Meriallas ja muutto?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Meriallas ja muutto?

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Mulla saattaa tulla tässä alkutalvesta muutto eteen ja aloin pohtimaan kuinka nanon kanssa muutto sujuu. Makeanveden allasta olen tottunut muuttamaan mutta tuo merivesihomma on mulle muutenkin niin vieras vielä kun en ole harrastanut vasta kuin noin 8kk.

Pitääkö tuosta ottaa vettä talteen vai voinko tehdä uudet vedet tykkänään uudelle paikalle päästyäni? Kuinkas kivet ja niiden kuljetus? Mulla ei onneksi ole kuin antheliaa tuolla ja leviä yms. Muuttomatkaa tulee noin sata kilsaa.

Entäs korallihiekka? Koko dsb vissii tuhoutuu siinä samalla..eikö hiekka kannata kuitenkin melkein pestä kunnolla..

Ja mitä on odotettavissa muuton jälkeen, onko taas edessä uusi inhottava piilevävaihe ja taas kaikki alusta kenties?

Allas on tosin 63ltr ja siinä ei ole ala-allasta, eli olen manuaalisesti hoitanut nanoa, varusteina ei ole siis muuta kuin kiertovesipumppu, vaahdotin ja lämppäri, ja tietenkin lamput :D
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Löysin vanhan kesustelun, jonka linkeissä lisää vanhoja keskusteluja...
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ght=muutto
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Kiitos tuosta oli jo apua jonkin verran :mrgreen:

Eli olisiko tällainen suunnitelma hyvä:

-hiekka (5kg) pesuun kunnolla tuolla sukkahousumenetelmällä
-kivet styroksilaatikkoon (jos vain sellaisen jostain saan)
-uudet vedet tykkänään
-kivi missä antheliaa sankoon jonne vettä ja sanko "lämpöiseen kuljetukseen"

Makroja varmaan voisi ajatella samaan sankoon sitten turbojen kans?
Vielä kun keksin mistä tuollaisen styroks-laatikon hankin niin hyvä..

Jos jollakin vielä ideaan lisättävää, niin hyvä. Hiekkaa en viitsis pois heittää vaan yritän sen pestä hyvin kun en ole varma saanko tähän hätään uutta hiekkaa mistään.

Mitä on siis edessä muuton jälkeen? Piilevää?
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Saman asian kanssa painin juuri. Huomenna/lauantaina muutto altaalla edessä.

Uskon vanhan veden taikaan, eli se osa minkä saa kirkkaana mukaan kannattanee muuttaa mukana.

Antheliaa voi kuljettaa vaikka taskussa, se kyllä elpyy. :mrgreen:

Hiekan jos saa hyvin pestyä ja huuhdottua, niin sen voi kyllä siirtää, ei siitä mitään ihmettä pitäisi seurata kunhan ravinteet ja muut skeidat saa pois.

Turboille hyvä aklimointi perillä, niin kyllä tuon muuton pitäisi noilla eväillä onnistua.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mullakin on taas keväällä edessä altaiden ja kaiken muunkin muutto kesäloman ajaksi vanhempien luo ja sitten syksyllä taas takaisin (hullun hommaa) koska asuntolassa ei saa oleskella eikä säilyttää tavaroitaan kesällä.
Muuten tuo muutto on jo tuttua, mutta mietin että kannattaako erakkoravut laittaa pussiin vai kivien kanssa laatikkoon johon laitetaan vähän vettä pohjalle?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Sellainen pointti, että kivet kyllä kannattaa siirtää vedessä, mikäli se on millään mahdollista (ei ole kovin hankala toteuttaa).
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Silakka kirjoitti:Sellainen pointti, että kivet kyllä kannattaa siirtää vedessä, mikäli se on millään mahdollista (ei ole kovin hankala toteuttaa).
Siitäkin tuntuu olevan kahta kuppikuntaa, kun Siniriutassakin kivet pakataan vain laatikoihin. Eikö se sitten olekaan oikein? Viime muutossa ostin altaan ja samassa kaupassa kiviä, ja ne oli kaikki pakattu styroksiin niin että vettä oli vähän pohjalla. Silloin kesti yli vuorokauden niiden siirto, mutta pehmytkorallit kestivät hyvin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mantis kirjoitti:Uskon vanhan veden taikaan, eli se osa minkä saa kirkkaana mukaan kannattanee muuttaa mukana.
Minä taas uskon puhtaan veden ihmeeseen :D .
Kait sitä vanhaa vettä hiukan kannattaa ottaa, ja niinhän on pakkokin. Mutta se että kuljettaisi likaista vettä ympäriinsä, ei kuulosta järkevältä.

Minä tekisin uuteen paikkaan valmiiksi mahdollisimman paljon vettä. Kaikkein parasta olisi jos uuteen kämppään saisi veden altaaseen jo valmiiksi. Kaikki tietenkin IMHO :) .
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Njoo, noin pieni kuin 63 litraa siirtyisi minusta helpoimmin purkamatta. 22-litrainen nanoni siirrettiin HAS:n näyttelyyn vuosi sitten niin, että tein edellisenä iltana vedenvaihdon ja siivoilin kaiken siistiksi suolasta ja levästä. Sitten lähdön koittaessa vain laskin veden ämpäreihin siten että sitä jäi altaaseen joku ehkä 7 cm, irrotin laitteet omiin ämpäreihinsä ja peitin kivet levittämällä päälle ohutta muovia. Näin allas kannettiin autoon ja näyttelyyn jossa se pystytettiin uudelleen ilman minkäänlaisia vaurioita.

Asunnosta toiseen asuntoon muutettaessa on tietysti enemmän pelivaraa veden suhteen kuin minun tapauksessani, koska en viitsinyt lähteä riskeeraamaan ja kokeilemaan Kaapelitehtaan vedenlaadun sopivuutta nanooni vaan otin jopa makeaakin varavettä kotoa mukaan.
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Myös täällä muuttoaiheista läpänderiä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Liirum laarum
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Kestäisikö tuo allas jos sen vain tyhjentäisi enimmästä vedestä ja peittäisi kivet muovilla että pysyvät kosteina ja kantaisi altaan jalustan kans pois? Jalustana on tukeva mäntytaso, ei pitäisi olla liian painava yhdistelmä kahden kannettavaksi. Pääsis vaan ehkä kaikista helpoimmalla, ei tarvis purkaa kokoonpanoa, välttyis DSB:n tuhoamiselta ja kaikelta liialta työltä, muutossa kun on sitä muutenkin ihan tarpeeksi.. :roll:

Laittais uuteen paikkaan uutta vettä valmistumaan sankoihin, niin ei tarttis sitä likaista vettäkään kuskata edes takas..

Vai onko ihan pöllö idea?
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä muutin altaan tässä juuri kuukausi takaperin 450 litran altaani ja tapoin kaikki eläimet.

Strategia oli

PÄÄALLAS:
Pääallas varustettaisiin väliaikaiseksi varastoksi uutta allasta odottamaan
1. Eläimet pusseissa / laatikoissa lämpimässä
2. hanasta uusi vesi uuteen altaaseen
3. kivet vedenalla (vain vähän kiveä)
4. Hiekka pesuun ja myöhemmin altaaseen

SUMPPU:
Suurin osa kivistä tänne odottamaan uutta allasta.
1. vanhaa vettä uuteen altaaseen 50%
2. Kivet kosteina styrokslaatikossa
3. ei hiekkaa

KIVIVARASTO:
Allas vanhempien luona, jossa jo ennestään muutama kymmenen kiloa kiveä.
1. käynnissä oleva allas
2. kivet kosteina styrokslaatikossa

LOPPUTULOS
Pääaltaasta ja sumpusta hävisi lähes kaikki elämä (muutama pieni koralli ja mureena jäi henkiin). Haju oli melkoinen. Vesi pilaantui silmän räpäyksessä. Aluksi - etenkin sumpussa ongelmat tuntuivat melkeinpä vain lisääntyvän vedenvaihdoilla. (Mielestäni ne sumpussa alkoivatkin vasta uuden veden lisäämisen jälkeen.)

Kivivarasto - ei mitään ongelmia. Hyvä, että edes huomasi mitään tapahtuneen.



Eli, itse muuttaisin jatkossa siten, että laittaisin uuteen osoitteeseen uuden altaan valmiiksi ja kypsyttäisin sen sinne ja siirtäisin tähän altaaseen vanhan altaan muutamassa osassa - jos en ostaisi kokonaan uusia kiviä.

Tämä nyt ei kyllä useinkaan ole mahdollista, joten pakkaisin vanhasta altaasta eläimet lämpimästi, kivet kosteina styrokslaatikkoon ja siirtäisin kokolailla kaiken vanhan veden mukana. (Ensin kun ottaa eläimet pois ja sitten kivet, antaa pöllyn laskeuta sen verran, että jää mahdollisimman paljon puhdasta vettä) Uudessa paikassa täyttäisin altaan niin täyteen vanhalla vedellä kuin mahdollista ja lisäisin korkeintaan ~10% (mieluiten ei yhtään) uutta vettä. Jättäisin tarvittaessa altaan hieman tyhjäksi.

Itselläni kun olin pakannut eläimet mukaan, minulla oli yli 200 litraa vedestä pakattuna korallien ja kalojen pusseihin. (50+ korallia + 13 kalaa)

Altaan pakkaamiseen meni noin 5-6 tuntia, pesuun tunti, siirtoon tunti ja uudessa osoitteessa purkamiseen kolmisen tuntia.


Suosittelen myös käymään vakuutusyhtiössä kysymässä vakuutusten voimassa olosta + ottamaan kirjallisena, että akvaario ja eläimet on vakuutettu kaikkea odottamatonta vastaan. Itselläni on vielä vakuutuskuviot hieman auki.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Onko tuossa vanhassa merivedessä sitten arvokasta bakteerikantaa joka ratkaisisi sen että vanhaa vettä kannattaa ottaa suurin osa mukaan? Mulla kun ei ole kaloja tms nanossa, vain kaksi turboa ja taskurapua, ja noista ravuista olen nimenomaan halunnut päästä eroon (eivät ole ansaan suostuneet pitkästä yrittämisestä huolimatta).

Onko kiville ja anthelialle, parille vuokolle tärkeää saada vanhaa vettä mahdollisimman paljon vai riittääkö jos sitä saan esim pari sangollista mukaan jos kivet sankoihin ajattelin laittaa?

Nää taitaa olla ihan tyhmiä kysymyksiä mutta kun olen aloittelija tällä saralla niin paras kysyä kaikki mahdollinen mitä mieleen tulee. Haluaisin vain selvitä mahdollisesta muutosta ongelmitta.. Tarkoituksena muutenkin olis että vien altaat muutamaa päivää ennen varsinaista muuttoa uudelle asunnolle ettei sitten sen kaiken romumäärän keskellä tarvi alkaa altaiden kans lotraamaan..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Onko tuossa vanhassa merivedessä sitten arvokasta bakteerikantaa joka ratkaisisi sen että vanhaa vettä kannattaa ottaa suurin osa mukaan?
Onhan siinä hyödyllisiä bakteereitakin, mutta enemmän sanoisin että vesi on laadultaan varmasti kelvollista ja samanlaista kuin mihin elukat on tottunut. Periaatteessa vesikään ei saisi pästä kauheasti jäähtymään (ihan heitto, mutta esim. 15 asteen alle) ja pitää muistaa lämmittää ennen elukoitten altaaseen laittoa (voi olla vaikeaa - etenkin isossa altaassa massan takia).
Onko kiville ja anthelialle, parille vuokolle tärkeää saada vanhaa vettä mahdollisimman paljon vai riittääkö jos sitä saan esim pari sangollista mukaan jos kivet sankoihin ajattelin laittaa?

...

Nää taitaa olla ihan tyhmiä kysymyksiä mutta kun olen aloittelija tällä saralla niin paras kysyä ...
Valitettavasti kokolailla me kaikki olemme täysiä aloittelijoita muuttojen suhteen. Toivottavasti kerrot muuton jälkeen miten lopulta sen teit ja miten se sujui!

Minä en tiedä, mikä minun systeemissäni meni pieleen. Yllättäen, jos olisin osannut odottaa mitään tämän suuntaista, en olisi muuttoa tehnyt tuolla kaavalla.

Ainoa "täysin" turvallinen menetelmä on kypsyttää täysin uusi allas uuteen osoitteeseen ja siirtää korallit ja kalat sitten varovasti siihen.


Kivien siirtämisessä puoltaisin ehkä niiden viemistä kosteina. Koska,
- veden alla kivistä irtoaa hirveästi sontaa ja vesi tulee likaiseksi
- vedestä loppuu kuitenkin happi bakteerien toimesta
- itselläni muutaman tunnin (3-5) siirrossa kosteassa vienti ei ole vaikuttanut "mitenkään"
- ei ne tule suomeenkaan veden alla

Unohdin edellisestä viestistä sen, että etenkin fosfaatinsidonta-aine auttoi minulla merkittävästi ja uskoisin reilun aktiivihiilen käytön olleen merkittävää ja eritääin tehokas vaahdotus ja ilmastus on tärkeää!
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Minulla ei ole varsinaista muuttokokemusta, mutta kun vaihdoin altaan isompaan, käytin vanhaa vettä niin paljon kuin mahdollista.
Ideana siis vain pitää kaikki hengissä ja vettä voi vaihtaa reilummin sitten muuton jälkeen! Näin levääkin tulee huomattavasti vähemmän uudelleen kypsyttäessä.
Kiviä en kyllä kuljettaisi vedessä, kuten Kimmo sanoikin jo, ellei jossain kivessä ole jotain erityisen tärkeää....
Lämpötila on melkein se tärkein juttu, näin talvella.
Vesi jäähtyy hetkessä muutaman asteen ulkona, joten kunnon paketointi elukoille.
Kottarainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:58, 14.11.2004

Maltti ei ole valttia. Kalat jäätyvät.

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Minä muutin pienen, 150-litraisen altaan muutama kuukausi sitten. Harmittelin silloin, että ois voinut mennä paremminkin, mutta nyt kun lukee teidän juttuja niin sehän oli ihan kymppihomma. :D Kaikki siirtyivät elävänä tänne, ja levävaihe tuli lievänä ja alkaa vähitellen olla ohi. Mutta hyi hitto että akvaario osaa haista pahalle ilman vettä. 8O Taktiikkana oli nopeus ja mahdollisimman paljon vettä mukaan. 150-litraisessa sitä saatiinkin aika paljon!

Hiekkaa en pessyt ollenkaan välissä, kun ajattelin, että se hyödyllinen bakteerikanta tokenee nopeammin jos hiekka pysyy samana. Ällöttävää kamaa se hiekka vähän syvemmältä. En tiedä olinko oikeassa hiekasta, mutta mitään onnettomuuksia ei muuttoon sisältynyt. Hirveintä oli odotella, että hiekka laskeutuisi tarpeeksi, että saisin kalat akvaarioon pienistä purkeista. Kuvittelin kuinka vedessä lilluva hiekka raastaisi kalani sisältä kuoliaiksi ja harrastus loppuisi siihen. :| Toisaalta oli suuri ihme seurata, kun vesi noin vuorokauden aikana kirkastui. Oli kuin joulua oisin odottanut kun illalla kävin nukkumaan, eikä akvaariosta näkynyt edes takalasiin asti, ja aamulla se olikin jo melkein kirkas ja pääsin ihastelemaan kalojani (ja laskemaan, että kaikki olivat hengissä)! Akvaariourani hienoin hetki. :)

Kaikki kivet muutin veden alla, koska bicolor blenny oli piiloutunut johonkin niistä, ei mitenkään suostunut tulemaan ulos. Ainiin, tehkää oikeasti sitä vettä valmiiksi asuntoon odottamaan. Oli muutenkin tarpeeksi hankalaa miettiä, kuinka kauan bicolor blenny selviää kiven sisällä ilman vettä, kun kaikki vesi, mitä minulla oli mukana, oli kivien ympärillä. Huoh. Loppu hyvin kaikki hyvin. En kyllä halua enää ikinä muuttaa akvaariota, ainakaan tätä isompaa. :D

Edit: Lisätty kappalejaot.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kuinka pitkästä muuttomatkasta tässä muuten on kyse? Itse tekisin pitempää matkaa varten varmaan niin että hakisin kaupasta levyn 5 cm paksua styroksia ja kokoaisin siitä sahaamalla ja silikonilla liimaamalla akvaariolle lootan. Ehkäpä niin päin, että allas laitettaisiin autossa aluslevyineen irrallisen styroksilevyn päälle ja styroksiboksi sitten altaan päälle "hatuksi". Tuon kokoista styroksilootaa voi muuten olla hankalaa/kallista löytää. Tämä siis mikäli päädyt muuttamaan meikäläisen ehdottamalla tyylillä, siis purkamatta allasta atomeiksi.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minä uskoisin, että noin pieni siirtyisi ilman purkamistakin. Suurin osa vedestä pois ja varmaan ainakin hiekan yläpuolella kokonaan olevat kivet. Ei se varmaan enää sen jälkeen paina kuin 20-30 kiloa. Alle joku tukeva levy ja eikun menoksi...

Saattaa tosin olla, että tämä malli ei toimi noin pitkällä matkalla - hölskyminen sekoittaa DSB:n ja siitä ne ongelmat sitten alkavat perillä. Lyhyellä (kanto)matkalla varmaan toimii hyvinkin.

Idea (maisun styroksista lähti ajukoppa surisemaan) hölskymisen vähentämiseksi: leikkaa styroksista akvaarion sisään tiukasti mahtuva "kansi". Sillä voisi estää veden aaltoilun ja hölskymisen - hiekka voisi säilyä paremmin aloillaan.

-Juissi
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jep, jos vain mahdollista, pieni allas kannattaa viedä kokonaisena. Ehkä silloinkin voi olla hyvä lisätä altaaseen patterikäyttöinen ilmapumppu.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

maisu kirjoitti:Kuinka pitkästä muuttomatkasta tässä muuten on kyse?
Kyse olis 90km:n matkasta.

Tuo tuntuisi kaikista helpoimmalta että haen rautakaupasta (?) tuota styroks-levyä ja kokoan siitä altaan ympärille suojan ja allas kannetaan jalustoineen suoraan pakettiautoon ja eikun menoksi. Tuskin tuo kovin painava systeemi on noin viedä kun pöytä alla ei paljoa paina ja allas kivineen ja hiekkoineen tuskin tekee pariakymmentä kiloa enempää.

Teen vedet valmiiksi toiseen asuntoon niin helpottaa sekin jo kummasti. Mä ainakin oikein toivon että ilkiö-taskurapu ottais muutosta nokkiinsa ja heittäis veivinsä, kunhan kaikki muu säilyis hengissä :twisted:
Kun ei sitä rapua oo saanu millään ansaan menemään ja napsii tuolta kaiken poskeensa :?

Muutto on varmaankin tammi-helmikuulla, teen kyllä tänne jonkinlaisen muuttopäiväkirjan sitten, tietääpähän sitten kävikö hyvin, huonosti vai hyvin huonosti [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Näin vuodenvaihteessa tuntuu olevan muuttobuumia menossa.
Saa nähdä kuinka meidän altaan muutto sujuu tossa kuun loppupuolella.

Mulla olis toinen allas käytössä muuttoon, tosin se on pienempi joten sinne ei kaikki mahu. En ole vielä päättänyt että pesenkö hiekan vai lappoanko vaan pinnalta mömmöt ja hieman pöllyttelen ja lopuksi huuhtelu suolavedellä. Ei kehtais tappaa koko pohjaa ja niitä satoja bristlewormeja.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Mulla nyt muutto varmaan tulee olemaan vasta helmi- tai maaliskuulla joten tässä ehtii kuunnella neuvoja teiltä ja suunnitella se hyvin. On kyllä käynyt mielessä jos olis mahdollista hommata toinen allas jossa olis kaatokulmat ja ala-allas yms, mutta epäilen kyllä että itse muuttoon palaa rahaa muutenkin ja rahatilanne tuskin antaa myöden uusien altaiden hankintaan :cry:

Pääsis vaan paaaaljooon helpommalla hommassa..kai..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Ensimmäistä kunnon merivesiallasta pitäisi lähteä hakemaan tulevana viikonloppuna, matkaa kertyy n.250 kilometriä. Allas on 325 Deltec, kiveä n.80 kiloa, pehmyt- ja kivikoralleja.

Vinkkejä otetaan vastaan ;) toivoa sopii että muuttaminen sujuisi suht ongelmitta ettei uusi harrastus ala heti tökkimällä.

Saaveja, styroksilaatikoita, muovilaatikoita ja kanistereita ainakin pitää ottaa kunnolla mukaan. Vettä pyrin tuomaan mahdollisuuksien mukaan niin paljon mukana ku mahdollista. Koralleja varten otetaan kumihanskat mukaan, olisiko vielä jotakin mitä kannattaa ottaa huomioon.

Semmoinen tuli vielä mieleen että aivan kaikkea vettä ei saada mukaan, kannattaisiko tehdä kuitenkin Ro-vettä joku 100 litraa valmiiksi ja siihen sitten suolat lauantaina, lauantaina siksi kun suolat tulee altaan mukana.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minun muuttohommathan meni syksyllä aivan ketuilleen ja kaikki elukat kuolivat. Onneksi olin käynyt tarkistamassa vakuutusten voimassaolon.

Sun kummempaa syytä ei ole minun hommaan keksitty, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla esimerkiksi happikato. Tältäpohjilta, ei kannata kauhean montaa kalaa pakata samaan pussiin ja perille päästyä kannattaa laittaa lisäilmastusta altaaseen ja mahdollisiin pusseihin/saaveihin. Pelkkä pintaa rikkova pumpun puhallus ei riitä (testattu on :) ) Vaahdotin on hyvä ilmastaja.

Lisäksi ei tee pahaa, jos uudessa altaassa on heti aktiivihiilet ja fosftaatin sitojat.
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kimmo S kirjoitti:Minun muuttohommathan meni syksyllä aivan ketuilleen ja kaikki elukat kuolivat.
...mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla esimerkiksi happikato.
Jep jep, riuttamuuton arkkivihollinen on tosiaan hapen loppuminen jostain pussista, saavista tai koko akvaariosta. Tämän asian tärkeyttä on mahdotonta painottaa liikaa.

Meidän 300m päähän muutto meni kaikin puolin ihan hyvin, mutta silti happikato pääsi iskemään. En jaksanut/ ehtinyt illalla laittaa ala-allaskiertoa päälle, eivätkä pumputkaan kierrättäneet erityisen voimakkaasti pintaa. Aamulla kaikki kalat haukkoivat henkeä ja koralleja kuoli viiveellä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”