Neuvotteko korallien ruokinnassa?
Valvoja: Moderaattorit
Neuvotteko korallien ruokinnassa?
Moi
Hakua käyttäen olen jotain löytänytkin, mutta silti kaipaisin vielä lisää tietoa/neuvoja, miten noita altaani koralleja tulisi ruokkia. Vai pitäisikö ylipäätään?
Allas on vasta alkutekijöissään, tammikuussa perustettu, eikä siellä vielä ole kovin runsaasti mitään. Kaloja on vain yksi herttuakala ja kaksi nemoa. Lisäksi Stenopus Hispidus ja Lysmata Amboinensis –ravut. Olen ruokkinut hyvin niukasti päivittäin hiutaleilla (usein valkosipuliuutteessa uitettuna) ja 2 – 3 kertaa viikossa olen tarjoillut jotain pakasteöttiäisiä. En osaa sanoa mitä ovat; samassa levyssä on viittä eri laatua.
Koralleja en ole mitenkään erikseen ruokkinut, jos ei oteta lukuun (lähes) päivittäistä TM Pro-Coral K+ Elementsin lisäämistä. Ja pölymäistä levää raaputtelen laseista pari kertaa viikossa. Kai senkin joku syö? Niin ja korvausvesi on kalkkivettä.
Mutta pitäisikö jotakin näistä koralleista ruokkia oikein kädestä pitäen?
Pocillopora sp, Plesiastrea sp, Acropora sp, Stylophora Pistillata, Duncanopsammia Axifuga, Xenia, Zoanthus sp, Euphyllia, Lobophytum sp.
Jostakin ulkomaiselta keskustelupalstalta luin, että esim. tuota Duncanopsammiaa ruokkivat jokaista tupsua erikseen pipetillä lähes päivittäin. Loma-aikojen ulkopuolella ei kyllä tule onnistumaan meillä.
Kovasti arvostaisin neuvojanne.
Merja
Hakua käyttäen olen jotain löytänytkin, mutta silti kaipaisin vielä lisää tietoa/neuvoja, miten noita altaani koralleja tulisi ruokkia. Vai pitäisikö ylipäätään?
Allas on vasta alkutekijöissään, tammikuussa perustettu, eikä siellä vielä ole kovin runsaasti mitään. Kaloja on vain yksi herttuakala ja kaksi nemoa. Lisäksi Stenopus Hispidus ja Lysmata Amboinensis –ravut. Olen ruokkinut hyvin niukasti päivittäin hiutaleilla (usein valkosipuliuutteessa uitettuna) ja 2 – 3 kertaa viikossa olen tarjoillut jotain pakasteöttiäisiä. En osaa sanoa mitä ovat; samassa levyssä on viittä eri laatua.
Koralleja en ole mitenkään erikseen ruokkinut, jos ei oteta lukuun (lähes) päivittäistä TM Pro-Coral K+ Elementsin lisäämistä. Ja pölymäistä levää raaputtelen laseista pari kertaa viikossa. Kai senkin joku syö? Niin ja korvausvesi on kalkkivettä.
Mutta pitäisikö jotakin näistä koralleista ruokkia oikein kädestä pitäen?
Pocillopora sp, Plesiastrea sp, Acropora sp, Stylophora Pistillata, Duncanopsammia Axifuga, Xenia, Zoanthus sp, Euphyllia, Lobophytum sp.
Jostakin ulkomaiselta keskustelupalstalta luin, että esim. tuota Duncanopsammiaa ruokkivat jokaista tupsua erikseen pipetillä lähes päivittäin. Loma-aikojen ulkopuolella ei kyllä tule onnistumaan meillä.
Kovasti arvostaisin neuvojanne.
Merja
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Neuvotteko korallien ruokinnassa?
LPS koralleja kuten tuota duncania voi niin halutessaan kyllä ruokkia, mutta täällä saavat syödä vain mitä itse kiinni saavat. Ja kerta viikkoon teen korallipulvereista ja cyclop-eezestä cocktailin ja hulautan altaaseen. Tästä korallit tuntuvat tykkäävän! Kierto on silloin seis jonkin aikaa ettei sapuska (vesi sakeana pikkuhötöä) päädy alas vaahdottimelle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Joo, eli nuo kaikki sinun mainitsemasi korallit ovat fotosynteettisiä eli saavat suurimman osan ravinnosta korallin kudoksissa olevan symbioottisen levän avulla. Kuitenkin monet noista sinun mainitsemistasi koralleista metsästää luonnossa merivedestä "lonkeroillaan" syötävää.
Eli ainakin Acroporille Pocilloporille, Stylophorille on hyvä antaa yöllä/illalla veteen laitettavia koralleille tarkoitettuja ruokajauheita kuten esim. Reef Pearlseja, tai TM:n phytonia ja Zootonia yms. Noita valmisteita on vaikka kuinka paljon eri valmistajilla. Sitä sitten en osaa sanoa kuinka usein ja kuinka pajon niitä kannattaa laittaa, ja että onko niistä oikeasti hyötyä. Itse kuitenkin niitä käytän ja lisäilen coctailin altaaseen noin joka toinen ilta.
Fakta kuitenkin on, että kyseiset korallit kuitenkin "syövät" oikeilla riutoillakin joten kuvittelisin, että jotain niiden on syötävä akvaariossakin. Tosin kyseiset jauheet likaavat vettä tehokkaasti joten kannattaa olla tarkkana mitenkä paljon ja mitenkä usein näitä altaaseen laittaa.
Duncanopsammia Axifugaa ja Euphylliaa voi ruokkia helposti päiväsaikaan. Pinsetillä tai pipetillä vaan mysistä tai jotain muuta sopivankokoista lihaperäistä pakastetta sulatettuna korallin polyypeille ja sitten voitkin ihailla, kun koralli vetää ruokansa sisuksiin. Ruokin kyseisiä koralleja kerran tai kaksi viikossa.
Xeniaa ja muita pehmytkoralleja en ole koskaan ruokkinut ja silti ne kasvavat kuin rikkaruohot.
Eli ainakin Acroporille Pocilloporille, Stylophorille on hyvä antaa yöllä/illalla veteen laitettavia koralleille tarkoitettuja ruokajauheita kuten esim. Reef Pearlseja, tai TM:n phytonia ja Zootonia yms. Noita valmisteita on vaikka kuinka paljon eri valmistajilla. Sitä sitten en osaa sanoa kuinka usein ja kuinka pajon niitä kannattaa laittaa, ja että onko niistä oikeasti hyötyä. Itse kuitenkin niitä käytän ja lisäilen coctailin altaaseen noin joka toinen ilta.
Fakta kuitenkin on, että kyseiset korallit kuitenkin "syövät" oikeilla riutoillakin joten kuvittelisin, että jotain niiden on syötävä akvaariossakin. Tosin kyseiset jauheet likaavat vettä tehokkaasti joten kannattaa olla tarkkana mitenkä paljon ja mitenkä usein näitä altaaseen laittaa.
Duncanopsammia Axifugaa ja Euphylliaa voi ruokkia helposti päiväsaikaan. Pinsetillä tai pipetillä vaan mysistä tai jotain muuta sopivankokoista lihaperäistä pakastetta sulatettuna korallin polyypeille ja sitten voitkin ihailla, kun koralli vetää ruokansa sisuksiin. Ruokin kyseisiä koralleja kerran tai kaksi viikossa.
Xeniaa ja muita pehmytkoralleja en ole koskaan ruokkinut ja silti ne kasvavat kuin rikkaruohot.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Hetken aikaa ruokin TM:n Zootonilla, Phytonilla ja ReefSnowilla, mutta kun vaihdoin coctailiin jossa on ReefPearlseja, FaunaMarinin UltraClamia ja FaunaMarinin vitamiinitippoja, kahdeksan kuukautta haaleana ollut seriatopora caliendrum sai hohtavat värinsä takaisin ja polyypit ovat huomattavasti paremmin ulkona. Muutos oli havaittavissa viikon kahden jälkeen siitä kun aloitin tuolla seoksella ruokkimisen.
Teen seoksen siten että laitan 10-15 mitallista ReefPearlseja ja UltraClamia pieneen lasiputkeen (esim. vesitestiputki käy) ja tiputtelen vitamiinitippoja päälle ja sekoitan niin kauan että saan lääkeruiskuun menevää soossia. Putkea voi säilyttää jääkaapissa noin viikon verran. Tätä soossia vedän sitten ruiskuun joka ilta noin millilitran ja vedän sitten ruiskun täyteen merivettä. Sitten ruiskuttelen lääkeruiskulla täsmäruokinnalla useimmat LPS-korallit ja satunnaisesti myös SPS-koralleja. Täsmäruokinnalla varmistan tiettyjen korallien runsaan ruuansaannin ja loput ruuasta pyörii vedessä kunnes joku toinen koralli tai muu elukka sen vedestä pois suodattaa. Vaahdotinta pidän noin puoli tuntia pois päältä ruokinnan jälkeen.
Teen seoksen siten että laitan 10-15 mitallista ReefPearlseja ja UltraClamia pieneen lasiputkeen (esim. vesitestiputki käy) ja tiputtelen vitamiinitippoja päälle ja sekoitan niin kauan että saan lääkeruiskuun menevää soossia. Putkea voi säilyttää jääkaapissa noin viikon verran. Tätä soossia vedän sitten ruiskuun joka ilta noin millilitran ja vedän sitten ruiskun täyteen merivettä. Sitten ruiskuttelen lääkeruiskulla täsmäruokinnalla useimmat LPS-korallit ja satunnaisesti myös SPS-koralleja. Täsmäruokinnalla varmistan tiettyjen korallien runsaan ruuansaannin ja loput ruuasta pyörii vedessä kunnes joku toinen koralli tai muu elukka sen vedestä pois suodattaa. Vaahdotinta pidän noin puoli tuntia pois päältä ruokinnan jälkeen.
Sanoit ruokkivasi kaloja ja rapusia hiutaleilla ja tunnistamattomalla pakasteruualla. Olethan varma, että ruuat on merikaloille tarkoitettuja. Ihan millään tetraminseravipannovobel-dieetillä ei pitkälle pötkitä:)
Korallien ruokinnasta omalta osaltani sen verran, että olen ruokkinut itse ainoastaan fungiaa (paljonhan mulla ei edes koralleja vielä ole) ja sitäkin vain pari kertaa. Merivuokkojen ruokinnasta kokemusta enemmänkin ja huomasin niistä, että värit pysyy parempana jos ei ruoki lainkaan. Tuo värihommahan on sitte taas monen tekijän summa: valaistus, virtaus, vesiarvot, lista taitaa olla loputon. Noitten kokeneempien konkareiden neuvoilla pärjäät kyllä varmasti.
Korallien ruokinnasta omalta osaltani sen verran, että olen ruokkinut itse ainoastaan fungiaa (paljonhan mulla ei edes koralleja vielä ole) ja sitäkin vain pari kertaa. Merivuokkojen ruokinnasta kokemusta enemmänkin ja huomasin niistä, että värit pysyy parempana jos ei ruoki lainkaan. Tuo värihommahan on sitte taas monen tekijän summa: valaistus, virtaus, vesiarvot, lista taitaa olla loputon. Noitten kokeneempien konkareiden neuvoilla pärjäät kyllä varmasti.
Suuret kiitokset neuvoista! Taidanpa sitten jonkin coctailin kehitellä minäkin jossakin vaiheessa. Täytyy vain vielä paneutua noihin antamiinne esimerkkeihin. Ja Teemu: kyllä nuo hiutaleet ja pakasteötökät on meriveteen tarkoitettuja. Tetrat laitoin kiertoon, kun tällä tielle astuin, huoh...
M.
M.
Millä keinoin fungiaa saa ruokittua? eikös se syö plangtonia? Kun tuli tuossa fungia ostettua ja eipä sille mitään erityis manintoja kaupassa sanottu
.
yritin AW:sta hakea mutta ei siltikään oikeen auvennut mitään vastausta

yritin AW:sta hakea mutta ei siltikään oikeen auvennut mitään vastausta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Minulla on hieman ristiriitaiset tuntemukset korallien ruokkimisesta. Nyt en ole pariin vuoteen testannut uusimpia ruokia, mutta lopetin korallien ruokkimisen siksi, että altaan vesiarvot eivät pysyneet kunnossa. Pääosin tämä johtui huonosta vaahdottajasta. En huomannut lopettamisesta muita vaikutuksia kuin että vesiarvot parani ja levä väheni!
Kaloja ruokin kylläkin melko avokätisesti, ja korallit saavat varmasti tästä osansa.
Sitten taas, ruokinnan lopettamisen ja puoli vuotta muuton jälkeen mm. erittäin hyvin kasvanut goniopora kuihtui pois. Ota näistä nyt sitten tästä selvää. Sinällänsä olen korallien ruokinnan kannalla, mutta minusta fotosynteettisille lajeille puhdas vesi on tärkeämpi.

Sitten taas, ruokinnan lopettamisen ja puoli vuotta muuton jälkeen mm. erittäin hyvin kasvanut goniopora kuihtui pois. Ota näistä nyt sitten tästä selvää. Sinällänsä olen korallien ruokinnan kannalla, mutta minusta fotosynteettisille lajeille puhdas vesi on tärkeämpi.
Kiitos Kimmo S.
Varmasti maltti on hyvin paikallaan tässäkin asiassa. Parempi varmaan liian vähän kuin vähänkään liikaa.
M.
Varmasti maltti on hyvin paikallaan tässäkin asiassa. Parempi varmaan liian vähän kuin vähänkään liikaa.
M.
Pinseteillä/pihdeillä ruokapala (sinisimpukka esmes) sinne suun eteen, ni kyllä se sen siitä hetken kuluttua nielasee. Mutta siinä mielessä yhdyn edelliseen puhujaan, että tunteet korallien ruokkimisen suhteen on vähän ristiriitaiset.pingu kirjoitti:Millä keinoin fungiaa saa ruokittua? eikös se syö plangtonia? Kun tuli tuossa fungia ostettua ja eipä sille mitään erityis manintoja kaupassa sanottu.
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Olisi varmaan toiminut myös jos oisit lisännyt vitamiinitippoja TM phyton, zooton ja reefsnown sekaanAlsshon kirjoitti:Hetken aikaa ruokin TM:n Zootonilla, Phytonilla ja ReefSnowilla, mutta kun vaihdoin coctailiin jossa on ReefPearlseja, FaunaMarinin UltraClamia ja FaunaMarinin vitamiinitippoja, kahdeksan kuukautta haaleana ollut seriatopora caliendrum sai hohtavat värinsä takaisin ja polyypit ovat huomattavasti paremmin ulkona. Muutos oli havaittavissa viikon kahden jälkeen siitä kun aloitin tuolla seoksella ruokkimisen.

Salifertin Coralfood, aminoacid ja vodka höystettynä cyclopeezellä oli kova sana 90 luvulla

Miksei se toimis tälläkin hetkellä

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Salifert ja cyclopeeze on so 90's!K.S kirjoitti:Salifertin Coralfood, aminoacid ja vodka höystettynä cyclopeezellä oli kova sana 90 luvulla
Miksei se toimis tälläkin hetkellä
Faunamarin ja cyclopeeze on nykypäivää!