Miten onnistuu muutto?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JT80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 20:24, 15.11.2003
Paikkakunta: Kouvola

Miten onnistuu muutto?

Viesti Kirjoittaja JT80 »

Olen kiinnostunut hankkimaan merivesiakvaarion. Tuli vaan mieleen että miten muutto merivesiakvaarion kanssa onnistuu?
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kyllä se muutto onnistuu! :twisted:

Oon muuttanu kahdesti merialtaan ja useamman makeavesialtaan kans ja ei ne helppoja oo kumpikaan muutossa. Merialtaan muutossa vermeet ja elävä veke altaasta, allas tyhjäks, roudataan vermeet ja elävät uuteen kämppään, allas kohilleen, vedet ja suolat sisään ja lopulta ku vesi on bueno ja vermeet toimii niin elävät sisään. Täs mun kaava suurpiirteisesti, mut mulla ei tosin oo ollu muuttojen aikaan montaakaan kalaa ja korallia altaassa. No ei niitä tosin oo vieläkään paljoa :mrgreen:
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Moi,

2 kertaa olen muuttanut altaan sisukset toisaalle. Purkki on molemmalla kerralla vaihtunut uuteen, eli se nyt on ehkä pikkasen auttanut. Silti muutossa on mennyt kyllä kokopäivä :)
Molemmilla kerroilla 1 kala ei selvinnyt muutosta, muuten meni ihan jees.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

2 kertaa olen muuttanut altaan sisukset toisaalle. Purkki on molemmalla kerralla vaihtunut uuteen, eli se nyt on ehkä pikkasen auttanut. Silti muutossa on mennyt kyllä kokopäivä
Molemmilla kerroilla 1 kala ei selvinnyt muutosta, muuten meni ihan jees.
Terve silakka. Oliko sulla uudessa altaassa jo vesi vai veitkö osan vedestä mukanasi? Mulla on muutto edessä 2 vk kuluttua ja ajattelin viedä kaiken veden mukana (ja täydentää loput), tällöin kyseessä olisi ikäänkuin 50% vedenvaihto...
Silti pelkään, että suuri osa korallieista kuolee.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

mikkokoo kirjoitti: Terve silakka. Oliko sulla uudessa altaassa jo vesi vai veitkö osan vedestä mukanasi?
Moi, viimeinen muutto oli 450L + ala-allas -> 325L purkkiin. Muuttomatka töölöstä kamppiin, olikos nyt tammikuussa kun siirsin purkin (eli ehkä pahin mahdollinen aika, vaikkei matka ollutkaan pitkä).

Uudessa altaassa oli ehkä puolillaan uutta vettä odottamassa (sekoitin sinne hyvissä ajoin etukäteen). Siirsin kaikki kivetkin sangoissa, eli niiden mukana tuli aika paljon vettä, sitten otin vielä vanhasta purkista pariin isoon vesi säiliöön vettä ja siirsin ne. Hiekkaa en siirtänyt yhtään.

Keräsin elävät kamat ensin muuttolaatikkoon (missä pumppu + lämmitin)uudessa kämpässä, ja totuttelin niitä siinä. Kivet pistin suoraan uuteen purkkiin.

Eli, noin puolet vedestä tuli vaihdettua. Tilanne oli vielä sellainen, että vanhassa purkissa oli aika paljon nitraattia.

Aloitin urakan joskus puoliltapäivin, valmista tuli klo 1 yöllä :)
mikkokoo kirjoitti: Mulla on muutto edessä 2 vk kuluttua ja ajattelin viedä kaiken veden mukana (ja täydentää loput), tällöin kyseessä olisi ikäänkuin 50% vedenvaihto...
Silti pelkään, että suuri osa korallieista kuolee.
Ahaa, sä olet nyt vihdoin päässyt tohon vaiheeseen :) Pari sataa litraa vettä varmaan siirtää ihan ok, sen yli alkaa olla jo pikkasen haastavaa :)

Sulla taitaa purkin koko kasvaa aika paljon? Eli varmaan kannattaa ottaa niin paljon vettä mukaan vanhasta kuin mahdollista.

En mä usko että sulta välttämättä mitään kuolee. Tsekaat vaan että saat elukat pidettyä lämpimänä.
Mä en menettänyt yhtään korallia tai muitakaan selkärangattomia, ainoa mitä kävi oli se että viherluikero otti jotenkin nokkiinsa ja lopetti syömisen. Kuoli sitten viikon/parin päästä.

Tsemppiä projektiin :)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Mielestäni helpoin tapa muuttaa on rakentaa valmiiksi uusi systeemi uudelle paikalle ja sitten siirtää elävät. [;)]

Minä en missään tapauksessa siirtäisi vanhaa vettä yhtään sen enempi, kuin mitä elävän mukana on pakko, minkä takia siirtää uuteen akvaarioon kaikki ongelmat, mitkä vanhaan on kerinnyt kasattua? 8O
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Minä en missään tapauksessa siirtäisi vanhaa vettä yhtään sen enempi, kuin mitä elävän mukana on pakko, minkä takia siirtää uuteen akvaarioon kaikki ongelmat, mitkä vanhaan on kerinnyt kasattua?
Lähinnä esittämässäsi hirvittää, että uusi allas ei ole ehtinyt kypsyä lainkaan ja sinne täräytetään lasti kaloja ja koralleja pari päivää veden lisäyksen jälkeen. Veden siirto vanhasta altaasta toivottavasti vähentäisi tätä ongelmaa ja kyse olisikin silloin enemmän suuresta veden vaihdosta.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:
Minä en missään tapauksessa siirtäisi vanhaa vettä yhtään sen enempi, kuin mitä elävän mukana on pakko, minkä takia siirtää uuteen akvaarioon kaikki ongelmat, mitkä vanhaan on kerinnyt kasattua?
Lähinnä esittämässäsi hirvittää, että uusi allas ei ole ehtinyt kypsyä lainkaan ja sinne täräytetään lasti kaloja ja koralleja pari päivää veden lisäyksen jälkeen. Veden siirto vanhasta altaasta toivottavasti vähentäisi tätä ongelmaa ja kyse olisikin silloin enemmän suuresta veden vaihdosta.
Valitettavasti veden siirto ei vähennä tätä ongelmaa yhtään, vesi ei kypsy, vaan elävä kivi ja hiekka. [;)]
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

ealex kirjoitti: Valitettavasti veden siirto ei vähennä tätä ongelmaa yhtään, vesi ei kypsy, vaan elävä kivi ja hiekka. [;)]
Hmm.. kai meillä kaikilla on kuitenkin se illuusio, että osa pöpöistä jotka k*kkaa syövät, elelee kuitenkin vedessä...?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Silakka kirjoitti:
ealex kirjoitti: Valitettavasti veden siirto ei vähennä tätä ongelmaa yhtään, vesi ei kypsy, vaan elävä kivi ja hiekka. [;)]
Hmm.. kai meillä kaikilla on kuitenkin se illuusio, että osa pöpöistä jotka k*kkaa syövät, elelee kuitenkin vedessä...?
Illuusio se todellakin on, aivan olemattomasti bakteereita elää vapaassa vedessä, ainakin akvaarion kypsymisen kannalta. [;)]
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Valitettavasti veden siirto ei vähennä tätä ongelmaa yhtään, vesi ei kypsy, vaan elävä kivi ja hiekka.
Eli toisin sanoen, jos on hiekaton systeemi pystyssä muutaman vuoden ja siirtää kivet toiseen yhtä isoon altaaseen, allas on kypsä välittömästi 8O
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:
Valitettavasti veden siirto ei vähennä tätä ongelmaa yhtään, vesi ei kypsy, vaan elävä kivi ja hiekka.
Eli toisin sanoen, jos on hiekaton systeemi pystyssä muutaman vuoden ja siirtää kivet toiseen yhtä isoon altaaseen, allas on kypsä välittömästi 8O
Ei, vaan kiven siirtäminen aiheuttaa aina uutta kypsymistä, vaikka akvaario ei muuttuisikaan, mutta jos kaiken tekee järkevästi - selviää aivan olemattomalla kypsymisjaksolla. [;)]

Veden siirtämisellä ei savuteta mitään lisä-arvoa, ainoastaan mahdolliset vesiongelmat siirtyy uuteen systeemiin. :roll:
JT80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 20:24, 15.11.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JT80 »

Eli jos ymmärsin oikein ni ei kannata siirtää vesiä? Mihinkäs kalat laitetaan siksi aikaa?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ei, vaan kiven siirtäminen aiheuttaa aina uutta kypsymistä, vaikka akvaario ei muuttuisikaan, mutta jos kaiken tekee järkevästi - selviää aivan olemattomalla kypsymisjaksolla
Okei, nyt ymmärsin pointtisi. Kertoisitko miten kaikki tehdään järkevästi kypsymisjakson minimoimiseksi?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

JT80 kirjoitti:Eli jos ymmärsin oikein ni ei kannata siirtää vesiä? Mihinkäs kalat laitetaan siksi aikaa?
Kalat mieluummin veteen. :roll: Ethän sinä kaupan vettäkään omaan altaaseen laita, kun hankit uusia kaloja kaupasta. [;)]
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

mikkokoo kirjoitti:
Ei, vaan kiven siirtäminen aiheuttaa aina uutta kypsymistä, vaikka akvaario ei muuttuisikaan, mutta jos kaiken tekee järkevästi - selviää aivan olemattomalla kypsymisjaksolla
Okei, nyt ymmärsin pointtisi. Kertoisitko miten kaikki tehdään järkevästi kypsymisjakson minimoimiseksi?
Sanotaan näin, että mä en ainakaan huomannut mitään kypsymisen merkkejä tossa tänhetkisessä altaassa, sen jälkeen kun kamat sinne siirsin...

Yhtenä pointtina vielä, pikkasen varmaan vaikuttaa, missä tilassa tän hetkinen allas on... ainakin mun käsittääkseni se, että jos vaikka nitraatit on pilvissä, ja yhtäkkiä putoaa lähelle nollaa, saattaa aiheuttaa ongelmia.

Tosta alexin logiikasta, eikös saman logiikan mukaan ole ok tehdä ihan niin isoja vedenvaihtoja kun tahtoo?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Okei, nyt ymmärsin pointtisi. Kertoisitko miten kaikki tehdään järkevästi kypsymisjakson minimoimiseksi?
Eli jos perustaa uuden akvaarion mahdollisimman valmiiksi, hankkii vaikka osittain uutta elävää kiveä (ainahan kannatta päivittää akvaario isommaksi muuton yhteydessä [;)] ), siirtää osittain vanhaa kiveä, "käynnistää" uuttaa hiekkaa, jne. sitten siirtää vanhat kivet niin, ettei niistä kuolisi hirveästi elämää, niin välttyy pahemmasta uudelleenkypsyttämisestä, mielestäni näin on paljon helpompi ja kivuttomampi, kuin siirtää kaikki samalla.
Silakka kirjoitti:Tosta alexin logiikasta, eikös saman logiikan mukaan ole ok tehdä ihan niin isoja vedenvaihtoja kun tahtoo?
Tietenkin on ok tehdä niin isoja vedenvaihtoja kun tahtoo, kunhan huolehtii että sellaiset elukat, mitkä eivät saa joutua ilmaan eivät joudu ilmaan ja jos vedenlaatu muuttuu niin elukoita "kotiutetaan" uuteen veteen, muuton yhteydessä tämä on itsestään selvä, tavallisen "liian suuren” vedenvaihdon yhteydessä usein jää tekemättä. :roll:

Jos olisi mahdollista aina silloin tällöin kytkeä akvaario niin, että vanha vesi poistuisi ja tilalle tulisi uutta vettä niin, että koko vesi vaihtuu vaikka päivän aikana, niin tekisin näin ehdottomasti, mutta kaikkea ei voi saada. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”