Mitä RO poistaa Helsingissä ?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä RO poistaa Helsingissä ?
Taustaa: meillä on ollut molemmilla akvaarioita yhteensä noin 40 vuotta. Päästiin makean veden puolella tasolle jossa Apistogrammat kutivat. Ei siis pro mutta advanced enthusiast -taso.
Pari vuotta oltiin kuivilla, nyt rakas mieheni (jatkossa lyh. RM) hankkii merivesiakvaariota. Huokaus.
Siitä ollaan samaa mieltä että hankitaan kamat kerralla eikä niin että halpa kokeeksi ja sit päivitetään.
Mutta RM haluaa RO-laitteen. Ja ehkä jopa sellaisen ionijutskan. Ja minä taas olen oppinut että Helsingin vesi on päijänne-tunnelin rakentamisen jälkeen niin puhdasta että sitä juo keskoset keittämättä. Luulin että siitä putsataan pöpöt otsonilla ja sitten lisätään kalkkia että kovuus olis noin yksi.
Selityksenä se että tulee niitä selkärangattomia jotka on hirmu herkkiä. Juujuu.
Olen antanut kertoa itselleni että RO-laite laskee täälläkin sähkönjohtavuutta rajusti. Mutta - ja nyt tulee se kysymys aquawebbiläisille - mistä se johtavuus on ennen käänteisosmoosia johtunut ? Onkos se vaan niitä kalsiumioneita ? Siis mitä selkärangattomille vaarallisia aineita on Päijänne-tunnelin vedessä ?
Ystävällisin terveisin
Vaimonpuoli Vantaanseudulta
Pari vuotta oltiin kuivilla, nyt rakas mieheni (jatkossa lyh. RM) hankkii merivesiakvaariota. Huokaus.
Siitä ollaan samaa mieltä että hankitaan kamat kerralla eikä niin että halpa kokeeksi ja sit päivitetään.
Mutta RM haluaa RO-laitteen. Ja ehkä jopa sellaisen ionijutskan. Ja minä taas olen oppinut että Helsingin vesi on päijänne-tunnelin rakentamisen jälkeen niin puhdasta että sitä juo keskoset keittämättä. Luulin että siitä putsataan pöpöt otsonilla ja sitten lisätään kalkkia että kovuus olis noin yksi.
Selityksenä se että tulee niitä selkärangattomia jotka on hirmu herkkiä. Juujuu.
Olen antanut kertoa itselleni että RO-laite laskee täälläkin sähkönjohtavuutta rajusti. Mutta - ja nyt tulee se kysymys aquawebbiläisille - mistä se johtavuus on ennen käänteisosmoosia johtunut ? Onkos se vaan niitä kalsiumioneita ? Siis mitä selkärangattomille vaarallisia aineita on Päijänne-tunnelin vedessä ?
Ystävällisin terveisin
Vaimonpuoli Vantaanseudulta
RM käski katsella Helsingin veden webbisivuja. Juujuu.
Tuohon
http://www.helsinginvesi.fi/files.asp?menu_id=675&dsh=1 ovat linkanneet Excel-tiedoston jonka mukaan vedessä on mm
kokonaiskloori Cl2 0.3 mg/l
rautaa 0.01 mg/l
kokonaistyppi 0.4 mg/l
nitriittityppeä alle 0.01 mg/l
nitraattityppeä 0.27 mg/l
kokonaisfosfori 0.002 mg/l
alumiinia 0.02 mg/l
kuparia 0.003 mg/l
silikaateista eivät puhu
Siis mikä näistä on vaarallista riutan pikku öhkömönkiäisille ?
Luulisin että pieni määrä rautaa, kalsium ja magnesium on vaan hyväksi, ja että kloori haihtuu ?
Vaimonpuoli edelleen
Tuohon
http://www.helsinginvesi.fi/files.asp?menu_id=675&dsh=1 ovat linkanneet Excel-tiedoston jonka mukaan vedessä on mm
kokonaiskloori Cl2 0.3 mg/l
rautaa 0.01 mg/l
kokonaistyppi 0.4 mg/l
nitriittityppeä alle 0.01 mg/l
nitraattityppeä 0.27 mg/l
kokonaisfosfori 0.002 mg/l
alumiinia 0.02 mg/l
kuparia 0.003 mg/l
silikaateista eivät puhu
Siis mikä näistä on vaarallista riutan pikku öhkömönkiäisille ?
Luulisin että pieni määrä rautaa, kalsium ja magnesium on vaan hyväksi, ja että kloori haihtuu ?
Vaimonpuoli edelleen
Kimmo vastasi Rambille viime elokuussa seuravasti:
Svein&Fosså:n Reef Secrets sivulla 28 on taulukko jossa mainitaan, että kuparia on merivedessä 0.0005 mg/l eli Helsingin vedessä sitä on 6 kertainen määrä. Samassa taulukossa mainitaan kuparin olevan erittäin myrkyllistä kaloille ja selkärangattomille.
Ealexilta ja Tatulta varmaan löytyy se oikea up-date tieto.
Tiedä sitten miksi Kimmo ei enää 'muista' mitä on vastannut ja lopettanut RO-laitteen käytön?Kimmo S kirjoitti:Vedessä on raskasmetalleja mitä erityisesti halutaan siitä poistaa...rambi kirjoitti:Toinen asia, jos silikaatti ja fosfaattiarvot on suoraan hanasta ok niin onko RO laitteele tarvetta.
Levät kyllä hoitaa ravinteet, mutta noi raskasmetallit kerääntyy ajansaatossa altaaseen ja huonontaa vettä.
Svein&Fosså:n Reef Secrets sivulla 28 on taulukko jossa mainitaan, että kuparia on merivedessä 0.0005 mg/l eli Helsingin vedessä sitä on 6 kertainen määrä. Samassa taulukossa mainitaan kuparin olevan erittäin myrkyllistä kaloille ja selkärangattomille.
Ealexilta ja Tatulta varmaan löytyy se oikea up-date tieto.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tuossa sen totesinkin, patruuna meni tukkoon ja vehkeestä ei tule enään vettä kuin about 10L päivässä -> hyödytön.Mikael kirjoitti:Tiedä sitten miksi Kimmo ei enää 'muista' mitä on vastannut ja lope
Ja kuten totesin, en tällä lyhyellä käytöllä juurikaan huomannut hommassa mitään eroa.
Se ei kyllä tullut tosiaan esille, että en ole tuota vehjettä vastaan ja epäilen, että se on ihan ok laite (joka näimmä haullakin oli jo löytynyt).
Halusin nyt vain toida vastakkaisenkin näkemyksen asiaan.
Nyt on allas pyörinyt 2 vuotta päijännetunnelin vedellä ja ei valittamista.
(Olen kyllä kuullut tarinan mahdollisesta raskasmettallien kerääntymisestäkin akvaarioon)
Shimekin artikkelin mukaan luonnossa kuparia: 0.000254 mg/lMikael kirjoitti: Svein&Fosså:n Reef Secrets sivulla 28 on taulukko jossa mainitaan, että kuparia on merivedessä 0.0005 mg/l eli Helsingin vedessä sitä on 6 kertainen määrä. Samassa taulukossa mainitaan kuparin olevan erittäin myrkyllistä kaloille ja selkärangattomille.
IO:n suolassa: 0.114 mg/l
(http://reefkeeping.com/issues/2003-03/r ... /index.htm)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Kommentoin nyt mutu tuntumalla.
Raskasmetallipitoisuudet Helsingin vedessä ovat varmaan vesijohtovedelle mahdollisimman pieniä. Siitä huolimatta ne ovat varmaan (saat varman tiedon vertaamalla hiljattain julkaistuun tilastoon reefkeeping lehdessä koralliriutan raskasmetallipitoisuuksista) useita kertoja suurempia kuin luonnossa. Kuka tietää onko tällä mitään merkitystä, mutta jos on niin merkitys näkyy pitkällä aikavälillä, ei hetkessä.
Käänteisosmoosilaitteistolla saat myös pois merkittävän osan levien kasvun edistäjistä, esim. silikaateista, joita on tietääkseni Helsingin vedessä aika riittäviä määriä.
Itse käytin ensin noin vuoden pelkkää RO/DI vettä, jonka jälkeen kyllästyin lotraamiseen ja vaihdoin kahdeksi kuukaudeksi Helsingin vesijohtoveteen. Välitön vaikutus oli aika dramaattinen, levien kasvu kiihtyi paljon. Voi olla, että se olisi tasaantunut, mutta en halunnut jäädä odottelemaan vaan vaihdoin takaisin läträämiseen. Levien kasvu loppui.
Raskasmetallipitoisuudet Helsingin vedessä ovat varmaan vesijohtovedelle mahdollisimman pieniä. Siitä huolimatta ne ovat varmaan (saat varman tiedon vertaamalla hiljattain julkaistuun tilastoon reefkeeping lehdessä koralliriutan raskasmetallipitoisuuksista) useita kertoja suurempia kuin luonnossa. Kuka tietää onko tällä mitään merkitystä, mutta jos on niin merkitys näkyy pitkällä aikavälillä, ei hetkessä.
Käänteisosmoosilaitteistolla saat myös pois merkittävän osan levien kasvun edistäjistä, esim. silikaateista, joita on tietääkseni Helsingin vedessä aika riittäviä määriä.
Itse käytin ensin noin vuoden pelkkää RO/DI vettä, jonka jälkeen kyllästyin lotraamiseen ja vaihdoin kahdeksi kuukaudeksi Helsingin vesijohtoveteen. Välitön vaikutus oli aika dramaattinen, levien kasvu kiihtyi paljon. Voi olla, että se olisi tasaantunut, mutta en halunnut jäädä odottelemaan vaan vaihdoin takaisin läträämiseen. Levien kasvu loppui.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Minulla tosiaan käytössä vain RO-laite. Kuukauden käyttö on tietystikkin HUOMATTAVAN lyhyt aika, mutta tässä ajassa en huomannut mitään (siis levissä). Varmaan tuo DI vaikuttaa leviin huomattavasti.
Levät minulla kasvaa aika paljon, mutta ei mitenkään liiallisesti. Näistä ei minun altaassa tarvitse myöskään ottaa kummempaa stressiä.
Talvella altaastani haihtuu noin 8L vettä päivässä ja kesällä se varmastikkin on pahimmillaan yli 10 litraa, joten aivan varmasti jotain veteen kerääntyy. Oli siinä kuinka vähän tahansa tavaraa.
Vettä vaihdan myös suhteellisen harvoin. maksimissaan noin 10% kuukaudessa. Näin ollen veteen kerääntyvät pitoisuudet eivät vedestä poistukkaan nopeasti, vaikka lilluisivat vapaasti vedessä. Raskas etalleillahan taitaapi olla paha tapa kerääntyä kiviin, kunnes ne on kyllästetty niillä. (harmaa muistikuva lukeneeni tämän jostain)
Kunhan nyt saan uuden osmoosipatruunan, alan kantamaan vanhempieni luota osmoosivettä, sillä minusta ei ole mitään järkeä laittaa meidän vesijohtoon osmoosilaitetta, kun suodatin menee tukkoon kuukaudessa.
Levät minulla kasvaa aika paljon, mutta ei mitenkään liiallisesti. Näistä ei minun altaassa tarvitse myöskään ottaa kummempaa stressiä.
Talvella altaastani haihtuu noin 8L vettä päivässä ja kesällä se varmastikkin on pahimmillaan yli 10 litraa, joten aivan varmasti jotain veteen kerääntyy. Oli siinä kuinka vähän tahansa tavaraa.
Vettä vaihdan myös suhteellisen harvoin. maksimissaan noin 10% kuukaudessa. Näin ollen veteen kerääntyvät pitoisuudet eivät vedestä poistukkaan nopeasti, vaikka lilluisivat vapaasti vedessä. Raskas etalleillahan taitaapi olla paha tapa kerääntyä kiviin, kunnes ne on kyllästetty niillä. (harmaa muistikuva lukeneeni tämän jostain)
Kunhan nyt saan uuden osmoosipatruunan, alan kantamaan vanhempieni luota osmoosivettä, sillä minusta ei ole mitään järkeä laittaa meidän vesijohtoon osmoosilaitetta, kun suodatin menee tukkoon kuukaudessa.
Itselläni ei ole kokemusta RO-vempeleistä, olen pyörittänyt espoossa ja hki:ssä meripurkkeja n. 6v hyvällä menestyksellä, joten RO vesi ei todellakaan ole mikään ehdoton välttämättömyys.
Ensimmäinen eläin jonka ostin oli puhdistajarapu (siis hispitus), ja ko. otus on vieläkin hengissä. (mitään havaintoa kauan nää elää??)
2 juttua ehkä kraanavedestä tulee mieleen..
1) raskasmetallit, tosin en usko että esim. toi 6x kuparimäärä nyt mitenkään merkittävästi vaikuttaisi. Pitoisuus on kuitenkin varsin pieni. Tosin, tää töhnähän jää veteen, ja sitä tulee kokoajan lisää kun haihtunutta vettä korvataan jne.
2) levän kasvun edistäjät, niinkuin mikkokoo mainitsi, itse olen HKI:n keskustassa asuessani saanut parina kesänä levä buumin (yhtenä kesänä tosi paha), tosin viimekesä meni ihan ok. En tiedä sitten, olisiko RO vesi auttanut.
Mutta, yhteenvetona, ei toi mikään välttämättömyys ole, jos tahtoo investoida vempeleeseen ja jaksaa lotrata (itse en jaksa), niin siitä vaan...
Ensimmäinen eläin jonka ostin oli puhdistajarapu (siis hispitus), ja ko. otus on vieläkin hengissä. (mitään havaintoa kauan nää elää??)
2 juttua ehkä kraanavedestä tulee mieleen..
1) raskasmetallit, tosin en usko että esim. toi 6x kuparimäärä nyt mitenkään merkittävästi vaikuttaisi. Pitoisuus on kuitenkin varsin pieni. Tosin, tää töhnähän jää veteen, ja sitä tulee kokoajan lisää kun haihtunutta vettä korvataan jne.
2) levän kasvun edistäjät, niinkuin mikkokoo mainitsi, itse olen HKI:n keskustassa asuessani saanut parina kesänä levä buumin (yhtenä kesänä tosi paha), tosin viimekesä meni ihan ok. En tiedä sitten, olisiko RO vesi auttanut.
Mutta, yhteenvetona, ei toi mikään välttämättömyys ole, jos tahtoo investoida vempeleeseen ja jaksaa lotrata (itse en jaksa), niin siitä vaan...
Top Ten Newbie Mistakes...
1) Tap water - if it's good enough for me, it's good enough for my tank.
http://reefkeeping.com/issues/2003-05/tt/index.htm![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1) Tap water - if it's good enough for me, it's good enough for my tank.
http://reefkeeping.com/issues/2003-05/tt/index.htm
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen käyttänyt nyt puoli vuotta kraanasta vettä ja ei mitään ongelmia, jos vesi pysyy yhtä hyvänä kraanasta kun se nyt on ei ole tarkoitusta hankkia ro laitetta.
Jenkeissä on usealla alueella vesi sen verran huono että siellä on pakko käyttää ro laitetta ja siksi sitä pidetään siellä erittäin tärkeänä.
Jenkeissä on usealla alueella vesi sen verran huono että siellä on pakko käyttää ro laitetta ja siksi sitä pidetään siellä erittäin tärkeänä.
Niin, tästähän taisi olla joku kansainvälinen tutkimuskin ihan muutama kk sitten, Suomessa taisi olla maailman paras juomavesi.rambi kirjoitti: Jenkeissä on usealla alueella vesi sen verran huono että siellä on pakko käyttää ro laitetta ja siksi sitä pidetään siellä erittäin tärkeänä.
Oho! En olisi uskonut että elävät noin vanhaksi. Tai en uskonut että ne eläisivät edes tuota kuutta vuotta, minkä ajan mulla on ollut toi rapu, tosin mistäs sitä tietää kuinka vanha se oli jo valmiiksi... Ei se ainakaan kauheasti ole kasvanut...Lentsu kirjoitti:No "tunnen" 8 ja 10 vuotiaat yksilötSilakka kirjoitti:Ensimmäinen eläin jonka ostin oli puhdistajarapu (siis hispitus), ja ko. otus on vieläkin hengissä. (mitään havaintoa kauan nää elää??)ei mitään hajua mikä on luonnolinen elinkaari ...
-
- Junior Member
Totta.. Ainoat maat mistä voi edes juoda kraanasta vettä löytyy täältä pohjolasta ja muutamasta osavaltiosta jenkeistä, järjestäin ulkomaisessa kirjallisuudessa pidetään RO (DI) härveleitä pakollisina, ehkä siten täälläkin (turhaanko?) Silti aion aloitusvetenä käyttää akkuvettä, jatko näyttää kuinka kauan jaksan sitä kotiin kantaa..Silakka kirjoitti: Niin, tästähän taisi olla joku kansainvälinen tutkimuskin ihan muutama kk sitten, Suomessa taisi olla maailman paras juomavesi.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
- Junior Member
-
- Senior Member
- Viesti:
Tuli vain mieleen että kuinka siinä tapauksessa mahtaa olla raanaveden kanssa joka tulee rautaisen putken kautta ?brittlestar kirjoitti:'Akkuveden' kuparipitosuus voi olla aika korkea koska tislauskonen putket on usein tehty kuparista.
Meidän talon putkistona on kylmävesiputkena rautaputki ja lämpimän veden putkena kupariputki niin kuin useissa vanhemmissa taloissa.
Uudemmissa taloissahan nämä vesiputket on jo muovia. Itselläni ei ole mitään tietoa minä vuonna näitä muoviputkia alettiin käyttämään mutta ainakin -60 luvulla käytettiin vielä rauta / kupari putkistoja.
Jos valutan sopivan lämmintä vettä hanasta niin silloinhan osa vedestä tulee rautaputken ja osa kupariputken kautta. Työnnänkö silloin altaaseeni "myrkyllistä" vettä ?
Väkisinkin tulee mieleen että johtuuko jostakin kyseisestä asiasta hiekan "värjäytyminen" vai onko kyseessä vain jokin levä joka häviää aikanaan ? http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... hiekka.jpg
-
- Advanced Member
- Viesti:
Sama vika meidän talossa. Hyvin on tominut. Käytän kylläkin pelkästään kylmää vettä. Joskushan ei lämmintä vettä suositeltu edes ruuanlaittoon!HillyBilly kirjoitti:Tuli vain mieleen että kuinka siinä tapauksessa mahtaa olla raanaveden kanssa joka tulee rautaisen putken kautta ?
Meidän talon putkistona on kylmävesiputkena rautaputki ja lämpimän veden putkena kupariputki niin kuin useissa vanhemmissa taloissa.
Jos valutan sopivan lämmintä vettä hanasta niin silloinhan osa vedestä tulee rautaputken ja osa kupariputken kautta. Työnnänkö silloin altaaseeni "myrkyllistä" vettä ?
Ihan samaa löyty munkin altaasta (ylläriVäkisinkin tulee mieleen että johtuuko jostakin kyseisestä asiasta hiekan "värjäytyminen" vai onko kyseessä vain jokin levä joka häviää aikanaan ? http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... hiekka.jpg

-
- Junior Member
- Viesti:
Re: Mitä RO poistaa Helsingissä ?
Vesiputkista:
Kaupunkien syöttöputket yleisesti vieläkin rautaputkia(metronputki) ja uudenmat muovia.
Vanhimmissa taloissa kylmänveden putket galvanoituja. Lämminvesiputket kuparia.
Muovi- tai esim. komposiittiputkia käytetään pääasiassa nykyisin.
Uusiakin taloja tehdään kupariputkilla.(mm. palotekn.syistä)
Vaikka putket muovia niin venttiilit messingiä, liittimet eri metalleja, lämmönsiirtimet rst/kupari etc..
Paikkakunnittain tai oikeastaan vedenlähteen mukaan kupariputket syöpyvät herkästi.(koko lohjanharjun alue etc.)
BTW harvalle muistuisi heti vesi hanasta jos tietäisi millaisia putket sisältä. hihihi
Kaupunkien syöttöputket yleisesti vieläkin rautaputkia(metronputki) ja uudenmat muovia.
Vanhimmissa taloissa kylmänveden putket galvanoituja. Lämminvesiputket kuparia.
Muovi- tai esim. komposiittiputkia käytetään pääasiassa nykyisin.
Uusiakin taloja tehdään kupariputkilla.(mm. palotekn.syistä)
Vaikka putket muovia niin venttiilit messingiä, liittimet eri metalleja, lämmönsiirtimet rst/kupari etc..
Paikkakunnittain tai oikeastaan vedenlähteen mukaan kupariputket syöpyvät herkästi.(koko lohjanharjun alue etc.)
BTW harvalle muistuisi heti vesi hanasta jos tietäisi millaisia putket sisältä. hihihi

olitpa utelias....