Sumpun suunnittelu on edennyt - ainakin luulen
Sain aiemmin hyviä kommentteja ja olen niitä ja lisäksi muuta tietoa hyödyntäen säätänyt varsin monta asiaa sumpussa.
Esisuodatin osuuteen olen nyt liittänyt ylivuotoratkaisun. Eli silloin kun sukat tukkeutuvat, nousee esisuodatusaltaassa vesi 25 mm ja alkaa valua alas ylivuotoputkea pitkin. Ylivuotoputki on akryyliä, aivan kuin itse telinekin. Samaa 100mm akryyliputkea on myös kuplanpoisto/vaimennus -putki vieressa, jonka pohjaan liimataan sulku akryylilevystä. Mitä liimaa akryyliin kannattaa käyttää?
Sumpun allasosien suhteet on myös muuttuneet. Olen hieman kasvattanut korvausvesiallasta, jotta voin käyttää sitä myös vedenvaihtojen yhteydessä. Sumpun toimintaperiaate on aika standardi. Esisuodatuksen jälkeen vesi virtaa alakautta tekniikka-altaaseen ja sen jälkeen kuplapoistoseinämien lomitse keruualtaaseen, josta se pumpataan takaisin akvaarioon. Korvausvesialtaaseen olen ajatellut laittaa Spectrapuren RODI-laitteen mukana tulevat anturit automaattisen käynnistyksen ja täytön aikaansaamiseksi.
Tekniikka-altaaseen tulee Deltecin SC2560 Vaahdotin. Olisi varmaan hyvä laittaa se jonkun kumimaton päälle äänen vaimentamiseksi. Tilaa jää vielä parille leijupetisuodattimelle ja kahdelle lämmittimelle.
Ylimääräisiä häiritseviä ääniä yritän edelleen vaimentaa mm. peitelaseilla. Esisuodattimen päälle tulee lasit, joita toinen on helposti poistettavissa sukkien puhdistusta/vaihtoa varten. Myös keruuallas ja sen sisällä oleva kiertovesipumppu on peitetty aukotetulla peitelasilla. Koko korvausvesiallas on myös peitetty haihtumisen ja likaantumisen estämiseksi. Korvausvesialtaan peitelasin on myös jaettu kolmeen osaan, jotta huoltotoimenpiteet ja vedenvaihdon yhteydessä suolan lisääminen on mahdollisimman helppoa.
Ylivuodosta vesi valuu altaaseen päätuloputkea pitkin (50mm). Heti Altaan alla on säädettävä sulkuventtiili, jolla veden tulo pyritään säätämään yhtä nopeaksi, kuin paluu putkista pumppu työntää vettä takaisin altaaseen. Uskon ja toivon, että näin ylivuoto pysyy hiljaisena. Tukkeutumisvaaran vuoksi altaassa on varatuloputki, joka ohittaa säätöventtiilin, ettei allas tulvi. Vedenvaihtoa silmällä pitäen on tuloputkistoon liitetty myös haara viemäriin sulkuvettiilineen.
Paluuputket Akvaarioon on 32mm ja ne kulkevat ylivuotolaatikon kautta takaisin akvaarion toiseen päähän.
Jos huomaatte vielä jotain parannettavaa tai korjattavaa, niin otan mielelläni edelleen ehdotuksia vastaan. Suunnitelmat alkavat nyt olla jo melko hyvällä mallilla, joten eiköhän kohta päästä tilaamaan allasta ja sumppua.
-pertti