Hommaan lähdin ihan vaan mielenkiinnosta rakenteluun ja kiinnosti myös kovasti miten tollanen cone eroaa tavallisesta skimmeristä. Varsinaista akuuttia käyttöä minulla ei sille ole joten tämä on ihan puhtaasti koe.
Maailmalla ja täällä Suomessakin noita on kovasti kehuttu. Tämä tuotos on vasta läpäissyt koeajon testiolosuhteissa. 100L altaassa autotallin lattialla se reilun viikon pöhisi. Alkuun ei tapahtunut juuri mitää koska vesi oli uutta ja vaahdottimen pinnat uuden kiiltävät. Parin päivän jälkeen tyhjensin oman altaan vaahdottimen kupista 2dl tuotosta veteen ja johan alkoi tapahtua.
Mallina olen käyttänyt "Vertex Aquaristic 250 Cone skimmeriä". Tosin en ole koskaan ko. laitetta livenä nähnyt joten kuvista olen apinoinut .)
TECHNICAL DATA
* Footprint(w/pump) 300x400mm
* Cone Inner Diameter: Top: 160mm/Bottom: 280mm
* Neck Diameter: 160mm
* Coneheight: 350mm
* Height: 600mm
* 2 x 2400L/h lph
* Outlet: 50mm Inlet: 32mm
* Rated up to: INSANE!
Lähtökohtana oli rakentaa tehokas vaahdotin edullisesti. Materiaaleja meni seuraavasti:
* Akryylilevy 1M2 25€
* Pumput Resun King3 x2kpl 17€ x2 kpl
* Kupin kiinnitys osa: 15€
* Pumpun läpivientiosat: 2kpl 3€ x 2kpl
* Silikooniletkut ja PVC-osat löytyi autotallista 15€
Materiaalit ovat aika edullisia. Helpompi olisi ollut käyttää valmista akryyli- tai PVC-putkea mutta ne ovat kalliita niin päätin vääntää putket itse.
Muotoilua varten tarvitsin tietysti muotit jonka ympärille akryylin taivutin. Sopivan kokoisia ei löytynyt mistään joten nekin piti tehdä itse. Jäykästä pahvista muotoilin sopivan kokoiset/malliset palat jotka täytin uretaanivaahdolla. Kartiomuotin tekoon netistä löysin laskurin jolla sain mitat "avatusta kartioista".
Akryylin muotoiluun käytin kuumailmapuhallinta. PVC-levy taipuu saunan lämmössä mutta akryyli vaatii enemmän lämpöä taipuakseen.
Lämmityksen jälkeen liimasin saumat akryyliliimalla.
Kun kaikki taivutettavat osat oli tehty loput "suorat osat" olivatkin jo helpompia tehdä. Pylväsporakone on oiva apuväline.
Diffuusorin tekoa. Diffuusori. Diffuusori valmiina
Pumput olen "modannut" eli avartanut kaikki reitit. Imupuolta avarsin ja painepuoli on suurennettu niin paljon kuin uskalsin. Pumpuissa on Resun alkuperäiset neulapyörät jotka on tarkoitus vielä vaihtaa "Meshwheel" karvoiksi kunhan ne ensin saan. Tälle ei välttämättä ole tarvetta koska kuplat ovat todella pieniä jo nyt ja niitä on paljon. Turbulenssia ei juuri ole vaan kuplat nousevat siististi ylös. Vaahto on kuohkeaa ja märkää.
Vaahdotin on täysin osiin purettavaa mallia. Kiinnityksiin olen käyttänyt 5mm haponkestäviä ruuveja kun en nylonruuveja mistään löytänyt. Jos joku tietää mistä helposti saa niin vinkkiä tänne. Pumput ja muut huoltoa vaativat osat ovat helppo irroittaa. Esim. pumput eivät ole millään kiinni ja lähtevät vetämällä irti.
Vedenpintaa vaahdottimessa on helppo säätää kääntämällä ulostuloputkea. Putken pää on vinoksi sahattu ja käännettäessä sitä se kuristaa ulostuloaukkoa. Mielestäni tämä oli helpoin/yksinkertaisin tapa toteuttaa tämä. Putkessa on tulppa sisällä ja ilmaletkut menevät sen yläpuolelle. Ylhäällä putkessa on vanu joka toimii äänenvaimentimena. Viheltää muuten aika iloisesti

Kaikki läpiviennit ja reiät olen porannut rasiaporalla.
Vaahdotin on mielestäni hiljainen. Se on helppo huoltaa ja on tehokas. Mitä muuta siltä voi toivoa?
Ilmamäärämittaria minulla ei ole kuin yksi vanha(huono) jolla tein mittauksia. Mittarin mukaan imua on .240l/h/pumppu. Mutta en täysin luota tuon mittarin lukumaan joten mittasin kokeeksi ATI 250 vaahdottimen imun joka on 2000l/h niin mittari antoi lukemaksi 400l/h. Eli vastaavasti tämä ottaa 240x2=480l/h.
En nyt tähän osaa äkkiä muuta laittaa mutta jos tulee mieleen jotain niin kysykää toki.