Onko 60 litraisessa liikaa kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ruotopuoli
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Onko 60 litraisessa liikaa kaloja?

Viesti Kirjoittaja ruotopuoli »

Minulla on 60l akvassa 11 neontetraa, 5 kirsikkabarbia, 2 nuoli-imumonnia ja 3 piikkisilmää.. Onko kalastoa liian paljon? Netistä olen ettinyt tietoa ja kaikkien vesiarvot kyllä passaa.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Onko 60 litraisessa liikaa kaloja?

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Ei tunnu ainakaan oamsta mielestäni mitenkään ylikansoitetulta. Hyvää tietoa saat myös nitraattiarvoa tutkailemalla. Jos saat sen pysymään alle 25 mg/l viikoittaisilla vedenvaihdoilla, niin kalasto on ihan ok. Jos nitraatti pyrkii nousemaan korkeaksi, niin joko kaloja on liikaa, ruokintaa on liikaa tai sitten molempia. :) Kannattaa tsekata tuo NO3 siis.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
ljubov
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ljubov »

Näkisin, että tuo määrä kyllä purkkiin sopii. Tosin voit miettiä esimerkiksi siitä, että minkä kokoisista parvista mitkäkin kalat tykkäävät. Ottaako jotakin lisää ja luopua taas jostain.
350 l. ja 60 l. seura-akvat
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Minä lisäisin vielä muutaman neontetran. En ottaisi mitään pois ainakaan alkuun, seurailisin vaan vesiarvoja. Jos jotain haluaisi fiilata niin piikkisilmien tilalle muutama otto (nuolimonni) lisää, piikkikset kun pitävät oikein lämpimästä vedestä.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Jos piikkisilmät poistetaan, ketkä putsaavat pohjan? Kirsikkabarbit sitä saattavat möyhentää, mutta itse poistaisin ekana nuo barbit, jos akva osoittaa ylikansoituksen oireita (levää, samea vesi, nitriittiä). [;)]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

allablaze kirjoitti:Minä lisäisin vielä muutaman neontetran. En ottaisi mitään pois ainakaan alkuun, seurailisin vaan vesiarvoja. Jos jotain haluaisi fiilata niin piikkisilmien tilalle muutama otto (nuolimonni) lisää, piikkikset kun pitävät oikein lämpimästä vedestä.
Noista nuolimonneista sen verran, että niille pitää olla kanssa lämmintä vettä, eli yli 24 asteista.
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

mulla on 63L akvaario ja mulla on siellä 11 neoo 5 kuparii ja aika monta monnii en oo kyllä kertaakaan mitannut nitriittejä mutta mahtavasti voivat :mrgreen:
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

[NeO] kirjoitti:mulla on 63L akvaario ja mulla on siellä 11 neoo 5 kuparii ja aika monta monnii en oo kyllä kertaakaan mitannut nitriittejä mutta mahtavasti voivat :mrgreen:
Oletko aivan varma että kalasi voivat hyvin?
Kuparimonninen tarvitsisi vähäntään 80l
Ja mitä monneja tarkoitat? Partamonneja?
Yhdelle partamonnille pitää olla 100 l
Minkälainen pohja akvaariossasi on?

http://millia.aqua-web.org/index.htm

Katso tuolta sivulta tietoa kaloistasi ja niiden vaatimuksista.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

siis mulla on 11 neontetraa 5 kuparitetraa ja mun monnit on parttiksii ja pohja on musta [;)]
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No Neontetrat ja Kuparitetrat menevät, mutta Partamonnille pitäisi olla 100l muuten se kääpiöityy.
Ja jos sinulla on niitä vielä useita, niin kehoittaisin luopumaan partiksista.
Voisit vaihtaa partikset joihinkin panssarimonnisiin.
Esim Pandamonninen,Leopardimonninen,Korumonninen,Helomonninen, yms.
On noita enemmänkin, mutta en jaksa kirjoittaa.
Katso itsekkin netistä ja mene vaihtamaan partikset monnisiin.
Monniset ovat monella tapaa mukavampia.
Ovat näkösällä,tuohottavat koko ajan, pikku parvessa(noin 6-7 kpl)menevät enemmän reippaammin, yms.
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

AkvaarioTyttö kirjoitti:No Neontetrat ja Kuparitetrat menevät, mutta Partamonnille pitäisi olla 100l muuten se kääpiöityy.
Ovat näkösällä,tuohottavat koko ajan, pikku parvessa(noin 6-7 kpl)menevät enemmän reippaammin, yms.
Monta noita partiksia saa olla 100 l? Kun mulla on kolme ja ne ei nahistele, kaikilla on evät kunnossa, ei mitään aqressioita, ei ota muitten kalojen kanssa yhteen, eivät kinastele ruosta. Ihan sopuisasti ne elää. Kaikki näyttävät ainakin voivan hyvin, kerran oon nähny kaikki kolme suodattimen kyljessä mutustelemassa levää ihan sulassa sovussa, kaikki on ollut mulla useemman vuoden eivätkä ole lisääntyneet. Oon kuullut että noi koiraat on vähän vihasempia, niin olisiko mulla sitten 3 lauhkeaa neitiä akvassain?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

ZamY kirjoitti:
AkvaarioTyttö kirjoitti:No Neontetrat ja Kuparitetrat menevät, mutta Partamonnille pitäisi olla 100l muuten se kääpiöityy.
Monta noita partiksia saa olla 100 l? Kun mulla on kolme ja ne ei nahistele, kaikilla on evät kunnossa, ei mitään aqressioita, ei ota muitten kalojen kanssa yhteen, eivät kinastele ruosta. Ihan sopuisasti ne elää. Kaikki näyttävät ainakin voivan hyvin, kerran oon nähny kaikki kolme suodattimen kyljessä mutustelemassa levää ihan sulassa sovussa, kaikki on ollut mulla useemman vuoden eivätkä ole lisääntyneet. Oon kuullut että noi koiraat on vähän vihasempia, niin olisiko mulla sitten 3 lauhkeaa neitiä akvassain?
100L akvaarioon mahtuu yksi partamonni, eli hankiuduppa eroon kahdesta muusta partamonnista. Ja mikäli siun partamonneista joku on naaras niin kohta siula on akvaario täynnä poikasia.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

miljoonakala84 kirjoitti:
ZamY kirjoitti:
100L akvaarioon mahtuu yksi partamonni, eli hankiuduppa eroon kahdesta muusta partamonnista. Ja mikäli siun partamonneista joku on naaras niin kohta siula on akvaario täynnä poikasia.

Niin vain yksi Partamonni 100 l kohden.
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Mulla on 63 litranen akvaario.
Siellä asustaa 8 neontetraa, 6 miljoonakalaa, 4 piikkisilmää, 3 täplämonnista, 1 maatiaispartamonni Mauri. :)
Ja miljoonakalojen tekemiä poikasia, tänään huomasin muutaman pikkukalan. :)
Nii että onko liikaa kaloja? Tiiän kaikki, esim. Mauri ei sais olla noin pienessä altaassa, mutta kun viihtyy hyvin jne. niin mitäpä sitä poiskaan heittämään.
Mitenkäs sitten kun ne muut kalat syö noita poikasia, eikä mulla oon mitään poikasallasta tai muuta sellasta, et miten mää voisin suojella niitä poikasia? On mulla 12 senttinen haavi, pyydystänkö poikaset siihen ja kiinnitän haavin hotenkin altaan reunaan että poikaset pysyy siinä mutta mut kalat ei pääsis sinne? Ainakin siihen asti että kasvaavat vähä ne poikaset.
Vai pyydystänkö johonkin sankkoon ja pidän siinä niitä poikasia ja laitan sinne jotain piilopaikkoja? :?
En oo kovin kokenu akvan omistaja nii en tiiä oikein. Äitillä on ollu oma akvaario ja se tietää niistä ihan jonkin verran..

"Jos haluaa, että poikasia varttuu massoittain aikuiseksi on tiheän karvalehtipusikon istuttaminen hyvä idea. Poikaset pääsevät kasvin lehtien väliin turvaan ahneilta aikuisilta. Aikuisten miljoonakalojen mielestä karvalehti on inhottavan piikikäs ja ne harvoin yrittävät saalistaa poikasia kasvin suojista."
Tuon löysin jostain sivulta. :) Karvalehtee oli ennen mut se kuihtu pois jostai syystä. :(
En oo varma mitä kasveja mulla on akvassa.
Vesiarvoja en suoraan sanottuna oo koskaan mitannu ees.. tiiän että pitäs mutta meillä ei oo mitään millä mitata. :?
Miks pitää elää?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Miljoonakalat eivät viihdy muiden kalojesi kanssa samoissa vesiarvoissa, sillä tarvitsevat kovempaa vettä. Partamonnille akvaariosi on auttamatta liian pieni, kuten myös täplämonnisille ja piikkisilmille.

Vesiarvot saat hankkimalla tarvittavat testit, tai viemällä (asiantuntevaan) akvaarioliikkeeseen altaan vettä tutkittavaksi. Millaiset hoitorutiinit sulla muuten on tuon akvaariosi kanssa (puhdistukset, vedenvaihdot jne.)? Entä tekniikka?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Miljoonakala_95 kirjoitti:Mulla on 63 litranen akvaario.
Siellä asustaa 8 neontetraa, 6 miljoonakalaa, 4 piikkisilmää, 3 täplämonnista, 1 maatiaispartamonni Mauri. :)
Ja miljoonakalojen tekemiä poikasia, tänään huomasin muutaman pikkukalan. :)
Oletko jo alkanut muuttamaan tuota kalastoasi sopivammaksi?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin Miljoonakala_95 sinuna luopuisin miljoonakaloista,partiksesta,piikkisilmistä ja täplämonnisista.
Niiden tilalle voisit laittaa,vaikka korumonnisia/helomonnisia, aaltopiikkisilmän/kiilapiikkisilmän ja neontetrojen määärää voisi lisätä vaikka 15.Ja jos haluat voisit ottaa vaikka taistelukalan "pääkalaksi".
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

AkvaarioTyttö kirjoitti:Niin Miljoonakala_95 sinuna luopuisin miljoonakaloista,partiksesta,piikkisilmistä ja täplämonnisista.
Niiden tilalle voisit laittaa,vaikka korumonnisia/helomonnisia, aaltopiikkisilmän/kiilapiikkisilmän ja neontetrojen määärää voisi lisätä vaikka 15.Ja jos haluat voisit ottaa vaikka taistelukalan "pääkalaksi".
No jos tuohon akvaarioon halua taistelukalan, niin sillon tuolla ei voi pitää neontetroja, koska taisto vaatii vähintään 26 asteisen veden mikä on neoneille aivan liijan korkea lämpötila.
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Mun kaverilla on 225l ja siellä on ainakin 10 partamonnia ja ne on täyskasvusii. Ne kaikki on ostettuja ja voi sitä sekasortoo kun ne kohta alkaa lisääntyyn, mitä mä voi sanoo mun kamulle? :cry:
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

AkvaarioTyttö kirjoitti:Niin Miljoonakala_95 sinuna luopuisin miljoonakaloista,partiksesta,piikkisilmistä ja täplämonnisista.
No jos tuohon akvaarioon halua taistelukalan, niin sillon tuolla ei voi pitää neontetroja, koska taisto vaatii vähintään 26 asteisen veden mikä on neoneille aivan liijan korkea lämpötila.
Mikä olisi sitten sopiva lämpötila neontetroille jos 26 on aivan liian korkea? Useassa paikassahan max. lämpötilaksi on suositeltu tuota +26. Ehkä mä olen jotenkin käsittänyt väärin nuo suositukset kun pidän neontetrojani +25 asteessa :roll:
Eihän se ole hyvä kyllä pitää ihan suositusskaalan ääripäässä/ yli kaloja, mutta nyt hämää tuo tehostesana "aivan liian". Eli olenko nyt saanut vääriä neuvoja, kun lämpötilan pitäisikin olla +22 tai jotain paljon alhaisempaa?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Venla97 kirjoitti:
Mikä olisi sitten sopiva lämpötila neontetroille jos 26 on aivan liian korkea? Useassa paikassahan max. lämpötilaksi on suositeltu tuota +26. Ehkä mä olen jotenkin käsittänyt väärin nuo suositukset kun pidän neontetrojani +25 asteessa :roll:
Eihän se ole hyvä kyllä pitää ihan suositusskaalan ääripäässä/ yli kaloja, mutta nyt hämää tuo tehostesana "aivan liian". Eli olenko nyt saanut vääriä neuvoja, kun lämpötilan pitäisikin olla +22 tai jotain paljon alhaisempaa?
NO ööh joo ehkä kirjotin liijan huonosti, tässä MArkku Varjon uudessa akvaario kala kirjassa sanotaan neontetran veden lämpötila haarukaksi 21-26 astetta mutta 24 tai alempi olis kyllä noille sopivin lämpötila. Taistelukalalle veden lämpötila saisi kyllä olla vähintään tuo 26 astetta, koska pitää lämpimästä vedestä.
Psogu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Lainaan nyt tätä ketjua kun minulla olisi kanssa kysymys 63-litraisen akvaarion asukkaista.
Allas on vasta suunnitteilla ja vesiarvot ja muut laitetaan asukkaiden mukaan.

Altaaseen muuttoa odottaa 10+ kirsikkasukarapua. Toisesta altaasta tulee 3-7 leväsukarapua ja mahdollisesti Seppo seepraleväkotilo (neritina natalensis). Jotain kalaakin olisi kiva laittaa tuonne, mutta mitä?

Kardinaalikalasta (6-8 kpl?) olen haaveillut, mutta onko tuo tarpeeksi iso niille? Netistä kun löytyi minimiallassuosituksia aina 9 litraisesta (!) puutarhalammikkoon.

Seuraavia ominaisuuksia saisi kalalla olla (tärkeysjärjestyksessä):
-yhteensopiva sukarapujen kanssa niin vesiarvoiltaan kuin käyttäytymiseltään
-saisi jättää kasvit rauhaan
- hoitovaatimuksiltaan idioottivarmaa luokkaa
- katselunkestävä niin ulkonäöllisesti kuin luonteeltaankin

Ehdotuksia otetaan vastaan. :D
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”