vähän aikaa tutkia asiaa ja homma ei olekaan ihan yksinkertainen :) (ja noi kemian kaavat menee ehkä hieman yli hilseen, kun en ole koskaan erityisesti kemiasta tykännyt, minkä lisäksi suoritan juniorin yövieroitusta=valvon yöllä ihan "kiitettävästi")

Paljon olen täältäkin viestejä selannut, mutta ihan kaikki asiat eivät siis ole seljenneet.

Tämänhetkistä pehmeysarvoa en tiedä (kun en ole saanut testiä ostetuksi... [:I] ) , mutta pyrin suurin piirtein gH-lukemaan 10. Kuinkahan paljon kerrallaan tuota arvoa uskaltaa nostaa, ettei kalat järkyty? Vesi todennäköisesti on sangen pehmeää nyt, niin en kai kerralla voi kovettaa loppulukemiin asti, vai?

Toiseksi, mitenkäs nyt on sen kipsin kanssa - voiko se olla ihan ihan tavallista askartelukipsiä vai täytyykö kytätä, ettei olisi lisäaineita? Tästä on ollut vähän ristiriitaista tietoa.

Altaassa on nyt platyja, milliksiä ja partiksia. Myöhemmin mahdollisesti saan kaverilta molleja :) Milliksen poikasissa on jokunen epämuodostuneita: selkäranka ei ole suora vaan sellainen lievästi v-tyylinen, jos ymmärrätte. Voiskohan se johtua väärästä kovuudesta vai jostain muusta? Akvaario on mulla uusi, enkä tiedä noitten millisten historiasta sen kummemmin.
Kasvatuksen tarkoituksena on tuottaa suurin mahdollinen määrä neurooseja, jotka ihminen pystyy musertumatta kantamaan.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Jollei varaa hankkia juuri nyt testejä niin nappaapas puhtaaseen suljettavaan astiaan altaasta vettä mukaan ja kipin kapin lähimpään liikkeeseen ja pyydät tekemään testit.
En ainakaan itse lähtisi nostelemaan kovuutta tai muutenkaan säätelemään arvoja jollen tietäisi minkämoisista lukemista ollaan lähdössä liikkeelle.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Ei kyllä kannata kerralla yrittää täräyttää kovuutta kattoon asti, vaan pikkuhiljaa. Kuitenkin on aika hankala neuvoa, paljonko sitä kipsiä kannattaa laittaa, kun ei tiedä veden alkuperäistä GH arvoa tai muutakaan.

Sikäli olisi helpointa nyt kuitenkin uhrata se kymppi siihen vesitestiin, koska sitten voit vaikka ruokalusikkaa mittana käyttäen sekoittaa kipsin veteen ja katsoa paljonko kuvuus nousee ja sitten jatkossa tiedät montako lusikallista kipsiä akvaariosi tulee tarvitsemaan vedenvaihdossa.

Täytyy sanoa, että tuosta kipsi vs. askartelukipsi asiasta en ole kyllä kuullutkaan, olen vain lukenut, että ihan kipsiä. [:I]
No, askartelukipsiä mullakin on, mutta tuskinpa niissä kipseissä niin paljoa on eoja/lisäaineita. Voithan tutkia pakkausselosteita ja verrata, jos mietityttää. Askarteluun tarkoitettua kipsiä vaan taitaa olla kaikista helpoin saada.

Sitten vielä siitä kipsin sekoittamisesta veteen, että se kannattaa ensin sekoittaa erilliseen veteen ja siitä vasta akvaan. Kipsi ilmeisesti liukenee paremmin happamaan kuin emäksiseen veteen ja ainakaan mä en ikinä saa ihan kaikkea liukenemaan (liian kiireinen odottamaan :roll: ), niin ei sitten jää ikävät kerrostumat liukenematonta kipsiä akvan pohjalle heiluttelemaan GH-arvoa vedenvaihdoissa.

Edit. Sepä unohtui sanoa tässä taas viittä asiaa yhtä aikaa tehdessä, että milliksille helposti tulee juurikin noita vääntyneitä selkärankoja liian pehmeässä vedessä elelystä ja sellaiset yksilöt kannattaa vaan karsia porukasta pois.
I'm #1 so why try harder?
miiru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja miiru »

Miks mä olen käsittänyt, että veden kovettamiseen käytetään ruokasoodaa? Sitä mä ainakin eilen vippasin akvaani... 8O
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Tottakai olen menossa sitä testiä ostamaan, enkä aio kovuutta lähteä nostamaan ilman tietoa lähtöarvosta. Olen vaan ollut niin aikaansaamaton, etten ole päässyt alan liikkeeseen asti! Illat on niin kovin lyhyitä ja päiväsaikaan lähteminen kahden ipanan kanssa on niin työlästä... Maanantai on toivoa täynnä! Tulen sitten kertomaan arvotietoja, kun mulla niitä on!

Mutta kiitos kannanotoista tähän asti! Täytyy laittaa puolisko teilaamaan Quasidomot (vai mikäs se kellonsoittaja nyt olikaan...) joukosta pois - hää lupasi jo akvaarioprojektin alussa toimia mun kalapyövelinä, jos sellaiseen on tarvetta :D Meillä on nämä kalaharrasteet vähän eri kanteilta, kun mieheke on keskittynyt pyytämiseen [;)]
Madrecita
Junior Member
Junior Member

miiru kirjoitti:Miks mä olen käsittänyt, että veden kovettamiseen käytetään ruokasoodaa? Sitä mä ainakin eilen vippasin akvaani... 8O
Natriumkarbonaatilla elikkäs kotoisesti ruokasoodalla nostetaan karbonaattikovuutta. Kokonaiskovuuden nostamiseen käytetään kipsiä.
jarvimar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jarvimar »

ööö, mitä kovuutta nostaa korallijauhe ja miten sitä käytetään ?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvimar kirjoitti:ööö, mitä kovuutta nostaa korallijauhe ja miten sitä käytetään ?
Sen vaikutus on tietääkseni kalkin vaikutusta ja kalkin liukenemiseen (happojen vaikutuksesta) liittyy sekä GH:n että KH:n nousu. Voipi miettiä mitä tapahtuu suurissa vedenvaihdossa. Kalkin käyttö on tietyssä mielessä vanhanaikaista, mutta joissain tarpeissa sillä voi saada toivotun vaikutuksen helposti - ei ehkä tyypillisesti kuitenkaan kovan veden aikaansaamiseksi vaan pienempiin muutoksiin.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32986
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=47933
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36298
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kalkki liukenee vain happameen veteen. Noille kaloillesi veden tulisi olla hieman emäksistä, jolloin kalkki ei liukene juuri lainkaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Saa kalkkipitoipisella aineksella pidettyä pH:n neuraalina. Täällä hammaskarppipuolella tässä ollaan jo kuitenkin melko lailla aiheen sivussa, vaikkakin voisi aina miettiä sitä, mitkä platyt ja miljoonakalat tarvitsevat mollien vettä.
Madrecita
Junior Member
Junior Member

111na kirjoitti: Täällä hammaskarppipuolella tässä ollaan jo kuitenkin melko lailla aiheen sivussa, vaikkakin voisi aina miettiä sitä, mitkä platyt ja miljoonakalat tarvitsevat mollien vettä.
Voisitko selventää vähän, mitä tällä tarkoitat (blondi mikä blondi... [:I] ) Onko sun mielestä veden kovettaminen tarpeetonta vaiko tuo pH:n säätely? Vai oletko sillä kannalla, että pienempi kovuusarvo kuin 10, olisi riittävä?

Olen siis niin ärsyyntynyt tässä kovuusasiassa siitä, että absoluuttista totuutta ei ole [}:)] Miksei voi vaan jossain lukea, että miljoonakaloille arvot ovat nämä ja piste? Tai kyllähän näinkin lukee jossain sivuilla, mutta toisella sivulla sanotaan sitten ihan toista. Ja molempien puolien perustelut ovat ihan järkeenkäypiä. No toistaiseksi kalat saavat olla pehmeässä vedessään, koska mulla ei vieläkään ole sitä pirun gH-testiä. Lapset sairastui ja se sitten taas siitä akvaariokauppareissusta.

Veden kovettaminen ihan kovettamisen ilosta ei taida olla "ihan" järkevää. Kalojen parhaaksi haluan toimia. Helpommalla toki pääsisin, jos antaisin vaan fisujen uiskennella siinä, mitä hanasta tulee... Ja jäisi vapaammat kädet uudistaa kalastoa, jos siltä tuntuisi. Joskin tänään olen sitä mieltä, että pysyn nykyisissä lajeissa (paitsi jos kaverin mollit lisääntyy ylenpalttisesti :D ), mutta viime viikolla ehdin jo haikailla intiaaninsulkien perään... :roll:
111na
Elite Member
Elite Member

Laita sinne vain sitä kipsiä kuitenkin. Ei siinä mitään GH testiä tarvitse, jos kerran tiedät nyt veden olevan pehmeää. Teelusikallinen sataan litraan vettä kovettaa noin yhdellä asteella. Vesilaitokselta saat tietää hanavetesi kovuuden.

Vältä monen asteen nopeaa nousua: Mieluummin koveta parilla tai muutamalla asteella viikottain vaikka vedenvaihdon yhteydessä. Jos vaihdat vaikka 1/3 vedestä, koveta se uuden veden osuus esimerkiksi kymmeneen asteeseen. Seuraavassa vedenvaihdossa aivan samoin. Vähitellen koko akvaarion vesi on kymmenessä asteessa. (Jos tapanasi on vaihtaa 50% vedestä, koveta esimerkiksi seitsemään asteeseen, jottei tule liian nopeaa muutosta kovuuteen.)

Se minkälainen vesi on parasta, riippuu paitsi kalalajista, myös kalan alkuperästä ja kalakannasta. Joka tapauksessa tulet tarvitsemaan melko runsaasti kovetettua vettä molleille.

Kuinka paljon olisi syytä kovettaa, riippuu todella kaloistasi. Keskikovaan voi varmasti siirtyä, vaikka miljoonakalasi olisivat "maatiaisia" tai tiettyjä luonnonmuotoja.

Myös platyista olen kuullut väitteitä, etteivät ne kaipaa kovaa vettä, mutta sen tiedon pitävyyttä en osaa arvioida enkä tiedä mihin se perustui. JukkaV ?

pH:n suhteen pitää myös katsoa lajikohtaisesti tarpeita. Ruokasoodaa (puhdasta natriumvetykarbonaattia) veteen tarpeellinen määrä, jos tarvitsee sitä nostaa. KH arvo nousee siitä samaten yhdellä asteella teelusikallisella sataan litraan.

Ovatko ne tulevat mollit nyt pehmeässä vedessä?

Koska veden kovuuden muodostavat magnesium ja kalsium, voisi olla hyvä käyttää kumpaakin. Magnesiumsulfaattia pieni osa ja suurempi kipsiä voisi olla aika yleispätevä, vaikkakin luonnonvedet vaihtelevat.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=88067
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

Minulla on platyjä ja molleja. Itse kovetan veden vedenvaihdon yhteydessä kipsillä (Harraste ,Tuomiokirkonkatu 21 Tampere) sekä Sera KH/ph-plus (Tampereen Akvaario- ja lintuliike, Hämeenkatu 31 Citykäytävä). Ohjeita on myös miten käytetään ruokasoodaa, mutta tätä en ole vielä kokeillut. Seran tuote tulee kalliimmaksi mutta on helppo käyttää. Näitä olen käyttänyt pari vuotta ja toimii.
Madrecita
Junior Member
Junior Member

111na kirjoitti:Laita sinne vain sitä kipsiä kuitenkin. Ei siinä mitään GH testiä tarvitse, jos kerran tiedät nyt veden olevan pehmeää. Teelusikallinen sataan litraan vettä kovettaa noin yhdellä asteella. Vesilaitokselta saat tietää hanavetesi kovuuden.
Kiitoksia seikkaperäisemmistä ohjeista :) Vaikka tuntuukin, että mä olen asioista "selvää" ottaessani enemmän ja enemmän hämmentynyt. [:I]
111na kirjoitti:pH:n suhteen pitää myös katsoa lajikohtaisesti tarpeita. Ruokasoodaa (puhdasta natriumvetykarbonaattia) veteen tarpeellinen määrä, jos tarvitsee sitä nostaa. KH arvo nousee siitä samaten yhdellä asteella teelusikallisella sataan litraan.
PH näyttäisi keikkuvan vedenvaihtojen välillä arvoissa 6,5-7 eli senkin nostaminen on siis tarpeen.
111na kirjoitti:Ovatko ne tulevat mollit nyt pehmeässä vedessä?
Ne on pehmeässä. Mutta asia riippunee pitkälti siitä, miten mun vedenkovetusoperaatio menee... Eli jos mä en onnistu antamaan tästä kamalan vaikeaa kuvaa, niin sitten kaverikin muokkaa vettään. Hänkin haluaa toimia kalojensa parhaaksi, mutta on epäileväinen, koska akvaarioliikkeessä eivät maininneet kalojen vesiarvovaatimuksista yhtään mitään. Mutta toisaalta liikkeessä suosittelivat tähän porukkaan jatkeeksi inkkareita, jotka sietää kovempaakin vettä, joten ei ne sieltä nyt kaiketi ihan mitä tahansa myy.

Tällä hetkellä mun päällimmäisin hirvitys on se, että mitä jos vesi menee ihan sameaksi? Mitenkäs homma menee, rantatim? Samentuuko ensin ja sitten kirkastuu tms.? Etten suotta mene heti paniikkiin, kun näyttää epäillyttävältä... :)

Ääh, täytyy ruveta tutkimaan sitä lisättävän soodan määrääkin... Tarina jatkuu sitten taas joskus... No eikös tämän akvaarioharrastuksen tarkoitus olekin olla mm. _ajanviete_ [;)]
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

Kun lisää kipsiä vedenvaihdon yhteydessä vesi samenee mutta kirkastuu kyllä noin 12-24 tunnissa. Itse laitan kipsin pieninä annoksina veden vaihdon yhteydessä. Heti veden vaihdon jälkeen vesi saattaa olla melko sameaa, ei pidä säikähtää.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Juu, platyissa on kantoja, jotka ovat kotoisin jo happamilta vesialueilta. Monet hammaskarpit viihtyvät keskikovassa vedessä (n. dh 7).
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Nippu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nippu »

No minä olen tässä hommassa ihan noviisi ja takkusin muutama kuukausi sitten vielä aivan samojen ongelmien kanssa :?

Ostin ne testit ja aikani mittailtuani tulin siihen tulokseen, että 2 tasaista teelusikallista kipsiä ja yksi tasainen teelusikallinen ruokasoodaa ja 5 ml Sera Kh+:aa kahdenkymmenen litran melassisankoon antaa sellaisen "turvallisen" kovuuden, että koko kaukalon kovuus ei nouse kerralla liikaa.

Vaihdan siis 90 litran akvaarioon sen 20 litraa kerralla. Enemmänkin saisi ehkä vaihtaa, mutta olen pelännyt juuri sitä, että nostan kovuutta kerralla liikaa.

Seuraavaksi pitäisi taas tarkistaa lukemat ja miettiä sen loppumassa olevan Kh+:n tilalle sopiva määrä ruokasoodaa.

Olen siis samaa mieltä 111nan kanssa, että laita vaan sekä kipsiä että soodaa, mutta aloita vaihtamalla vettä vähänlaisesti.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

JukkaV kirjoitti:Juu, platyissa on kantoja, jotka ovat kotoisin jo happamilta vesialueilta.
Platyjen luonnonmuotoa en ole kaupoissa tai harrastajilla nähnytkään, mitenkä se eroaa näistä viljellyistä, ilmeisesti värinä on harmaa tuon normaalin oranssin sijaan?

Itse jos joutuisin vettä kovettamaan, käyttäisin ehkä sittenkin magnesiumsulfaattia kipsin sijaan; kalsiumia kotoisissa hanavesissä on yleensä jo valmiiksi melko reilusti enemmän kuin missään luonnonvesissä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Pitääkö milliksille nostaa sekä kokonaiskovuus että karbonaattikovuus? Minä en näistä arvoista tajua yhtään mitään...

muoks: Hups, en lukenut loppuun asti!
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
minttis
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minttis »

Onkohan Aqua Dur plus hyvä aine veden kovettamiseen?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mie en kyllä sittenkään nosta tota meijän akvaarion veden kovuutta miliksille,koska akvaliikkeesä kävin kysymässä että minkälaisissa vesistä ovat tulleet nii ne sano että kaikki niiten myymät miljoonakalat on suomalaisia ja tottuneet pehmeään veteen.
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

[quote="111na"]
Myös platyista olen kuullut väitteitä, etteivät ne kaipaa kovaa vettä, mutta sen tiedon pitävyyttä en osaa arvioida enkä tiedä mihin se perustui. [/quote]

111nan ohjeet oli hyvät. Tuohon ylläolevaan kommenttina että plätyjä on tosiaan luonnossa pehmeissä vesissä ja sikäli ne ohjeet joissa toitotetaan että niiden on AINA oltava kovassa vedessä on ihan puppua. Monissa maissahan ne kasvatetaan kovissa vesissä ja ovat silloin siihen tottuneet, mutta ei siis aina. Itselläni on esim platyjä jotka ovat jo sukupolvia olleet erittäin pehmeässä vedessä. Tosin nyt joutuivat muutama kuukausi sitten kovaan kun piti yhdistää ne samaan omenakotiloitten kanssa. Tein tuon kovuuksien noston melko nopeasti eikä ongelmia ollut.
p-unkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Siis voi hyvänen aika. Pää aivan pyörällä. Kertokaa nyt, että kummalla GH:lla vai KH:lla kerrotaan veden kovuus? En enää tiiä, et kumpaa lukua pitäs tuijottaa [:I]
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Mulle on kanssa hiukan epäselvää, nuo kh:t, ostin oikein ison purkin ainetta ja tippatesti jne. nyt en tiedä tarvinko niitä ? Gh on kympin pinnassa, miljoonakaloilla ja molleilla, mutta teenkö tuolla kh+ aineella yhtään mitään ja tuolal testillä ? Kipsiä en ole löytänyt tiimarista ainakaan (tai voi olla, että olen sokea), eli kovetan vettä tuolla kalliilla gh+ aineella.
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

aquamarina kirjoitti:Mulle on kanssa hiukan epäselvää, nuo kh:t, ostin oikein ison purkin ainetta ja tippatesti jne. nyt en tiedä tarvinko niitä ? Gh on kympin pinnassa, miljoonakaloilla ja molleilla, mutta teenkö tuolla kh+ aineella yhtään mitään ja tuolal testillä ? Kipsiä en ole löytänyt tiimarista ainakaan (tai voi olla, että olen sokea), eli kovetan vettä tuolla kalliilla gh+ aineella.
Testeistä sanoisin että tarvitset. Vesiarvoja on aina silloin tällöin hyvä tarkistaa, jotta tietää missä on menossa.

Miulle nyt jäi tuosta epäselväksi, onko sinulla kaksi eri ainetta? Toinen Gh:ta ja toinen Kh:ta varten? Gh akvaariossa on siis kovetusaineen lisäyksen jälkeen 10? Jokatapauksessa tavallisille miljoonakaloille ja molleille se riittää.

Entä oletko mitannut paljonko Kh on? Siitähän se riippuu tarvitsetko sen muokkaamiseen aineita vai et. Kh:han ei oikeastaan ole kovuutta vaan sen arvo kuvaa veden puskurointikykyä veden pH-vaihteluita vastaan. Jos Kh-arvo on pieni, niin se tarkoittaa että veden pH heittelee helposti, joka taas on kaloille epäterveellistä. Jos Kh on korkea, niin pH pysyy vakaana. Kh:ta muuten voi nostaa ihan tavallisella ruokasoodalla!

Muuten, jos Tiimarista ei jotain löydä itse, niin kannattaa kysyä myyjältä. [;)] Itse tosin olen ostanut askartelukipsiä Prismasta, 3kg:n laatikko ei ihan heti lopu, eikä maksanut paljoa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”