Hei!
Altaani on ollut käynnissä nyt noin kolme viikkoa. Perustin sen käyttämällä kypsytykseen biodigest-bakteeriampulleja ja iskin kaloja pikkuhiljaa sisään jo seuraavina päivinä. Seurasin nitriittiä päivittäin ja korkeimmillaan se tässä kolmen viikon aikana on käynyt 0,1 ja 0,2 välillä, nitraattia on ollut n. 12.5 ennen kuin vaihdoin veden ensi kerran. Nyt olimme viikonlopun sukuloimassa ja palattuani kaikki näennäisesti ok paitsi nitriitti noussut 0,5:een! Kalat ok ja muut arvot normaalit mutta nitriitti nousussa! Mistä voi johtua? Ruokinta ollut harkittua ja ohjeiden mukaista, akvaario ei kovin kuormittunut, 200 L ja 20 intiaaninsulkaa ja yht. 12 monnista ei hirvittävästi mielestäni ole. Yksi syy tähän ilmiöön mielestäni voisi olla viime vedenvaihto, jolloin hieman lapposin pohjaa vaihdon yhteydessä. Seuraavana päivänä huomasin että vedessä kellui mielettömästi roskaa ja kasvit nukan peitossa (pohjasta noussutta? Myöskin suodatus ei toiminut täysin kuten piti) joten vaihdoin hieman vettä jälleen kun puhdistin kasveja. Ensimmäisellä kerralla vedestä vaihtui n. 40% ja toisella ehä 25%. Ehkä tämä oli liikaa? Bakteerikanta ei ollut vielä kotiutunut tarpeeksi hyvin muualle kuin veteen?
Loman aikana myös akvaarion valo oli kiinni pari päivää kun ajastinta meillä ei ole. Ei kai tämä bakteerien toimintaan voi vaikuttaa?
Esiapuna eilen puolilta öin kippasin altaaseen biodigestiä lisää saman verran kuin aloitettavaan akvaarioon, eli yksi ampulli / 60 litraa + yhden extraa. Toivon että bakut voisivat ryhtyä "syömään" nitriittiä pois näin mahd. Pian. En vaihtanut vettä, mutta olisiko se pitänyt tehdä? Mietin että jos vesiarvot pahenevat, nyppään kalat ämpäriin ja ängen lisää bakteereja veteen? Vai miten tässä olisi paras toimia??
Nitriittipaniikki
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Nitriittipaniikki
En valitettavasti osaa auttaa, mutta olen vähän samassa tilanteessa kuin sinä. Tosin nitriittipiikkiä ei ole ainakaan toistaiseksi tullut. Itsekin olen kuullut, että BioDigestillä saa helposti kypsytettyä akvaarion ja ostinkin StartUp-paketin, johon kuuluu siis myös StopAmmo. Kaloja en heti laittanut (akvaarion perustamisesta vajaa pari viikkoa tällä hetkellä), vaan vasta tänään (6 kpl monnisia). Ajattelin, että voisin laittaa parvikalojakin samantien, mutta akvaariokauppias kertoi, että noissa BioDigest-ampulleissa ei ole nitriitinsyöjäbakteeria. Sanoi, että nitriitti voi nousta noin viikon päästä. Sen jälkeen kehotti vaihtamaan vettä ja lisäämään SafeStartia. Mutta tosta SafeStartistakin ollaan niin montaa mieltä... Toivotaan, että joku vastailee 

Todella ristiriitaisia juttuja tulee eteen noista kaupallisista bakteeriympeistä!
Nyt olen lueskellut lisää ja minun mielestäni taasen joka paikassa ilmoitetaan että bio digest sisältää bakteereita nimenomaan nitriitin hajoittamiseen kaiken muun hyvän lisäksi.
Meillä akvaariokauppias sanoi että ampulli sisältää suunnilleen samaa kamaa kuin valmiissa akvaariossa on, eli bakteereita jotka muuttavat ammonniakin nitriitiksi ja siitä edelleen nitraatiksi. Uskon että omalla kohdallani ongelma tuli vain siinä että vaihdoin liikaa vettä pois ja putsasin akvaariota vedenvaihtojeni yhteydessä liian kovalla kädellä ennen kuin bakteerikanta oli lisääntynyt tarpeeksi. Nitraattia akvaariossa nimittäin oli myös, joten koko ketju oli siis jo kunnossa. Ei vain tarpeeksi vahva.
Veikkaan että veden mukana meni sitten suurin osa siitä kannasta mitä oli kerennyt akvaani muodostua ja sen tähden nitriitti pääsi ryöpsähtämään nyt.
Vaihdoin tänään vedestä n. 80%, pistin vedenparannusaineet uuteen veteen ja pistin saman starttisetin n. 4 ampullia bio digestejä mukaan sekä yhden itseasiassa suoraan suodattimen imuputkeen, jota en viimeksi tehnyt, ja nyt olen toiveikas että tilanne paranee. Vettä en ole liiemmin vaihtamassa ihan heti, jos arvot ovat kohdallaan ja kalat viihtyvät.
Oli todella hieno yllätys tulla reissusta kotiin ja tuijottaa nitriittitestissä yli kuusinkertaisia lukemia edelliseen mittaukseen verrattuna.
Nyt olen lueskellut lisää ja minun mielestäni taasen joka paikassa ilmoitetaan että bio digest sisältää bakteereita nimenomaan nitriitin hajoittamiseen kaiken muun hyvän lisäksi.
Meillä akvaariokauppias sanoi että ampulli sisältää suunnilleen samaa kamaa kuin valmiissa akvaariossa on, eli bakteereita jotka muuttavat ammonniakin nitriitiksi ja siitä edelleen nitraatiksi. Uskon että omalla kohdallani ongelma tuli vain siinä että vaihdoin liikaa vettä pois ja putsasin akvaariota vedenvaihtojeni yhteydessä liian kovalla kädellä ennen kuin bakteerikanta oli lisääntynyt tarpeeksi. Nitraattia akvaariossa nimittäin oli myös, joten koko ketju oli siis jo kunnossa. Ei vain tarpeeksi vahva.
Veikkaan että veden mukana meni sitten suurin osa siitä kannasta mitä oli kerennyt akvaani muodostua ja sen tähden nitriitti pääsi ryöpsähtämään nyt.
Vaihdoin tänään vedestä n. 80%, pistin vedenparannusaineet uuteen veteen ja pistin saman starttisetin n. 4 ampullia bio digestejä mukaan sekä yhden itseasiassa suoraan suodattimen imuputkeen, jota en viimeksi tehnyt, ja nyt olen toiveikas että tilanne paranee. Vettä en ole liiemmin vaihtamassa ihan heti, jos arvot ovat kohdallaan ja kalat viihtyvät.
Oli todella hieno yllätys tulla reissusta kotiin ja tuijottaa nitriittitestissä yli kuusinkertaisia lukemia edelliseen mittaukseen verrattuna.
-
- Member
Itsekin olen kyllä jo kertaalleen vaihtanut vettä (50%), mutta ilmeisesti ne hyvät bakteerit lähinnä elelee hiekassa, suodattimessa, kannossa ym. Lisäsin itse kyllä vedenvaihdon jälkeen yhden ampullin BioDigestiä vielä. Täytyy varmaan lisäillä vielä uudelleen. Ajattelin kyllä vaihtaa vettä taas muutaman päivän päästä, koska nyt siellä on kaloja sotkemassa. Mutta täytyy taas vedenvaihdon jälkeen lisätä vedenparannusainetta, BioDigestiä, StopAmmoa ja BioTraceakumali kirjoitti:Todella ristiriitaisia juttuja tulee eteen noista kaupallisista bakteeriympeistä!

-
- Advanced Member
Suosittelisin tekemään nyt tihennettyjä vedenvaihtoja, niin kuin kalallisessa kypsytyksessä tehdään. Ruokintaa maltilla.
Itse en monien vakuutteluista huolimatta usko noihin pikakypsytyksiin, vaikka se joillain on näyttänyt toimivan. Olen tällaisen hitaamman (ja varmemman) kalattoman kypsytyksen kannalla, eli bakteerit otan jo käytössä olevasta altaasta ymppinä (käytettyä hiekkaa, käytössä ollut suodatin). Bakteereja ruokin sitten kalanruoalla. Kypsytys kestää noin pari viikkoa, nitriitti laskee olemattomiin ja nitraattia on noin 20.
Taistelukala-akvaarion kypsytin kyllä kalallisesti huolehtien runsaista vedenvaihdoista. Bakteerit hyödynsin käytetystä hiekasta ja suodattimesta. Vesiarvoja (NO2, NO3) seurasin tietysti tarkkaan.
Itse en monien vakuutteluista huolimatta usko noihin pikakypsytyksiin, vaikka se joillain on näyttänyt toimivan. Olen tällaisen hitaamman (ja varmemman) kalattoman kypsytyksen kannalla, eli bakteerit otan jo käytössä olevasta altaasta ymppinä (käytettyä hiekkaa, käytössä ollut suodatin). Bakteereja ruokin sitten kalanruoalla. Kypsytys kestää noin pari viikkoa, nitriitti laskee olemattomiin ja nitraattia on noin 20.
Taistelukala-akvaarion kypsytin kyllä kalallisesti huolehtien runsaista vedenvaihdoista. Bakteerit hyödynsin käytetystä hiekasta ja suodattimesta. Vesiarvoja (NO2, NO3) seurasin tietysti tarkkaan.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Noin minäkin teen, mutta en lisää kalaruokaa kuin aivan nimeksi tai en ollenkaan.. Sen sijaan kun aloitus on pyörinyt muutamia päiviä (3-4), lisään yhden pienen kalan ja homma jatkuu taas pari päivää ja lisään muutaman lisää, sitten taas muutaman lisää parin päivän päästä ja jos koko paketti on viikon aikana pysynyt järjellisessä vesiarvossa annan kaiken tasoittua 1-2 viikkoa tuolla muutamalla (4-8 kalalla) ja vasta sitten lisään kaloja enemmän.Taavetti kirjoitti:Itse en monien vakuutteluista huolimatta usko noihin pikakypsytyksiin, vaikka se joillain on näyttänyt toimivan. Olen tällaisen hitaamman (ja varmemman) kalattoman kypsytyksen kannalla, eli bakteerit otan jo käytössä olevasta altaasta ymppinä (käytettyä hiekkaa, käytössä ollut suodatin). Bakteereja ruokin sitten kalanruoalla. Kypsytys kestää noin pari viikkoa, nitriitti laskee olemattomiin ja nitraattia on noin 20.
Eli vähitellen ja kypsyminen lisääntyy hitaasti kuormituksen suhteessa.
-
- Advanced Member
JPuranen tarkoittaa siis kalallista kypsytystä. Sitä en suosittelisi ainakaan ihan aloittelijoille. Taistoaltaan kypsytin noin, mutta muut altaat ihan kalattomana. Jälkimmäinen on mielestäni kaloja ajatellen turvallisempi tapa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)