Chiton

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Chiton

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulle on siunaantunut kiven mukana kaksi vaaleanpunaista n. 2 cm chitonia jotka ovat syöneet pikkunanon toisen kiven aivan valkoiseksi. Kysymys kuuluukin, saako näitä otuksia mitenkään siirrettyä kivestä toiseen, jos vaikka ostaisin heille kokonaan uuden kiven ja/tai luopuisin toisesta ystäväisestä?

Entäpä arveletteko että nanon tasapaino menisi pahasti sekaisin jos vaihtaisin koko kiven tuoreeseen tavaraan jossa olisi reilusti kalkkilevää noille purtavaksi? Kyseessä on siis se HAS:n näyttelyssäkin ollut 22-litrainen nano ja siinä oikeanpuoleinen, pienempi kivi. Pääosa makrolevälajeista on toisessa kivikasassa ja ne kukoistavat, tässä kivessä on runsaasti punaista hirvensarvea joka on viime aikoina taantunut.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Olisi ehkä parasta jos lisäisit kalsiumia joko kalkkivetenä tai BioCalsiumina riittävästi jolloin uutta kalkkilevää ehtisi kasvaa syödyn tilalle.
Chiton on muuten eläin joka harvoin pysyy akvaariossa hengissä pitkään. Normaalisti viihtyy erittäin kovassa virtauksessa ja kaiketi sen puute aiheuttaa, että ne katoavat yleensä akvaariosta.
Itse löysin yhden työntyneenä Eheim 1060 sisään. Pumppu alkoi pitää tosi pahaa ääntä kun juoksupyörä hakkasi chitoniin ( n. 5 cm pitkä otus ja jumissa juoksupyörän edessä olevassa ritilässä). Yksilö oli mennyt pumppuun ala-altaassa olleesta elävästä kivestä.

Jos uutta kiveä ajattelet niin sen hankkimen jostakin käynnissä olevasta altaasta voisi olla viisasta koska silloin nanon tasapaino ei järkkyisi.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mikael kirjoitti:Olisi ehkä parasta jos lisäisit kalsiumia joko kalkkivetenä tai BioCalsiumina riittävästi jolloin uutta kalkkilevää ehtisi kasvaa syödyn tilalle.
Tämä kivi siis on sen verran pieni ettei se elätä kahta chitonia enää nykyisellään, mutta toki voin vaihteeksi mitata vesiarvojakin ja lisäillä kalsiumia, myönnetään ettei sitä ole tullut tehtyä. Nuo otukset ovat kömpineet tuolla syyskuusta 2003 ja kasvaneet, mutta koskaan en ole nähnyt niiden ylittävän hiekkaa tai jättävän kotikiveään vaikka viereinen kivi on maukkaan violetti.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Minulla kans kokemuksia 1060:n sisään hakeutuneesta chitonista. Sama yksilö myös oli "tarkkaan" tutkitun tiiliskiven sisässä olohuoneen lattialla muutamaman vuorokauden ennen altaaseen palauttamista. Pysyi hengissä. Selvisi myös mun katastrofista.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Hiukan toista vuotta minullakin chitonin pienempi versio viihtyi samassa kivessä. Kesti muuton toiseen akvaarioonkin (välillä oleillen kivensä kanssa ala-altaassa) ja näyttäytyi säännöllisesti myös uudessa akvaariossa mutta sitten katosi. En ole nähnyt yhtään chitonia nyt viimeisen vuoden aikana. Toki komeettakalallakin saattaa olla osansa tähän selvästi näkyvillä olleen katoamiseen.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minäkin luulin ihan viime viikkoihin asti että näitä on vain yksi, mutta yhtäkkiä niitä onkin kaksi aivan samankokoista ja -näköistä. :)

Tuosta chitonien irrottamisesta kaipaisin tosiaan vielä jotain kokemuksia, näyttävät sellaisilta epeleiltä että halivat rakasta kiveään viimeiseen asti ja irtoavat vain vasaralla...
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Pesin tuossa vaahdottimen vähän aikaa sitten ja Chiton oli sen kyljessä kiinni.
Sain sen irti ruuvarilla kampeamalla, mutta aika työ jos meinaa ehjänä saada irti.
Lempipaikka mun chitonilla on streamit....
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Mun chitonit tottelee nimeä. Se helpottaa niiden paimentamista aika tavalla!
Maisu
Elite Member
Elite Member

janhalo kirjoitti:Mun chitonit tottelee nimeä. Se helpottaa niiden paimentamista aika tavalla!
Hevoskuiskaaja varokoon, chitonsupattaja tulee... :D
Veka
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veka »

Vai Chitonista johtuu ettei yhdessä kivessä oikein kalkkilevä kasva. Olenkin sitä vähän ihmetellyt ja kyseisen otuksen nähnyt aina iltaisin kivellä mönkivän, mutten osannut yhdistää asioita toisiinsa.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

janhalo kirjoitti:Mun chitonit tottelee nimeä. Se helpottaa niiden paimentamista aika tavalla!
No ei toi vielä mitään....mulla osaa laulaa "kulkuset" ja "Mikki merihädässä"!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”