85litraa vailla asukkaita

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Re: 85litraa vailla asukkaita

ViestiKirjoittaja -matokani- » 13:18, 20.07.2010

Noista sukarapujen ruoista. Itse annan new life spectrumin pieniä rakeita, pohjatabuja (voi pilkkoa pienemmiksi), katkapellettejä, pakasteherneitä (kuoret pois ja paloiksi) ja surviaista. Nämä kaikki ovat meillä kelvanneet. Leväsukaravut hurjistuvat ruokittaessa todella (ainakin meillä), on hyvä varmistaa, että kaikki saavat oman ruokansa. :)
Minizoohon kuuluu: kanit, hamsterit, konnat, hämy, kotilot ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Ikä: 26
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

ViestiKirjoittaja Maami80 » 01:14, 21.07.2010

Alan sittenkin lämmetä ajatukselle että hankkisin Hunajarihmakala pariskunnan tuohon. Akvaario olisi levollisempi niin kuin että sinne jonkun parven laittaisi, enkä halua myöskään ottaa sitä liikakansoituksen riskiä.
Eli jos ainakin aluksi laittaisin tuohon pari Hunajarihmakalaa, niitä Piikkisilmiä 6-10 kpl, ja Leväsukarapuja saman verran (mikäli niitä nyt jostain enää saa kun Matkahuolto ei kuljeta eläviä eläimiä enään ja riippuen siitä minkälaisella hinnalla eläinkauppa niitä tilaisi).
Jos tuo Leväsukarapujen saaminen ei onnistu taikka jos kustannukset ylittäisivät kipurajani, niin mitä vaihtoehtoisesti suosittelisitte levää syömään?
Ja jos en Leväsukia saa niin mitä muuta sukarapu lajia suosittelisitte? Jotain rapulaista on pakko saada [;)] Kestävää ja lämpimässä viihtyvää, ja helposti saatavilla olevaa.
85l purkki, isompi kiikarissa.
2 kissaa
mies ja pulla uunissa
Maami80
Starting Member
Starting Member

Ikä: 29

ViestiKirjoittaja mc82 » 15:27, 21.07.2010

Jos et väliveden parvikaloja ota tuonne rihmakalapariskunnan (+ piikkisten + sukisten) kaveriksi, niin saanko ehdottaa hunajarihmakalapariskunnan tilalle huulirihmakalapariskuntaa :) Kasvaa hiukan kookkaammaksi (n. 7-8cm, hunaja 4-5cm) eli on hunajaa hiukan näyttävämpi, on hunajan tavoin varsin rauhallinen rihmakala sekä vielä hunajarihmaa kestävämpi, oikein ihanteellinen hoidokki siis. Huulirihmakalapariskunnalle tuo 85-litrainen olisi ihan passeli :)

Huulirihmakaloja löytyy erilaisia värimuotoja, löytyy kultaista muotoa, joka on hyvin hunajarihman näköinen (itse meinaan kaupassa sekoitin kultaisen huulirihman hunajaksi, mutta kauppias korjasi virheen :) ) ja perusväri muistuttaa hiukan kääpiörihman väritystä. Huulirihmakaloja on aika hyvin saatavilla alan liikkeistä.
Eläintarha:
180l seurala + 63l kehitteillä + 54l kehitteillä
2 siperiankissaa
mc82
Member
Member

Ikä: 27
Akvaarioseurat: ---

ViestiKirjoittaja Maami80 » 15:57, 21.07.2010

Täytyykin heti ottaa selvää noista Huulirihmakaloista, loistava idea!! Kiitos :D
2 kissaa
mies ja pulla uunissa
Maami80
Starting Member
Starting Member

ViestiKirjoittaja Maami80 » 18:23, 22.07.2010

8O Kaiken perusteella mitä mä oon lukenut niin tuo akvaario ois auttamatta liian pieni Huulirihmakala pariskunnalle.
Hankin suosiolla jotain pienempää, Hunaja, Koru, Kääpiö tai Murisijarihmakaloja.
Mikä olisi sopivin kokoonpano noille pienille rihmakaloille? Pariskunta vaiko uros ja useampi naaras, montako, ja miksi?
2 kissaa
mies ja pulla uunissa
Maami80
Starting Member
Starting Member

ViestiKirjoittaja mc82 » 20:11, 26.07.2010

^Juu, pahoittelen [:I] Huomasin källini vasta sen jälkeen, kun olin lähettänyt viestini. Varjon kirjassa oli huulirihmalle minimilitramäärä 85 l, mutta se taisi tarkoittaa yhtä yksilöä tai über-rauhallista pariskuntaa :? Huulirihmahaaremille löytyi googlettamalla suositukseksi ainakin 140-litrainen allas, päälle 100 l pitää ainakin olla...

Kääpiörihmahaaremia en ehkä 85-litraiseen laittaisi, ukot ovat sen verta ärtsyjä, että tilaa täytyy olla... Hunajarihmahaaremi menee takuuvarmasti, ovat varsin kilttiluoteisia :) Murisijarihmoja en tunne. Korurihmoja voisi varmasti ottaa useammankin haaremin (pari-kolme kokoonpanoa, jossa u + 2-3 n), kasvillisuudella voi sitten erotella reviirien rajoja :) Koruille reilusti kasveja.
Eläintarha:
2 siperiankissaa
mc82
Member
Member

ViestiKirjoittaja Maami80 » 22:20, 27.07.2010

Kertokaapa kiitos vielä että missä järjestyksessä mä tuon altaani asutan? Kun käsittääkseni kaikkia tulevia asukkeja ei oo hyvä ottaa kerralla, niin alotanko huniksilla vai piikkisilmillä?
Ja kuinka pienen tuon pintaviratuksen pitäisi rihmakaloille olla, ja miten käy akvaarion happipitoisuuden jos vesi lähes seisoo? 8O
2 kissaa
mies ja pulla uunissa
Maami80
Starting Member
Starting Member

ViestiKirjoittaja mc82 » 17:28, 29.07.2010

Maami80 kirjoitti:Kertokaapa kiitos vielä että missä järjestyksessä mä tuon altaani asutan? Kun käsittääkseni kaikkia tulevia asukkeja ei oo hyvä ottaa kerralla, niin alotanko huniksilla vai piikkisilmillä?
Ja kuinka pienen tuon pintaviratuksen pitäisi rihmakaloille olla, ja miten käy akvaarion happipitoisuuden jos vesi lähes seisoo? 8O

En usko, että tuolla järjestyksellä on niin väliä. Mutta ehkä laittaisin piikkisilmät ensin, niin hunisten puolelta ei ainakaan tule isottelua.

Meillä itse asiassa 180-litraisessa oli taistelukalat ensin, sitten tuli piikkisilmät, tetrat ja lopuksi monnit. Eikä mitään rähinöitä syntynyt taistojen puolelta, todellakaan! Hunajaiset kuitenkin yleensä vielä taistoja leppoisampia eläviä...

Mikä suodatin sulla on? Jos suodattimessa on lisäosana ulostulosuutin, joka jakaa virtauksen useampaan, pieneen osaan, niin hyvä. Lisäksi suodattimen ulostulo kannattaa suunnata nurkkaan/takaseinään, niin silloin altaaseen syntyy paremmin seisovia kohtia. Meillä sisäsuodatin (Aquaball) toimii täydellä kapasiteetilla, mutta siihen on tehty em. toimenpiteet ja veden virtaus on kyllä aika olematonta meidän altaassa... Hunajaiset ovat aika hukassa, jos joutuvat virtaukseen - meidän hunajaiset heti ekana päivänä uivat suodattimen ulostulon eteen ja räpiköivät kauhuissaan. Nykyisin osaavat kiertää pyörrekohdat :)

Eheimin sisäsuodattimissa ainakin on ilmastinputki ulostulokohdan tuntumassa, joten ilmastinventtiilin voi avata ja tehostaa hapen pääsyä veteen. Lisäksi hunajarihmat ovat labyrinttikaloja ja elävät luonnossa hyvinkin vähähappisissa oloissa - nappaavat happea pinnalta "jemmaan" labyrinttielimeensä, jos tarvis ;)
Eläintarha:
2 siperiankissaa
mc82
Member
Member

ViestiKirjoittaja Maami80 » 01:20, 30.07.2010

Aquaball se on mullakin, ja ihan se suihkuputkipää käytässäkin, että saahan sen viratauksen vähemmäks ku tosiaan kääntää vähä sitä putkee, mut se ilmastointi osahan tulee siihen toiseen poistoputkeen, ja sillä päällä puolestaan pienimmälläki teholla mun pytystä tulee kuohuva koski! :mrgreen:
Toki nuo labyrinttikalat pärjää mutta mietin vain että allastovereiden kannalta pitäishän sen pinnan liikkuakkin että sinne sitä happea tulisi.
Tosin, tällä hetkellä näyttää hyvin vahvasti siltä että kaikki aiemmat kalasto suunnitelmat lentää romukoppaan. Hunajarihmakalat viihtyäkseen tarvisivat akvaarioon sellaisen sisutuksen jota mä puolestaan en halua laittaa altaaseen, eli siis täyteen kasveja, ja mä en oo mikään viherpeukalo. Sama pätee myös mun suosikki parvikalaan hehkurasboraan. Lisäksi nuorien hunisten sukupuolen tunnistus kuulostaa sen verran mahdottomalta, että sekin menis sitten häsläykseksi että sinne oikeasti sais koiraan ja naaraan. :roll:
Piikkisilmistä puolestaan joka ainoassa jutussa jonka netistä löytyy niin vesiarvot on erinlaiset, eli mistään ei saa varmuutta missä Ph:ssa ne oikeasti voisi hyvin. Mulla kuitenkin ph on 7,5. Ja mitä olen täältä lukenut niin osalla ne ovat esillä aikalailla aina, ja osalla ei ikinä, ja mä haluan kalani nähdä!
Pohjan möyrimisen ratkaisin hankkimalla tuonne kierteisiä (melkosia alieneita muuten, vaikka kotiloista pidänkin.)
Todennäköisesti tohon maljakkooni muuttaa keltakääpiöahven pariskunta, ja piste. Se jää nähtäväksi uskallanko kokeilla miten sujuisi ahvenien ja leväsukarapujen yhteiselo. 8O
2 kissaa
mies ja pulla uunissa
Maami80
Starting Member
Starting Member

ViestiKirjoittaja Maami80 » 21:13, 30.07.2010

No niin, mun osaltani kalasto on sitten ratkennut. Tänään altaaseeni muutti kaksi piskuista keltakääpiöahventa. Nyt vaan toivotaan että sattui sekä koiras että naaras mukaan. [;)]
Kiitokset kaikille neuvoista ja mielipiteistä vaikka sitten päädyinkin ihan erinlaiseen ratkaisuun kuin mitä alunperin ajattelin. :mrgreen:
2 kissaa
mies ja pulla uunissa
Maami80
Starting Member
Starting Member

Edellinen

Paluu Alkeet