Miekkapyrstö

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Miekkapyrstö

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Sain kesällä 2005 miekkapyrstöjä isäni työkaverilta. Kun haimme niitä siellä oli myös vihreitä poikasia, vaikka heillä ei ollut kuin punaisia miekkapyrstöjä. Minun piti alunperin ottaa vain punaisia kaloja, mutta he sanoivat lopettavansa vihreät kalat, koska ne ovat "värivirheellisiä". Omasta mielestäni ne olivat luonnonmuotoja.

Jos joku viisas nyt kertoisi että ovatko ne vihreät kalat luonnonmuotoisia miekkiksiä. Ja miten on mahdollista että punaisista emoista syntyy vihreitä poikasia? :roll: :)

Kalat ovat harmahtavan vihreitä, niiden kylkiviiva on oranssi, kuten myös pyrstö ja selkäevä.

tässä vielä kuva neonvihreästä miekkiksestä. Omat kalani ovat muuten samanlaisia, mutta ne eivät ole neon värisiä.

http://www.malawicichlidhomepage.com/ot ... _neon.html
Did you know that water's not to blame if you drown?
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Kysessä tyypillinen miekkapyrstö-atavismi, jossa tarpeeksi suuren sisäsiittoisuuden jälkeen alkaa esiintyä näitä "pseudo-villimuotoja". Sama ilmiö esiintyy myös muilla poikivilla hammaskarpeilla, mm. mustamolleilla ja miljoonakaloilla. :)

Vakavat kasvattajat poistavat nämä "värivirheelliset" kannastaan koska niiden poikaset eivät yleenseä enää palauta jalostusvärejä. :(

Olen toisinaan nähnyt miekkapyrstöllä mm. sellaisia muotoja joilla on palannut tämä luonnonmuodon väritys osittain, mutta esim. evät ovat jääneet västäräkki-muotoon (mustiksi). :mrgreen:

Luonnonmiekkapyrstö on kauniin kirkkaanvihreä, jossa on kyljessä on kolme punaista sahalaitajuovaa, atavistisilla väri on yleensä sellainen vihertävän harmaa... :(

villimuoto uros:
Kuva

ylin on jalostettu uros, alemma villimuodon uros ja naaras
Kuva

aavistuksen jalostettu uros:
Kuva
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Eihän siellä parvessa tarvitse olla kun 1 kala jonka molmmat vanhemmat ei ole halutun värisiä, niin noita värivirheitä voi tulla. Nuo väri ominaisuudet kun voi hypätä sukupolven ylikin. Eli vihreä uros ja punainen naaras voi saada ihan punaisia poikasia, jotka tosin saattavat saada sitten joskus vihreitä poikasia.
Olen muistaakseni sellaisestakin lukenut että, väärän väristen lajitovereiden kanssa ollutta kalaa ei pitäisi enää käyttää ns. puhtaan linjan jalostamiseen, koska se on voinut saada koiraiden suku soluja säästöön. Joo, kuullostipa taas järkevältä... no tämä koskee tietenkin vaan synnyttäviä kaloja. Kuten nyt hammaskarppeja.

Sadar ehti ensin ja tietää näemmä asioita joista, mä en ole kuulluthaan.. [;)]
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

en minäkään ollut koskaan kuullutkaan mistään atavismeista :roll:

No, ainahan voi oppia uutta. [;)]

Kiitos kuitenkin molemmille. Pääsinpähän tästä epätietoisuudesta eroon ja olen taas hieman viisaampi. :o
Did you know that water's not to blame if you drown?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”