DIY Cone skimmer

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tuli tollanen Cone skimmer rakenneltua välitöinä ja ajattelin nyt tännekkin kirjoittaa jos jollain on suunnitteilla vastaavanlaista projektia. Aina näistä oppii ainakin sen mitä ei kannata tehdä.. :)

Hommaan lähdin ihan vaan mielenkiinnosta rakenteluun ja kiinnosti myös kovasti miten tollanen cone eroaa tavallisesta skimmeristä. Varsinaista akuuttia käyttöä minulla ei sille ole joten tämä on ihan puhtaasti koe.
Maailmalla ja täällä Suomessakin noita on kovasti kehuttu. Tämä tuotos on vasta läpäissyt koeajon testiolosuhteissa. 100L altaassa autotallin lattialla se reilun viikon pöhisi. Alkuun ei tapahtunut juuri mitää koska vesi oli uutta ja vaahdottimen pinnat uuden kiiltävät. Parin päivän jälkeen tyhjensin oman altaan vaahdottimen kupista 2dl tuotosta veteen ja johan alkoi tapahtua.
Mallina olen käyttänyt "Vertex Aquaristic 250 Cone skimmeriä". Tosin en ole koskaan ko. laitetta livenä nähnyt joten kuvista olen apinoinut .)

TECHNICAL DATA

* Footprint(w/pump) 300x400mm
* Cone Inner Diameter: Top: 160mm/Bottom: 280mm
* Neck Diameter: 160mm
* Coneheight: 350mm
* Height: 600mm
* 2 x 2400L/h lph
* Outlet: 50mm Inlet: 32mm
* Rated up to: INSANE!

9.jpg
9.jpg (69.09 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Lähtökohtana oli rakentaa tehokas vaahdotin edullisesti. Materiaaleja meni seuraavasti:

* Akryylilevy 1M2 25€
* Pumput Resun King3 x2kpl 17€ x2 kpl
* Kupin kiinnitys osa: 15€
* Pumpun läpivientiosat: 2kpl 3€ x 2kpl
* Silikooniletkut ja PVC-osat löytyi autotallista 15€

Materiaalit ovat aika edullisia. Helpompi olisi ollut käyttää valmista akryyli- tai PVC-putkea mutta ne ovat kalliita niin päätin vääntää putket itse.

Muotoilua varten tarvitsin tietysti muotit jonka ympärille akryylin taivutin. Sopivan kokoisia ei löytynyt mistään joten nekin piti tehdä itse. Jäykästä pahvista muotoilin sopivan kokoiset/malliset palat jotka täytin uretaanivaahdolla. Kartiomuotin tekoon netistä löysin laskurin jolla sain mitat "avatusta kartioista".
1.jpg
1.jpg (78.48 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Akryylin muotoiluun käytin kuumailmapuhallinta. PVC-levy taipuu saunan lämmössä mutta akryyli vaatii enemmän lämpöä taipuakseen.
2.jpg
2.jpg (53.47 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Lämmityksen jälkeen liimasin saumat akryyliliimalla.

Kun kaikki taivutettavat osat oli tehty loput "suorat osat" olivatkin jo helpompia tehdä. Pylväsporakone on oiva apuväline.
Diffuusorin tekoa.
3.jpg
3.jpg (95.44 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Diffuusori.
4.jpg
4.jpg (90.11 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Diffuusori valmiina
6.jpg
6.jpg (91.39 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Pumput olen "modannut" eli avartanut kaikki reitit. Imupuolta avarsin ja painepuoli on suurennettu niin paljon kuin uskalsin. Pumpuissa on Resun alkuperäiset neulapyörät jotka on tarkoitus vielä vaihtaa "Meshwheel" karvoiksi kunhan ne ensin saan. Tälle ei välttämättä ole tarvetta koska kuplat ovat todella pieniä jo nyt ja niitä on paljon. Turbulenssia ei juuri ole vaan kuplat nousevat siististi ylös. Vaahto on kuohkeaa ja märkää.

10.jpg
10.jpg (73.74 KiB) Katsottu 20529 kertaa

Vaahdotin on täysin osiin purettavaa mallia. Kiinnityksiin olen käyttänyt 5mm haponkestäviä ruuveja kun en nylonruuveja mistään löytänyt. Jos joku tietää mistä helposti saa niin vinkkiä tänne. Pumput ja muut huoltoa vaativat osat ovat helppo irroittaa. Esim. pumput eivät ole millään kiinni ja lähtevät vetämällä irti.

5.jpg
5.jpg (82.26 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Vedenpintaa vaahdottimessa on helppo säätää kääntämällä ulostuloputkea. Putken pää on vinoksi sahattu ja käännettäessä sitä se kuristaa ulostuloaukkoa. Mielestäni tämä oli helpoin/yksinkertaisin tapa toteuttaa tämä. Putkessa on tulppa sisällä ja ilmaletkut menevät sen yläpuolelle. Ylhäällä putkessa on vanu joka toimii äänenvaimentimena. Viheltää muuten aika iloisesti :) Korkissa tietysti reikä.
8.jpg
8.jpg (67.49 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Kaikki läpiviennit ja reiät olen porannut rasiaporalla.
7.jpg
7.jpg (84.83 KiB) Katsottu 20529 kertaa
Vaahdotin on mielestäni hiljainen. Se on helppo huoltaa ja on tehokas. Mitä muuta siltä voi toivoa?
Ilmamäärämittaria minulla ei ole kuin yksi vanha(huono) jolla tein mittauksia. Mittarin mukaan imua on .240l/h/pumppu. Mutta en täysin luota tuon mittarin lukumaan joten mittasin kokeeksi ATI 250 vaahdottimen imun joka on 2000l/h niin mittari antoi lukemaksi 400l/h. Eli vastaavasti tämä ottaa 240x2=480l/h.

En nyt tähän osaa äkkiä muuta laittaa mutta jos tulee mieleen jotain niin kysykää toki.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Kerrankin asiallinen ja kiinnostava projekti.

Miten muuten toteutit diffuusorin? Vai mikä se on nyt onkaan. Osa, joka aiheuttaa alipaineen ja imee ilmaa. Löitko vaan suoraan pumppujen imupuolelle reiän ja letkun siihen? Tämä osahan vissiin ratkaisee sen ilmamäärän.

Jotenkin tuntuu, että juurikin tuo osa on monilla valmistajilla se salaisuus. Caribia-hotellilla on iso vaahdotin merkkiä X, ei enää ime ilmaa kunnolla ja valmistaja ei suostu lähettää varaosana. Mukamas liikesalaisuus. :D
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja K.S »

cmmd kirjoitti:Caribia-hotellilla on iso vaahdotin merkkiä X, ei enää ime ilmaa kunnolla ja valmistaja ei suostu lähettää varaosana. Mukamas liikesalaisuus. :D
8O Joku puhuu nyt palturia...

En muista nyt äkkiä mikä on valmistaja muta ei nämä mitään liikesalaisuuksia enää ole :D
Merl1n
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 10:11, 15.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Merl1n »

Mielenkiintoinen juttu ja hyvät kuvat. Mitäs liimaa käytit PVC:n ja akryylin liittämiseen. Itsellä ollut tuossa kanssa yksi projekti mietteissä, ongelma vaan ollut millä liittää PVC ja akryyli luotettavasti. Akryylin liimaukseen vissiin käynee Acrifix? Paljon kysymyksiä, no jospa nää ei ole liikesalaisuuksia....:D

-Hente
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja patu »

Jorg, täältä löytyy nylon ruuveja ja muttereita, http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ts/NYLONM4
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Liimana olen käyttänyt Acrifixia ja Tangitia. Tangitilla liitin PVC:n ja akryylin. Acrifix on kovaa ja tangit hieman joustavaa.
Airnozzle tai injektori taitaa olla ton imunokan nimi. Tein muutamia erilaisia. Lopullinen on vielä pikkasen hakusessa kunnes saan ilmamittarin ja pääsen mittaamaan. Käytän periaattessa samanlaista kuin Vertex omissaan. Ei näistä valmistajat hirveesti puhu missään. Ideana on supistaa nokkaa kohdasta mistä ilmaletlu liittyy. Veden virtaus kiihtyy ja aiheuttaa enempi imua. Voin laittaa kuvia tosta osasta jonka tein.
kymppi75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 15:17, 24.01.2005
Paikkakunta: Vantaa

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja kymppi75 »

Mitä ne väittää että suomessa ei osata rakentaa... Kauan sun rakentaminen kesti? Ja menikö monta muottia piloille?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

kymppi75 kirjoitti:Mitä ne väittää että suomessa ei osata rakentaa... Kauan sun rakentaminen kesti? Ja menikö monta muottia piloille?
Työtunteja on vaikea sanoa koska tein tota aina iltaisin kun ei ollut muuta tekemistä. Suunnittelutyön tein nukkuessa :)

Muotteja ei mennyt käsille yhtään ja kaikki akryylitkin onnistuin vääntämään kerralla.
kymppi75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 15:17, 24.01.2005
Paikkakunta: Vantaa

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja kymppi75 »

On tuo kyllä todella hieno skimmeri ja toivottavasti on parempi kun tehtaan tekemä...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Miltä nuo resunin pumput tuntuvat? Hinta on niin halpa, että pistää miettimään. Tietysti tulee ottaa huomioon, että halvalla hinnalla pumppuja voi tilata 10 varastoon samalla hinnalla, kun ostaa "laadukkaat" pumput.

Eittämättä erittäin mielenkintoinen projekti! Noista resunin pumpuista voisi varmasit rakentaa vaikka minkälaisen DIY-vaahdottimen.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja joppe »

Nätti laite vaikken ihan tarkkaan tiedä mitä sillä tehdään. Tuli vaan mieleen että onko noiden pakko olla pyöreitä eli sylinterimäisiä? Jos ei niin suuremmalla työllä parempaan työn jälkeen päästään jos tekee pokkaamalla tai paloista liimaamalla neliöprofiilisen laitteen.
Valmiissa laitteissa putkimuotoa käytetään tod.näk. tuotannollisista syistä. Akryyli on kohtuu vaikea uunittaa kaarelle jos puhutaan korkealaatuisesta työnjäljestä.

Väittävät että nailon turpoaa vedessä vaikka omissa vehkeissä ei ole haittoja sen puoleen aiheuttanut. Siinä mielessä lienee turhaa niitä happosia muoviin vaihtaa. Ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu.
Acrifix ei ole liimaa vaan akryylin juotosnestettä. Sillä ei kannata liimata mitään muuta kuin just sitä mitä purkin kylki neuvoo. Tangitista en ole ihan varma mutta en silläkään pvc:tä ja akryyliä toisiinsa liimaisi jos ne liimauksien on tarkoitus pitää vedenpaine jonkun laitteen sisällä.

Tässä pitäisi tulla kuva yhdestä keskeneräisestä reaktorista, muttei tule kun en osaa liittää linkkiä cromella. Jos joku neuvoo niin tulee.....
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja cmmd »

joppe kirjoitti:Tuli vaan mieleen että onko noiden pakko olla pyöreitä eli sylinterimäisiä
Vesi vähän niinku pyörii siellä sisällä. Onhan noita suorakaideprofiilejakin, mutta niissä on sisällä pyörsitetyt kulmat ja vesi vähän niinku pyörii pystysuunnassa.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kimmo S kirjoitti:Miltä nuo resunin pumput tuntuvat? Hinta on niin halpa, että pistää miettimään. Tietysti tulee ottaa huomioon, että halvalla hinnalla pumppuja voi tilata 10 varastoon samalla hinnalla, kun ostaa "laadukkaat" pumput.

Eittämättä erittäin mielenkintoinen projekti! Noista resunin pumpuista voisi varmasit rakentaa vaikka minkälaisen DIY-vaahdottimen.
Mun mielestä noi pumput vaikuttaa aika hyviltä. Niistä on tosiaan helppo rakentaa monenlaisia juttuja. Ovat vielä aika hiljaisiakin. Pitkästä käytöstä en voi sanoa mitään. Sen näyttää aika. Toi "neulapyörä" joka tulee mukana on sekin ihan OK mutta ajattelin vielä kokeilla meshwheeliä modata tohon.

Ulostuloa ja sisäänimua olen siis suurentanut ja oikaissut pahimmat terävät kulmat. Parempi olis värkätä jos toi ankkuri(roottori) olis mallia "perästä kiinni" Nyt tuo akselin etupään kiinnitys blokkaa tossa keskellä pahasti.

Muutama kuva pumpun modauksesta:

Imunokka ver.1
11.jpg
11.jpg (75.09 KiB) Katsottu 20229 kertaa
Imupuolen suurennus.
12.jpg
12.jpg (70.08 KiB) Katsottu 20229 kertaa
Ulostulon avarrus.
13.jpg
13.jpg (55.83 KiB) Katsottu 20229 kertaa
joppe kirjoitti:Nätti laite vaikken ihan tarkkaan tiedä mitä sillä tehdään. Tuli vaan mieleen että onko noiden pakko olla pyöreitä eli sylinterimäisiä? Jos ei niin suuremmalla työllä parempaan työn jälkeen päästään jos tekee pokkaamalla tai paloista liimaamalla neliöprofiilisen laitteen.
Tietysti olisi näin kotioloissa helpompi tehdä "laatikko" mutta kuten joku jo tossa totesi niin yksikin terävä kulma voi olla liikaa. Vaahdotin on periaatteessa pirun yksinkertainen laita(näyttää siltä) mutta on aivan henkimaailman härveli joka elää omaa elämäänsä. Esimerkkinä vaikka että hyvin suuri osa kaupallisista laitteistakin on puoli tehottomia tai taysiä "susia".
joppe kirjoitti:Valmiissa laitteissa putkimuotoa käytetään tod.näk. tuotannollisista syistä. Akryyli on kohtuu vaikea uunittaa kaarelle jos puhutaan korkealaatuisesta työnjäljestä.
Kaikki kaupalliset valmisteet tehdään 500 000€:n CNC-koneilla ja eiköhän noi kartiotkin jollain prässillä paineta. Mene ja tiedä....
joppe kirjoitti:Väittävät että nailon turpoaa vedessä vaikka omissa vehkeissä ei ole haittoja sen puoleen aiheuttanut. Siinä mielessä lienee turhaa niitä happosia muoviin vaihtaa. Ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu.
En olisi huolissani nylonin turpoamisesta. Huoleni kohdistuu siihen että liukeneeko noista hapokkaista suolaveteenn jotain vai ruostuuko ne? Ainakin RST-ruuvit ruostuvat....
joppe kirjoitti:Acrifix ei ole liimaa vaan akryylin juotosnestettä. Sillä ei kannata liimata mitään muuta kuin just sitä mitä purkin kylki neuvoo. Tangitista en ole ihan varma mutta en silläkään pvc:tä ja akryyliä toisiinsa liimaisi jos ne liimauksien on tarkoitus pitää vedenpaine jonkun laitteen sisällä.
Akryylia olen "juottanut" Acrifixillä ja PVC:tä "liimannut" akryyliin tangitilla. Ainakin toistaiseksi ovat kiinni. Liimaukset eivät ole kovin kriittisissä paikoissa.
joppe kirjoitti:Tässä pitäisi tulla kuva yhdestä keskeneräisestä reaktorista, muttei tule kun en osaa liittää linkkiä cromella. Jos joku neuvoo niin tulee.....
Eikös se ihan samalla tavalla lisätä kuin millä muullakin selaimella? Liitteenlisäys on tässä phpBB-softassa eikä selaimessa.
Viimeksi muokannut Jorg, 22:04, 16.03.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja joppe »

Niijuu suola voi asettaa omat vaatimuksensa noille ruuveille... Ite olen tehnyt muovimuttereita ja jenkatankoa ajamalla sopivaa pc-jöötiä akkukoneella ulkojenka työkalun läpi ja mutterit akryylin palasista jotka on reiìtetty ja kierretty jenkatapilla. Toki ostamalla nylonia pääsee vähemmällä ja niitä saa kiinnitystarvike-erikoisliikkeistä.
Akryyli putket tehdään suulakepuristamalla tai valamalla ja kartiot vakuumilla tai ruiskupuristamalla. Kotioloissa akryyli kartioita voi tehdä melko helposti uunilla,muotilla ja pölynimurilla jos tarvittava syvyys ei ole kovin suuri.

Noista kuvista vielä että operan viimeisin versio ei toimi tällä palstalla jolla linkin osaisin laittaa ja foorumiin oma liitelisäys herjaa liian suurista kuvista. Cromella tai exp:llä en osaa linkittää tai siirtää kutistettuja kuvia.....
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

En nyt tiedä miten tekisin ton kokoisen kartion imurilla ja ei mulla ole kyllä uuniakaan johon mahtuis tollanen 900x450 akryylin pala sisälle. Pitäis käydä jossain pizzeriassa sulkemis ajan jälkeen :)

Toi akryylin taivuttaminen kyllä lisää tuskaa tässä hommassa mutta eipä noitten tarvii olla 100% linjassa/suoria. Sellaista ei näillä vehkeillä pysty tekemään.

Foorumin kuva saa olla max. 600x600. Pienennä se vaikka PS:lla tai muulla ja sitt vaan lisäät liitteenä. Ei tarvii linkittää mihinkään.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jorg kirjoitti: Mun mielestä noi pumput vaikuttaa aika hyviltä. Niistä on tosiaan helppo rakentaa monenlaisia juttuja. Ovat vielä aika hiljaisiakin. Pitkästä käytöstä en voi sanoa mitään. Sen näyttää aika. Toi "neulapyörä" joka tulee mukana on sekin ihan OK mutta ajattelin vielä kokeilla meshwheeliä modata tohon.

Ulostuloa ja sisäänimua olen siis suurentanut ja oikaissut pahimmat terävät kulmat. Parempi olis värkätä jos toi ankkuri(roottori) olis mallia "perästä kiinni" Nyt tuo akselin etupään kiinnitys blokkaa tossa keskellä pahasti.
Näyttää aika hyvältä. Pystyisiköhän tohon pumpun muoviin liimaamaan tangitilla --> voisi ainakin ulostuloa avartaa aika paljon. Jonkin verran sormituntumalla voisi verrata pumpun matskua PVC:hen. Muistaakseni Ocean runnerin osiin olen liimannut tangitilla onnistuneesti.
OLRA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 22:46, 09.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haapamäki

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja OLRA »

Jorg kirjoitti:
...
Vaahdotin on täysin osiin purettavaa mallia. Kiinnityksiin olen käyttänyt 5mm haponkestäviä ruuveja kun en nylonruuveja mistään löytänyt. Jos joku tietää mistä helposti saa niin vinkkiä tänne.
...
Moro!

Löysin nylonruuveja, - aluslaattoja ja - muttereita (M3 - M6) ainakin Tampereen BAUHAUS liikkeestä.
Mikä liittyy haponkestäviin ruuveihin niin RST (ruostumaton, eli A2) ruuvit kestävät paremmin suolaisessa vedessä kun HST (haponkestävä, A4). Joka tapauksessa itse en käyttäisi minkäänlaista metallia meriveden yhteydessä koska niistä liukene aina jotakin veteen.
Lyhyt- / väliaikaisena ratkaisuna ei varmaankaan ole A2 / A4 käytöllä merkitystä.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mielestäni kävin Huussissa katsomassa enkä löytänyt. Pitää mennä uudenman kerran. Laitoin hapokkaista että sain ton kasaan kun niitä oli tallissa. Altaassa tuo härveli ei vielä ole ollut.

----------------------------

Pk-seutu on boikotissa."Huussi" myy noita vain Tampesterissa ja Turuuus :)
Ottakaahan joku taskuun noita 5mm muttereita ja ruuveja jos tänne päin olette tulossa...
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Mä voin laittaa sulle kirjekuores. :D Jos opit arvostamaan Turkua enempi :D
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Heh...20 vuotta asuin 50km Turusta Helsinkiin päin ja nyt välimatkaa on jo 150km :) Ei mitään paniikkia. Kyllä mä noita jostain löydän.

-----------------------------
Kimmo S kirjoitti:Näyttää aika hyvältä. Pystyisiköhän tohon pumpun muoviin liimaamaan tangitilla --> voisi ainakin ulostuloa avartaa aika paljon. Jonkin verran sormituntumalla voisi verrata pumpun matskua PVC:hen. Muistaakseni Ocean runnerin osiin olen liimannut tangitilla onnistuneesti.
Painepuolen 32mm putken olen liimannut Tangitilla. Ihan tiukasti se siinä istuu.
Ulostuloa ei voi paljoa enempää avartaa. Kun en tiedä miten paksua materiaalia tuo pumpun kuori on. Kuten tosta kuvasta näet nii se on ihan maksimiin otettu. Enempi jos ottaa niin on jo riski että tulee reikä.
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Aikaa on kulunut tovi, eikä päivitystä kuulunut. Mites onko masiina ollut käytössä vai nostettu hyllylle ?
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tekele on ollut töissä kohta vuoden ja ATI on nostettu hyllylle :)
Kerran olen katsonut pumput läpi tänä aikana. Kupistakin tuli tehty sen verran iso että ei ihan joka viikko pidä tyhjätä. Toi on siitä hieno laite että se ei tee "teetä" ollenkaan vaan ihan pikimustaa tavaraa. Pidentää vielä tyhjennys tarvetta entisestään kun ei tarvii vettä poistaa.

Mielestäni ihan onnistunut tekele varsinkin kun se osui kerralla kuntoon. Aika henkimaailman laitteita joita ei voi rakentaa teoriassa vaan pitää testata ja korjata, testata ja korjata. Kävi tuuri kun ihan ekalla kerralla osui kaikki kohdilleen.
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Sehän hienoa kuulla. Kerrankin kaupallinen laite jäi kakkoseksi :mrgreen: .
Hatun nostamisen paikka, onneksi olkoon.
Omassa atin conessa on mahdollista pelata tuon pinnan säätimen kanssa, jolla saa kans kivasti sakeempaa tervaa tai vastaavasti laihaa teetä tuonne kuppiin.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja tate »

Toi on kyllä hatunnoston paikka! Laskinko oikein, et materiaaleihin meni satasen nurkilla? Osa pvc kamoista vielä mahdollisesti kierrätysmateriaalia! Ekoteko :D .
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Cone skimmer

Viesti Kirjoittaja Jorg »

No niin.

Nyt on kohta vaahdotin ollut ajossa 1vuoden. Aika tehdä vuosihuolto.

Otin tekeleen eilen ala-altaasta ulos. Ensimmäistä kertaa muuten sen jälkeen kun sen sinne laitoin. Kerran kesällä katsoin pumppuun ja silloin kaikki oli ok eikä edellyttänyt toimenpiteitä.
Silmämääräisesti kuplien määrä vaahdottimessa oli vähentynyt. Syynä tähän noin 1 000 000 kalkkimatoa jotka ovat muuttaneet vaahdottajaan.

Pumput ovat toimineet 24/7 ja toimivat edelleen. Ei paha noinkin halvoista pumpuista. Toisesta oli "meshwheel" ottanut kipeetä ja sen joudun vaihtamaan.Muuten kaikki osat ja palikat ovat ehjiä. Yleensä näissä DIY-laitteissa tuotekehitys on sitä luokkaa että osia hajoaa pitkässä juoksussa.

Josko tämän taas laittais takaisin ja raportoin taas ensi vuonna jos vielä laitteessa henki pihisee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”