Merivesi FAQ
Valvoja: Moderaattorit
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Merivesi FAQ
Viimeksi muokannut Sam Salonen, 12:59, 07.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suurkiitokset Elpurille! Mulle aloittelijana oli tosi paljon hyötyä tosta opuksesta, ja sitäpaitsi tosi hauskasti kirjoitettu
Hyvä asenne, vähän pilkettä silmäkulmaan niin meillä kaikilla on paljon mukavampaa tämän siistin
harrastuksen parissa. Upeeta kun joku jaksaa nähdä noin paljon vaivaa.
T. Yksjollaonsuolaajokapaikassa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
T. Yksjollaonsuolaajokapaikassa
-
- Senior Member
- Viesti:
-
- Starting Member
Niin. Minä olin tämän kyllä jossain kuullut, mutta tuolla FAQ:issa sitä ei ole. Mielestäni tällainen tieto, vaikkakaan ei suoranaisesti hankintaan kannustava, olisi olennaista olla FAQ:ssa. Se, miten akvaario elelee loman aikana, ei välttämättä käy hankintaa suunnitellessa mielessä.Silakka kirjoitti:Varmaan niin, että loman lähestyessä toivotaan että joku tarpeeksi hyvä kaveri / sukulainen vaivautuu hoitamaan purkkia :)
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Re: Merivesi FAQ
Kiitos tästä 
Vielä kun saisi listan siitä, mitää pitää/voi hankkia merivesiakvaan, niin helpottaisi kummasti aloittelijaa...
Olisi myös kiva saada vinkkejä sähkökatkoksiin ja siihen, miten pitkään ilman sähköä merivesiakva kestää ilman paniikkia.

Vielä kun saisi listan siitä, mitää pitää/voi hankkia merivesiakvaan, niin helpottaisi kummasti aloittelijaa...

Olisi myös kiva saada vinkkejä sähkökatkoksiin ja siihen, miten pitkään ilman sähköä merivesiakva kestää ilman paniikkia.
-KaOl
360l Akvastabil myynnissä!
360l Akvastabil myynnissä!
Täällä kanssa on yksi aloittelija joka on kiinnostunut meripuolesta
Tuli mieleen että olisi kiva kuulla mitä hoitotoimenpiteitä teette altaillenne päivittäin ja viikoittain.
Ja olen miettinyt josko laittaisin tuosta minun 200l altaasta merivesialtaan. Tarvitseeko tämän kokoiseen altaaseen ala-altaan? Ja pitääkö altaassa olla poraukset ylivuodolle?

Tuli mieleen että olisi kiva kuulla mitä hoitotoimenpiteitä teette altaillenne päivittäin ja viikoittain.
Ja olen miettinyt josko laittaisin tuosta minun 200l altaasta merivesialtaan. Tarvitseeko tämän kokoiseen altaaseen ala-altaan? Ja pitääkö altaassa olla poraukset ylivuodolle?
-
- Katalysaattori
- Päivittäin ruokinta ja silmämääräinen tarkistus että kaikki toimii. Lasien putsaus magneetilla 1-2krt per viikko.Feenix kirjoitti: Tuli mieleen että olisi kiva kuulla mitä hoitotoimenpiteitä teette altaillenne päivittäin ja viikoittain.
- Viikottain korvausvesiastian täyttö.
- Kuukausittain aktiivihiilen vaihto. Vedenvaihto 2-6vk välein.
- Pientä putsailua ja/tai makrolevän poistamista silloin tällöin (yli kuukauden välein kuitenkin).
Minkään kokoinen allas ei välttämättä tarvitse ala-allasta, mutta kaiken kokoiset siitä hyötyvät. Kyllä poraukset on PALJON paremmat (ja turvallisemmat) olla kuin esim lappotoiminen ylivuotoboksi. Poraukset on helppo tehdä ihan itsekin akkukoneella ja halvalla honkkarin (tms. kaupan) timanttiterällä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Vastaan nyt sitten kanssa tähän, kun oma altaani on tuota kokoluokkaa.
Päivittäin joudun tsekkaamaan ylivuotolaatikon. Jos hankit ala-altaan, poraukset ehdottomasti, niin pääset tuosta riesasta. Ruokin kalat joka kolmas päivä pakasteilla, pellettejä menee automaatilla muutaman kerran päivässä. Karkeasti kerran viikossa putsaan laseja ja skimmerin kupin sekä lisään korvausvettä automaattiin. Kerran kuussa 10% vedenvaihto. Sitten hiukan harvemmin fosfaatinpoistajien/aktiivihiilen vaihtoja, pumppujen ja skimmerin puhdistusta. Tuon peruspuuhastelu määrä riippuu siitä, miten paljon rutiinihommia automatisoi. Aiemmin, kun lisäsin käsin kalkit ja soodat, niin sitä sai olla laittamassa melkein joka toinen päivä. Samoin korvausvettä sai lisätä joka toinen päivä. Nämä on helppo automatisoida kohtuullisin kuluin. Olisi kiva, jos kaiken pesemise ja putsaamisenkin voisi jotenkin automatisoida
. No toisaalta lasien puhdistamisen voi nähdä Zen-tyylisenä meditaationa...
Päivittäin joudun tsekkaamaan ylivuotolaatikon. Jos hankit ala-altaan, poraukset ehdottomasti, niin pääset tuosta riesasta. Ruokin kalat joka kolmas päivä pakasteilla, pellettejä menee automaatilla muutaman kerran päivässä. Karkeasti kerran viikossa putsaan laseja ja skimmerin kupin sekä lisään korvausvettä automaattiin. Kerran kuussa 10% vedenvaihto. Sitten hiukan harvemmin fosfaatinpoistajien/aktiivihiilen vaihtoja, pumppujen ja skimmerin puhdistusta. Tuon peruspuuhastelu määrä riippuu siitä, miten paljon rutiinihommia automatisoi. Aiemmin, kun lisäsin käsin kalkit ja soodat, niin sitä sai olla laittamassa melkein joka toinen päivä. Samoin korvausvettä sai lisätä joka toinen päivä. Nämä on helppo automatisoida kohtuullisin kuluin. Olisi kiva, jos kaiken pesemise ja putsaamisenkin voisi jotenkin automatisoida

180 l merivettä T0=8.8.2011
Lasien putsaamiseen on kehitetty jo robotti...
Löytyy sinäputkesta...
Löytyy sinäputkesta...
Iipuli kirjoitti:Lasien putsaamiseen on kehitetty jo robotti...
Löytyy sinäputkesta...
Johan sitä on muutama vuosisitten mainostettu. Onhan jo niitä laiteita jotka hoitaa vedenvaihdonkin omia-aikojaan. Tosin se suolavesi pitää silti itse viellä sinne valmistaa jakaataa, siis siihen laitteeseen.

Löytyy myös laite, joka hoitaa koko homman. Vedenvaihdot, korvausvedet - kaikki.
Suola pitää vaan kaataa toiseen astiaan, josta sitten laite mittaa oikean määrän itse. Hinnat alkaen muistaakseni noin 4000€, kun joskus noita tutkin...
Suola pitää vaan kaataa toiseen astiaan, josta sitten laite mittaa oikean määrän itse. Hinnat alkaen muistaakseni noin 4000€, kun joskus noita tutkin...
-
- Katalysaattori
Kyllä. Dialyseas hakukenttään ja johan löytyy.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Hieman halvempi versio on Genesis RENEW™, siinä tosin joutuu omin pienin kätösin sekoittamaan vedet valmiiksi. Hinnat alkaen 399,99$
http://genesisreefsystems.com/products/ ... e-systems/
http://www.youtube.com/watch?v=bTC2NIfflPU
http://genesisreefsystems.com/products/ ... e-systems/
http://www.youtube.com/watch?v=bTC2NIfflPU
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Heh! Automaatti hoitamaan ruokinta, lasien putsaus ja vedenvaihto. Valot syttyy ja sammuu itsekseen, joten kohta varmaan laitetaan videokamera kuvaamaan allasta ja muut voi netin kautta katsella sun puolesta koko komeutta. 

Yleensä nuo laitteet on vasta suhteellisen isoissa altaissa, joissa eliöstö vaatii mahdollisimman lineaariset olosuhteet ja moitteettomat vasiarvot.
Eräällä nettitutulla jenkillä on puoltoistatonnisessa tuo Dialyseas. Hänen kauttaan tutustuin koko vehkeeseen...
Laite vaihtaa hänellä vettä 5 gallonaa päivän mittaan. Ihan kätevää...
Eräällä nettitutulla jenkillä on puoltoistatonnisessa tuo Dialyseas. Hänen kauttaan tutustuin koko vehkeeseen...
Laite vaihtaa hänellä vettä 5 gallonaa päivän mittaan. Ihan kätevää...
-
- Junior Member
https://www.youtube.com/watch?v=YijC9azBvIkIipuli kirjoitti:Lasien putsaamiseen on kehitetty jo robotti...
Löytyy sinäputkesta...
http://www.robotshop.com/robosnail-auto ... eaner.html