MA7xGE:n akva!
Valvoja: Moderaattorit
Re: MA7xGE:n akva!
^ Pätee ainakin murisijoihin, ja saattaapi siis päteä muihinkin. Ne "jatkuvat sisuskalut" ovat siis mätipussit ja siten varma naaraan merkki. Takaa tulevalla valolla läpivalaistuna onnistuu helpoiten tuo tiirailu... 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Pitänee siis yrittää katsoa ensin kotona asustelevat rihmat tuolla konstein, josko niihinkin toimii, niin sitten mennä takaisin kauppaan katsastamaan tuo käppänä allasZuwih kirjoitti:^ Pätee ainakin murisijoihin, ja saattaapi siis päteä muihinkin. Ne "jatkuvat sisuskalut" ovat siis mätipussit ja siten varma naaraan merkki. Takaa tulevalla valolla läpivalaistuna onnistuu helpoiten tuo tiirailu...

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...
Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Siis onhan se reilunpaa, kun sä niin laiskasti oot saanu mitään vastaan.Tia-Teresia kirjoitti: Reilumpaa??? Mun mielestä tuo lähinnä viittaa julmuuteen, niinkuin kaikki muukin johon liittyy sana liikunta ja yli 3 minuuttia kestävä aika
![]()

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Voi voi voi tätä murhetta.
Olen viime viikkojen aikana ihastunut enemmän ja enemmän MONNISIIN. No, monelle lajille altaani on liian pieni, ja vielä useammalle lajille se on liian lämmin.
Harmi.
No, toivottavasti saan ne pois mielestäni, kun yritän kudettaa koruja hiukan.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Olen viime viikkojen aikana ihastunut enemmän ja enemmän MONNISIIN. No, monelle lajille altaani on liian pieni, ja vielä useammalle lajille se on liian lämmin.

Harmi.

No, toivottavasti saan ne pois mielestäni, kun yritän kudettaa koruja hiukan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
Voivoi .. se on jotain kauheaa, kun innostuu ja kiinnostuu jostain, ja ei ole mahdollista toteuttaa
Mulla nyt mielessä sellainen kuus- tai kasikulmainen lohkoihin jaettu ''rivari'' taistoukoille. Ehkä 2-4 pojalle
Yhteinen suodatus siis tulisi noihin lohkoihin. Ja tuosta nykyisestä altaasta tulis ihan puhtaasti tyttölä, tai sit jättäis nykyisen poitsun sinne, ja se olis sellanen valtava haaremi. No, ehkä ei onnistu, mutta katsotaan nyt kun pääsen rihmakaloista ja rapusista eroon (kamalaa sanoa näin, mutta koitan tarjota niitä taistotyttöjä tai ottoja vastaan).
Olen täysin ihastunut myös ottoihin
Ne on niin hauskasia vipeltäjiä! Ennen kuvittelin niiden olevan sellaisia rumia, tylsiä putsaajia joita ei näe koskaan, mutta nämä ennakkoluulot osoittautuivat täysin vääriksi! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mulla nyt mielessä sellainen kuus- tai kasikulmainen lohkoihin jaettu ''rivari'' taistoukoille. Ehkä 2-4 pojalle

Olen täysin ihastunut myös ottoihin

Tässä mun vanha 60L allas jossa korurihmakalat kutivat:

Ja itse pikkuriikkiset poikaset kuva yläosassa riccian joukossa:

Silloin kuon noi poikaset oli, niin allas oli vielä enemmän umpeen kasvanut. Ja tosiaan ennen kudun tapahtumista vaihdoin vettä kerran viikossa melkein puolet ja ruokinta Hikarin ruualla.
Muita asukkaita altaassa olivat hehkurasborat ja sukaravut.
Ja itse pikkuriikkiset poikaset kuva yläosassa riccian joukossa:
Silloin kuon noi poikaset oli, niin allas oli vielä enemmän umpeen kasvanut. Ja tosiaan ennen kudun tapahtumista vaihdoin vettä kerran viikossa melkein puolet ja ruokinta Hikarin ruualla.
Muita asukkaita altaassa olivat hehkurasborat ja sukaravut.
-
- Advanced Member
- Viesti:
^Hei mahtavaa, kiva tietää että on onnistunut seuralassa.
Rohkaisit oikein kunnolla yrittämään, kiitos!

Rohkaisit oikein kunnolla yrittämään, kiitos!

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
Kiva
Sulla ainakin MA7xGE pitäis olla tarpeeks kasveja siellä
On toi kuru kyllä jännä kala! Tekis joskus mieli perustaa oikeen kunnollinen rihmakala-allas, siis koruja, hunajaisia, kääpiöitä, huulia, helmiä ..
Mun kääpiörihmauros kans järjestelee pintakasveja niin että loiskinta kuuluu! Ovat jo kuteneet mut poikasii ei selvinny. ja nyt se pojankloppi ei päästä sitä naikkosta enää pesän lähellekään .. eikä ole yhtään kininostunut uudestaan kutemisesta, vaikka tyttö yrittääkin ..
Kuinka kauan labyrinteillä yleensä kestää, että mätimunat kuoriutuu? Eiks se oo tyyliin jotain 1 vrk?

Mun kääpiörihmauros kans järjestelee pintakasveja niin että loiskinta kuuluu! Ovat jo kuteneet mut poikasii ei selvinny. ja nyt se pojankloppi ei päästä sitä naikkosta enää pesän lähellekään .. eikä ole yhtään kininostunut uudestaan kutemisesta, vaikka tyttö yrittääkin ..

Kuinka kauan labyrinteillä yleensä kestää, että mätimunat kuoriutuu? Eiks se oo tyyliin jotain 1 vrk?
Tuossa yllämainitussa altaassa 27 asteen lämpötilassa se oli 2vrk.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Nyt on kyllä sellainen olo tuon altaan kanssa, ettei ole paljoa kehumista.
-Vesirutoista on osa menettänyt tummuuttaan, toivottavasti eivät kaikki kuole.
-Tänään ruokkiessani kaloja laskin mustikset ja sain tulokseksi 11. Hiukan aikaa etsittyäni takaa puskista näin sen etunurkassa vatsa kohti pilviä, nirri pois.
Oli ollut tosi vaalea, hidas ja heikko, ja sen alavatsa oli osittain punertanut, ihan kuin olisi ollut "asfalttinaarmuja". Oli tullut mukana alkuperäisen 10 kalan parvessa, pienestä koosta päätellen.
-Tämän päivän aikana on osa mustiksista saanut isot vatsat, voi tosin johtua tämänpäiväisestä kovasta ruokinnasta (pistin vähän enemmän -> jäi jopa mustiksilta yli -> korut uskalsivat syödä lihaa myös kunnolla -> piilotteleva ("vainajakoru") tuli esiin.) Näyttää aika epänormaalilta. Pelästyin ja nostin lämpöä ja lisäsin hapetusta. (olen lukenut tämän auttavan ruoansulatukseen.)
-Pistiat aivan keltaisia ja harvoja, todella ruman näköisiä.
Onneksi löytyi edes yksi hyvä juttu;
+Pari päivää olin jo luullut, että 1 koru olisi myös kuollut, mutta onneksi tänään tulivat syömään kaikki 4.
Apua, en halua että kaikki neonit ja kasvit kuolee!
Muissa kaloissa ei näy mitään epäilyttävää. Voiko tgämä olla neontetratautia, kun osa "vanhoista" mustiksista ovat haalistuneet, tosin osa on ollut vaaleampaa porukkaa miltei alusta asti. Niillä kyllä oli normaali väritys kaupassa... Miten saan värit takaisin? 
Appuran korujen kudetusvinkeistä päätellen tarvitsisisn lisää pintakasvillisuutta, en sitä halua yrittää ennen kuin on allas kunnossa.
-------
Muoks; Mustiksien värit palanneet (onneksi) ja läskien mahat kutistuneet ehkä kikkasen...
Mutta silti saa antaa neuvoja.

-Vesirutoista on osa menettänyt tummuuttaan, toivottavasti eivät kaikki kuole.
-Tänään ruokkiessani kaloja laskin mustikset ja sain tulokseksi 11. Hiukan aikaa etsittyäni takaa puskista näin sen etunurkassa vatsa kohti pilviä, nirri pois.

-Tämän päivän aikana on osa mustiksista saanut isot vatsat, voi tosin johtua tämänpäiväisestä kovasta ruokinnasta (pistin vähän enemmän -> jäi jopa mustiksilta yli -> korut uskalsivat syödä lihaa myös kunnolla -> piilotteleva ("vainajakoru") tuli esiin.) Näyttää aika epänormaalilta. Pelästyin ja nostin lämpöä ja lisäsin hapetusta. (olen lukenut tämän auttavan ruoansulatukseen.)
-Pistiat aivan keltaisia ja harvoja, todella ruman näköisiä.
Onneksi löytyi edes yksi hyvä juttu;
+Pari päivää olin jo luullut, että 1 koru olisi myös kuollut, mutta onneksi tänään tulivat syömään kaikki 4.
Apua, en halua että kaikki neonit ja kasvit kuolee!

Appuran korujen kudetusvinkeistä päätellen tarvitsisisn lisää pintakasvillisuutta, en sitä halua yrittää ennen kuin on allas kunnossa.

-------
Muoks; Mustiksien värit palanneet (onneksi) ja läskien mahat kutistuneet ehkä kikkasen...
Mutta silti saa antaa neuvoja.

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Vesirutto on viileissä vesissä paremmin viihtyvä, joten syy voipi löytyä lämpötilasta. Usein sitä rehottaa pihalammikoissa.MA7xGE kirjoitti: -Vesirutoista on osa menettänyt tummuuttaan, toivottavasti eivät kaikki kuole.
-
- Senior Member
Mitään varsinaisia neuvoja en uskalla tällä päällä jakaa (vähän kiirus ja rankka työpäivä takana, ties mitä soopaa tulis kirjoiteltua
) Mut kokonaisuudessaan mulle tuli sellainen olo vain, et nuo ongelmat on ns. normaaleita ongelmia uuden akvan kanssa, kun ei kaikki palikat ole loksahtanu kohdilleen. Ja toki kaloissakin on eroja, siis jo siten, että mistä ne on ostettu ja mikä on niiden "tausta", osa vaan on heikompia. Itse oon aikain saatossa jo laittanut kalojen kestävyyden vuoksi yhden kaupan mustalle listalle, kun ei sieltä ostettuja kaloja saa vaan millään pysymään hengissä
Jos vesiarvot on kohdillaan, eikä mitään muuta näkyvää oiretta ole, on aika heikko tehdä diagnoosia. Mulla ainakin kardinaalit reagoi väreillään ihan ihme asioihin, kuten siihen että joku väärä ihminen kävelee akvan ohi (erilainen ääni) ja taas ollaan värittömänä piilossa tovi, eli sen perusteella ei oikein pelkällään voi tautia määritellä.
ja jos tässä kirjotuksessa ei taaskaan ollut päätä eikä häntää, niin pistetään sekin työpäivän piikkiin

Jos vesiarvot on kohdillaan, eikä mitään muuta näkyvää oiretta ole, on aika heikko tehdä diagnoosia. Mulla ainakin kardinaalit reagoi väreillään ihan ihme asioihin, kuten siihen että joku väärä ihminen kävelee akvan ohi (erilainen ääni) ja taas ollaan värittömänä piilossa tovi, eli sen perusteella ei oikein pelkällään voi tautia määritellä.
ja jos tässä kirjotuksessa ei taaskaan ollut päätä eikä häntää, niin pistetään sekin työpäivän piikkiin

-
- Member
Oon itekin huomannut sen että kauppojen kaloissa on eroja kestävyyden kannalta ja aina silloin tällöin laumaan eksyy sellainen heikompi yksilä joka ei sitten kestä hengissä. Toivon mukaan kyse ei ole mistään vakavammasta 

-
- Advanced Member
- Viesti:
Samaa minäkin toivon, mutta on niin masentavaa kun oli jo toinen uhri... 
Mutta minäpä ryhdyin keksimään jotain, mikä edesauttaisi pintakasvien kasvua... Joten otin akvasta vettä 2,5L, laakeaan astiaan, johon asetin kaikki pintakasvit. Tämä sitten ikkunan alle, jos ei kasvatus toimi tuossa, niin ei sitten missään! Lisäksi voisi etsiä jostain hiekkaa ja pistää hiukan kierteisiä... Niitä kun ei ole myöskään paljoa näkyillyt viime aikoina.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mutta minäpä ryhdyin keksimään jotain, mikä edesauttaisi pintakasvien kasvua... Joten otin akvasta vettä 2,5L, laakeaan astiaan, johon asetin kaikki pintakasvit. Tämä sitten ikkunan alle, jos ei kasvatus toimi tuossa, niin ei sitten missään! Lisäksi voisi etsiä jostain hiekkaa ja pistää hiukan kierteisiä... Niitä kun ei ole myöskään paljoa näkyillyt viime aikoina.
Viimeksi muokannut MA7xGE, 21:34, 19.07.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Junior Member
On toki huolestuttavaa, jos löytyy kuolleita, mutta kannattaa pitää pää kylmänä. Jos vesiarvot on hyvät eikä mitään muutakaan selvää ongelmaa päälle päin näy, niin voi olla, että kyseessä on heikko yksilö. Aina välillä sitä ostaa kalan, joka ei lopulta kuitenkaan kestä siirtoa, vaikka olisi kuinka hyvät olosuhteet saanut laitettua.
Itselläni esim. 10 rubiinitetrasta yksi kuoli reilu viikko kotiuttamisen jälkeen. Loput porskuttavat ja kutevat säännöllisesti. Piikkisilmistä kuoli 1 kuukauden jälkeen, loput ovat hyväkuntoisia veijareita. Kääpiörihmoista toinen naaras oli sairas, oma mokani, koska en tarkastanut kaloja pussiin haavimisen jälkeen ja sain ihan puolikuolleen jo valmiiksi. Kuolihan se sitten. Rubiinitetran ja piikkisilmän kuolemaa ei olisi millään voinut estää, tein kaikki kuin oppikirjasta. Tuo kääpiörihma sen sijaan on omaa tyhmyyttä, mutta opinpa ainakin tarkastamaan ne kauppiaan haavimat yksilöt vielä kerran ennen päätöstä.
Itselläni esim. 10 rubiinitetrasta yksi kuoli reilu viikko kotiuttamisen jälkeen. Loput porskuttavat ja kutevat säännöllisesti. Piikkisilmistä kuoli 1 kuukauden jälkeen, loput ovat hyväkuntoisia veijareita. Kääpiörihmoista toinen naaras oli sairas, oma mokani, koska en tarkastanut kaloja pussiin haavimisen jälkeen ja sain ihan puolikuolleen jo valmiiksi. Kuolihan se sitten. Rubiinitetran ja piikkisilmän kuolemaa ei olisi millään voinut estää, tein kaikki kuin oppikirjasta. Tuo kääpiörihma sen sijaan on omaa tyhmyyttä, mutta opinpa ainakin tarkastamaan ne kauppiaan haavimat yksilöt vielä kerran ennen päätöstä.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Huoh, onneksi uskalsin tunnustaa vainajat tänne. Nyt on jo paljon rennompi olo.
On muuten tullut päätettyä, että mustaneonit saavat parveensa 3 kaveria lisää, niin että päästään taas yksi askel taakse ja kolme askelta eteen.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

On muuten tullut päätettyä, että mustaneonit saavat parveensa 3 kaveria lisää, niin että päästään taas yksi askel taakse ja kolme askelta eteen.
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Minä nyt antaisin akvaarion olla mahdollisimman pienellä hoidolla ainakin pari viikkoa. Kirjoituksistasi voi päätellä että uitat käsiäsi paljon vedessä mikä ei aina suinkaan ole hyvä asia. Käsien mukana akvaarioon voi mennä öljyä, kemikaaleja, pesuaineita yms. Toinen voi olla että pienen altaan bakteeritasapaino heilahti jossain vaiheessa kun tuli liikaa kaloja kerralla akvaarioon. Ja siitä sitten lyhytaikainen ammoniakki tai nitriitti myrkytys, joka myös haalistaa kalojen väritystä ja stressaa niitä. Toki seassa voi olla huonokuntoisia kalojakin.
Pesetkö mahdollisesti suodatinta liian usein ? Kuumassa vedessä ? Akvaario vedessä ?
ALT on myös hyvin yleinen tauti akvaariossa...tai akvaristissa. (=Akvaristin luulotauti).
Pesetkö mahdollisesti suodatinta liian usein ? Kuumassa vedessä ? Akvaario vedessä ?
ALT on myös hyvin yleinen tauti akvaariossa...tai akvaristissa. (=Akvaristin luulotauti).
-
- Advanced Member
- Viesti:
^No viimeisen viikon aikana on kyllä tullut melko vähän uiskenneltua, mitä nyt otan kuolleet lehdet pois ja ruokin fisut...
Suodattimessa on monta erikokoista patruunaa ( tai mitä lie) joista puhdistan ylimmän, eli sen huopamaisen valkoisen kerran viikossa, vedenvaihdon yhteydessä. (jos muistan). Pesen huuhtelemalla sitä haalealla, juoksevalla vedellä, kunnes valkoisuus palaa.
Pistänpäs nyt tähän viestiin; Pikkuveli on myös innostumaan päin akvaariosta, varsinkin sukarapvuista (pakkohan on ollut kertoa mitä tietää ja toi ymmärtää
...)
Tämä voi olla portti toiseen akvaan. Vaikka tosin olisikin eri huoneessa.

Suodattimessa on monta erikokoista patruunaa ( tai mitä lie) joista puhdistan ylimmän, eli sen huopamaisen valkoisen kerran viikossa, vedenvaihdon yhteydessä. (jos muistan). Pesen huuhtelemalla sitä haalealla, juoksevalla vedellä, kunnes valkoisuus palaa.
Pistänpäs nyt tähän viestiin; Pikkuveli on myös innostumaan päin akvaariosta, varsinkin sukarapvuista (pakkohan on ollut kertoa mitä tietää ja toi ymmärtää

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
Kiva, toihan on ihan kuin letkajenkkaaMA7xGE kirjoitti:Huoh, onneksi uskalsin tunnustaa vainajat tänne. Nyt on jo paljon rennompi olo.![]()
On muuten tullut päätettyä, että mustaneonit saavat parveensa 3 kaveria lisää, niin että päästään taas yksi askel taakse ja kolme askelta eteen.

Hienoo, ajattele jos laittais vaikka pariskunnan jotain pienempää, harvinaisempaa taistelijaa kuten betta imbellistä tai smaragdinaa tai jotain, ja tulisukarapuja! Tulisko ees vähän hienoMA7xGE kirjoitti: Pistänpäs nyt tähän viestiin; Pikkuveli on myös innostumaan päin akvaariosta, varsinkin sukarapvuista (pakkohan on ollut kertoa mitä tietää ja toi ymmärtää...)

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mutta tosin ottaen huomioon että tulee tokaluokkalaisen huoneeseen, niin kalasto ja sisustus olisivat lähempänä tätä;
sukiksia
marmori- tms. monnisia
neontetroja.
Kasvistoa olisi jo olevan altaan ylijäämä- ja perkuutaimet.
Ja muu sisustus olisi tyyliin vaaleaa, hienoa hiekkaa, marmorikuulia ja "aarteita" (meinaa hienoja, itse löydettyjä kiviä).

sukiksia
marmori- tms. monnisia
neontetroja.
Kasvistoa olisi jo olevan altaan ylijäämä- ja perkuutaimet.
Ja muu sisustus olisi tyyliin vaaleaa, hienoa hiekkaa, marmorikuulia ja "aarteita" (meinaa hienoja, itse löydettyjä kiviä).

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
^Tuota mäkin vähän ajattelin
Mulla eka purkki oli 41 litraa, kalastona 1 piikkisilmä, 1 albiinopartamonni, miljoonakaloja ja neontetroja...
Kauppiaaseen luotettiin silloin (olin n. 6-vuotias). Luojan kiitos vältyin sentään kultakaloilta ja haimonneilta.
Mut toi mun ehdotus olis vaan mun mielestä hieno, koska itse unelmoin tuhansista taistopurkeista
Kiinnostais myös muun lajiset taistot kuin splendensit.

Mut toi mun ehdotus olis vaan mun mielestä hieno, koska itse unelmoin tuhansista taistopurkeista

-
- Advanced Member
- Viesti:
No huomattu on!
Eivaan, onhan se hyvä että tietää keneltä tulevaisuudessa voi ostaa KAIKKIA taistelijoita.

Eivaan, onhan se hyvä että tietää keneltä tulevaisuudessa voi ostaa KAIKKIA taistelijoita.

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
- Viesti:
No, kaikki ongelmat selvisivätkin itsestään, kasvit ovat saaneet värinsä takaisin (WOOT?
) ja kalat ovat kunnossa.
Tänään voisi yrittää päsätä taas kaupungille... Jos vaikka olisi tullut valikoimiin jotain uutta mistä innostua.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Tänään voisi yrittää päsätä taas kaupungille... Jos vaikka olisi tullut valikoimiin jotain uutta mistä innostua.
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Senior Member
Tuutko samalla reissulla hakemaan lisää pistiaa ja tai muutakin?