Merivesiakvaarion perustaminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja pemperton »

No olisin halukas pistää merivesiakvaario pystyyn.
Minulla on akvaario 500litrainen ja siihen jalusta.
Suodatin minulla olisi siihen merivesi alaaltaan tilalle eheim proffa 2028 sopisiko tuo siihen. Sitten minulla on lämmitin. Sitten tarvisin kaikki muut tarvikkeet voisitteko suositella minulle kaikkia tarvittavia tarvikkeita.
Valaisin voisi olla monimetalli itse tehty tai joltain ostettu mutta sen saisi joku tehdä minulle minä voisin tehdä sen kotelon sille valaisimelle mutta sisus ja liitännät joku pitäisi tehdä.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Lukemalla seuraavan threadin ja pääset hiukan jyvälle asiasta.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=14991
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja TiHe »

pemperton kirjoitti:No olisin halukas pistää merivesiakvaario pystyyn.
Minulla on akvaario 500litrainen ja siihen jalusta.
Eikö kiekkokalat tarjonneet tarpeeksi haastetta vai ?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

pemperton kirjoitti:Minulla on akvaario 500litrainen ja siihen jalusta.
Millainen akvaario? Alumiinikehyksillä vai kokolasinen? Mitat? Suositeltavaa olisi käyttää meriveteen kokolasista allasta jos siihen vain on mahdollisuuksia. Alumiinikehykistä kun voi liueta erinäisiä myrkkyja veteen jotka pahimmassa tapauksessa tappavat kaikki rangattomat eläimet.
pemperton kirjoitti:Suodatin minulla olisi siihen merivesi alaaltaan tilalle eheim proffa 2028 sopisiko tuo siihen.
Ei sovi, tolla suodattimella et juurikaan tee mitään merivedessä. Sitä voisi käyttää aktiivihiilelle, muuhun siitä ei ole tässä harrastuksessa.
pemperton kirjoitti:Sitten minulla on lämmitin. Sitten tarvisin kaikki muut tarvikkeet voisitteko suositella minulle kaikkia tarvittavia tarvikkeita.
Lämmittimen lisäksi tarvitset (ainakin):
- Vaahdottimen, tuon kokoiseen vaikka Tunze 3130 (~350€)
- Kiertovesipumppuja, vähintään 10x altaan tilavuus (eli +5000l/h yht). mielellään paljon enemmän kuin 10x tilavuus.
- Elävää kiveä 10-20% altaan tilavuudesta (50-100kg a' 20€/kg), saa olla enemmänkin.
- Hienoa korallihiekkaa pohjalle (~60€/20kg), jos pistät DSB:n (>=10cm) niin voi laskea että hiekkaa menee noin 100kg tuonkokoiseen.
- Vesitestejä vähintään: pH, No2, No3, Ca, Mg, KH ja ominaispaino
- Suolaa altaan täyttämiseen + vesivaihtoihin (20kg/600l a' ~60€)
- Valaisin, 2x250W HQI (~500€) + sinivaloja aamu/ilta valaistukseen.
- jne jne jne...
pemperton kirjoitti:Valaisin voisi olla monimetalli itse tehty tai joltain ostettu mutta sen saisi joku tehdä minulle minä voisin tehdä sen kotelon sille valaisimelle mutta sisus ja liitännät joku pitäisi tehdä.
Osta suosiolla tehdasvalmistettu valaisin, itse tehty kun polttaa talon niin vakutusyhtiö ei korvaa mitään!

Lukemalla tästä Mikaelin hyvän tiivistelmän makean- ja meriveden eroista saat jonkunlaisen kuvan mistä puhutaan.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Sam Salonen kirjoitti: Alumiinikehyksillä vai kokolasinen? Mitat? Suositeltavaa olisi käyttää meriveteen kokolasista allasta jos siihen vain on mahdollisuuksia. Alumiinikehykistä kun voi liueta erinäisiä myrkkyja veteen jotka pahimmassa tapauksessa tappavat kaikki rangattomat eläimet.
Hmm.. ei kai ne alumiiniosat veteen osu?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Silakka,

Toivottavasti eivät osu juu :) Ongelma onkin lähinnä siinä, että on käytännössä mahdotonta välttää suolakerrostumien muodostuminen kehyksiin. Tällaiset suolakertymät voivat hyvinkin olla lähes näkymättömiä mutta silti ne sisältävät runsaasti alumiinia (ja/tai muita metalleja) ja akvaarioon pudotessaan (toinen juttu, jolta ei käytännössä voi välttyä ;)) aiheuttavat ongelmia.

Uskoisin, että löytyy jotakin muovintapaista pinnoitetta, jota voisi kehyksiin laittaa ennen käyttöönottoa. Jollain täällä varmaan on hyviä ideoita tähän? Miksei tietty käy ihan hyvin esim. läpinäkyvä kontaktimuovikin (ulkonäkö voi ollakin sitten toinen juttu...)
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Hmm.. eli pelkäättekö te siis että vettä roiskuu ylälaidan päällä oleviin kehyksiin? Jos näin, niin jep, varmasti siihen osuu vettä ja kertyy suolaa, joka sitten aikanaan putoaa taas takas purkkiin.

Pinnoittaminen varmaan auttaa... jos ei muuta niin ohut kerros silikonia?

Kimmo, sullahan taitaa olla kehykset.. oletko tehnyt jotain erityistä niiden kanssa?
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Millainen akvaario? on alumiinikehyksillä, ja sitten mitat ovat 130cmpitkä leveys 60cm ja 60cm ovatko mitat hyvät merivesikäyttöön.

No se 2028 täytyy sitten vaan myydä.

Minkäs merkkinen valaisin olisi hyvä ja teholtaan oisko 2X250w hyvä?
Ja millainen sinivalo.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Ihan ekana ennen kuin miettii tekniikka kovin tarkkaan esim valaisimen merkkiä jne. kannattaa lukea muutama hyvä kirja aiheesta. Mm. aw:ssa on listattu näitä kirjoja ja MCRA:n osa 1 lukeminen ajatuksella läpi selventää monta kysymystä. Sen jälkeen kun perustiedot ovat hanskassa voi ruveta miettimään tekniikkaa jne. Hankkimalla mahdollisimman paljon tietoa asiasta ennen kuin hankkii mitään tekniikkaa säästää aika paljon rahaa kun ei tule tehneeksi kalliita mokia.
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Selvä. no yritän vähän tutustua eri kirjoihin. mutta voisin suojata tuon altaani silikonilla. Mites kokolasialtaissa on hoidettu poikkituki.
Täytyy vaan ihan rauhassa alkaa ostelemaan pumppuja ja valaisimia varastoon. Ja sitten aikanaa on kaikki tavarat kasassa että voi alkaa perustamaan akvaariota.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

pemperton kirjoitti:Täytyy vaan ihan rauhassa alkaa ostelemaan pumppuja ja valaisimia varastoon. Ja sitten aikanaa on kaikki tavarat kasassa että voi alkaa perustamaan akvaariota.
Minusta tämä on erittäin hyvä idea! Mielummin hitaasti ja hyvin kuin nopeasti ja huonosti :) Budjettiin kannattaa tosiaan laittaa etupainoisesti tuo kirjallisuus niin ei tule ikäviä ylläreitä. MCRA 1:nen on edelleen ihan hyvä opus monessa suhteessa, mutta riutta-akvaarioiden tekniikka ja hoito on hieman muuttunut (allekirjoittaneen mielestä parantunut) tuon kirjan ilmestymisen ajoista. Päteväksi päivitykseksi suosittelen ko. kirjan rinnalle joko Bornemanin "Aquarium Corals" tai Calfo & Fennerin "Reef Invertebrates". Jälkimmäinen on erityisen ansiokas refugium ja DSB menetelmien kuvauksessa. Ko. kirja on myös kirjoitettu hyvin helposti luettavaan muotoon.

MCRA:n muut osat (2-4) ovat edelleen parasta, mitä riutta-akvaarioiden eliöistä on kirjoitettu.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Ja tavaroiden ostoon vielä sellainen vinkki että tee lista mitä tarvitset ja voit sen mukaan ostella jos esim. joku lopettaa harrastusta tai päivittää tekniikkaa. Listan tekemällä vältyt heräteostoksilta ja tiedät mitä haluat / olet saamassa kun näen ilmoituksen. Tämä siis jos käytetty tekniikka kelpaa. Laadusta ei missään nimessä kannata tinkiä, mutta tässä on yksi tapa millä voi hintaa nipistää pois.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

pemperton kirjoitti: Selvä. no yritän vähän tutustua eri kirjoihin.
Kannattaa, tosin täältäkin varmaan saat ihan hyvin tietoja.
pemperton kirjoitti: Mites kokolasialtaissa on hoidettu poikkituki.
Lasilla :) Kaikista altaista tukea ei löydy, mutta jos sellainen on, niin siihen on liimattu lasi levy purkin päälle.. leveys luonnollisesti vaihtelee.
pemperton kirjoitti: Täytyy vaan ihan rauhassa alkaa ostelemaan pumppuja ja valaisimia varastoon. Ja sitten aikanaa on kaikki tavarat kasassa että voi alkaa perustamaan akvaariota.
Jep... tosin, toki purkkia voi päivittää myöhemmin.

Noista sun purkin mitoista, ei niissä nyt ainakaan mitään vikaa ole :) En mä nyt tiedä millä perusteella jostain mitoista vois sanoa ettei ole hyvä meri käyttöön.

Valaistuksesta, mielipiteitä on varmaan monia, mä pistäisin tohon ennemmin 2x150W pikkasen alemmmas, kun 2x 250W ylemmäs.. säästät hankinnassa ja sähkössä. Et ehkä mielettömästi, mutta kuiteskin...

--------------------
Tatu Vaajalahti kirjoitti:
pemperton kirjoitti:Täytyy vaan ihan rauhassa alkaa ostelemaan pumppuja ja valaisimia varastoon. Ja sitten aikanaa on kaikki tavarat kasassa että voi alkaa perustamaan akvaariota.
Minusta tämä on erittäin hyvä idea! Mielummin hitaasti ja hyvin kuin nopeasti ja huonosti :)
Etenkin siinä vaiheessa kun ekat elävät jutut (kivet) ovat sisällä purkissa, maltti on erittäin suositeltavaa :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Silakka kirjoitti:Kimmo, sullahan taitaa olla kehykset.. oletko tehnyt jotain erityistä niiden kanssa?
Silikoonilla olen kuorruttanut ne. Kissat raapineet jo suurilta osilta pois.
Minulla L mallisten keskitumien alaosat ui jatkuvasti vedessä. muuten näkyvä suolan kosketus on vähäistä. Alumiinissä ei silmämääräisesti näy muutoksia roiskeista.

Siihen en sano juuta enkä jaata, että onko kehykset huono vai ok. Parempi kyllä ilman, niin ei oo stressiä.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Kehysakvaarion kehykset on eloksoitua alumiinia, eloksointi on tehty estämään alumiinin hapettuminen. Sitä en tiedä mitä tuo eloksointi pitää sisällään ja liukeneeko siitä jotakin. Tietääkö joku ?
petri_64
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:54, 28.05.2003
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja petri_64 »

Sehän on periaatteessa alumiinia se pintakin. Tuolta löytyy perusteet ->http://www.ilmailuliitto.fi/lennokki/le ... 1/6/8.html
pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Voisitteko tehdä minulle sellaisen listan että mitä kaikkea tarvitsen että saisin näyttävän kokoonpanon niin alan ostelemaan tarvikkeita.
Ja sitten sellainen että mistä ne kannattaa ostaa.
Ja minkä merkkisiä.
Olisin halukas pistämään värikkäitä merikaloja siihen akvaarioon.
Olen päätynyt käyttämään tuota minun 500litraistani.
Ja aijon varmaan kohta myydä tuon 2028pois.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Moi!

.. aika helpon kysymyksen heitit :D

Noi on just niitä hommia (mikä valaisin, mikä vaahdotin yms) mistä ihmiset vääntää täällä ja ircissä kättä kellon ympäri :mrgreen:

Mutta, jotta hommaa pääsis purkamaan jotenkin, voisi varmaan aloittaa sun purkin rakenteesta. Tai siis tulevan tekniikan, ja siitä millainen kierto purkissa on. Esim. aiotko laittaa ala-alasta? Kokeiletko saada vaahdottimen mahtumaan purkin alle (ala-altaaseen tai sen viereen). Vai esim. sivulle johonkin kaappiin?

Valaistuksesta, suosittelisin giesemannin 2 x 150W tai 2 x 250W sinivaloilla. Tosin, jos "Olisin halukas pistämään värikkäitä merikaloja siihen akvaarioon" tarkoittaa sitä, että olet tekemässä purkin missä on vain kaloja, ei välttämättä kannata ihan kauheasti satsata tohon valaistukseen.

Kiertovesipumpuista, sulta saattaa löytyä jotain ihan käyttökelpoista nurkistakin.. tunzen pumput nyt yleensä mun mielestä on varsin buenoja. Pikkasen sun budjetista kiinni, hankitko esim. säädettäviä elektroinikkeja mahdollisesti aallokoneella vai perusmalleja.

Yleisesti, varmaan paras tapa tutkia eri vaihtoehtoja on käydä katselemassa muiden systeemejä ja lukea niistä netissä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Voisiko joku suolavetinen vastata "suurinpiirtein" millekkä seinälle 500 litraisen toimivan riutta-altaan tekniikan hinta pysähtyy ? Kysymys on tarkoitettu juuri niin kuin pemperton esitti, sinulla olisi ennestään vain pelkkä allas käyttöön, ei mitään muuta tekniikkaa.

Kuvitellaan että kaikki vermeet ostetaan uutena ei kalleimman eikä halvimman mukaan. (Kultainen keskitie)

Timppa
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

TiHe kirjoitti:Voisiko joku suolavetinen vastata "suurinpiirtein" millekkä seinälle 500 litraisen toimivan riutta-altaan tekniikan hinta pysähtyy ? Kysymys on tarkoitettu juuri niin kuin pemperton esitti, sinulla olisi ennestään vain pelkkä allas käyttöön, ei mitään muuta tekniikkaa.

Kuvitellaan että kaikki vermeet ostetaan uutena ei kalleimman eikä halvimman mukaan. (Kultainen keskitie)
Pikainen lasku (muut lisäilköön jos jotain unohtui):
- Vaahdotin: 250€
- Suolaa 20kg: 60€
- Kiertovesipumppuja: 200€
- Valaisin (2x250W): 500€
- Vesitestit: 50€
- Elävää kiveä (50kg a' 20€/kg): 1000€
- Korallihiekkaa 60kg (mielellään enemmän): 150€
- Lämmitin: 20€

Yhteensä: ~2200€

Noilla pitäisi päästä alkuun (oletus että allas+jalusta on jo olemassa), lisää kustannuksia tietenkin saa tuotettua hankkimalla lisää/parempia tarvikkeita (RO(/DI), Ca-reaktori, Kalkkivesisekoitin... jne jne).
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Sam Salonen kirjoitti: Noilla pitäisi päästä alkuun (oletus että allas+jalusta on jo olemassa), lisää kustannuksia tietenkin saa tuotettua hankkimalla lisää/parempia tarvikkeita (RO(/DI), Ca-reaktori, Kalkkivesisekoitin... jne jne).
Vaikkakaan ei liity tekniikkaan, niin silti ensimmäiset järkevät investoinnit olisivat hintahaarukassa 100-200€ ja liittyisivät kirjallisuuteen. Tällä aloittelijalle suurelta tuntuvalla investoinnilla on suhteelliset kauaskantoiset vaikutukset, koska ilman parempaa tietoa asiasta hyvän kirjan hintaisten elukoiden elinkaari voi olla yllättävän lyhyt. Valitettavan usein ensin ostetaan allas ja sitten parin kalliin kömmähdyksen jälkeen joko lopetetaan tai hankitaan sitä tietoa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Elävään kiveen ei välttämättä tarvi 1000 e satsata, 50 kg hyvää käytettyä kiveä saat n.250-300 e hintaan(kannattaa ottaa asiantuntija mukaan ettet osta huonoa käytettyä kuten minä joskus tein) ja ostat siihen vaikka 10 kg uutta.
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Cano »

Ja nyt täytyy muistaa, että Salosen laskuissa ei ole sinivaloa, ala-allasta ja koko siihen tarvittavaa pvc-putkistoa ja paluupumppua. Tietenkin, jos ei ala-allasta tule niin sitten tekniikka on yläaltaassa. Lisäksi koralleja varten vähintään sitten Bio-calsiumia tai muuta, jolla korvaat Ca-reaktorin puutteen. Korvausvedenkin voi aluksi hoitaa kraanavetenä manuaalisesti. Jos koralleja altaaseen tulee, niin sitten suosittelen väh. 2 x 250W, joillain on ollut 320 litraisessakin jo 2 x 400W + sinivalot...

Näin alkulisäykset.

-Cano-
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

.. vielä aiheesta.. esim. vaahdottimia tuntuu olevan aika paljon kaupan käytettyinä.

Vaahdotinta valittaessa vaikuttaa aika paljon se, että miten olette laittamassa purkkia kasaan, eli minkä kokoinen (fyysisesti, ei kapasiteetiltaan) vaahdotin sopi systeemiin. Nopeasti kelattuna 3 vaihtoehtoa (ja pari +- pointtia)

1) pikkasen "vanhanaikainen" tyyli (sori benzo :)), mutta toimiva malli, jossa purkin vieressä esim. sanders II tai vastaava korkea vastavirtavaahdotin joka toimii hohkapuilla. Purkista suoraan vaahdottimeen vettä, ja vaadottimesta takas purkkiin
+ helppo
+ halpa?
- saattaa olla jonkun mielestä ruma
- itse en jaksa leikkiä hohkapuilla :)

2) Sisävaahdotin (esim. noi tunzen vehkeet), näitä löytyy sekä hohkapuu että venturi malleja
+ helppo
+ ei tartte purkin sivuilta tilaa
- vie tilaa purkista
- purkista saa siistimmän mitä vähemmän siellä on tekniikka

3) Ala-allas, ja sinne, tai sen viereen (purkin alle) vaahdotin
+ voi olla sisäinen, ulkoinen tai "sumppuvaahdotin" (siis sellainen, jolle riittää vähemmänkin vettä pohjalla).
+ ala-altaaseen saa muun tekniikan myös (nyt tai tulevaisuudessa, kalsiumreaktorit, kalkkivesisekoittimet, pinnantasaajat yms).
- ei voi olla kovin korkea
- vaatii sen ala-altaan (jossa tosin paljon muita hyötyjä) :)

Siis, tää nyt on karkea jako. Totta kai muitakin vaihtoehtoja voi olla. Mutta nää jutut riippuu just siitä, että millaisessa paikassa teidän altaat on, onko ok laittaa jotain vaikka sivulle, vai tahdotteko kaikki kamat piiloon, kuinka korkea alusta on (mahtuuko sinne edes vaahdotinta purkin alle) jne jne...

Toivottavasti tästä on edes jotain hyötyä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”