Kaloja afrikkahenkiseen akvaarioon
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kaloja afrikkahenkiseen akvaarioon
Ajattelin laittaa 180l akvaarioon hieman afrikkatyyppisen systeemin, jossa kalastona olisi 2 paria kyhmykirjoahvenia, mustanorsukala, 5 nauhapuikkokalaa (ok, Aasiasta, mut kun afrikkalaisia ei juuri ole tarjolla/ovat liian isoja) pleko (niinikään muualta, eli E-amerikasta, mutta levänsyöjäksi...) ja jotain muuta. Ehdotuksia muiksi kaloiksi? Mietin hunajarihmakaloja, jolloin olis sitten Aasia/afrikka sekoitus, mutta onkohan nuo kyhmyt niille liian hurjia? Mikä olis hyvä parvikala tms.?Kongontetra lienee liian iso?
(Ja en sitten laita ripsimonneja tahi leväbarbeja)
virtaus on 650l/h eli aika kyytiä, mattosuodatin, lämpö n. 27-28.
Ja jostakin pitäs saada nuo kyhmyt, kun Oulussa niitä ei ole näkynyt...
(Ja en sitten laita ripsimonneja tahi leväbarbeja)
virtaus on 650l/h eli aika kyytiä, mattosuodatin, lämpö n. 27-28.
Ja jostakin pitäs saada nuo kyhmyt, kun Oulussa niitä ei ole näkynyt...
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Virtausta/suodatusta ei ole mielestäni lainkaan liikaa, vaikka mattosuodatin onkin passeli ratkaisu biologisen suodatuksen kannalta.
Sinulla ilmeisesti on tuo akvaario jo olemassa? Vai onko vielä suunnittelun asteella? Jos olisi omani, niin kasvattaisin altaan kokoa kyllä reippaasti tuolle kalastolle. Saisi upean kokonaisuuden kun vaikkapa kolminkertaistaisi altaan koon! Kongontetrat olisivat esimerkiksi hyvä lisä hiukan isompaan altaaseen, ovat mielestäni todella kauniita parvena ja hyvin hoidetussa akvaariossa. Mustanorsukaloja ei kannata tämän kokoiseen ottaa, niistä tulee aika vonkaleita. Noiden kirjoahventen kanssa joutuu tekemään kompromisseja, jos altaan koko jää tähän 180l:aan.
Vielä tuosta kalojen saatavuudesta, niin kannattaa vaikka soitella paikkakunnan liikkeet läpi ja kysyä, tilaavatko. Täällä meillä päin (Tre) asiakaspalvelu ei tässä suhteessa ole järin kehuttavaa (eli eivät tiedä paikallisissa liikkeissä [ainakaan niissä joista itse olen kysynyt] koska jotakin lajia tulee eivätkä ole innostuneet tilaamaankaan), toivottavasti siellä on asiat paremmin
.
Sinulla ilmeisesti on tuo akvaario jo olemassa? Vai onko vielä suunnittelun asteella? Jos olisi omani, niin kasvattaisin altaan kokoa kyllä reippaasti tuolle kalastolle. Saisi upean kokonaisuuden kun vaikkapa kolminkertaistaisi altaan koon! Kongontetrat olisivat esimerkiksi hyvä lisä hiukan isompaan altaaseen, ovat mielestäni todella kauniita parvena ja hyvin hoidetussa akvaariossa. Mustanorsukaloja ei kannata tämän kokoiseen ottaa, niistä tulee aika vonkaleita. Noiden kirjoahventen kanssa joutuu tekemään kompromisseja, jos altaan koko jää tähän 180l:aan.
Vielä tuosta kalojen saatavuudesta, niin kannattaa vaikka soitella paikkakunnan liikkeet läpi ja kysyä, tilaavatko. Täällä meillä päin (Tre) asiakaspalvelu ei tässä suhteessa ole järin kehuttavaa (eli eivät tiedä paikallisissa liikkeissä [ainakaan niissä joista itse olen kysynyt] koska jotakin lajia tulee eivätkä ole innostuneet tilaamaankaan), toivottavasti siellä on asiat paremmin

-
- Junior Member
Jep, mulla on tuo allas ja se on jo suhteellisen kypsynyt. Siellä on jo nuo puikkokalat, pleko ja norsukala joka on vielä aika pieni, n 12cm. Tarkoitus onkin jossain vaiheessa hankki sitten taas isompi allas, josta tulee sitten varmaan aito Länsi-Afrikka-biotooppi. En usko että kyhmyotsien kanssa tulee ongelmia metrin mittaisessa altaassa kun se ei ole maailman suurin ja muodostaa aika tarkat reviirit. Norsukalan ostin vähän säälistä kun se oli tuolla kaupassa sata vuotta ja vaan lojui kasvipusikossa. Mulla se on iloinen ja aktiivinen ja kiusaa tulisuukoirastani huvikseen. En aio ostaa niitä enempää. Tarkoitus on siirtää tuo tulisuu piakkoin takaisin toiseen altaaseeni, se oli tuossa pioneerikalana. Pohjakaloja en hanki enää enempää, mutta keski ja pohjakerrokseen hankkisin mielellään jotain.
Oulussa on aika heikkoa tuo tilaus kauppojen kautta, mutta ilmeisesti viimein eräs kauppias tilaa noita kyhmyjä kun aikani häntä hiillostin. Saatavana oli kyllä vain luonnosta pyydettyä, joka tulee maksamaan n. 12€ kpl.
Oletko sitä mieltä, että kannattaisi laittaa vielä pieni sisä suodatin tms. tuohon? Tuo pleko (cochlidon sp.) on kyllä kova rapomaan (ja syömään).
Oulussa on aika heikkoa tuo tilaus kauppojen kautta, mutta ilmeisesti viimein eräs kauppias tilaa noita kyhmyjä kun aikani häntä hiillostin. Saatavana oli kyllä vain luonnosta pyydettyä, joka tulee maksamaan n. 12€ kpl.
Oletko sitä mieltä, että kannattaisi laittaa vielä pieni sisä suodatin tms. tuohon? Tuo pleko (cochlidon sp.) on kyllä kova rapomaan (ja syömään).
-
- Elite Member
Jonkin aikaa nyt noita mustanorsukaloja seuranneena, olen tullut siihen tulokseen että ovat ehdottomasti parvikaloja. Aikaisemmin yksittäin pidettynä norsukalani olivat kyllä ihan kiitettävästi esillä ja touhuilivat kaikenlaista, mutta se ei ole mitään verrattuna tuohon parvessa esiintyvään käyttäytymiseen. Mitä häsellystä!
Vetoankin nyt kaikkiin ihmisiin norsukalojen puolesta: Älkää pitäkö norsukaloja yksin. Hommatkaa iso parvi riittävän tilavaan akvaarioon ja nauttikaa näiden erittäin mielenkiintoisten kalojen todellisen käyttäytymisen seuraamisesta!
Vetoankin nyt kaikkiin ihmisiin norsukalojen puolesta: Älkää pitäkö norsukaloja yksin. Hommatkaa iso parvi riittävän tilavaan akvaarioon ja nauttikaa näiden erittäin mielenkiintoisten kalojen todellisen käyttäytymisen seuraamisesta!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
En itse raskisi millään laittaa kongontetroja metrin mittaiseen altaaseen. Aikuisia, täysikasvuisia kaloja nähtyäni en raskinut ottaa niitä omaan 240 litraiseen, sen verran isoksi jötikäksi se kasvaa.
Afrikkalainen tetra on myös vihertetra (Neolebias ansorgei), eli menisikö niitä parvellinen? Tyylikkään värinen sekin on, mielestäni. Täällä jollakulla olikin niitä afrikkalaisessa altaassa. Oma tietolähteeni sanoo sen kasvavan 6 senttiseksi, en tiedä pitääkö paikkansa.
Afrikkalainen vaihtoehto hunajarihmoille voisi olla loistokiipijäkala (minun ehdoton suosikki, joskus perustan tälle kalalle lajialtaan). Muut allastoverit olisivat kait sen verran isoja, ettei loisto pitäisi niitä päivällisenään. En tiedä muiden kalojen ruokailutavoista, mutta loisto vaanii ruokaansa, joten täytyisi huolehtia, että nokan eteen tipahtelee tarpeeksi sapuskaa.
Nauhapuikkokalan yhteydessä olen törmännyt hyvin ristiriitaisiin tietolähteisiin, mikäs sen oikea tieteellinen nimi ja minkä kokoiseksi se kasvaa ja miten se käyttäytyy?
Afrikkalainen tetra on myös vihertetra (Neolebias ansorgei), eli menisikö niitä parvellinen? Tyylikkään värinen sekin on, mielestäni. Täällä jollakulla olikin niitä afrikkalaisessa altaassa. Oma tietolähteeni sanoo sen kasvavan 6 senttiseksi, en tiedä pitääkö paikkansa.
Afrikkalainen vaihtoehto hunajarihmoille voisi olla loistokiipijäkala (minun ehdoton suosikki, joskus perustan tälle kalalle lajialtaan). Muut allastoverit olisivat kait sen verran isoja, ettei loisto pitäisi niitä päivällisenään. En tiedä muiden kalojen ruokailutavoista, mutta loisto vaanii ruokaansa, joten täytyisi huolehtia, että nokan eteen tipahtelee tarpeeksi sapuskaa.
Nauhapuikkokalan yhteydessä olen törmännyt hyvin ristiriitaisiin tietolähteisiin, mikäs sen oikea tieteellinen nimi ja minkä kokoiseksi se kasvaa ja miten se käyttäytyy?
-
- Junior Member
Tiedätkö mistä liikkeestä noita vihertetroja on saanut ostaa? Kiipijäkalat on kyllä aika vekkuleita, kaverilla oli joskus joku laji. Pohjaton ruokahalu, kirjaimellisesti! En ole vain aikoihin nähnyt kaupoissa.nannu kirjoitti:En itse raskisi millään laittaa kongontetroja metrin mittaiseen altaaseen. Afrikkalainen tetra on myös vihertetra (Neolebias ansorgei), eli menisikö niitä parvellinen? Täällä jollakulla olikin niitä afrikkalaisessa altaassa.
Afrikkalainen vaihtoehto hunajarihmoille voisi olla loistokiipijäkala (minun ehdoton suosikki, joskus perustan tälle kalalle lajialtaan).
Nauhapuikko joka minulla on, on M. circumcinctus, maks. 20cm kasvava laji. Ovat kuteneetkin mulla, joista yks poikanen jäi jopa henkiin. Muista näkemistäni lajeista se poikkeaa siinä että ovat hieman riitaisia, joten niitä pitää olla vain yksi tai mielummin useampia että tappelut tasoittuvat. Varsinkin suurin koiras on mulla vähän kiukkuinen. Mukavia kaloja, jotka ovat melkein aina esillä ja kesyyntyvät helposti. Säikähtäessään kyllä painuvat salamana hiekan sekaan, joten jos lappoaa pohjaa saa olla varovainen. Syö lähinnä pakasteita ja elävää ruokaa, kuivista kelpaa vain tubifex.
Eikä se siitä varmaan kasvakaan, kun ei sillä ole tilaa kasvaa. Mustanorsukala nyt ei 180 litraiseen akvaarioon mahdu mitenkään päin. Minimi koko on 400 litraa.Mastac. kirjoitti:Siellä on jo nuo puikkokalat, pleko ja norsukala joka on vielä aika pieni, n 12cm.
Mitäs kun joka puolella nimenomaan kielletään pitämästä niitä parvessa akvaarioissa, koska uima-allastakaan harva omistaa. Parven tulisi olla suuri, siis suuri. Sen lisäksi muiden tuottamat impulssit häiritsevät toisia norsuja ja suuremmat norsut alistavat heikompiaan?Mari kirjoitti:Vetoankin nyt kaikkiin ihmisiin norsukalojen puolesta: Älkää pitäkö norsukaloja yksin. Hommatkaa iso parvi riittävän tilavaan akvaarioon ja nauttikaa näiden erittäin mielenkiintoisten kalojen todellisen käyttäytymisen seuraamisesta!
Ainakin oma norsuni on varsin terhakas, vaikkakin on yksin. Pikemminkin sen sijaan, että olisi piilossa, uiskentelee nykyisin ihan normaalisti ympäri akvaariota ja uteliaana tutkii kaikki mahdolliset paikat (uteliaana kalana joku kerta on vielä nokkaa/pyrstöä lyhkäsempi, kun kasveja saksiessa tulee liian lähelle).
-
- Junior Member
Akvaario on metrin pitkä, 45cm leveä, kala 12cm. Ei mahdu? Paremmin ainakin mahtuu kuin kaupan 40l boksiin. Ehkäpä 25cm aikuinen ei olisi tuossa kovin tyytyväinen. Myy mulle se 400l allas kohtuuhintaan niin siirrän sinneaqua2002 kirjoitti:
Eikä se siitä varmaan kasvakaan, kun ei sillä ole tilaa kasvaa. Mustanorsukala nyt ei 180 litraiseen akvaarioon mahdu mitenkään päin. Minimi koko on 400 litraa.
Mitäs kun joka puolella nimenomaan kielletään pitämästä niitä parvessa akvaarioissa, koska uima-allastakaan harva omistaa. Parven tulisi olla suuri, siis suuri. Sen lisäksi muiden tuottamat impulssit häiritsevät toisia norsuja ja suuremmat norsut alistavat heikompiaan?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen kyllä itsekin kuullut että kyseessä olisi parvikala ja kuvissahan noita näkee aina läjissä, mutta jos kakskymppiä maksavaa kalaa pitää ostaa "suuri" parvi, kellähän siihen lie varaa? Yksinäisenä se menee ainakin paremmin kuin muutaman yksilön parvessa, jossa on jatkuva tappelu ja jahtaus.
No, mielellään ottaisin vielä vastaan ideoita alkuperäiseen aiheeseen??
Oman vihertetraparveni ostin Helsingin Akvaariokeskuksesta. Yhtään en sinne jättänytMastacembalus kirjoitti:Tiedätkö mistä liikkeestä noita vihertetroja on saanut ostaa?

Ilmeisesti noita tetroja tuodaan harvoin Suomeen, joten niiden metsästämisessä voi vierähtää tovi.
Afrikkalaisia kaloja kuitenkin löytyy melkeinpä pilvinpimein. Itsekkin olin siinä luulossa, että ei ole muita vaihtoehtoja kuin rispsimonneja, kongontetroja ja norsukaloja, mutta kun asiaa kyselin niin tuli valinnanvaikeus liikkeessä.
On jäänyt oma kalasto vielä hieman hajanaiseksi, kun olen muuttamassa niin en viitsi hankkia lisää kaloja ja sitä myöten on kadonnut kala vaihtoehdotkin tehokkaasti mielestä.
Kuitenkin akvaariokeskuksessa oli silloin jonkin sortin kissakalojakin myynnissä, jotka eivät kasva mahdottoman suureksi. Erilaisia tetrojakin löytyy ja joitakin pohjakaloja.
Kannattaapi kysellä...
-
- Elite Member
Mielestäni kalan hinta ei ole riittävä peruste jättää niitä ostamatta riittävää määrää. Jollei ole rahaa ostaa parvikalaa riittävän suurta parvea, on parempi jättää se yksinäinenkin ostamatta.Mastacembalus kirjoitti:Olen kyllä itsekin kuullut että kyseessä olisi parvikala ja kuvissahan noita näkee aina läjissä, mutta jos kakskymppiä maksavaa kalaa pitää ostaa "suuri" parvi, kellähän siihen lie varaa?
Parven on tosiaan oltava riittävän suuri, ettei ketään yksittäistä norsua aleta alistamaan. Itselläni on norsuja 16 kpl ja se tuntuisi olevan riittävän suuri määrä ettei ketään kiusata. Allas on 500 litrainen, eivätkä nuo kaverit tunnu toistensa sähkökentistä häiriintyvän varsinkin kun suorastaan hakeutuvat yhteen läjään olemaan ja häsläämään.aqua2002 kirjoitti:Mitäs kun joka puolella nimenomaan kielletään pitämästä niitä parvessa akvaarioissa, koska uima-allastakaan harva omistaa. Parven tulisi olla suuri, siis suuri. Sen lisäksi muiden tuottamat impulssit häiritsevät toisia norsuja ja suuremmat norsut alistavat heikompiaan?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kysymys ei ollutkaan siitä mahtuvatko ne poikasina mihinkin akvaarioon. Pienissä akvaarioissa jäävät kitukasvuisiksi.Mastac. kirjoitti:Akvaario on metrin pitkä, 45cm leveä, kala 12cm. Ei mahdu?
Kaloja ostettaessa kun ajatellaan aina niitten aikuiskokoa, joka mustarnorsullakin on 35cm (huom! poikkeuksellisesti lähteissä näkee 23cm, joka on väärin). Ei varmasti saavuta lähellekään tuota pituuttaan 100cm:ssä altaassa, kun epäilen, ettei min. 400 litrainenkaan ole aivan riittävä sille. Kasvu ainakin oman norsuni kohdalla on ollut hidasta, vaikka eleleekin 150cm pitkässä altaassa.
-
- Elite Member
Onko tuo 35 cm sellainen mitta, jonka norsukala voi oikeasti akvaariossakin saavuttaa? Monet kalathan kasvavat luonnossa suuremmiksi kuin akvaariossa, vaikka tilaakin olisi. Minä olen törmännyt tuohon 23 cm mittaan pelkästään, jos odotettu koko on oikeasti 35 cm, niin pitänee miettiä noiden siirtämistä toiseen altaaseen kunhan vähän kasvavat. Nykyinen allas on pari metriä pitkä, joten riittänee hetkeksi.aqua2002 kirjoitti:Kaloja ostettaessa kun ajatellaan aina niitten aikuiskokoa, joka mustarnorsullakin on 35cm (huom! poikkeuksellisesti lähteissä näkee 23cm, joka on väärin).
-
- Junior Member
Nuo teidän arvailut koosta on yhtä varmaan luotettavia kuin kirjojen 23cm. Tosiasia on että luonnossakin kalat kasvavat eri ympäristöissä eri kokoisiksi, kuten ahvenet meressä tai pienessä lammessa ovat eri kokoisia, lisääntyvät silti ja uskaltaisin väittää että voivat hyvin molemmissa. Akvaarioharrastuksen moraali voidaan tietenkin ylipäänsä kyseenalaistaa, pidetäänhän siinä kesyyntymättömiä eläimiä vankeudessa, eivätkä olosuhteet niissä juuri koskaan vastaa luontaisia olosuhteita. Ja norsukala viihtyy mielestäni hyvin yksinkin, mutta paria-kolmea yksilöä ei kannata laittaa.
Tämän "threadin" aihe käsittelee kuitenkin muuta kuin mustanorsukalojen kokoa ja määrää joten pysykäähän asiassa, hyvät akvapoliisit. Kiitoksia kuitenkin kommenteista!
Onko kellään noista loistokiipijäkaloista enempiä kokemuksia? Todella vaikuttavan näköinen kala, joka jää vielä kai aika pieneksi? (siis luonnossakin, ei vain mun kääpiöakvassa
)
Tämän "threadin" aihe käsittelee kuitenkin muuta kuin mustanorsukalojen kokoa ja määrää joten pysykäähän asiassa, hyvät akvapoliisit. Kiitoksia kuitenkin kommenteista!
Onko kellään noista loistokiipijäkaloista enempiä kokemuksia? Todella vaikuttavan näköinen kala, joka jää vielä kai aika pieneksi? (siis luonnossakin, ei vain mun kääpiöakvassa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Veikkaanpa, että luonnosta ongittuna. Eihän se tikrukaan 30 senttiseksi kasva, jos amerikkalaiseen tapaan 60 litraisessa pidetään. Minä en en niinkään ole kiinnostunut siitä, millaisiksi ne akvaarioissa kasvavat, vaan siitä minkäkokoisiksi niinden pitäisi oikeasti kasvaa.Mari kirjoitti:Onko tuo 35 cm sellainen mitta, jonka norsukala voi oikeasti akvaariossakin saavuttaa? Monet kalathan kasvavat luonnossa suuremmiksi kuin akvaariossa, vaikka tilaakin olisi.
Epäilen, ettei toi oma norsunikaan koskaan saavuta tuota pituutta, vaikka monipuolista ravintoa saakin, sillä allas on liian pieni. Oikeastaan kadun norsun ostoa, koska mielestäni se ei ole kala, jota sopii pitää kotiakvaarioissa. Hyvin suurissa yleisöakvaarioissa kylläkin, eli puhutaan monista kuutioista..
Kyllä. Juuri näin jossain ihan mielettömän kokoisia Kongontetroja. 7-8 senttiä voi kuulostaa pieneltä, mutta kun näkee ne aikuisena, mieli muuttuu aika äkkiä.Mastac. kirjoitti:Kongontetra lienee liian iso?
-
- Junior Member
Näinhän se on että kalaa ei koskaan pitäisi ostaa hetken mielijohteesta tai säälistä, (niinkuin juuri menin tuon norsukalan kanssa tekemään). Jos kukaan ei ostaisi kotikvaariohiin sopimattomia kaloja, ei niitä tulisi myyntiinkään.aqua2002 kirjoitti:
Epäilen, ettei toi oma norsunikaan koskaan saavuta tuota pituutta, vaikka monipuolista ravintoa saakin, sillä allas on liian pieni. Oikeastaan kadun norsun ostoa, koska mielestäni se ei ole kala, jota sopii pitää kotiakvaarioissa. Hyvin suurissa yleisöakvaarioissa kylläkin, eli puhutaan monista kuutioista..
Kyllä. Juuri näin jossain ihan mielettömän kokoisia Kongontetroja. 7-8 senttiä voi kuulostaa pieneltä, mutta kun näkee ne aikuisena, mieli muuttuu aika äkkiä.Mastac. kirjoitti:Kongontetra lienee liian iso?
Jep, nuo kongon tetrat ovat mielestäni jo myyntikokoisina aika jyhkeän ja nopean oloisia, joten niitä en tosissaan koskaan suunnitellutkaan.
Kaupassa olisi muuten perhoskala, jota myös vähän säälin, mutta en niin paljon että olisin mennyt ostamaan, sen kanssa kun saa olla niin tarkka ettei hyppää ulos. Kyseessä olisi kuitenkin ilmeisesti teoriassa tuohon mun akvaarioon aika sopivan kokoinen ja afrikasta kotoisin oleva laji?